Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2014, 19:50
danielDTC97
danielDTC97 is offline
hallo

ik kom uit gezin met beide ouders die niet werken
en we zijn in totaal met z'n 6e

me moeder heeft nooit gewerkt
ze krijgt ook geen uitkering

me vader heeft bijna zijn hele leven gewerkt
maar rond 2002 werd hij (erg) ziek

hij is nu al zon 12 jaar gehandicapt hij heeft een dwarslaesie en kan niets anders dan met 1 arm bewegen en praten
maar hij heeft waarschijnlijk niet lang meer te leven....

hij krijgt nu WAO..

maar wat nu als hij komt te overlijden?

hebben we dan nog inkomen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2014, 19:56
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
In beginsel komt je moeder in aanmerking voor een nabestaandenuitkering (ANW-uitkering) totdat het laatste kind 18 wordt: € 1421,54 bruto per maand.
Daarna kan ze wellicht een bijstandsuitkering krijgen, die is lager en dan heeft ze in principe een sollicitatieplicht.

Sterkte.

Laatst gewijzigd op 07-01-2014 om 20:04.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 20:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kinderen hebben toch ook recht op een half wezen uitkering tot je 18e/21e of is dat niet meer?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 20:11
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Kinderen hebben toch ook recht op een half wezen uitkering tot je 18e/21e of is dat niet meer?
De halfwezenuitkering is vorig jaar afgeschaft. (Tegelijkertijd is de nabestaandenuitkering voor nabestaanden met minderjarige kinderen verhoogd.)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 20:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Okee Dacht al dat ik er iets over gehoord had maar de kinderen van m'n collega kregen het wel nog maar dat is al langer geleden denk ik dan.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 20:15
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Okee Dacht al dat ik er iets over gehoord had maar de kinderen van m'n collega kregen het wel nog maar dat is al langer geleden denk ik dan.
Er was nog een (korte) overgangsregeling voor bestaande gevallen, dat kan het ook nog zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 22:01
Verwijderd
Een kennis heeft vanaf 2 maanden geleden nog half-wezenuitkering maar dat valt dan misschien onder overgangsregeling..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 22:10
Verwijderd
Je moeder krijgt dan mogelijk ook nog weduwepensioen van het werk dat je vader gedaan heeft.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 22:16
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Een kennis heeft vanaf 2 maanden geleden nog half-wezenuitkering maar dat valt dan misschien onder overgangsregeling..
Zou kunnen, hoewel het wel laat is voor de overgangsregeling. Er gelden echter nog enkele bijzonderheden:
-je krijgt een normale wezenuitkering als je moeder is overleden en je vader je nooit heeft erkend;
-je krijgt een normale wezenuitkering als de niet-overleden ouder het ouderlijk gezag niet meer heeft (bijv. na een heftige scheiding)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2014, 21:23
Verwijderd
Nee hij was wel gewoon echt vader, gewoon erkend en niet gescheiden maar gelukkig getrouwd. Misschien kan het wat te maken hebben met dat hij heel lang ziek is geweest maar dat weet ik verder ook niet
Met citaat reageren
Oud 13-01-2014, 15:20
Ivo
Ivo is offline
@ _melove: Is het echt een halfwezenuitkering die volgt uit de ANW, of is het een halfwezenpensioen?
Dat is een groot verschil. Het één wordt door de staat betaald, het ander door het pensioenfonds waar de overleden ouder bij aangesloten was en waar de overleden ouder dus zelf premie voor betaald heeft.

@TS: Jullie zullen niet van de ene op de andere dag geheel zonder inkomsten zitten. Allereerst bestaat er onder voorwaarden de ANW. Komt je moeder daarvoor niet in aanmerking, dan komt ze in de bijstand terecht. In dat laatste geval heeft ze wel een sollicitatieplicht. Ook kan er vanuit het pensioenfonds van je vader mogelijk een nabestaandenpensioen komen.

Hoe dan ook, als je moeder niet aan het werk gaat, zal het allemaal geen vetpot worden.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2014, 23:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Kinderen hebben toch ook recht op een half wezen uitkering tot je 18e/21e of is dat niet meer?
ik kreeg 225,31 eu... dat was de hele wezenuitkering
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 16-01-2014, 21:31
Verwijderd
Citaat:
@ _melove: Is het echt een halfwezenuitkering die volgt uit de ANW, of is het een halfwezenpensioen?
Dat is een groot verschil. Het één wordt door de staat betaald, het ander door het pensioenfonds waar de overleden ouder bij aangesloten was en waar de overleden ouder dus zelf premie voor betaald heeft.
Dat weet ik verder niet, zoveel verstand heb ik daar niet van allemaal. Haar vader werkte nog wel gewoon, niet dat hij een pensioen al ontving ofzo, hij was denk ik ergens in de veertig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat als je God één vraag zou mogen stellen?
Eye of Sauron
150 03-07-2008 14:34
Verhalen & Gedichten wat als..
KreZor
5 27-04-2005 16:47
Verhalen & Gedichten wat als ik kon vliegen?
nestosyl
1 07-10-2004 18:29
Verhalen & Gedichten LOTR: Wat als Boromir niet gesneuveld was?
Eye of Sauron
60 30-09-2004 16:02
Psychologie Wat als anderen zeggen dat je ziek bent...
Sterretje*
18 21-06-2004 12:01
Algemene schoolzaken Wat als je studie niet lukt?
marlies
15 06-01-2003 22:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.