Oud 21-10-2006, 22:07
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Allereerst, ik heb al gegoogled maar kan niets vinden dat antwoord geeft op mijn vraag.

Ik heb al een tijdje 2 konijnen die gewoon in mijn woonkamer los lopen, ze zitten alleen 's nachts, of als ik een hele dag weg ben, in hun hok. Sinds een paar dagen heb ik er een katje bij en dat gaat allemaal prima. Hij klimt in hun kooi, de konijnen in zijn kattenbak en ze vinden elkaar behoorlijk interessant. Er is alleen één dingetje waar ik niet blij mee ben, een van de konijnen eet het voer van mijn kitten. Dat staat in een bakje op de grond en de konijnen kunnen er dus ook gewoon bij. Het ene konijn doet er niets mee, maar de ander vindt het kennelijk erg lekker. Ze mag het niet eten van me maar daar trekt ze zich niets van aan en ook van de plantenspuit is ze niet onder de indruk.

Weet iemand hoeveel kwaad het kan dat ze af en toe wat van die brokjes binnen krijgt?

De kat zijn voerbak ergens anders neerzetten kan niet, de konijnen komen overal waar hij ook komt (heb een keuken en woonkamer in één, dat is niet af te sluiten). De konijnen krijgen verder zelf ook genoeg te eten en hebben altijd hooi tot hun beschikking.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2006, 22:15
JohnnyF.
Avatar van JohnnyF.
JohnnyF. is offline
Geen idee of kattenvoer slecht is voor konijnen, maar kun je het bakje niet hoger neer zetten? Op het aanrecht of zo, waar de kat wel op kan springen en het konijn niet.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 22:23
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Heb ik ook aan zitten denken, maar ik wil de kat niet op het aanrecht eigenlijk, en verder kunnen de konijnen overal bij.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 11:01
Verwijderd
Ik ben absoluut geen konijnenkenner dus pin me er niet op vast, maar ik denk dat in kattenvoer véél teveel eiwitten zitten.
Ik weet niet of het echt ontzettend slecht is voor je konijnen, maar erg goed zal het niet zijn.

Misschien weet je/kun je opzoeken of konijnen überhaupt vlees of dierlijke eiwitten mogen hebben. Dan heb je al een groot deel van je antwoord.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 11:09
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ja, dat van die eiwitten was ook een beetje mijn bezorgdheid. Ik kan er op google echt niks over vinden, maar konijnen eten in de natuur toch geen vlees, daar ben ik bijna zeker van. Ik snap ook niet waarom ze die kattenbrokjes eet
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 22-10-2006 @ 11:09 :
Ja, dat van die eiwitten was ook een beetje mijn bezorgdheid. Ik kan er op google echt niks over vinden, maar konijnen eten in de natuur toch geen vlees, daar ben ik bijna zeker van. Ik snap ook niet waarom ze die kattenbrokjes eet
Misschien kun je het ergens vragen op een konijnenforum, daar zijn vast mensen die het weten.
Mijn gokje: omdat het zout smaakt? Ik weet niet of konijnen daar gevoelig voor zijn, maar dat zou ik me kunnen voorstellen

Ze eten in de natuur idd geen vlees dus misschien dat hun verteringsgestel er niet heel blij mee is als ze die brokjes eten.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 11:41
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ja het darmstelsel van konijnen is vrij gevoelig, daarom was ik al bang dat het niet zo goed zou zijn. Wel lastig, ze vindt het echt lekker en pas als ik haar echt wegjaag bij dat bakje jat ze nog een bek vol brokjes en gaat ze er vandoor
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 22-10-2006 @ 11:41 :
Ja het darmstelsel van konijnen is vrij gevoelig, daarom was ik al bang dat het niet zo goed zou zijn. Wel lastig, ze vindt het echt lekker en pas als ik haar echt wegjaag bij dat bakje jat ze nog een bek vol brokjes en gaat ze er vandoor
Ik zou een plantenspuit bij de hand houden om iedere keer als ze in de buurt van het bakje komt een keer te spuiten.
De meeste dieren zijn wel slim genoeg om het dan vrij snel af te leren
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 12:13
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Doe ik al, maar ze is totaal niet onder de indruk van de plantenspuit
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 12:26
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Hmm, geen flauw idee of 't bij konijnen werkt, mar bij mijn katjes werkte het altijd super als ik een heel klein beetje azijn bij het water in de plantenspuit deed. Als ze de volle laag kregen moesten ze zich altijd ff drooglikken, en die smaak van azijn beviel ze voor geen meter... werkte perfect om ondeugende kittens netjes op te voeden, misschien dat het voor je konijn ook werkt?

(maar niet overdrijven met de hoeveelheid azijn he)
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 12:35
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Oh dat is nog wel een idee. Ze blijft namelijk doodleuk zitten, hoe nat ik haar ook spuit, maar dat moet natuurlijk wel weer een keer droog worden. Thanx
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 12:40
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Bloem schreef op 22-10-2006 @ 12:35 :
Thanx
You're quite welcome...
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 15:44
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het geen idee om dat bakje kattenvoer op een krukje oid te zetten waar je kat wel bij kan maar je konijnen niet? Of anders even in de dierenwinkel neuzen naar bakjes die je kat wel open kan maken en je konijnen niet ofzo?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 16:19
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Nee De kat is momenteel sowieso kleiner dan de konijnen, maar de konijnen kunnen ook overal op/bij waar hij ook bij kan. Het aanrecht zou trouwens ook geen optie zijn als ik hem er wel op wil laten, daar kan hij toch (nog) niet opspringen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 18:26
Rockbottom
Rockbottom is offline
Als je bedenkt hoe gevoelig de ingewanden van een konijn zijn lijkt het me niet erg goed voor ze. Kan je niet een apart tafeltje oid kopen waar je dat voer op zet?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 19:27
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Wel gek, een konijn is toch een planteneter normaal?

Zou het voor de zekerheid niet geven ivm gevoeligheid... Bakje ergens bovenop en dit je katje leren.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 20:26
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Rockbottom schreef op 22-10-2006 @ 18:26 :
Kan je niet een apart tafeltje oid kopen waar je dat voer op zet?
Wahah, dan kan dat hummeltje er niet meer bij! Dat katje is echt zooooo klein he.. nog een meevaller dat de konijnen niet besloten hebben de kat op te vreten..
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 22:16
Verwijderd
Ik weet er niet veel over, maar ons konijn is dood gegaan nadat hij kattenvoer had gegeten.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-10-2006, 22:56
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Oh, dat maakt het nog rottiger

Het voer op een verhoging zetten is echt geen oplossing, zoals Akumabito al zei, hummel is kleiner dan de konijnen en de konijnen springen momenteel net zo hoog als katje.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 10:02
juno
Avatar van juno
juno is offline
Dan zul jij die mini-poes een aantal malen per dag een bakje eten op een hoge plaats moeten geven, waar je haar naar toe tilt. Als ze midi is kan ze daar zelf al snel komen via een stoel oid die je er strategisch naast zet, en als ze maxi is, is er helemaal geen probleem meer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 17:43
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
wat misschien ook wel helpt ipv de plantenspuit is een elektrische vliegenklapper... Klinkt heel gemeen maar voor ons katje werkt het heel goed. water doet haar namelijk niks, dus dan wordt het moeilijk. En na 2x is het zien van de vliegenklapper al genoeg. Misschien ook wat voor je konijntje?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 17:46
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik zal jou verdomme electroshocks toedienen!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 17:54
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
drukknoopje schreef op 23-10-2006 @ 17:43 :
wat misschien ook wel helpt ipv de plantenspuit is een elektrische vliegenklapper... Klinkt heel gemeen maar voor ons katje werkt het heel goed. water doet haar namelijk niks, dus dan wordt het moeilijk. En na 2x is het zien van de vliegenklapper al genoeg. Misschien ook wat voor je konijntje?
Je kan ook een luchtbuks proberen, meestal is 1x raak al genoeg....
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 20:05
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik vrees dat als ik met zo'n vliegenmepper aan kom zetten ze dat ding ook met mij gaan associeren, ze is al niet zo handtam en dan waarschijnlijk helemaal niet meer. Behalve dat ik het sowieso nogal een hardhandige oplossing vind, maar dat terzijde

Vandaag ging het overigens redelijk goed, ze blijven er al wat meer bij uit de buurt. Misschien gaan ze het toch zo wel afleren.

Anders ga ik z'n voerbak maar naar de gang verhuizen en hem een paar keer per dag in de gang laten eten, maar dat vind ik ook niet echt ideaal.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 20:43
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Anders misschien een idee om de kat aan te leren om op vaste tijden te eten? Gewoon om de paar uur een beetje eten neerzetten, en dan de konijnen even apart houden (desnoods in hun kooi) en 's nachts, als de konijnen toch in hun hok zitten kun je altijd nog een beetje extra kattenvoer laten staan..
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2006, 09:51
XQseMe2
Avatar van XQseMe2
XQseMe2 is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 22-10-2006 @ 11:14 :
Misschien kun je het ergens vragen op een konijnenforum, daar zijn vast mensen die het weten.
Mijn gokje: omdat het zout smaakt? Ik weet niet of konijnen daar gevoelig voor zijn, maar dat zou ik me kunnen voorstellen

Ze eten in de natuur idd geen vlees dus misschien dat hun verteringsgestel er niet heel blij mee is als ze die brokjes eten.
konijnen mogen niet eens zout hebben, dus die liksteentjes die altijd verkocht worden mogen ook al niet voor een konijn.
Een konijn heeft van zichzelf al genoeg zout namelijk, en heeft niet meer nodig. Het is ook niet goed voor m.

Mijn konijn heeft een tijdje rauwe spaghetti gegeten, dat vond hij lekker. Maar later heeft hij toch last gekregen van zn darmen.
Eigenlijk stom want ik had het ook op mn vingers kunnen uittellen dat dat niet goed was immers...pasta kan bij ons ook al cholesterol opleveren, dus laat staan wat het bij een konijn kan doen met zn gevoelige darmstelsel *stupid me!*

Anywayzz...ik zou een manier gaan vinden waarbij je konijn er niet meer bij kan. Maak desnoods een plankje aan de muur en zet daar het kattenvoer op. Dan kan je katje dáárop springen, en kan het konijn er niet meer bij.
Er even van uitgaan dat het konijn er ook niet op gaat springen

Ook het idee van akumabito is een goed idee

En als je er écht zeker van wilt zijn, bel dan anders naar 0113-572756. Dit is het telefoon nummer van serieus de beste dierenarts van Nland (is ook uitgeroepen tot deze). Zij weten ook heel veel van konijnen, dit is niet altijd het geval bij veel d.artsen en door de telefoon kunnen ze je dit wel vertellen.
Naam vd d.arts is Mw. Huiskes

PS: deze d.arts geeft ook meer om het welzijn van dieren dan om hun portomonnee. Ik heb al ns vaker medicijnen thuisgestuurd gekregen op momenten dat ik het niet kon betalen maar mn konijntje het wel nodig had. Ik kreeg het toen gratis van ze.
__________________
Alles is irrelevant. Het is maar net hoeveel waarde je er zelf aan hecht.

Laatst gewijzigd op 24-10-2006 om 09:53.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 10:08
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ja dat van die liksteentjes wist ik, die hebben ze dan ook niet Verder, bedankt voor dat telefoonnummer! De konijnen hebben nu vlagen waarin ze 'ineens' dat bakje voer zien staan, dus dan haal ik het weg, zodra ze ergens liggen te slapen of 's avonds in hun hok zitten zet ik het er weer neer. Ze springen vooralsnog net zo hoog als Sjors, dus het ergens hoger neerzetten maakt denk ik niet echt verschil. Gisteren ging het zo wel goed, ik geloof niet dat Sjors echt honger heeft geleden (hij wordt door de konijnen toch weggejaagd als zij erbij willen ) dus dit houd ik maar even vol denk ik
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 13:53
Verwijderd
Er zullen echt geen giftige stoffen in het kattenvoer zitten, maar konijnen zijn planteneters en moeten normaalgesproken meer moeite doen de stoffen uit het voedsel te halen (daarom verteert een hond planten ook niet), dus wanneer een konijn vlees eet zal hij wel snel aankomen. Bij konijnen moet je dan vooral opletten, omdat deze erom bekend staan op te eten wat voor ze staat en wat ze lekker vinden, en zichzelf letterlijk dood kunnen eten. Cavia's bijvoorbeeld hebben wel een ingebouwde rem wat dat betreft.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 20:47
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
juno schreef op 23-10-2006 @ 17:46 :
Ik zal jou verdomme electroshocks toedienen!
Dat doen ze bij plenty mensen en dieren. Wat dacht je van schrikdraad voor koeien?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 15:10
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Misschien is het een idee een krabpaal te halen en het bakje bovenop de paal te zetten?
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 15:13
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
drukknoopje schreef op 23-10-2006 @ 17:43 :
wat misschien ook wel helpt ipv de plantenspuit is een elektrische vliegenklapper... Klinkt heel gemeen maar voor ons katje werkt het heel goed. water doet haar namelijk niks, dus dan wordt het moeilijk. En na 2x is het zien van de vliegenklapper al genoeg. Misschien ook wat voor je konijntje?
dat vind ik echt gemeen
en bij koeien vind ik het ook gemeen ja

maar ik snap niet dat je konijn het eet, het zijn helemaal geen vleeseters.
Ik vind de tip van sortjuh wel goed, van die krabpaal. Krabpalen zijn ook helemaal niet meer zo duur tegenwoordig, die kleintjes heb je al voor 20 euro ofzo
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame

Laatst gewijzigd op 20-11-2006 om 15:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.