Oud 15-11-2013, 16:20
Topify
Topify is offline
Hey!

Ik ben nu HBO student, en ik heb al verschillende keren meegemaakt dat school me mobiel afpakt.
De tijd dat mijn mobiel is ingenomen verschilt van eend dag, tot een week.
Nu is min vraag: Heeft school het recht om deze af te nemen?

De ene zegt nee, en de ander zegt ja. Hopelijk krijg ik hier een goed antwoord.

Mvg, Topify
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2013, 16:26
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
School mag je mobieltje innemen, maar dit mag niet langer dan een dag. Aan het einde van de dag horen ze je telefoon dus terug te geven. Dit omdat het een belangrijk communicatiemiddel is voor als je familie je wil bereiken of andersom.

hier een linkje naar een uitspraak van de onderwijs geschillencommissie inzake precies zo'n kwestie:
http://www.onderwijsgeschillen.nl/fi...35_cursief.pdf

Daar geldt overigens wel bij dat het beleid wat betreft het innemen van telefoons wel ergens bekend of opvraagbaar moet zijn voor leerlingen en ouders.

Hier staat het ook nog in een antwoord van een jurist op de vraag van een leraar:
http://mediaopvoeding.nl/vraag/mag-e...n-week-bewaren
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 15-11-2013, 16:43
Topify
Topify is offline
In de regels van onze school staat:
1e keer: Waarschuwing (Wettelijk toegestaan zoals ik net las)
2e keer: Dag kwijt (Wettelijk toegestaan zoals ik net las)
3e keer: Week kwijt (Wettelijk toegestaan zoals ik net las, maar met een goed door grondige reden)

Alleen alle keren dat je met je telefoon alleen al gezien word krijg je een optie (1e, 2e of 3e zoals hierboven)
Geldt het alleen gezien worden met een telefoon (en er ook iets op doen) als een goede reden voor het innemen van een telefoon voor een week?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2013, 18:41
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Nou en die regel van de derde keer mag dus niet. Dat is namelijk niet proportioneel. Daar mag je dus je school best op wijzen (bijvoorbeeld met die uitspraak van de geschillencommissie onder je arm)
En persoonlijk lijkt het me vooral dat je tijdens de les niet met je telefoon moet klooien. in de pauzes lijkt het me niemands zaak wat je met je telefoon doet.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 16-11-2013, 08:52
feniks
feniks is offline
Ik vraag me af waarom iemand die op een hbo opleiding zit, zelf niet op het idee komt dat een telefoon storend is tijdens de lessen. Plus dat het afleidt van de lesstof die gegeven wordt, waardoor tentamens in de knoei komen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2013, 18:19
Topify
Topify is offline
Als ik tijdens de les een Whatsapp-bericht verstuur, heeft de rest van de klas hier geen last van. Geluid en tril stand staan altijd uit, en het is ook niet het geval dat ik de hele les op mijn mobiel zit.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2013, 19:30
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Het zal in de regels staan, maar op een hbo school? weet je zeker dat je niet ergens de verkeerde afslag hebt genomen?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2013, 07:31
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Als ik tijdens de les een Whatsapp-bericht verstuur, heeft de rest van de klas hier geen last van.
Ik denk dat de leraar en de klas meer last heeft van je arrogantie. Zet dat kreng gewoon uit en stop 'm in je tas, dat is toch niet zo moeilijk voor een HBO-er om te begrijpen?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 07:11
Kongolo
Avatar van Kongolo
Kongolo is offline
School mag zeker de mobiel innemen als het maar aan het einde van de dag weer terug komt. Als het een week wordt gehouden is het zelfs een aangifte waard. Het kan ook gevaarlijk zijn. Als dat je enige mobiel is en er is iemand gewond, kun je geen hulp van de ambulance vragen. Of bij een grote ruzie kan de politie er niet bij komen. Maar dit geld ook voor simpele dingen zoals je moeder bellen om te vragen of je bij je vriend(in) mag eten. Tja, dan moet je helemaal naar huis.

Het is dus gevaarlijk en vervelend. En ook zeker verboden volgens de wet. Het is een vorm van diefstal.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2013, 08:53
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Mensen hebben heel lang zonder mobiel geleefd, dus zo ontzettend gevaarlijk is het ook weer niet.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2013, 14:48
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Het een week innemen van een mobieltje lijkt me nogal buitenproportioneel, omdat je dan ook in je privétijd van je mobieltje afghouden wordt en daarin zou je school eigenlijk geen zeggen mogen hebben of je nou wel of niet over een communicatiemiddel beschikt. Maargoed, regels verschillen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.