Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2013, 18:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Voor/ met een goede vriend van mij wil ik een kostuum gaan maken voor een Faun/ Satyr, dus het bovenlichaam van een man en het onderlichaam van een geit.

Ik heb al het een en ander ge-googled en dit is ongeveer hoe we het qua "broek" willen hebben:

Misschien wordt die van ons iets dunner/ eleganter, maar dat zien we vanzelf wel.
(Er bestaan ook varianten met een soort stelten erin, maar mijn vriend moet de hele dag in dat pak gaan lopen dus dat wil ik hem niet aandoen. Daarnaast is dat ook een stuk moeilijker volgens mij. Het word dus een faun die gewoon de hele dag op zijn platte voetjes kan staan.)

Het idee is er, maar ik heb zoiets nog nooit gedaan en kan wel wat hulp/ advies gebruiken!
Oké, ik ga pluche/ nep bont nodig hebben en een legging als basis eronder en waarschijnlijk ook materiaal om de kuiten en de dijen mee op te vullen. Misschien kunnen jullie antwoord geven op de volgende vragen:
a. Is er een betrouwbare webshop waar ze goedkoop nep-bont of pluche verkopen? (Kleur: bruin/ grijs/ zwart)
b. Hoeveel nep bont zal ik nodig hebben om zo'n broek met vulling te maken? (Jongen, 17 jaar, maat M/L?)
c. Wat kan ik het beste gebruiken om de kuiten en dijen mee op te vullen? (Ik dacht schuimrubber/ foam, maar ik heb geen idee waar ik dat kan halen!)
d. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden voor ik aan dit project begin?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2013, 19:50
Verwijderd
Ik denk dat ik je wel kan helpen of op zijn minst je in de richting van personen kan wijzen met verstand erover (ik larp zelf en ken mensen die satyrs hebben neergezet). Maar je zult tot morgen moeten wachten, want ik ben nu even niet in de mogelijkheid om fatsoenlijk te forummen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 13:10
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Dank je wel Mutant, dat zou echt heel fijn zijn!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 14:57
Verwijderd
Eerst en vooral: wat voor larp/cosplay is het? Is het vooral gericht op mooi zijn en weinig op intensief rondrennen, vechten, door de modder rollen? In het eerste geval kun je veel maken dat niet per se heel handig is of veel moet kunnen verdragen, in het tweede geval zul je er rekening mee moeten houden dat het stevig is en schoon te maken is en waarschijnlijk langer dan één keer zal moeten meegaan.

Mooi nepbont is behoorlijk prijzig. Het goedkoopst dat ik mooi nepbont ooit heb gezien, was 25 euro de meter en dat was omdat het 50% korting was vanwege een restpartij. Normaal gezien betaal je voor mooi, kwalitatief nepbont 40-50 euro de meter. Goedkoop nepbont vind je vaak in goedkope interieurwinkels (Blokker, Xenos, Casa), dan niet aan de meter, maar als plaids en dekens.

http://www.stoffenspektakel.nl/ op die beurs staan altijd wel mensen met nepbont. Webshops weet ik zo niet, maar ik kan altijd rondvragen, maar het lijkt me verstandig dat je het in een winkel gaat halen, want je zal moeten beoordelen of je er mee gaat kunnen werken en of het geschikt is voor wat je wil. Ik weet niet of je veel kostuumervaring hebt? Met gewone stof kun je dat al snel beoordelen, maar nepbont lijkt mij heel moeilijk te beoordelen via een plaatje. Ik kan wel rondvragen voor winkels in jouw buurt, als je me zegt in welke richting ik moet denken.

Ik ben ook even gaan zoeken of ik een foto kon vinden van een vriend van me die een satry speelt, maar blijkbaar staat hij nergens met zijn poten erop ^^ Zij (hij en zijn vrouw) hebben de hoeven ergens in Duitsland besteld geloof ik, die kun je over je schoenen vastmaken met tuig/elastiek.

Opvulmateriaal: schuim inderdaad. Voor wapens en harnassen worden vaak kampeermatjes aan stukken geknipt. Die heb je in dat harde dunne schuim en in dat dikke zachte materiaal (met die vorm waar eieren in passen, als je weet wat ik bedoel).
Dit:

Er zijn ook matrassen en kussens die van dat soort schuim zijn, die kan je ook gebruiken. Ga daar niet teveel geld aan uitgeven, kijk in kringloopwinkels, vraag rond bij je vrienden ofzoiets nog op zolder ligt, kijk op marktplaats, misschien zelfs het containerpark wat betreft matrassen.

Hoeveelheid bont kan ik je niet mee helpen, want daar heb ik echt geen verstand van. Ik koop zelf altijd te veel als ik iets in elkaar wil steken.
http://www.tyrnador.nl/
https://www.facebook.com/pages/Tyr-n...45935348849700
Dat is van dat koppel dat een satyr en een pooka speelt, op hun site staat wel een foto van Vaktare (de satyr). Als je haar aanspreekt, zeg dan maar dat ik je heb doorgestuurd

Als je nog meer vragen hebt, stel gerust. En veel succes!

Laatst gewijzigd op 18-04-2014 om 05:24.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 16:57
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Dank je voor de info! (Ik heb nog nooit een kostuum gemaakt dus alle info is welkom!)

Het is bedoeld voor een schoolproject en word dus gewoon binnen gedragen zonder dat er gekke dingen in gedaan hoeven te worden. Het hoeft niet super mooi te worden (en ook vooral niet super duur), het gaat vooral om het idee dat mensen duidelijk zien dat er een Faun rondloopt. (We willen Mr Tumnus uit de Kronieken van Narnia rond laten lopen, dus die wint al een enorm stuk aan herkenbaarheid wanneer hij gewoonweg een rode sjaal en rode paraplu draagt.)

Ik ben bang dat we voor de hoeven niet veel verder komen dan zwarte sokken en/of geschilderd papier maché. Maar dat moet kunnen wanneer er binnen op gelopen wordt.

In de prijs heb ik me behoorlijk verkeken. Ik kwam online nep-bont/ pluche materiaal tegen van minimaal €4,95 (zag er ook niet erg mooi uit, beetje gras-structuur) en op andere sites voor ongeveer €12,- per meter. Als het €40,- de meter is ga ik het hele project denk ik afblazen, dat wordt me een beetje te gek, gezien we zo'n Faun-broek natuurlijk niet heel vaak zullen gebruiken. Ik ga gewoon goed zoeken hier in de omgeving (Gouda, Zuid-Holland). Misschien eens op zoek naar de plaids (goede tip!).

Dank je voor de links, ik ga contact met ze opnemen; die weet vast een stuk beter hoeveel materiaal ik nodig zal hebben als dat ik dat doe.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 17:14
Verwijderd
Dan hoeft het waarschijnlijk ook niet het mooiste bont te zijn (ik had het over bijna-niet-te-onderscheiden-van-echt-nep-bont, vandaar dat ik ook vroeg waar het voor moest dienen), ik denk dat je dan wel wat kunt vinden voor betere prijzen Maar het is wel handig om de dikte te kunnen voelen, zeker als je het met een naaimachine wil verwerken. Met de hand maakt het al minder uit, maar dat is echt een behoorlijk werk. En ook dan is het soms best moeilijk om door dikke stof te raken. Denk ook aan naalddiktes enzo, voor machine én met de hand.

Papier maché lijkt me een handige oplossing, zeker voor binnen. Die vorm kun je ook met een tuigje of elastiek om schoenen binden.

En ik heb haar laten weten dat je contact met haar zou kunnen opnemen ^^
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 17:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Nee, het hoeft niet perfect; het gaat puur om het idee dus als het bont nep eruit ziet maakt dat niet erg veel uit. ;-)

Ik vrees dat het dan handwerk gaat worden (ik zie mijn oma nog niet zitten met een halve faun onder haar naaimachine), maar de vriend die het aan moet heeft op het moment geen school/baan, dus die mag mooi helpen

Dankjewel, ik ga haar vanavond even een berichtje sturen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 18:21
Verwijderd
Foto's als het gelukt is! ^^
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 18:30
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Foto's als het gelukt is! ^^
Natuurlijk!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 18:39
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Oh, bij de Action hebben ze ook vaak ook die harige plaids! En kijk eens op de markt, daar zijn stoffen en fournituren vaak goedkoper dan in winkels. Succes!
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 16:50
O RLY
Avatar van O RLY
O RLY is offline
Wauw dit zou echt een geweldig kostuum zijn voor carnaval. Alleen wel een beetje koud. ik ben benieuwd naar het eindresultaat. En als je hoorns zoekt een vriend van mij die jaagt. Hij heeft een hele verzameling van verschillende hoorns.
__________________
Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 17:26
Verwijderd
Jaagt hij om te eten/wildstand of voor plezier/trofee?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 21:29
O RLY
Avatar van O RLY
O RLY is offline
Alle drie zo beetje. Maar voornamelijk toch voor het plezier.
__________________
Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 22:18
Verwijderd
Dan ben ik niet geïnteresseerd
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 18:09
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
@ O RLY : Dankje voor het lieve aanbod! We zijn zelf al bezig met het witter maken van kant-en-klare duivel hoorntjes die we nog hadden liggen; is wel zo gemakkelijk.

Het plan is trouwens (door tijdgebrek) gewijzigd, de echte vorm gaan we niet in de poten maken. Althans, niet zo overdreven als eerst het plan was.

Naast de Faun (Mr Tumnus) willen we nu ook the White Witch/ Queen Jadis, een Dryade en de ster Ramandu (ook figuren uit Narnia) door de school laten lopen. Deze kostuums zijn inmiddels zou goed als bij elkaar geraapt. Na 7 februari kunnen jullie foto's verwachten!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 18:22
Verwijderd
Ja, ik had van het weekend een larp met de mensen van Tyr na D’or en ze vertelde me erover.

En ik ben benieuwd
Met citaat reageren
Oud 07-02-2013, 22:26
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
We hebben vandaag de presentatie gehad en het was onwijs leuk. De kostuums waren natuurlijk niet perfect, maar we hebben toch wel enige indruk gemaakt op de ouders en docenten. Hierbij enige foto's van de Narnia-karacters.


Mr Tumnus de Faun (The Lion, the Witch and the Wardrobe) samen met Ramandu (The Voyage of the Dawn Treader), vanwege onze schoolregels moest de faun helaas een t-shirt aan...


Mr Tumnus (The Lion, the Witch and the Wardrobe), Lucy (The Lion, the Witch and the Wardrobe) en een Dryade (alle boeken, vooral: The Last Battle).

Ik heb jammer genoeg niet veel foto's waar de Faun helemaal op staat (behalve hele drukke groepsfoto's waar ook nog The White Witch, Ramandu's dochter en mijn docent op staan), maar de middag was in elk geval zeer geslaagd! Al waren sommige kleine kindjes die meegekomen waren toch wel een beetje bang voor de Dryade.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2013, 22:37
Verwijderd
Ja nou ja, voor mij is dit dus stiekem erg grappig, maar ik ben andere dingen gewend natuurlijk ^^

Maar voor een school en ter vermaak van kinderen is dit prima (alleen een beetje jammer van de school, maar ik denk dat ik me er wel iets bij kan voorstellen, spaghettibandjes waren bij ons vroeger ook al uit den boze dus). Tip: vleeskleurig shirt!

Leuk iig dat je zoveel goeie ideeën had en dat je het met ons wou delen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-02-2013, 22:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ja nou ja, voor mij is dit dus stiekem erg grappig, maar ik ben andere dingen gewend natuurlijk ^^

Maar voor een school en ter vermaak van kinderen is dit prima (alleen een beetje jammer van de school, maar ik denk dat ik me er wel iets bij kan voorstellen, spaghettibandjes waren bij ons vroeger ook al uit den boze dus). Tip: vleeskleurig shirt!

Leuk iig dat je zoveel goeie ideeën had en dat je het met ons wou delen
Dat jij stukken beter gewend bent kan ik me heel goed voorstellen (echt heel erg gaaf hoe jullie dat doen, ziet er allemaal zo mooi uit!), maar voor een low-budget schoolproject was dit voldoende ;-)
Naar het vleeskleurige shirt hebben we ons een ongeluk gezocht (en textielverf was ook wel weer erg duur), jammer maar helaas. De rest van de kleding was ook een samenraapsel van alles wat er te lenen viel, wederom om budgettaire redenen.
In elk geval is onze faun-broek multifunctioneel en kunnen we hem ooit vast nog inzetten als broek voor de paashaas, haha.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-02-2013, 14:59
Verwijderd
Ah, niet alles is zo prachtig hoor, ik gaf een paar extreme voorbeelden. Maar de meesten doen wel hun best om alles op elkaar af te stemmen, van background tot kostuum en props. Diegenen die in een jeans en sportschoenen komen opdagen worden meestal niet erg serieus genomen (tenzij het een hedendaagse larp is natuurlijk ^^).

Hoe lang wist je dit overigens op voorhand? Je zou namelijk ook altijd kunnen rondvragen of je iets kunt lenen enzo bij larpers ^^ Sommige stukken zijn duur en zullen ze niet zo snel uitlenen, maar andere dingen doen we niet zo moeilijk over en zouden wel een leuke aanvulling kunnen betekenen. De meeste larpers verzamelen door de jaren heen echt een heleboel dingen die van pas kunnen komen.
Spoiler

Heel verhaal waarmee ik dus eigenlijk wil zeggen, als je nog eens zoiets hebt, gil dan even over wat je zou kunnen gebruiken, zeker op gebied van sprookjes, fantasy, sci-fi, zombies enzo. Larpers zitten overal en de meesten zitten wel op de een of andere manier in een andere larper zijn/haar netwerk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.