Oud 14-10-2006, 17:36
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
.

Laatst gewijzigd op 22-04-2010 om 11:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2006, 17:44
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Oja, ik heb dus wel ervaring met een konijntje, maar dat was een buitenkonijn.
Ik weet niet of het qua ervaring heel erg uitmaakt of je een buitenkonijn of een binnenkonijn gewend bent?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 18:05
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Wij hebben als huisdieren eigenlijk alleen maar cavia's gehad. Met konijnen heb ik dan wel geen ervaring, maar cavia's zijn minstens even zo "knuffelig" (zoals jij het noemt ) als konijnen. Cavia's zijn echt lieve beestjes.

Tja, over de zinderlijkheid, dat verschilt natuurlijk per beest en hoe goed je ze verzorgt. Als je ze veel aandacht geeft dan gaat dat vind ik wel erg snel. Wij hebben bijvoorbeeld cavia's die we los lieten in de tuin en daar bleven ze ook, ook al keken we er ff niet een half uurtje naar om. Ze bewegen zich wel lekker vrij, vergeleken met een konijn weet ik niet. Maar dat hangt ook weer per beest. Op dit moment hebben we bijvoorbeeld 2 cavia's, eentje is echt een deugnietje die niet stil kan zitten waar je dus goed op moet letten, en de ander is een sufneus die een uur op dezelfde plaats kan blijven zitten.

Mja, wat betreft "stinken", bij cavia's ruik je de geur ook wel vrij snel, maar voor een goede verzorging zou ik de kooi om de 3, 4 dagen verzuiveren. Trouwens: als je kattenkorrels erin gooit bij het maken van een nieuwe kooi dan stinkt het minder.

Met konijnen heb ik geen ervaring, maar de cavia is wel een aanrader als je een "knuffeldiertje" wilt hebben.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.

Laatst gewijzigd op 14-10-2006 om 18:08.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 18:59
Verwijderd
Ik heb zowel cavia's als konijnen gehad

Cavia's laten zich beter knuffelen dan konijnen, want ze zijn (gemiddeld) luier dan konijnen en blijven dus stil zitten op je schoot.
Hoe gauw het gaat stinken maakt voor een konijn of cavia niet zo veel uit.
Cavia's zijn wel wat minder zindelijk dan konijnen, je kunt ze niet leren om zelf hun hok in te gaan als ze moeten plassen, maar als je ze steeds na een halfuurtje even een minuut of 5 in het hok zet gaat dat over het algemeen wel goed. Wel is het toch handiger om geen tapijt op je vloer te hebben En keutels droppen ze ook gewoon overal, maar die zijn droog en hard dus ze maken de boel niet echt vies als je ze zelf even weggooit.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 13:43
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 14-10-2006 @ 19:05 :
Wij hebben als huisdieren eigenlijk alleen maar cavia's gehad. Met konijnen heb ik dan wel geen ervaring, maar cavia's zijn minstens even zo "knuffelig" (zoals jij het noemt ) als konijnen. Cavia's zijn echt lieve beestjes.

Tja, over de zinderlijkheid, dat verschilt natuurlijk per beest en hoe goed je ze verzorgt. Als je ze veel aandacht geeft dan gaat dat vind ik wel erg snel.
Dit zegt dus niets over zindelijkheid?

Een cavia is niet zindelijk en dat kun je hem ook niet leren. Soms plassen of poepen cavia's wel in een bepaald hoekje, maar dat kun je niet zindelijk noemen. Als je niet van plasjes en drolletjes op je vloer houdt kun je beter geen cavia nemen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 20:38
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 15-10-2006 @ 14:43 :
Dit zegt dus niets over zindelijkheid?

Een cavia is niet zindelijk en dat kun je hem ook niet leren. Soms plassen of poepen cavia's wel in een bepaald hoekje, maar dat kun je niet zindelijk noemen. Als je niet van plasjes en drolletjes op je vloer houdt kun je beter geen cavia nemen.
Wat betreft plassen en poepen kun je een cavia inderdaad niets leren. Als ze iets voelen komen, laten ze het gewoon gaan, waar ze ook zitten. Maar ik had het meer over "zich laten thuisvoelen" in zijn algemeenheid...
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 20:48
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
waarom geen hamster of ratje

cavia's zijn zo saai
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 21:15
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik zou een konijn nemen omdat konijnen van nature zindelijk zijn, daar hoef je meestal niks aan te doen. Cavia's zijn niet zindelijk en dat kun je ze ook niet leren.

Konijnen zijn wel groepsdieren dus in principe (uitzonderingen daargelaten) is het beter om 2 konijnen te nemen. Een gecastreerd rammetje met een voedster heeft een grote kans van slagen samen. Mijn konijn zijn geen schootkonijnen maar vinden met regelmaat een aai wel aangenaam, de een meer dan de ander. Ze zijn wel gezellig aanwezig, reageren op mijn stem, hebben hun eigen gebruiken en gewoontes en zijn echt 'volwaardige' huisdieren. Meer dan de cavia's die ik gehad heb. (hoewel dat misschien ook wel komt doordat de nijnen bij mij de hele dag los rondlopen en alleen 's nachts 'verplicht' in hun hok zitten)

Konijnen worden doorgaans wel ouder dan een cavia, maar met allebei de dieren zit je er wel een aantal jaar aan vast. (konijnen kunnen in principe makkelijk een jaar of 10 worden)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 16:41
Verwijderd
mijn cavia is wel zindelijk?

als hij los loopt in de kamer, en hij moet plassen, dan loopt hij naar z'n kooitje. eerst plaste hij altijd voor de kooi, maar nu hebben we er een plankje voor gezet, zodat ie naar binnen kan.

ik weet eigenlijk niet echt hoe we hem dat hebben aangeleerd, want ik heb er niet echt moeite voor gedaan, omdat onze voorgaande cavia's ook niet echt zindelijk waren. ze plasten wel altijd op dezelfde plek in hun hok, maar op de vloer dropten ze alles overal
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 06:29
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Heb je er ook al over nagedacht wat je met je huisdieren doet in het weekend, of als je op vakantie bent?

Ik zou ook graag een huisdier willen, maar aangezien ik elk weekend weg ben, zou hij dan geen eten en aandacht krijgen. Bovendien in weken zoals de herfstvakantie of kerstvakantie ben ik al gauw op vakantie of bij mijn vrienden en familie.

Sta daar dus ook bij stil!
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 10:37
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
.

Laatst gewijzigd op 22-04-2010 om 11:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Algemeen overlijdens topic
murwari
255 15-07-2015 09:24
Flora & Fauna Cavia doet vreemd
Stefanie
4 12-04-2004 19:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.