Oud 19-11-2013, 08:32
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Ik huur sinds kort een appartement waarbij ik een verplichte parkeerplaats in een parkeergarage moet huren. Deze huur is volgens de huurovereenkomst onlosmakelijk verbonden aan de huur van de woning en kan niet los worden beëindigd.

Nu is het echter zo dat ik al drie weken in het appartement zit, en nog altijd geen toegang heb gekregen tot de parkeergarage. Ik weet dat ik de huurovereenkomst niet kan opzeggen (dat mag niet, is ook al eens een arrest over geweest), maar zou ik deze nu wel kunnen ontbinden op basis van het feit dat het gehuurde niet tot mijn beschikking is gesteld?
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2013, 09:41
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik begrijp dat je de kwestie "parkeerplaats" wil gebruiken om onder je huurcontract uit te komen?
Je zou een gedeelte van je huur kunnen terugvragen, het doet er dan volgens mij niet toe of je de parkeerplaats wel of niet zou gebruiken (misschien heb je helemaal geen auto).
Maar weet de huiseigenaar wel dat je de parkeergarage niet in kan? Je bent verplicht hem de kans te geven het probleem op te lossen, achteraf klagen heeft geen zin.
Het lijkt me sterk dat je het huurcontract in zijn geheel kan ontbinden om deze reden.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2013, 17:05
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Ik heb inderdaad geen auto (of rijbewijs) dus ik maak geen gebruik van de parkeerplaats. Het feit dat ze je er toch verplicht een aansmeren vond ik al niet netjes, maar vooruit, ik had dringend woonruimte nodig en het is nou eenmaal niet iets waar je iets aan kan veranderen. Het feit dat ik er vervolgens niet eens gebruik van kan maken vind ik echter niet kunnen.

Het hek van de parkeergarage moet je open maken met een elektronisch sensor dingetje. Toen ik het huurcontract tekende en de sleutels kreeg vertelde de mevrouw van de corporatie dat ze dat ding niet bij zich had maar dat ik hem zou krijgen als ik in de flat zou gaan trekken. 2 weken later ben ik in de flat getrokken en heb me gemeld bij de receptie, waar dezelfde vrouw toen weer zat, met de vraag of ik a) mijn sleutel terug mocht hebben (ik had ze een sleutel geleend in verband met nog uit te voeren reparaties) b) wanneer de reparaties uitgevoerd gingen worden en c) of ik de sleutel van de parkeergarage mocht. We zijn nu bijna weer 2 weken verder en geen van deze dingen is uitgevoerd. In theorie zou de verhuurder dus kunnen weten dat ik het apparaatje niet heb, maar in de praktijk verloopt de interne communicatie waarschijnlijk zo slecht dat ze het niet weten, of weer zijn vergeten.

Als ik een poging ga wagen om het contract te ontbinden, zou ik ze voor de zorgvuldigheid sowieso eerst in gebreke stellen, maar ik vraag me dus af of het uberhaupt zin heeft om dit te proberen, aangezien in het contract staat dat beide contracten niet los van elkaar beëindigd kunnen worden en volgens mij is ontbinding een vorm van beëindiging...Nou ben ik geen jurist, dus ik kan er natuurlijk naast zitten, vandaar mijn vraag.

Ik wil overigens niet onder mijn huurcontract uitkomen, want ik woon hier verder wel ok, maar dit is meer een principiele kwestie die me op jaarbasis toch meer dan 600 euro zou besparen...
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 19-11-2013, 18:52
Verwijderd
Ontbinden hoeft niet per se, je kunt wel dat deel storneren omdat zij de beloofde dienst niet regelen. Zij zullen dat laten gaan of je de dienst toch gaan leveren, er juridisch achteraan gaan kost ze handen vol geld terwijl ze weten dat ze zwak staan als verhuurder.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2013, 21:11
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik wil overigens niet onder mijn huurcontract uitkomen, want ik woon hier verder wel ok, maar dit is meer een principiele kwestie die me op jaarbasis toch meer dan 600 euro zou besparen...
Da's inderdaad niet niks voor iets wat je niet gebruikt. Een optie zou trouwens zijn je plekje onder te verhuren (als je in een betaald-parkeren zone woont, kan dat best nog wel eens lucratief zijn. Dat zouden meer mensen moeten doen, al is het alleen maar om de gemeente op z'n neus te laten kijken). Misschien zijn er in het complex wel mensen met twee auto's die staan te springen voor een 2e plek..
Met citaat reageren
Oud 20-11-2013, 18:16
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik heb eenzelfde situatie gehad in mijn voorgaande woning (ik gebruikte de parkeerplek wel, maar een buurvrouw probeerde er onder uit te komen), en het feit is nu eenmaal dat je aan die plek vastzit. Je bent er mee akkoord gegaan toen je de woning accepteerde, klaar. Dat de reden was dat je snel een nieuwe woning nodig had is begrijpelijk, maar daarbij nam je voor lief dat je totale huurprijs hoger was en je iets huurde dat je niet nodig had.

Ik maak op uit jouw verhaal dat je één keer geïnformeerd hebt waar de afstandsbediening bleef. Als jij dat huurcontract écht wil laten ontbinden op die basis, dan zul je toch echt wat vaker moeten hebben geklaagd (waarbij de corporatie weer de kans krijgt om dat te corrigeren), zodat je aangetoond hebt dat jij een serieuze poging hebt gedaan om het ding te bemachtigen.
Maar ze moeten het wel heel bont maken (en dat kan ik me bijna niet voorstellen want dan zijn ze wel heel incompetent) als je zo vaak hebt moeten informeren/klagen over de afstandsbediening dat je het contract kunt ontbinden. De kans is klein dat je plannetje slaagt.

Waar je hoogstwaarschijnlijk wél recht op hebt, is teruggave van de huur van de parkeerplek voor zover betaald (als de storneringstermijn nog niet is verstreken kun je dat nog doen voor afgelopen maand); en ik zou toekomstige huurbedragen van de parkeerplek storneren (als deze tenminste apart wordt geïncasseerd van je normale huur).
Ook als de reparaties aan je woning nog niet zijn voltooid na al die tijd kun je eens nagaan of het zin heeft een deel van de huursom van de afgelopen periode terug te eisen!
Als je bedragen terug gaat laten storten, dan raad ik je wel aan de corporatie hiervan op de hoogte te stellen (om boze brieven te voorkomen).

En ik zou een onderhuurder zoeken voor je parkeerplek. Check even goed of hier geen sancties op staan als de corporatie hier achter mocht komen, maar er zijn waarschijnlijk wel mensen in je gebouw of in je buurt te vinden die een extra plekje zoeken. Maak met hem/haar wel goede afspraken, o.a. over wat te doen als jij zelf in de toekomst een auto zou aanschaffen en je de plek zelf wil gebruiken, en aansprakelijkheid mocht die persoon de afstandsbediening kwijtraken of schade veroorzaken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 15:33
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Ik weet dat ik aan de parkeerplaats vast zit en er niet onderuit kan komen (dat had ik al uitgezocht voordat ik in de woning trok). Op termijn wil ik wel proberen om een onderhuurder te vinden voor de parkeerplaats, maar dat gaat niet lukken als ik zelf niet eens toegang heb. Bovendien zijn er zoveel gratis parkeerplaatsen bij de flat dat de slagingskans niet hoog is. Heb afgelopen maandag nog een keer geïnformeerd en ik zou binnen een paar dagen antwoord krijgen, maar tot dusverre nog niets gehoord.

De dingen die niet goed zijn aan het huis zijn volgens mij niet erg genoeg om geld van de huur in te laten houden (bijvoorbeeld een kapotte raamhendel, niet werkende wasmachine-aansluiting, kapotte douchekop) maar wel heel storend dat het niet binnen een maand opgelost kan worden. De douchekop hebben we na een dag zelf al vervangen en de wasmachine-aansluiting gaan we ook maar zelf proberen te repareren, want nu we vanaf volgende week allebei 40 uur werken zullen we wel niet veel tijd hebben om ze er zomaar in te laten.

Het is meer de laksheid die me stoort. Ik wilde ook iets van hun waarvoor ik zelf extra geld zou moeten betalen (extra sleutel), dat was binnen een dag geregeld, maar dingen die hun geld kosten zijn ze heel laks in.

De huur oor de eerste maand kan ik niet storneren, omdat die bij de totale huurprijs in zat (die moest ik betalen bij het ondertekenen van het huurcontract). Inmiddels is er ook al een tweede maand huur afgeschreven (wel apart van de huurprijs). Ik wil sowieso de eerste maand terug, en eventueel ook de tweede maand als ik niet snel toegang krijg. Als ik mijn betaling voor de parkeerplaats laat storneren, gaan ze dan niet enorm moeilijk doen en deurwaarders sturen?

En kan ik de eerste maand terugvorderen of iets dergelijks?
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 29-11-2013, 15:47
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Voordat je dingen storneert of vordert moet je eerst eens een echte brief sturen dat je niet akkoord gaat met de huidige gang van zaken. Informeren in de vorm van bellen is dan niet genoeg. Daarin geef je ze een duidelijke en redelijke termijn waarin ze het probleem moeten oplossen en dan vermeld je er gelijk bij dat als ze het niet voor die tijd regelen, dat je dan de boel storneert.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.