Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2002, 21:59
Nena21
Avatar van Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
******** schreef:


Persoonlijk denk ik dat het helemaal van de baan afhangt. Iets wat wel opvalt: in echte stressbanen als in de vliegtower werken, zitten bijna uitsluitend mannen..
Maar hoe zou dat komen??
Misschien wel omdat vrouwen jarenlang werden gediscrimineerd in dat soort vakken?Misschien wel omdat er altijd werd gezegd over vrouwen "jij hoort in de keuken te staan"
Het is nog niet zo lang zo dat vrouwen ook worden geaccepteerd in dat soort banen,en soms nog niet helemaal
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2002, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Celesta schreef:
Hmm dat slaat nergens op!Wie zegt dat mannen alles zo goed kunnen dan??Wie zegt dat een vrouw het minder goed zou kunnen dan een man????
Het overgrote deel van chirurgen zijn mannen..

Het overgrote deel van programmeurs zijn mannen..

Wie zijn er meestal goed in de exacte vakken op school?

Statistieken liegen niet altijd
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 22:00
Nena21
Avatar van Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
******** schreef:
Het overgrote deel van chirurgen zijn mannen..

Het overgrote deel van programmeurs zijn mannen..

Wie zijn er meestal goed in de exacte vakken op school?

Statistieken liegen niet altijd
Zie bovenstaande reply van mij.
Jarenlang was het taboe dat vrouwen dat soort banen deden.Het komt nu pas dat vrouwen redelijk geaccepteerd worden.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 22:02
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
******** schreef:

Mannen zijn doorgaans beter in droog en analytisch denken, dus objectief te blijven. Iets wat vaak erg belangrijk is in functies met grote verantwoordelijkheden..
Maar daardoor wordt wat ze verzinnen wel vaak vrij simpel, simpeler dan nodig. Droog en analytisch denken vereist nl wel dat je maar met maar weinig dingen rekent.
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Celesta schreef:
Zie bovenstaande reply van mij.
Jarenlang was het taboe dat vrouwen dat soort banen deden.Het komt nu pas dat vrouwen redelijk geaccepteerd worden.
Uhuh, maar je bekijkt het maar van 1 ooghoek..

Heel vroeger bleven de vrouwen 'thuis' om op de kinderen te passen en mensen te verzorgen, koken enz..

De mannen gingen jagen, moesten meer 'nadenken' om dingen te bereiken. Slimmere manieren vinden om aan eten te komen bijv (vallen bouwen, wapens etc) .. Eeuwenlang is de man daarop getraind als het ware..

We zijn meer genetisch bepaald dan we echt vermoeden..
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 22:06
Verwijderd
Citaat:
John Sickbock schreef:
Maar daardoor wordt wat ze verzinnen wel vaak vrij simpel, simpeler dan nodig. Droog en analytisch denken vereist nl wel dat je maar met maar weinig dingen rekent.
Waarom?

Juist niet, door droog en analytisch problemen in deelproblemen te verdelen, kun je zelf veel complexere problemen oplossen dan iemand die er met 'gevoel' op los gaat..
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 22:07
zjempoow
Avatar van zjempoow
zjempoow is offline
Citaat:
Celesta schreef:

Hmm dat slaat nergens op!Wie zegt dat mannen alles zo goed kunnen dan??Wie zegt dat een vrouw het minder goed zou kunnen dan een man????
jajaleuk leuk allemaal maar als je nou es ff goed kijkt dan zie je dat ik helemaal niet zeg dat vrouwen iets minder goed zouden kunnen maar ik vraag naar wat voor gevoel dat oproept en het is een vraag die ik herhaaldelijk gesteld heb en ik heb dan ook vaak een antwoord gehad in de trant van : ja shamp, daar zeg je me wat.

zo belachelijk is het dus allemaal niet
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 22:13
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
zjempoow schreef:


jajaleuk leuk allemaal maar als je nou es ff goed kijkt dan zie je dat ik helemaal niet zeg dat vrouwen iets minder goed zouden kunnen maar ik vraag naar wat voor gevoel dat oproept en het is een vraag die ik herhaaldelijk gesteld heb en ik heb dan ook vaak een antwoord gehad in de trant van : ja shamp, daar zeg je me wat.

zo belachelijk is het dus allemaal niet
Heb je dat antwoord hier ook gekregen? Volgens mij nog niet...
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 22:15
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
******** schreef:
Het overgrote deel van chirurgen zijn mannen..

Het overgrote deel van programmeurs zijn mannen..

Wie zijn er meestal goed in de exacte vakken op school?

Statistieken liegen niet altijd
Nee statistieken liegen niet, maar ze vertellen niet wat de oorzaak is van wat ze laten zien. Als ze laten zien dat vrouwen in een bepaald vak minder vertegenwoordigd zijn, betekent dat niet dat ze er minder goed in zijn. Tkan bijv ook zijn dat ze slechter betaald worden dan mannen en dan niet willen, of dat ze niet echt geaccepteerd worden en dan snel weer stoppen met die baan, of dat de mensen die sollicitanten ontvangen denken dat mannen t beter kunnen terwijl dat niet zo hoeft te zijn, of ... vul maar in!
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 22:20
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Uhuh, maar je bekijkt het maar van 1 ooghoek..

Heel vroeger bleven de vrouwen 'thuis' om op de kinderen te passen en mensen te verzorgen, koken enz..

De mannen gingen jagen, moesten meer 'nadenken' om dingen te bereiken. Slimmere manieren vinden om aan eten te komen bijv (vallen bouwen, wapens etc) .. Eeuwenlang is de man daarop getraind als het ware..

We zijn meer genetisch bepaald dan we echt vermoeden..
*reactie op mezelf*

Zo werd de man lichamelijk ook sterker dan de vrouw. Ik vermoed dat lichamelijke ontwikkeling net zo bepaald is als geestelijke ontwikkeling

Prove me wrong

*gaat nu slapen*
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 09:32
zjempoow
Avatar van zjempoow
zjempoow is offline
ik zeg niet dat vrouwen dat minder goed kunnen, ik zeg ook niet dat het ergens op slaat dat bij een groot aantal mannen bijna direct onderbuik gevoelens verschijnen na het stellen van deze vraag, maar of je het nou leuk vind of niet toch is het zo
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 13:56
Ianto
Avatar van Ianto
Ianto is offline
Het zou natuurlijk ook wel eens zo kunnen zijn dat mannen en vrouwen elkaar aanvullen....
__________________
Angst is de moordenaar van het verstand
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 14:11
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Dat de pijn die een vrouw bij een bevalling ervaart groter is dan een man ooit kan weerstaan(hetzij in het algemeen) is geen argument omdat je zoiets nooit kunt bewijzen.

Hoe weet je wat een man ervaart en hoe tracht je dat te laten samenvallen met de ervaringen van een vrouw??

Dat kan dus gewoonweg niet.

Groetjes
Ben(die denkt dat een man net zo goed een bevalling kan weerstaan
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 14:43
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
een man en vrouw zijn toch gewoon gelijk? ze vervullen alleen een andere functie in de maatschappij. idd, een man is sterker. so? een vrouw is dan niet zijn gelijke, idd. maar een vrouw heeft bijvoorbeeld meestal weer een betere band met haar kinderen, wat een man weer niet kan evenaren. zo zijn er functies die 'goed zijn' voor de vrouw en die goed zijn voor de man. maakt dat man en vrouw ongelijk?

als (ff heel ongeëmancipeerd) de vrouw meer in de keuken staat en de man meer voor het inkomen zorgt, betekent dat dan dat ze ongelijk zijn? een man kan misschien dan veel minder goed koken, dus die is 'ondergeschikt' aan de vrouw, terwijl een vrouw niet zoveel verdient, en dus 'ondergeschikt' is aan de man.
man en vrouw hebben elkaar gewoon nodig, er is een evenwicht.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 16:03
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
ekki schreef:
een man en vrouw zijn toch gewoon gelijk? ze vervullen alleen een andere functie in de maatschappij. idd, een man is sterker. so? een vrouw is dan niet zijn gelijke, idd. maar een vrouw heeft bijvoorbeeld meestal weer een betere band met haar kinderen, wat een man weer niet kan evenaren. zo zijn er functies die 'goed zijn' voor de vrouw en die goed zijn voor de man. maakt dat man en vrouw ongelijk?

als (ff heel ongeëmancipeerd) de vrouw meer in de keuken staat en de man meer voor het inkomen zorgt, betekent dat dan dat ze ongelijk zijn? een man kan misschien dan veel minder goed koken, dus die is 'ondergeschikt' aan de vrouw, terwijl een vrouw niet zoveel verdient, en dus 'ondergeschikt' is aan de man.
man en vrouw hebben elkaar gewoon nodig, er is een evenwicht.
Dit vinnik een goede samenvatting
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 16:14
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:


Dit vinnik een goede samenvatting
dank
ik ook
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 16:45
*fledermous*
Avatar van *fledermous*
*fledermous* is offline
Wow..topdrukte ineens..

Nouja...

Ik heb toch gelyk
__________________
fluBuberwarts singt die Nachtigall...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 17:04
*fledermous*
Avatar van *fledermous*
*fledermous* is offline
Citaat:
******** schreef:
Het overgrote deel van chirurgen zijn mannen..

Het overgrote deel van programmeurs zijn mannen..

Wie zijn er meestal goed in de exacte vakken op school?

Statistieken liegen niet altijd



Citaat:
John Sickbock
Nee statistieken liegen niet, maar ze vertellen niet wat de oorzaak is van wat ze laten zien. Als ze laten zien dat vrouwen in een bepaald vak minder vertegenwoordigd zijn, betekent dat niet dat ze er minder goed in zijn. Tkan bijv ook zijn dat ze slechter betaald worden dan mannen en dan niet willen, of dat ze niet echt geaccepteerd worden en dan snel weer stoppen met die baan, of dat de mensen die sollicitanten ontvangen denken dat mannen t beter kunnen terwijl dat niet zo hoeft te zijn, of ... vul maar in!



Ja..vrouwen doen deze dingen minder snel...het wil inderdaad niet zeggen dat vrouwen niet beter kunnen......maar ze nemen wel zo'n baan niet....omdat ze daar dus niet opgebouwd zijn..vanwege de acceptatie o.i.d...
Wat dus wel niet meteen bewijst dat ze het niet kunnen..maar wel weer dat er iets ontbreekt ...in het rationele proces...
en ze zich meer van het emotionele proces aantrekken..zou ik zo zeggen............wat weer dus bij mijn stelling uitkomt..
__________________
fluBuberwarts singt die Nachtigall...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 17:38
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
*fledermous* schreef:

Ja..vrouwen doen deze dingen minder snel...het wil inderdaad niet zeggen dat vrouwen niet beter kunnen......maar ze nemen wel zo'n baan niet....omdat ze daar dus niet opgebouwd zijn..vanwege de acceptatie o.i.d...
Wat dus wel niet meteen bewijst dat ze het niet kunnen..maar wel weer dat er iets ontbreekt ...in het rationele proces...
en ze zich meer van het emotionele proces aantrekken..zou ik zo zeggen............wat weer dus bij mijn stelling uitkomt..
Dit is dus echt een redenering van niveau 0!

Vrouwen nemen zo'n baan idd minder, idd bijvoorbeeld vanwege acceptatie, maar dat hoeft dus juist niet te zijn omdat ze er minder op gebouwd zijn!
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 18:15
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:

Vrouwen nemen zo'n baan idd minder, idd bijvoorbeeld vanwege acceptatie, maar dat hoeft dus juist niet te zijn omdat ze er minder op gebouwd zijn!
precies, als het steeds meer geaccepteerd zijn, zullen ze steeds meer die baan nemen.
net als andersom: er zullen weinig mannen zijn die huisman worden, terwijl hun vrouw 100% werkt. dat is gewoon niet zo 'geaccepteerd' in de samenleving.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 22:28
Verwijderd
Er zijn overigens op veel universiteiten en dergelijke meer vrouwen dan mannen. Over een paar jaar of decennia zal alles wel iets beter vertegenwoordigd zijn

Oh, en ik ben beslist tegen die opmerking van vrouwen-beter-met-kinderen. Dat ligt bijzonder veel aan de personen zelf. Vrouwen zijn over het algemeen vaker *bij* de kinderen, daar krijg je logischerwijs nogal snel een sterkere band mee...

En over die onderbuik gevoelens - gelul, maar ik maak zelf ook wel eens opmerkingen van 'zeker een vrouw achter het stuur' . Dat is iets waar ik me buitengewoon voor schaam voor mijn sexe, vrouwen die zo belachelijk slecht rijden. (dat was me daar een slecht geformuleerde zin ).

Oh, moet nu gaan, einde discussie voor vanavond
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 07:21
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Er zijn overigens op veel universiteiten en dergelijke meer vrouwen dan mannen. Over een paar jaar of decennia zal alles wel iets beter vertegenwoordigd zijn
meer vrouwen in het (basis)onderwijs ook...

Citaat:
Oh, en ik ben beslist tegen die opmerking van vrouwen-beter-met-kinderen. Dat ligt bijzonder veel aan de personen zelf. Vrouwen zijn over het algemeen vaker *bij* de kinderen, daar krijg je logischerwijs nogal snel een sterkere band mee...
ten eerste was het maar een voorbeeld en ten tweede draagt de moeder het kind 9 maanden. vaak heeft de moeder daarom aan het allereerste begin van het leven van het kind een grotere band ermee dan de vader. als een kind dan huilt zal het zich sneller vertrouwt voelen bij moeder dan bij vader, omdat het de geur van de moeder al kent. het is gewoon vertrouwder.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 19:43
zjempoow
Avatar van zjempoow
zjempoow is offline
[QUOTE]John Sickbock schreef:


Heb je dat antwoord hier ook gekregen? Volgens mij nog niet...
[/QUOTE

zullen we dan maar een grote forum meeting organiseren? dan kunnen we het de mannen meteen vragen.
__________________
nu is de boot aan!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 20:52
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef:


meer vrouwen in het (basis)onderwijs ook...



ten eerste was het maar een voorbeeld en ten tweede draagt de moeder het kind 9 maanden. vaak heeft de moeder daarom aan het allereerste begin van het leven van het kind een grotere band ermee dan de vader. als een kind dan huilt zal het zich sneller vertrouwt voelen bij moeder dan bij vader, omdat het de geur van de moeder al kent. het is gewoon vertrouwder.
Dat is wel zo ja, maar ik heb met beide ouders een even goede band... *beseft dat ze ook maar een enkel geval is en dus best een uitzondering kan zijn*

Naja, ben ik er alweer uitgeluld... Maar ik ben het er toch niet mee eens
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 07:07
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Dat is wel zo ja, maar ik heb met beide ouders een even goede band... *beseft dat ze ook maar een enkel geval is en dus best een uitzondering kan zijn*

Naja, ben ik er alweer uitgeluld... Maar ik ben het er toch niet mee eens
op latere leeftijd wel, ja. dan krijg je met beide ouders een even goede band. maar helemaal aan het begin is het in de meeste gevallen zo dat het kind toch liever bij moeder is, omdat dat vertrouwder is enzo (wat ik dus al zei). ik weet niet hoe lang dat precies duurt, iig een paar weken.

achja, het was ook maar een voorbeeld.

en jij bent geen uitzondering
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 08:33
de abt van sion
de abt van sion is offline
Zou het niet beter zijn als er gewoon een natuurlijke verdeling zou zijn van mannen en vrouwen in alle soorten functies. En met "natuurlijk" bedoel ik: 50-50. Volgens mij zou dat een zegen zijn, omdat het alle wederzijdse vooroordelen zou opheffen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 10:56
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
*fledermous* schreef:
Laat die reacties maar komen...
Vrouwen storten veel eerder in dan mannen...ga eens na bij de psycholoog hoeveel vrouwen er zitten en hoeveel mannen...
Volgens mij klopt dit niet.
Vrouwen hebben hun emoties beter onder controle, doch uiten ze die meer (en zoeken wellicht eerder hulp).

Citaat:

Vrouwen hebben vaak kwaaltjes die gewoon tussen hun oren zitten...............
Misschien zijn ze makkelijker beinvloedbaar. Algemeen gesproken.

Daarnaast moet je niet vergeten dat vrouwen zich op meer dingen tegelijk kunnen concentreren itt mannen.

Suzan
__________________
"Americans 've different ways of saying things. They say "elevator", we say "lift". They say "President", we say "stupid psychopathic git." A. Sayle
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 10:58
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Genesis schreef:
mij werd gevraagd hierop te reageren.
Ik hoorde laatst ergens iemand zeggen dat emancipatie in feite tegennatuurlijk is, omdat bij de meeste diersoorten de mannetjes de dienst uit maken. Er zit een kern van waarheid in, maar wat dan nog?


Daarentegen zijn er vele dieren waarbij het vrouwtje het voor het zeggen heeft (zeker op sexgebied) - of dat ze allebei als gelijkwaardig worden gezien.

Suzan
__________________
"Americans 've different ways of saying things. They say "elevator", we say "lift". They say "President", we say "stupid psychopathic git." A. Sayle
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 10:59
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
one12 schreef:
mannen en vrouwen onderling zijn ook niet gelijk

respect.
__________________
"Americans 've different ways of saying things. They say "elevator", we say "lift". They say "President", we say "stupid psychopathic git." A. Sayle
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 11:03
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Nog vandaag hoorde ik op de radio iemand vertellen dat hoogopgeleide vrouwen relatief weinig hoge functies bekleden. Dat geeft te denken, niet?
Wat wil dat zeggen:

1. aanwezigheid glazen plafond
2. zorg voor kinderen (waarvoor geen alternatief lijkt te zijn om dit gelijkwaardig op te lossen (mannen krijgen toch ook kinderen???))
3. emancipatie verloopt langzaam. Nu zijn er meer vrouwelijke studenten dan mannelijke. In het verleden was dat wel anders.
4. anders
5. alle van de bovenstaande

Suzan
__________________
"Americans 've different ways of saying things. They say "elevator", we say "lift". They say "President", we say "stupid psychopathic git." A. Sayle
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 12:02
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
DruidessI schreef:
Wat wil dat zeggen:

1. aanwezigheid glazen plafond
2. zorg voor kinderen (waarvoor geen alternatief lijkt te zijn om dit gelijkwaardig op te lossen (mannen krijgen toch ook kinderen???))
3. emancipatie verloopt langzaam. Nu zijn er meer vrouwelijke studenten dan mannelijke. In het verleden was dat wel anders.
4. anders
5. alle van de bovenstaande

Suzan
Met "dat geeft te denken" geef ik aan dat ik dat geen goede (gezonde) situatie vind. Inderdaad, het galzen plafond moet zo snel mogelijk stukgegooid worden. Voor de zorg voor kinderen moeten er ook oplossingen komen, en daar wordt ook aan gewerkt. Maar het werkelijke probleem ligt in de stilgevallen emancipatiebeweging. Dat er meer vrouwen studeren, wil uiteindelijk nog niet zeggen dat er ook meer vrouwen hoge functies gaan bekleden. Kijk maar naar de cijfers. En dat is slecht, want daarmee helpen ze het door mannen bepaalde systeem te continueren..
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 15:20
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Op zich klopt de titel van deze discussie eigenlijk al niet.
Natuurlijk zijn vrouwen en mannen niet gelijk!
Mannen en mannen zijn toch ook niet gelijk???

Redeneringen over statistische vakken, over het opvoeden van kinderen en het hele dierenrijk heeft volgens mij vrij weinig te maken met capaciteiten van een geslacht op zich.
Of moet ik nu ook gaan twijfelen over mijn mannelijkheid omdat ik niet goed ben in scheikunde en m’n vriendin wél is geslaagd voor wiskunde en ik niet?

Dat mannen beter zijn in het beheersen van hun emoties is natuurlijk ook onzin.
Mannen neigen meer naar geweld.
Geweld is een gevolg van frustraties en/of het niet kunnen omgaan van emoties.
Misschien is het ook wel de vraag of mannen daadwerkelijk wel zo met hun emoties om willen gaan of dat het gewoon een stempel is dat mannen gekregen hebben.
Mannen zoeken dus ook niet snel hulp, want dat zou een vorm van schaamte kunnen creëren.
Onder het mom ‘big boys don’t cry’ kent deze wereld natuurlijk een bepaalde propaganda waaruit duidelijk is dat mannen zich moeten manifesteren als ‘een rots in de branding.’
Met Amerika uiteraard als klinkend voorbeeld.
Ik denk dat Morgan een goed punt heeft met het machtsvertoon.
In dezelfde stempel waarin mannen verkeren als het om emoties gaat, zit natuurlijk ook een bepaald autoritair gedrag wat vertoond ‘moet’ worden.
Vraag blijft dan of vrouwen inderdaad geen hoge functies willen of dat er nog een bepaalde discriminatie optreedt binnen bedrijven.

Dat de man genetisch is gebouwd om goed na te denken is volgens mij ook redelijk kort door de bocht gedacht.
De vrouw heeft immers ook nooit de kans gekregen om zich met zaken als het bouwen van vallen/wapens bezig te houden. Tot een korte tijd geleden dan…..
Volgens mij kwam dat niet door capaciteiten, maar meer door de traditie.
Verschillen kunnen natuurlijk ontstaan door het maken van stereotypen.
Sommige verschillen worden in leve gehouden door zowel mannen als vrouwen.
Er zijn nog genoeg vrouwen die het ‘lekker’ vinden gedomineerd te worden, die erop kicken als er voor ze gezorgd moet worden en die ook duidelijk als vrouw behandelt wensen te worden.

Er zijn duidelijke gevallen dat vrouwen slimmer zijn dan mannen, maar er bestaan ook duidelijke gevallen van slimmere mannen.
Ik denk dat je op grond van talenten geen onderscheidt kan maken.
De Er zijn duidelijke gevallen dat vrouwen slimmer zijn dan mannen, maar er bestaan ook duidelijke gevallen van slimmere mannen.
Ik denk dat je op grond van talenten geen onderscheidt kan maken.
De één is goed in koken en de ander in het hakken van hout. Of dat nu een man of een vrouw is, dat maakt niet uit.
Wel is er natuurlijk nog een vorm van traditie die in leven wordt gehouden waardoor het lijkt dat vrouwen nog steeds een mindere plaats innemen.
Om daar de mannen de schuld van te geven is volgens mij niet altijd reëel, daar waar er genoeg vrouwen zijn die er zelf voor kiezen.
Denk maar aan zeer Christelijke dorpen waar vrouwen het nog steeds als hun levenstaak zien om de kinderen op te voeden.
En natuurlijk zorgen ook mannen daar nog steeds voor.
Er zijn nog talloze jongens die meisjes een drankje aanbieden.
Achtenschuilende gedachte is toch: ‘ik zorg voor het meisje.’

Maar misschien is deze discussie wel een beetje dubbel.
Ik kan gaan roepen dat ik vrouwen en mannen als gelijk beschouw, maar aan de andere kant ben ik ook heel blij dat mijn vriendin een sociaal type is en geen rechtse advocaat of een bouwvakker.
Wat dat betreft houd ik de verschillen zelf ook in leve.
Maar qua gedrag, talenten, uiterlijk etc. is het naar mijn mening ook juist mooi dat er verschillen zijn.
Zolang er maar gelijkheid is in rechten.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 15:52
PFP
PFP is offline
Citaat:
DruidessI schreef:


Daarentegen zijn er vele dieren waarbij het vrouwtje het voor het zeggen heeft (zeker op sexgebied) - of dat ze allebei als gelijkwaardig worden gezien.

Suzan [/B]
Wat is dit voor een onzin
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 18:06
Verwijderd
Citaat:
PFP schreef:


Wat is dit voor een onzin
*zwarte weduwe - eet mannetje op na sex*

De vrouwtjes dieren beslissen of de man naar binnen komt
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 19:27
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
PFP schreef:


Wat is dit voor een onzin
Kijk jij dan nooit naar National Geographic?



Suzan
__________________
"Americans 've different ways of saying things. They say "elevator", we say "lift". They say "President", we say "stupid psychopathic git." A. Sayle
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 09:14
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Zou het niet beter zijn als er gewoon een natuurlijke verdeling zou zijn van mannen en vrouwen in alle soorten functies. En met "natuurlijk" bedoel ik: 50-50. Volgens mij zou dat een zegen zijn, omdat het alle wederzijdse vooroordelen zou opheffen.
NATUURLIJKE VERDELING? Volgens mij zijn we er net achter gekomen dat mannen andere dingen goed kunnen dan vrouwen. Dan is het dus juist natuurlijk om niet een 50-50 verdeling te hebben!
Het is wel politiek correcter, en het zou misschien voor minder vooroordelen zorgen. Maar natuurlijk is onzin!


PS: kben het helemaal eens met AGH!
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!

Laatst gewijzigd op 13-04-2002 om 09:28.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 12:24
DruidessI
DruidessI is offline
De verschillen worden ons voornamelijk ingepraat. En dat begint al bij het speelgoed.

Meisjesspeelgoed: "lief" "rose" "verzorgend" "vertroetelend" "mooi"
Jongensspeelgoed: "hard" "stoer" "donkere kleuren" "actie" "heldhaftig" "technisch"

En later komt het ook nog terug in andere voorwerpen:
WAAROM hebben scheerapparaten voor mannen WEL schroefjes, maar die voor vrouwen niet?

En dan heb ik het ook nog niet eens over de taal.
Verschillende taalfilosofen zijn van mening dat vrouwen zich slechter kunnen uiten in de taal dan mannen, omdat de taal georienteerd is op mannen.
Als er voorbeelden gemaakt worden waarin een persoon iets doet, wordt er meestal gesproken over:
"als hij dit doet, dan gebeurt er dit."
En wat voor een persoon heb je als voorstelling in je hoofd? (ik ook overigens) Juist ja... een man.
Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op, maar zodra er "zij" als voorbeeld genomen wordt, gaat het meestal om beroepen als:
verpleegster, kleuterleidster, poetsvrouw (pardon, interieurverzorgster), etc..
Vaak zie je in boeken dat er bewust continue "zij" wordt gebruikt, maar vaak wordt de bedoeling dan niet goed begrepen, omdat het zo uitzonderlijk dat "zij" in een algemeen voorbeeld genoemd wordt. Men gaat dan ook al snel denken aan de "typische vrouwenberoepen", terwijl dat in dat voorbeeld waarschijnlijk helemaal niet ter sprake kwam.
Bv.:
1. Stel je voor dat zij meent dat als alles goed gedaan wordt, het er veel keuriger uitziet.
(mogelijk begrepen intentie: poetsvrouw)
2. Stel je voor dat hij meent dat als alles goed gedaan wordt, het er veel keuriger uitziet.
(mogelijk begrepen intentie: manager)
Terwijl bij 1. ook een manager begrepen kan worden, en bij 2. ook een poetsman begrepen kan worden!!!
Dan wilt men ook nog eens in een boek het volgende zeggen:
"Hij" staat voor zowel: "hij als zij".
Tja. Dat laat de mogelijk begrepen intentie van de lezer dat het continue een man betreft niet verdwijnen. Dat mag wel duidelijk zijn.
Eigenlijk zou er dus een neutraal woord ingevoerd moeten worden (niet "het", want dat is een ding of een verkleinwoord of een kind ).

M.a.w. er wordt ons dus continue onbewust verschillen aangepraat. En wij laten ons daar lekker in meeslepen en menen dat er enorme verschillen zijn.

Nog niet lang geleden had ik een discussie met een jongen over het feit dat er weinig vrouwelijke genieen waren (in het verleden). Ik zei daarop: als je bekijkt naar de filosofie, dan zie je dat er weinig tot geen vrouwelijke filosofen bekend waren in het begin van de periode van filosofie, maar nu zijn er een flink aantal. In het begin had je in een klas geeneen tot weinig vrouwelijke filosofen, nu is het 50-50.
Tja, geen wonder dat er geen vrouwelijke genieen waren als deze "gedwongen" thuis zitten met 10 kinderen te hebben gebaard.

Persoonlijk denk ik dat er evenveel verschillen tussen seksegenoten zijn als tussen twee van de andere sekse. Die tuthola van om de hoek verschilt meer van mij, dan mijn buurjongen.

Geeneen mens is gelijk, maar gelijkwaardig. Ze moeten daarom ook allemaal gelijke rechten krijgen en gelijkwaardig behandeld worden. Iedereen heeft zijn/haar eigen talenten die hij/zij tot ontwikkeling kan brengen - mits daartoe de gelegenheid is. Het is aan de overheid en medemensen de noodzaak om hieraan te beantwoorden (zorgen dat iedereen zijn/haar talenten tot ontwikkeling kan brengen). En of dat nu een talent in poetsen is of een talent in organiseren is, dat mag niet sekseafhankelijk zijn. Ik ken genoeg mannen die veel betere poetsers zijn dan ik

Suzan
__________________
"Americans 've different ways of saying things. They say "elevator", we say "lift". They say "President", we say "stupid psychopathic git." A. Sayle
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 14:33
Verwijderd
Is het ook eens met Agh en Suzan
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 14:54
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
mensen die nu nog de verschillen tussen sekse weigeren te accepteren hebben een bord voor hun kop.
alles in wetenschappen zoals de neurologie wijst er duidelijk op dat mannen en vrouwen ongelofelijk veel verschillen op allerlei manieren.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 15:01
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
******** schreef:
Een feit:
Mannen zijn doorgaans beter in droog en analytisch denken, dus objectief te blijven. Iets wat vaak erg belangrijk is in functies met grote verantwoordelijkheden..

Een ander feit:
Mannen hebben minder last van de hormonen.

nonsens. er zijn verschillende hormonen die bij de 2 sekses in verschillende hoeveelheden verdeelt zijn. mannen hebben iig duideljk meer lust-opwekkende hormonen. vrouwen houden meer van binding en relaties.

Vrouwen kunnen doorgaans hun gevoelens niet onder bedwang houden.

correctie:vrouwen willen dat niet en praten er liever over. mannen houden gewoon niet van praten en lossen hun problemen liever zelf op. en agressie in een emotie die mannen niet altijd onder bedwang kunnen houden.

Maar:Vanuit de basis zijn beide geslachten gelijk. Er zullen dus wel vrouwen zijn die qua gedrag en denken als een man zijn en vice versa.

echt niet.

Persoonlijk denk ik dat het helemaal van de baan afhangt.

de baan die je zoekt hangt juist af van je persoonlijkheid.

Iets wat wel opvalt: in echte stressbanen als in de vliegtower werken, zitten bijna uitsluitend mannen..
komt doordat vrouwen meestal niet graag alleen werken in zo'n saaie toren.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:13
Verwijderd
Hm, hoe meer ik er op let, hoe meer ik innerlijk op een man lijk

(op bepaalde dingen na, zoals van zwijmelfilms houden )
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:31
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
NATUURLIJKE VERDELING? Volgens mij zijn we er net achter gekomen dat mannen andere dingen goed kunnen dan vrouwen. Dan is het dus juist natuurlijk om niet een 50-50 verdeling te hebben!
Het is wel politiek correcter, en het zou misschien voor minder vooroordelen zorgen. Maar natuurlijk is onzin!
Met het woord "natuurlijk" bedoel ik het volgende: stel dat er op elke 100 mensen 50 mannen en 50 vrouwen zijn. Dan lijkt het mij goed dat er telkens wanneer er ergens een man is benoemd, er vervolgens een vrouw moet worden benoemd. De eis "bij gelijke geschiktheid enz." is in feite onzin. Natuurlijk (dit in de betekenis van "uiteraard") zijn er genoeg vrouwen die geschikt zijn om bepaalde functies uit te oefenen. Ik zie zo nu en dan een vrouw aan de top en soms ook een die vuilnis ophaalt.
Ik denk dat het hele (misschien wel sterk door godsdiensten bepaalde) patriarchale systeem op de schop moet.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:33
de abt van sion
de abt van sion is offline
En let wel, bij wat ik hier beweer, ga ik uit van de gedachte dat vrouwen en mannen gelijk moeten worden behandeld.

Op dit forum krijg ik soms de indruk dat zelfs vrouwen (Celesta bijvoorbeeld) hier niet voor zijn (wat me verbaast).
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:43
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
En let wel, bij wat ik hier beweer, ga ik uit van de gedachte dat vrouwen en mannen gelijk moeten worden behandeld.

Op dit forum krijg ik soms de indruk dat zelfs vrouwen (Celesta bijvoorbeeld) hier niet voor zijn (wat me verbaast).
Verbaasd mij ook. Wat dat betreft ben ik behoorlijk feministisch

Jij ook, trouwens. Go abt!!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 19:16
Cinamon
Avatar van Cinamon
Cinamon is offline
ehm idd eeen beetje verontwaardigt vrouwtje hiero

ik denk dat mannen en vrouwen wel degelijk gelijk zijn
maar niet op het zelfde gebied
natuurlijk ik geef toe mannen zullen altijd sterker zijn dan wij vrouwen
maar over het GEESTELIJKE gedeelte weet ik het nog zo net niet..
het prototype vrouw (om het zo even te noemen) zal zeg maar ehm
niet zo goed met emotionele gevoelens om kunnen gaan
hoewel er wel DEGELIJK vrouwen zijn (neem nou ik) die best wel tegen een stootje kunnen...
ik heb gisteren G.I. jane gezien nou ehm zoiets ben ik alleen zonder leger en kale kop
nee maar serieus

john simbock (ofzow iets) zei het al
zonder de een, is het ander nix waard

kuz
__________________
Used to be: D@MP | Wat jouw dromen zijn, interesseert me niet.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 20:21
Nena21
Avatar van Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
En let wel, bij wat ik hier beweer, ga ik uit van de gedachte dat vrouwen en mannen gelijk moeten worden behandeld.

Op dit forum krijg ik soms de indruk dat zelfs vrouwen (Celesta bijvoorbeeld) hier niet voor zijn (wat me verbaast).
???????
Uit welke opmerking maak jij uit dat ik er niet voor ben dat mannen en vrouwen gelijk behandeld moeten worden??Dat vind ik juist wel!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 09:36
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Celesta schreef:
???????
Uit welke opmerking maak jij uit dat ik er niet voor ben dat mannen en vrouwen gelijk behandeld moeten worden??Dat vind ik juist wel!
Uit je opmerkingen van 9 april, 22.44 uur. Ik kom daar op voor de vrijheid van de vrouw en de gelijke behandeling van man en vrouw, en jij veegt het van de tafel als oppervlakkig en dom.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 16:26
ZzZzJaNtAlZzZzkiE
Avatar van ZzZzJaNtAlZzZzkiE
ZzZzJaNtAlZzZzkiE is offline
ik vin se gelijk want ---> mannen lijken wel sterker....geestelijk en lichamelijk gezien.....maar vrouwen zijn volgens mij net zo sterk ------> ach ja......er word wel onderschijt gemaakt en dat zal wel altijd zo blijven......maar niet door mij
__________________
ach...:) haha lievurg ook :) jij!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 16:37
Verwijderd
Citaat:
*fledermous* schreef:
ook lichamelyk haalt de vrouw nooit wat een man kan..verrichten...


[/B]
pardon? vrouw draagt het leven!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 10:42
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Naojan schreef:


pardon? vrouw draagt het leven!!!!!!!!!!
zelfs mannen kunnen we in dit technologische tijdperk zwanger maken. kind moet wel met keizersnee geboren worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit sex voor het huwelijk
Bongalientje
250 14-05-2007 18:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.