Oud 22-01-2004, 11:20
Upke
Upke is offline
Gisteren bij een programma gezien dat ze ook een soort vliegtuigje willen droppen op mars die van luchtfoto's gaat maken van Mars om een nog beter overzicht te krijgen. Leuk hoor, maar op Mars is geen lucht, en een vliegtuigje moet toch gebruik maken van opstijgende lucht om te kunnen vliegen? Of kan het vliegtuigje ook nog op andere substanties zweven? Ik zelf kom er maar niet uit, hoe zou een vliegtuigje kunnen vliegen op Mars als er geen lucht is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2004, 11:34
Orion2003
Avatar van Orion2003
Orion2003 is offline
Een vliegtuigje? Is het niet gewoon een sataliet die ze om Mars laten draaien?

Zelfs als het een vliegtuigje zou zijn kan dat volgens mij best op Mars vliegen. Er is geen dampkring, en ozonlaag, maar Mars kent volgens mij gewoon 'lucht' alleen is de samenstelling dan anders. Volgens mij bestaat het voor het overgrote deel uit koolstofdioxide. Dus zou het best kunnen vliegen, Zeker omdat de zwaartekracht daar veel minder is zou je kunnen verwachten dat het makkelijker moet gaan.

Maar wat zou dat vliegtuigje dan allemaal moeten gaan doen? Ze kunnen al foto's maken met satalieten, waarom een vliegtuig?
__________________
De mens wist vroeger (1000 n. Chr.) 0,001 % af van de natuurwetten, aarde en heelal. Nu is dat 100x zo veel.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 11:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
De Mars Express van ESA komt toch al aardig in de buurt? En daarnaast doet deze sateliet ook nog meten of er onder het Marsoppervlak nog ergens water te vinden is.

Lijkt me vrij nutteloos om het risico te laten lopen dat dit vliegtuigje crast, zoals de Beagle 2 (waarschijnlijk); terwijl je met een sateliet goed in de buurt komt.

Of zou het hier om een bemand vliegtuigje gaan? Dan lijkt me het enige voordeel dat deze flexibeler is.

(misschien laten ze m niet eerst landen, maar schieten ze m zo de lucht in "op hoop van zegen" )
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 11:43
Orion2003
Avatar van Orion2003
Orion2003 is offline
Ik heb er nog even over gezocht zie resultaat:

Mars heeft een kleinere oppervlaktezwaartekracht dan de Aarde. De kracht is net sterk genoeg om de meeste gassen bij te houden, maar kan niet verhinderen dat de meeste waterdamp verdampt in de ruimte. Bijgevolg ligt de concentratie van de waterdamp in de atmosfeer van Mars, 30 keer lager dan in de atmosfeer van de Aarde. Dit verschijnsel zorgt voor een zeer ijle atmosfeer, waarvan de samenstelling af te lezen valt in de volgende grafiek.

Samenstelling van de atmosfeer van Mars

Koolstofdioxide (CO2) 95.32 %
Stikstof (N2) 2.7 %
Argon (Ar) 1.6 %
Zuurstof (O2) 0.13 %
Water (H2O) 0.03 %
Koolstofmonoxide 0.07 %

In een ijle lucht kan je volgens mij niet of niet goed vliegen. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat ze er een vliegtuig op afsturen.
__________________
De mens wist vroeger (1000 n. Chr.) 0,001 % af van de natuurwetten, aarde en heelal. Nu is dat 100x zo veel.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 11:26
Upke
Upke is offline
Citaat:
Orion2003 schreef op 22-01-2004 @ 11:43:
Ik heb er nog even over gezocht zie resultaat:

Mars heeft een kleinere oppervlaktezwaartekracht dan de Aarde. De kracht is net sterk genoeg om de meeste gassen bij te houden, maar kan niet verhinderen dat de meeste waterdamp verdampt in de ruimte. Bijgevolg ligt de concentratie van de waterdamp in de atmosfeer van Mars, 30 keer lager dan in de atmosfeer van de Aarde. Dit verschijnsel zorgt voor een zeer ijle atmosfeer, waarvan de samenstelling af te lezen valt in de volgende grafiek.

Samenstelling van de atmosfeer van Mars

Koolstofdioxide (CO2) 95.32 %
Stikstof (N2) 2.7 %
Argon (Ar) 1.6 %
Zuurstof (O2) 0.13 %
Water (H2O) 0.03 %
Koolstofmonoxide 0.07 %

In een ijle lucht kan je volgens mij niet of niet goed vliegen. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat ze er een vliegtuig op afsturen.
Jah en toch zijn die wetenschappers in Amerika het van plan. En dan dat ding dat ze erop af stuurde dat via een parachute werd afgeremd. Nou het kan dus wel degelijk anders word die parachut ook niet afgeremd.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 12:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Upke schreef op 23-01-2004 @ 11:26:
Jah en toch zijn die wetenschappers in Amerika het van plan. En dan dat ding dat ze erop af stuurde dat via een parachute werd afgeremd. Nou het kan dus wel degelijk anders word die parachut ook niet afgeremd.
Dr is veel wind op Mars.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 17:18
Upke
Upke is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-01-2004 @ 12:36:
Dr is veel wind op Mars.
Maar waar bestaat die wind dan uit?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 22:23
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
Upke schreef op 23-01-2004 @ 17:18:
Maar waar bestaat die wind dan uit?
uit lucht die zich verplaatst.
__________________
It's all fun and games, until someone looses an eye...than it's fun and games you can't see
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 23:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 24-01-2004 @ 22:23:
uit lucht die zich verplaatst.
Door verschillen in luchtdruk. Komt door de zon die Mars verwarmt - en aangezien er een atmosfeer is; zal de lucht hierin bewegen en dan heb je wind.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 23:31
Verwijderd
Ik heb dit ook ooit eens bij een docu op discovery gezien. Dus het lijkt me dat het wel kan.

Het was dan de bedoeling dat dat vliegtuigje kon landen en opstijgen, en dan op het oppervlak experimentjes a'la de marsrover kon doen.
Het voordeel is dan dat het ding een stuk mobieler is. Maar zoals al gezegd, lijkt het me een beetje risicovol.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 23:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Jensk schreef op 24-01-2004 @ 23:31:
Ik heb dit ook ooit eens bij een docu op discovery gezien. Dus het lijkt me dat het wel kan.

Het was dan de bedoeling dat dat vliegtuigje kon landen en opstijgen, en dan op het oppervlak experimentjes a'la de marsrover kon doen.
Het voordeel is dan dat het ding een stuk mobieler is. Maar zoals al gezegd, lijkt het me een beetje risicovol.
Maar is dat dan ene met een menselijke piloot? Of een onbemand vliegtuigje?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 12:37
darkstyle
darkstyle is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-01-2004 @ 23:46:
Maar is dat dan ene met een menselijke piloot? Of een onbemand vliegtuigje?
Bemand hahahaha!!!!!!

Nee tuurlijk niet, gewoon een vliegtuigje dat op Aarde word bestuurd. Het vliegtuigje zal volgens mij niet eens veel groter zijn dan 2 meter doorsnee. En met een klein propellertje voorop. Wat schattig...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 22:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
darkstyle schreef op 25-01-2004 @ 12:37:
Bemand hahahaha!!!!!!

Nee tuurlijk niet, gewoon een vliegtuigje dat op Aarde word bestuurd. Het vliegtuigje zal volgens mij niet eens veel groter zijn dan 2 meter doorsnee. En met een klein propellertje voorop. Wat schattig...
Gelukkig maar Hoewel bemand toffer geweest zou zijn, maar dat lijkt me gezien de huidige technologische kennis iets te ver gegrepen
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 00:06
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
misschien valt het te combineren met dat vliegende schotel geval van laatst hier ergens?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 11:03
darkstyle
darkstyle is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-01-2004 @ 22:19:
Gelukkig maar Hoewel bemand toffer geweest zou zijn, maar dat lijkt me gezien de huidige technologische kennis iets te ver gegrepen
Het zou inderdaad mooier zijn geweest een bemand vliegtuig. Alleen daarvoor zullen we denk ik nog een aantal jaartjes moeten wachten.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 11:04
darkstyle
darkstyle is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 26-01-2004 @ 00:06:
misschien valt het te combineren met dat vliegende schotel geval van laatst hier ergens?
Vliegende schotel geval in Nederland? Of wat bedoel je met hier? En wat valt er dan volgens jou te combineren?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 12:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
darkstyle schreef op 26-01-2004 @ 11:04:
Vliegende schotel geval in Nederland?
Nee, hij bedoelt dit topic
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 19:09
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
heb hier wel wat over gehoord, nasa wil een vliegtuigje op zonne-energie over mars laten vliegen.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Het mysterieuze getal 11
Swirl
13 18-03-2007 00:25
Levensbeschouwing & Filosofie Schokkende ontdekking op Mars
SSER
56 15-05-2004 03:14
Levensbeschouwing & Filosofie Russische plannen
Frondish
23 24-09-2003 11:57
De Kantine [gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ???
damaetas
582 27-01-2003 19:11
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 2 Vandaag & 'sekte' over klonen
gna
19 13-01-2003 14:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.