Oud 30-04-2004, 18:43
Silvia19
Silvia19 is offline
Echt erg man, die Hajar met leraar Daan
Malika Sevil



Docent schrijft provocerende roman over liefde op school

malika sevil

Schrijver/leraar Robert Anker schreef het boek Hajar en Daan. Over een onmogelijke liefde tussen een docent en zijn Marokkaanse leerling met hoofddoek. Over de sluipende islamisering van een zwarte school, cultuurverschillen en seks. Nu een boekbespreking door Ankers eigen 5-vwo- leerlingen.

Docent Robert Anker had zijn nieuwste boek amper uitgedeeld of 5-vwo van het Amstellyceum ontstak in geamuseerd gegil. De oorzaak kon hij wel raden: de eerste zin. 'Toen Daan Hollander, leraar geschiedenis aan het DataCare College in Amsterdam, Hajar Nait Sibaha, uit 5 vwo, voor de eerste keer neukte, hield zij haar hoofddoek om - op zijn verzoek.'
Patsboem, met zo'n begin zet je alle zintuigen op scherp. Zeker bij je eigen leerlingen.

Enkele weken later - inmiddels ligt Hajar en Daan in de boekwinkel en vliegen de exemplaren er snel weer uit - maakt die beginzin nog steeds indruk. Zo veel zelfs dat Ayberk Köprülü refereert aan het waar-was-jij-toen-het-gebeurde-gevoel. Ayberk zelf zat in de tram toen hij het las. Dit overigens nadat Adem Karakaya hem had gewaarschuwd met een opmerking in de trant van: "Het is echt erg, man." Lisette Oerlemans dacht alleen maar: 'wow, wat wordt dit nou weer,' en ze wil nog steeds weten waarom Anker zijn boek zó begint. "Waarom neuken, waarom niet vrijen, of zo?" En Wilma Mathurin vraagt zichzelf, na het lezen van het boek, nog wel eens af wat in het hoofd van haar leraar allemaal omgaat.

De derde zin liegt er trouwens ook niet om: 'Hij had zijn condoom nog niet omgeprutst of ze had hem op zijn bed achterover geduwd, zodat hij met zijn hoofd tussen de teddyberen terecht was gekomen, ze had een knie links en een voet rechts van hem gezet, en zich tergend langzaam over hem heen laten zakken.'

Anker wilde zo beginnen, legt hij uit, omdat het meteen de hele situatie uiteenzet. En over dat seksueel getinte karakter van de eerste alinea: "Ik sta daarmee ik in een lange traditie van schrijvers. Ooit van Jan Wolkers gehoord?" Gegrinnik. "Anderzijds is het natuurlijk een liefdesverhaal, dus om dan te zeggen: seks bestaat niet, dat vind ik een beetje dwaas." Maar Anker begrijpt het best. Seks door 'ouderen', dat is onvoorstelbaar voor deze leeftijdsgroep. Zowel door je ouders als door je leraar.

Hoe dan ook, het boek ligt er. Een boek met een modern liefdesverhaal. Leraar geschiedenis, die er al feestend op los leeft, raakt tot over zijn oren verliefd op een Marokkaans meisje met een hoofddoek. Een onmogelijke liefde - zij is namelijk niet alleen zijn leerling, maar ook nog eens vijftien jaar jonger. En initiatiefrijk dus, valt te lezen in de derde zin. Ayberk: "Eigenlijk is zij krachtiger dan hij, zij duwt hem op het bed, en zo." Maar is dat realistisch, een meisje met een hoofddoek die zo bedreven is in het verleiden? De leerlingen beginnen fanatiek te knikken. Ayberk: "Jazeker, die zijn er genoeg. Genoeg, echt waar," zegt hij bijna triomfantelijk. En jongens hebben het echt wel door als zo'n meisje wat wil, hoofddoek of niet. "Dan werken ze wel met hun ogen," weet Ritania Wirht.

De hoofddoekjesdiscussie, nu helemaal actueel, komt ook in het boek, dat overigens fictie is, aan bod. Op ongezouten wijze. Tijdens een lerarenvergadering pleit één van de docenten voor het verbieden van hoofddoekjes op school, omdat de leerlingen moeten leren dat religie 'een privé-zaak is, iets van het individu': "Dat is een uiting van groepsdwang. In Turkije, of all places, zíjn ze trouwens verboden." Een gevoelig punt. Ayberk: "Het is gewoon belachelijk man, dat we er zelfs over praten. Meisjes met hoofddoekjes doen je toch geen pijn. Ze bijten niet, ze stinken niet, en ik bedoel: het is een democratie, dan moet je mensen laten." Lisette zit op dezelfde lijn: "Iemand die een hoofddoek draagt, doet het voor zichzelf, voor haar geloof. Daar doet ze niemand kwaad mee." Aan de andere kant, werpt Anker tegen, is het dan geen vorm van onderdrukking? "Je kunt toch moeilijk ontkennen dat de vrouw zich moet bedekken omdat ze anders de man op verkeerde gedachten brengt. Dat is de oorsprong van de hoofddoek."

Ayberk schudt zijn hoofd. Van onderdrukking is geen sprake, niet bij hem thuis, tenminste. "Als ik tegen mijn zusje zou zeggen: doe je hoofddoek af, dan zou ze dat niet doen. Hier kiest ze zelf voor."

Hij wil er nog wel iets aan toevoegen: "Als een meisje een strakke broek aantrekt en veel make-up opdoet, dan moet ze de hoofddoek afdoen. Want dan heb je daar respect voor en dan moet je dat ook laten zien." Een strak truitje met hoofddoek, dat combineert gewoon niet. Wilma: "Maar ik denk dat we dat allemaal vinden."

Adem maakt het nog mooier: "Je moet de vrouw vergelijken met een bloem, of goud - iets moois. Iets wat je niet aan iedereen toont en door iedereen laat aanraken. Alleen degene die er recht op heeft, moet het kunnen hebben." Begrijp hem goed: 'de vrouw is als een geschenk aan de man', maar dat wil volgens Adem niet zeggen dat de vrouw minder is dan de man. "Ze hebben gelijke rechten en dat staat ook duidelijk in de koran."

De hoofddoekjesdiscussie kan rekenen op felle reacties, maar verder laten de leerlingen zich niet gemakkelijk shockeren door de teksten in het boek. Toch zijn die vaak heftig: 'Moet ik respect hebben voor een achterlijke cultuur (...) waarin vrouwen tot tweederangs wezens worden gemaakt, wat zeg ik, tot alleen maar bezit, alsof het kamelen zijn? Een cultuur waarin homoseksuelen als lager dan varkens of honden worden beschouwd, die je eigenlijk moet stenigen, of van de hoogste minaret af flikkeren?'

Gekromde tenen? Nee dus. Adem had, al lezende, wel een link gelegd met Pim Fortuyn, die net als het personage homo was en de islam immers ook een achterlijke cultuur noemde.

Wat nou achterlijk? Ayberk, van Turkse afkomst, zou willen dat een televisieploeg bij hem thuis kwam, gewoon om even al die vooroordelen stuk te slaan. "Mijn vader werkt in een fabriek, die heeft de middelbare school gedaan, mijn moeder de universiteit. Mijn moeder doet de rekeningen, mijn moeder volgt de ontwikkelingen op school, zo is het nou eenmaal. En als mijn moeder aan het werk is, dan gaat mijn vader afwassen. En zo zijn er veel meer gezinnen, hoor."

Volgende discussiepunt dat in de lerarenkamer van het DataCare College wordt besproken: wel of geen islamitische gebedsruimte. "Straks moeten we uit respect onze schoenen uitdoen in het lokaal en moeten onze meisjes uit respect een hoofddoek om, want anders kunnen die achterlijke moslimjongeren niet garanderen dat ze hun hormonen in bedwang houden. Dan kunnen we ons meteen wel omdopen tot school met den koran." Maar dat punt slaat tamelijk dood in deze groep. Het zal ze een worst wezen, wel of geen gebedsruimte.

Anker gaat erop door, want de school in het boek gaat erg ver in de aanpassingen aan de gewoontes van de allochtone leerlingen. "Er zijn gebedsruimtes, de kerstboom is afgeschaft, er wordt geen wijn meer geschonken op feestjes. Dus dan is het inderdaad een school in den koran geworden. Al lijkt mij dat niet erg realistisch."

Ayberk: Als van de vierhonderd leerlingen er 390 geen wijn drinken, dan hoef je ook geen wijn te kopen. Dat is zonde." Lisette: "Je moet het wél aanbieden." Ayberk: "Waarom zou je wijn kopen voor die tien Nederlandse mensen?" Lisette: "Dat zijn er toch tien." En de kerstboom? Ayberk: "Van mij mag die kerstboom daar best blijven, maar als die uiteindelijk verdwijnt, dan moet je niet denken... huh... hoe kan dat nou?" HET PAROOL




Werkelijke fantasie!
__________________
......:D......

Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 18:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2004, 18:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
ik vind dit meer iets voor letteren
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 18:49
Verwijderd
Geil
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 18:50
Silvia19
Silvia19 is offline
__________________
......:D......
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 19:01
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-04-2004 @ 19:49 :
Geil
Precies mijn reactie, man wat een heerlijk idee. Meisjes met hoofddoekjes zijn mooi!
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 19:04
Silvia19
Silvia19 is offline
Meen je dat?
__________________
......:D......
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 19:10
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Laffo
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 19:12
Silvia19
Silvia19 is offline
Citaat:
McCaine schreef op 30-04-2004 @ 20:10 :
Laffo
Uitleg graag...
__________________
......:D......
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 19:28
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
hmm, nu wil ik eigenlijk een discussie gaan beginnen over de discussie uit het artikel, maar dat is hier natuurlijk niet de bedoeling....

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Mu schreef op 30-04-2004 @ 20:01 :
Precies mijn reactie, man wat een heerlijk idee. Meisjes met hoofddoekjes zijn mooi!
Dat bedoelde ik nog niet eens, maar het is natuurlijk het 'laatste taboe'.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 23:50
Mujahideen
Mujahideen is offline
Daarom pleit ik voor een burqa. Zodat een pedofiel van een leraar totaal geen zicht meer heeft op onze vrouwen. Onze vrouwen moeten beschermd worden tegen zulke hoerenzonen met hun onbesneden smegmaslurven.

Dit boek is overduidelijk geschreven uit seksuele frustraties. Deze hele maatschappij is gebaseerd op seks. Waar gaat het toch heen met de wereld? Kinderen horen op school te leren en een leraar hoort niet met zijn fluwelen versiertrucs op de leerlingen in te spelen en zeker geen moslimmeisjes te verleiden.
Want echte moslimmeisjes zijn geen hoeren, die de dorpslet uithangen, met een minirok aan en uitpuilende borsten. Moge die leraar snel aids krijgen en doodgaan aan rattenkanker.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 07:44
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Hoewel dat laatste nu ook een beetje overdreven is, niet ?
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 08:19
El_Nour
Avatar van El_Nour
El_Nour is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 01-05-2004 @ 00:50 :
Daarom pleit ik voor een burqa. Zodat een pedofiel van een leraar totaal geen zicht meer heeft op onze vrouwen. Onze vrouwen moeten beschermd worden tegen zulke hoerenzonen met hun onbesneden smegmaslurven.

Dit boek is overduidelijk geschreven uit seksuele frustraties. Deze hele maatschappij is gebaseerd op seks. Waar gaat het toch heen met de wereld? Kinderen horen op school te leren en een leraar hoort niet met zijn fluwelen versiertrucs op de leerlingen in te spelen en zeker geen moslimmeisjes te verleiden.
Want echte moslimmeisjes zijn geen hoeren, die de dorpslet uithangen, met een minirok aan en uitpuilende borsten. Moge die leraar snel aids krijgen en doodgaan aan rattenkanker.
Hahahaha

take it easy, take a sisi.
__________________
Mijn berichten moet je op se Amsterdamsj uitsjpreken. Fight Zionism and free Marwan Barghouti: http://www.freebarghouti.org/
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 01-05-2004 @ 00:50 :
Daarom pleit ik voor een burqa. Zodat een pedofiel van een leraar totaal geen zicht meer heeft op onze vrouwen. Onze vrouwen moeten beschermd worden tegen zulke hoerenzonen met hun onbesneden smegmaslurven.

Dit boek is overduidelijk geschreven uit seksuele frustraties. Deze hele maatschappij is gebaseerd op seks. Waar gaat het toch heen met de wereld? Kinderen horen op school te leren en een leraar hoort niet met zijn fluwelen versiertrucs op de leerlingen in te spelen en zeker geen moslimmeisjes te verleiden.
Want echte moslimmeisjes zijn geen hoeren, die de dorpslet uithangen, met een minirok aan en uitpuilende borsten. Moge die leraar snel aids krijgen en doodgaan aan rattenkanker.
Hahaha

Oh heerlijk. Een beter bewijs van de verwrongen, krampachtige seksuele frustratie van de moslimman kun je je niet voorstellen. Het is een boek, for fucks sake, maar blijkbaar zit je er zo mee in je maag dat je nu al doorslaat.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 12:18
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-05-2004 @ 13:11 :
Hahaha

Oh heerlijk. Een beter bewijs van de verwrongen, krampachtige seksuele frustratie van de moslimman kun je je niet voorstellen. Het is een boek, for fucks sake, maar blijkbaar zit je er zo mee in je maag dat je nu al doorslaat.
Ok, ik was in een woeste bui maar ik heb zeker wel een punt.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 12:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 01-05-2004 @ 13:18 :
Ok, ik was in een woeste bui maar ik heb zeker wel een punt.
Toch niet vanwege koninginnedag, he?

Maar ja, ik hoor wel vaker dat sommige mannen een hoofddoekje "sexy vinden staan".
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 01-05-2004 @ 13:18 :
Ok, ik was in een woeste bui maar ik heb zeker wel een punt.
Het was de bedoeling van die boekpresentatie om een klas op een zwarte school te laten discussiëren over islam en seksualiteit. Uit de uitspraken van die jongeren blijkt dus ook dat meisjes met hoofddoeken soms echt niet zo braaf zijn als het lijkt.

Wat mij vaak opvalt aan uitspraken van moslimjongens en -mannen, is dat ze vrouwen beschouwen als willoos. Als een moslimmeisje geneukt wordt is dat meteen de schuld van de gore, verdorven westerling, et cetera. Die meisjes zelf kunnen daar natuurlijk niets aan doen. Dat is gewoon onzin. Die werken net zo goed mee.

Veel islamitische culturen zijn gewoon macho-culturen en mede daarom kunnen die mannen niet overweg met het feit dat moslimvrouwen ook wel eens plezier aan seks zouden kunnen beleven, of dat die brave hoofddoekdragende meisjes ook wel eens geil kunnen worden.

Je ziet in meer geloven een krampachtige omgang met seksualiteit en maagdelijkheid hoor, ik schuif het niet alleen op de islam af. Maar die is er toevallig wel heel fel in. Ik ben bang dat dit boek daar ook niets aan zal veranderen, het zal alleen de onvolkomenheden nog meer blootleggen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 13:17
Verwijderd
Probeer de discussie aan het boek te koppelen en er geen maatschappelijk debat over cultuur, integratie en andere nonsens van te maken. Als het tij niet keert, komt er een slot op.

LUH-3417
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-05-2004, 13:29
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
jij was toch niet zo van de slotjes, LUH?
en trouwens, ik zou het net iets aardiger van je vinden als je de discussie dan zou verplaatsen, aangezien de discussie opzich wel heel goed zou kunnen zijn, slechts letteren er niet de goede plaats voor is...

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 13:45
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 01-05-2004 @ 14:29 :
jij was toch niet zo van de slotjes, LUH?
en trouwens, ik zou het net iets aardiger van je vinden als je de discussie dan zou verplaatsen, aangezien de discussie opzich wel heel goed zou kunnen zijn, slechts letteren er niet de goede plaats voor is...

Charlotte
Soms zijn slotjes heel nuttig hoor Op letteren zijn we zoizo niet zo van de slotjes, maar als het nodig is is het geen probleem om er 1 te plaatsen. Verplaatsen heeft ook niet zoveel zin, gezien het al van N&A hiernaartoe verplaatst is.

Ach, deze boeken heb je in alle vormen, dus dit kan er ook nog wel bij.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 14:11
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
van N&A naar Letteren, omdat het in eerste instantie om een boek ging, maar als het later een heel interessante discussie wordt over het samenleven tussen islamitische mensen en nederlanders ofzo, dan kan het toch weer terug?
Verplaatsen heeft heel veel zin!
Nog altijd beter dan dat ik daar een nieuwe discussie zou starten en vanalles hiervandaan zou gaan quoten, toch?

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 14:42
Verwijderd
Als het inderdaad een waardevolle discussie zou worden, zou verplaatsen inderdaad beter zijn. Tot nu toe heb ik echter nog niet veel meer gelezen dat gescheld en 'catchphrases' uit de Telegraaf.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 15:03
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
misschien komt dat omdat er meer mensen (net als ik) die discussie hier niet beginnen, omdat we hier op letteren zijn en de discussie dus over het boek zou moeten gaan en niet slechts naar aanleiding van het onderwerp van het boek.
Het werkt elkaar natuurlijk ook tegen, hier geen discussie mogen houden over dit hele gebeuren en toch moet de discussie erover eerst goed zijn voor het verplaatst wordt.
(ik begrijp het wel hoor, LUH, het is logisch ook, maar jij begrijpt toch ook dat het wel in tegenspraak met elkaar is...)

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 15:04
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 01-05-2004 @ 15:42 :
Als het inderdaad een waardevolle discussie zou worden, zou verplaatsen inderdaad beter zijn. Tot nu toe heb ik echter nog niet veel meer gelezen dat gescheld en 'catchphrases' uit de Telegraaf.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 15:28
Verwijderd
Sorry, maar ik vind een uitspraak als "Veel islamitische culturen zijn gewoon macho-culturen en mede daarom kunnen die mannen niet overweg met het feit dat moslimvrouwen ook wel eens plezier aan seks zouden kunnen beleven, of dat die brave hoofddoekdragende meisjes ook wel eens geil kunnen worden." nu niet het toonbeeld van een steekhoudend argument in een discussie.

Charlottetje, het is inderdaad een probleem. Literatuur heeft altijd met de maatschappij te maken, dus een discussie puur op het boek gericht houden zou ook niet goed zijn. Ik had er alleen geen zin in dat we twee kampen kregen die elkaar 'achterlijke cultuur' noemen of 'rattenkanker' toewensen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2004, 16:06
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 01-05-2004 @ 16:28 :
Ik had er alleen geen zin in dat we twee kampen kregen die elkaar 'achterlijke cultuur' noemen of 'rattenkanker' toewensen.
Dat was wel duidelijk hoor en ook prima natuurlijk
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 10:55
Levensbeschouwing & Filosofie hoofddoek
Brenda_lelie
35 18-02-2003 11:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Angst voor de islam is niet terecht
Santje03
35 07-02-2003 09:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pervers en/of Tiranniek
Quivarum
95 06-02-2003 15:27
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Weg met moslimscholen?
mammamia
62 26-03-2002 20:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.