Oud 10-11-2006, 15:55
Ilona1
Ilona1 is offline
Ik heb even een vraagje over freelance werk.

Ik werk freelance voor een bedrijf. Ik moet zelf de belastingdienst op de hoogte stellen van mijn inkomsten uiteraard. Ik verdien ongeveer 150 tot 500 euro per maand bij, dat verschilt. Ben nu 2 maanden bezig.

Nu heb ik even op de website gekeken van de Belastingdienst, maar daar kan ik niet veel informatie vinden. Ik heb er weinig verstand van , daarom probeer ik even hier wat meer te weten te komen. Waar ik benieuwd naar ben:

Hoe werkt het precies, moet ik aangifte doen van mijn inkomsten, belasting betalen en het jaar later een teruggave aanvragen? (ben student). Moet ik de belasting bij wijze van spreken 'eerst uit eigen zak betalen'?

Ik hoop dat er hier iemand is die mij verder kan helpen , zoals ik al zei, heb er geen verstand van.
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2006, 18:15
Estar
Estar is offline
Je doet dat gewoon bij een belastingsaangift net als bij gewoon loon zeg maar, daar heb je een speciaal vlak waar je invoerd hoeveel geld je hebt verdiend. als je boven de 5000 euro hebt verdiend in het jaar in totaal, zonder studiefinanciering of uitkering, dan moet je 1/3 van je verdiende geld af staan, dat moet je achteraf ofzo betalen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 19:33
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Zolang er geen papieren bewijs is dat je dat geld verdiend hebt, en bij voorkeur ook het geld contant ontvangen hebt, hoef je niks te doen en komt de belasting er sowieso niet achter
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 20:13
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Ilona1 schreef op 10-11-2006 @ 15:55 :
Ik heb even een vraagje over freelance werk.

Ik werk freelance voor een bedrijf. Ik moet zelf de belastingdienst op de hoogte stellen van mijn inkomsten uiteraard. Ik verdien ongeveer 150 tot 500 euro per maand bij, dat verschilt. Ben nu 2 maanden bezig.

Nu heb ik even op de website gekeken van de Belastingdienst, maar daar kan ik niet veel informatie vinden. Ik heb er weinig verstand van , daarom probeer ik even hier wat meer te weten te komen. Waar ik benieuwd naar ben:

Hoe werkt het precies, moet ik aangifte doen van mijn inkomsten, belasting betalen en het jaar later een teruggave aanvragen? (ben student). Moet ik de belasting bij wijze van spreken 'eerst uit eigen zak betalen'?

Ik hoop dat er hier iemand is die mij verder kan helpen , zoals ik al zei, heb er geen verstand van.
Ik weet je exacte situatie niet, maar wat jij doet kwalificeert volgens mij als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW)

Je bent niet in dienst en moet dus zelf je belasting afdragen. Wanneer je aangifte doet, vul je dus bij resultaat uit overige werkzaamheden in wat je verdient hebt (het resultaat).

Het is een aardig lang verhaal om precies uit te leggen hoe je het resultaat kunt berekenen, dus dat zet ik hier maar niet neer. Als je op de site van de belastingdienst zoekt op "resultaat uit overige werkzaamheden" moet je al een heel eind komen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 20:22
Ilona1
Ilona1 is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 10-11-2006 @ 20:13 :


Je bent niet in dienst en moet dus zelf je belasting afdragen. Wanneer je aangifte doet, vul je dus bij resultaat uit overige werkzaamheden in wat je verdient hebt (het resultaat).

Ik heb wel een contract bij het bedrijf, maar op freelance basis. Geldt dat dan ook?
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 21:01
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Ilona1 schreef op 10-11-2006 @ 20:22 :
Ik heb wel een contract bij het bedrijf, maar op freelance basis. Geldt dat dan ook?
Dat ligt er ook weer aan. Een freelance-overeenkomst kan een arbeidsovereenkomst zijn. In dat geval zou je werkgever loonheffing en premies moeten inhouden.

Voor een arbeidsovereenkomst moet er kort gezegd sprake zijn van :
1 arbeid tegen geld (vergoeding)
2 gedurende een bepaalde periode
3 er moet sprake zijn van een gezagdverhouding

De term freelance wekt de schijn van zelfstandigheid, maar de naam van de overeenkomst/contract is niet bepalend voor de fiscale gevolgen.

De feitelijke verhoudingen zijn dus bepalend en niet enkel het feit dat je een freelance overeenkomst hebt. Als je een freelance overeenkomst hebt en voor meerdere werkgevers werkt, zelf bedrijfsmiddelen inzet, financiele risico's loopt, goodwill wil kweken, enz. ben je zelfstandig en moet je zelf je belasting afdragen. Het is dus helemaal afhankelijk van de feiten en wat er dan in dat contract is vastgelegd wie en of er belasting moet inhouden en afdragen.

Wil je zekerheid over hoe de Belastingdienst aankijkt tegen wat jij precies doet, kun je een "verklaring arbeidsrelatie " (VAR) aanvragen. Hierin staat dan of hetgeen je doe bijvoorbeeld winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden is.

Ik kan niet echt een exact antwoord geven, omdat ik niet al je feiten weet.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 21:02
Danny
Avatar van Danny
Danny is offline
Citaat:
Ilona1 schreef op 10-11-2006 @ 20:22 :
Ik heb wel een contract bij het bedrijf, maar op freelance basis. Geldt dat dan ook?
Yep!

En om die reden is het uurtarief van freelancers of consultants die zichzelf verhuren vanuit hun eigen bedrijf vaak extra hoog.
__________________
Red Red Wineeee
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 21:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hoeveel is nou precies het maximum, wil ik als student weinig belasting afdragen? Ik werk nml ook freelance.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 21:28
Danny
Avatar van Danny
Danny is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-11-2006 @ 21:20 :
Hoeveel is nou precies het maximum, wil ik als student weinig belasting afdragen? Ik werk nml ook freelance.
Even puur naar de belasting gekeken betaal je tot €1990,- in 2006 helemaal geen belasting. Dit heet de Algemene Heffingskorting (zie http://www.belastingdienst.nl/partic...werken-03.html)

Als je het precies wilt weten kun je het beste even met de Belastingdienst bellen. In sommige gevallen zijn er namelijk extra heffingskortingen mogelijk.

Succes!
Danny
__________________
Red Red Wineeee
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 22:54
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Danny schreef op 10-11-2006 @ 21:02 :
Yep!

En om die reden is het uurtarief van freelancers of consultants die zichzelf verhuren vanuit hun eigen bedrijf vaak extra hoog.
Dat is bullshit, en wel om de volgende redenen:
-Zowel een freelancer als een werknemer in dienst zijn verplicht belasting te betalen. Bij een werknemer in dienst gaat dit via de loonbelasting, bij een freelancer geldt het als "resultaat overige werkzaamheden". Echter, beiden betalen hetzelfde belastingtarief (mogelijk op enkele specifieke regelingen na).
-Als het waar is wat je zegt, zouden er geen freelancers bestaan. Iedereen zou dan proberen bij een werkgever in dienst te komen.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 22:59
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-11-2006 @ 21:20 :
Hoeveel is nou precies het maximum, wil ik als student weinig belasting afdragen? Ik werk nml ook freelance.
Het maximum voor de studiefinanciering in ca. €10.000,00 bruto. Boven dat bedrag wordt je gekort op je studiefinanciering.

Voor de rest betaal je belasting als elke andere werknemer in loondienst. Dus van 0 tot ca. 16.000 euro betaal je iets van 35%, van ca. 16.000 euro tot ca. 30.000 euro betaal je 40% en zo gaat de schaal nog wat verder. Verder krijg je nog de Algemene Heffinskorting (volgens mij iets van 1500 euro).
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 00:04
Danny
Avatar van Danny
Danny is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 10-11-2006 @ 22:54 :
Dat is bullshit, en wel om de volgende redenen:
-Zowel een freelancer als een werknemer in dienst zijn verplicht belasting te betalen. Bij een werknemer in dienst gaat dit via de loonbelasting, bij een freelancer geldt het als "resultaat overige werkzaamheden". Echter, beiden betalen hetzelfde belastingtarief (mogelijk op enkele specifieke regelingen na).
Ja klopt, ik beweer toch niet het tegenovergestelde? (is beide gewoon loonbelastingaangifte btw)

Citaat:
-Als het waar is wat je zegt, zouden er geen freelancers bestaan. Iedereen zou dan proberen bij een werkgever in dienst te komen.
Ja leuk en aardig,

Maar als ik freelance' moet ik toch θcht zelf mijn secundaire voorzieningen betalen! Die zitten als je ergens in loondienst bent niet in het loon verweven maar worden collectief verzorgd door het bedrijf. Als ik ergens freelance krijg ik geen vakantiegeld, 13e maand, ziektekostenvergoeding, telefoonkostenvergoeding, representatiekostenvergoeding en ga zo maar door.. Wil je diezelfde voorzieningen kunnen bekostigen voor jezelf dan zul je je uurtarief dus bij moeten stellen, naar boven toe wel te verstaan.
__________________
Red Red Wineeee
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 00:07
Danny
Avatar van Danny
Danny is offline
Heb het even opgezocht,

Tot €1990,- is belastingvrij, daarboven als volgt:

t/m € 16.893 33,55%
€ 16.893 t/m € 30.357 40,50%
€ 30.357 t/m € 51.762 42,00%
€ 51.762 en meer 52,00%

Als je bijv €20.000 verdient in een jaar dan is €1990,- belastingvrij. Dan blijft er €18.010 over waarvan je over €16.893 33,55% betaalt en de resterende €1117,- 40,50% (het is dan dus niet zo dat je over heel je inkomen dat percentage betaalt).

Groet'n,
Danny
__________________
Red Red Wineeee
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 02:02
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Danny schreef op 11-11-2006 @ 00:07 :
Heb het even opgezocht,

Tot €1990,- is belastingvrij, daarboven als volgt:

t/m € 16.893 33,55%
€ 16.893 t/m € 30.357 40,50%
€ 30.357 t/m € 51.762 42,00%
€ 51.762 en meer 52,00%

Als je bijv €20.000 verdient in een jaar dan is €1990,- belastingvrij. Dan blijft er €18.010 over waarvan je over €16.893 33,55% betaalt en de resterende €1117,- 40,50% (het is dan dus niet zo dat je over heel je inkomen dat percentage betaalt).

Groet'n,
Danny
Niet helemaal

Je bent in beginsel belasting verschuldigd over je inkomsten. Dit gaat volgens het zgn schijven tarief

Tot 17.046 ben je 34,15% verschuldigd
Van 17.046 tot 30.631 ben je 41,45 verschuldigd
Verder zijn er nog twee schijven.

Van je verschuldigde belasting (berekend volgens deze schijven) wordt de heffingskorting afgetrokken (voorheen belastingvrije som)

De algemene heffingskorting bedraagt 1.990, de arbeidskorting maximaal 1.357

Op het moment dat je verschuldigde belasting meer bedraagt dan 1.990 + 1.357 = 3.347 (even uitgaande dat je geen recht hebt op de andere heffingskortingen) moet je dus echt "gaan betalen"

Om tot 3.347 verschuldigde belasting te komen moet je dus (3.347/34.15*100=) 9800 euro verdienen.

Dus grof gezegd tot 9800 betaal je geen belasting, daarboven wel.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 02:18
Ilona1
Ilona1 is offline
Superbedankt voor de reacties tot nu toe!
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 10:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Dus ik kan tot 9800 in een jaar verdienen en dan hoef ik niets af te dragen?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 10:21
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 11-11-2006 @ 02:02 :
Niet helemaal

Je bent in beginsel belasting verschuldigd over je inkomsten. Dit gaat volgens het zgn schijven tarief

Tot 17.046 ben je 34,15% verschuldigd
Van 17.046 tot 30.631 ben je 41,45 verschuldigd
Verder zijn er nog twee schijven.

Van je verschuldigde belasting (berekend volgens deze schijven) wordt de heffingskorting afgetrokken (voorheen belastingvrije som)

De algemene heffingskorting bedraagt 1.990, de arbeidskorting maximaal 1.357

Op het moment dat je verschuldigde belasting meer bedraagt dan 1.990 + 1.357 = 3.347 (even uitgaande dat je geen recht hebt op de andere heffingskortingen) moet je dus echt "gaan betalen"

Om tot 3.347 verschuldigde belasting te komen moet je dus (3.347/34.15*100=) 9800 euro verdienen.

Dus grof gezegd tot 9800 betaal je geen belasting, daarboven wel.
Dit ziet er al beter uit. Dan wat ik eerder zag alleen is het laatste niet helemaal waar je gaat namelijk uit van de gehele arbeidskorting, als jij 9.800 euro hebt verdiend heb je geen recht op de volledige arbeidskorting. Daarom zou ik in jou berekening de arbeidskorting buiten beschouwing willen laten. Wat neer komt op ongeveer 5.900 euro wat je kan verdienen zonder belasting te moeten betalen.

Uiteraard kan het zijn dat je
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 10:29
Estar
Estar is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 11-11-2006 @ 10:00 :
Dus ik kan tot 9800 in een jaar verdienen en dan hoef ik niets af te dragen?
Jawel, als je tot 5000 gaat per jaar niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-11-2006, 11:18
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 11-11-2006 @ 10:21 :
Dit ziet er al beter uit. Dan wat ik eerder zag alleen is het laatste niet helemaal waar je gaat namelijk uit van de gehele arbeidskorting, als jij 9.800 euro hebt verdiend heb je geen recht op de volledige arbeidskorting. Daarom zou ik in jou berekening de arbeidskorting buiten beschouwing willen laten. Wat neer komt op ongeveer 5.900 euro wat je kan verdienen zonder belasting te moeten betalen.

Uiteraard kan het zijn dat je
Je hebt gelijk. ik heb de maximum arbeidskorting meegenomen, was al laat gister....

Om alle ingewikkelde berekeningen maar achterwege te laten:
Volgens het aangifteprogramma van 2005 ligt de grens op 5.813 euro, vanaf daar ben je belasting verschuldigd.
Even weer ervan uitgaande dat er geen aftrekposten zijn, of recht op andere heffingskortingen zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 11:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
200E schreef op 10-11-2006 @ 19:33 :
Zolang er geen papieren bewijs is dat je dat geld verdiend hebt, en bij voorkeur ook het geld contant ontvangen hebt, hoef je niks te doen en komt de belasting er sowieso niet achter
Denk je dat ze niet checken wat werkgevers uitgeven? De accountant gaat je echt niet dekken als er een gat in zijn uitgaven zit. Goede kans dat men er achter komt, en wat voor boetes en naheffingen je dan krijgt, dat wil je in het geheel niet meemaken.

άberhaupt verdienen fraudeurs natuurlijk een nekschot, maar dat terzijde.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 16:02
Ilona1
Ilona1 is offline
Maar even een vraagje, stel ik verdien niet meer dan 5000euro. En ik geef dat netjes op bij de belastingdienst.
Moet ik dan niet eerst belasting betalen en dan het jaar daarop het TJ-biljet invullen? Begrijp het even niet meer
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 16:45
Estar
Estar is offline
Citaat:
Ilona1 schreef op 11-11-2006 @ 16:02 :
Maar even een vraagje, stel ik verdien niet meer dan 5000euro. En ik geef dat netjes op bij de belastingdienst.
Moet ik dan niet eerst belasting betalen en dan het jaar daarop het TJ-biljet invullen? Begrijp het even niet meer
Nee, ik heb het gewoon ingevuld, en andere aftrekposten ingevuld. Ik hoefde geen belasting achteraf te betalen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 18:19
Ilona1
Ilona1 is offline
Perfect, dat wilde ik namelijk even graag horen
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Geld verdienen met websites maken
Chang
6 21-06-2010 11:51
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 14:12
Werk, Geld & Recht [Centraal] Belasting topic 2007
dwight88
500 11-08-2008 19:39
Werk, Geld & Recht BTW terugvragen Belastingdienst (zelfstandige)
Verwijderd
2 01-05-2007 14:55
Werk, Geld & Recht Var?
x-spekkie-x
3 15-11-2006 07:56
Algemene schoolzaken Meerderjarig en dan bijverdienen
Captain
7 17-08-2002 00:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.