Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2002, 12:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik keek toevallig eens op de uittrekselsite van s.com, waar ik tot mijn grote verbazingen enorme rijen boekverslagen van Harry Potter zag staan.
Waarvan enkele voor niveau VWO5, en één voor VWO6!

Hoever zijn wij gezakt op het VWO, tegen dat leerlingen uit het examenjaar Harry Potter lezen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2002, 12:31
Floppy the Rabbit
Floppy the Rabbit is offline
waarschijnlijk voor engels dan
maar dan vinnik het nog ziek eigenlijks
lama
ben met je eens, Harry Potter = Leuk boek, maar geen literatuur
__________________
als je dit kunt lezen heb je geen strabisme (zoek dat maar op in het woordenboek)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 12:51
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Als je het mocht lezen zou het best handig zijn, want het is vrij simpel...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 13:26
makita
makita is offline
wij mochten zelfs winnie de poe lezen !! het kan dus nog erger.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 14:31
Verwijderd

Welke leraren hadden jullie?!? Ik heb havo gedaan en ik mocht Gemis van Manon Uphoff niet lezen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 15:00
Geraldine
Avatar van Geraldine
Geraldine is offline
dan heb ik toch de verkeerde school uitgekozen, ik ben bang dat ik heel erg uitgelachen word als ik aan mijn leraar engels vraag of ik harry potter mag lezen.... ook op havo...
__________________
ja, en dus?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 16:40
Verwijderd
Citaat:
makita schreef:
wij mochten zelfs winnie de poe lezen !! het kan dus nog erger.
wil ik ook!!!!
en harry potter lijkt me ook koel om te lezen!!
in het engels dan
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 17:11
rianne_tje
rianne_tje is offline
Bij ons op school mag eigenlijk alles, als je maar iets inleverd dat lijkt op een boekverslag De leraren zijn zo gestressd dat ze gewoon afstrepen als je iets inleverd en dan is het klaar!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:39
Bluesummers
Avatar van Bluesummers
Bluesummers is offline
k zit in de 4e(vwo) en mocht anne frank niet eens lezen
__________________
Heads, I win, tails, you lose. *doet getrouwd zijn met Legato!:D* woei: ~Member of Evil Brains Anonymus~
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:47
Desp
Desp is offline
Mijn broertje heeft ook Harry Potter op zijn lijst gezet, van 6VWO. Zijn hele goede boeken, die vaak mythes van de Grieken weerspiegelen... Zijn echt betere boeken dan je denkt hoor...
Daarnaast: ik moest The Hobbit voor mijn lijst lezen, dat is ook een kinderboek, maar toch speciaal genoeg om als boek gelezen te mogen worden op je lijst...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
ik mocht in de 4e het boek 'al mijn vrienden zijn gek' niet lezen van Sera Anstadt.

Die had ik uit de literatuurlijst van s.com gehaald en ben hem toen gaan lezen... verteld m'n leraar toen ik op blz. 60 was doodleuk 'nee, kwil niet dat je die leest. vind ik geen literatuur'.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:05
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
ik mocht in de 4e het boek 'al mijn vrienden zijn gek' niet lezen van Sera Anstadt.

Die had ik uit de literatuurlijst van s.com gehaald en ben hem toen gaan lezen... verteld m'n leraar toen ik op blz. 60 was doodleuk 'nee, kwil niet dat je die leest. vind ik geen literatuur'.
Literatuur hoeft niet aan de dikte te liggen. Mijn leraar (dezelfde als uit mijn vorige post) liet me een boek van 60 blz lezen (Het gouden ei) omdat dat 'echte literatuur' was.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:05
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
ik mocht in de 4e het boek 'al mijn vrienden zijn gek' niet lezen van Sera Anstadt.

Die had ik uit de literatuurlijst van s.com gehaald en ben hem toen gaan lezen... verteld m'n leraar toen ik op blz. 60 was doodleuk 'nee, kwil niet dat je die leest. vind ik geen literatuur'.
lullig, maarja, wij krijgen een lijst van school, en andere boeken, als we die willen lezen, moeten we het eerst vragen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:48
PV
PV is offline
Citaat:
DutchECK schreef:

Welke leraren hadden jullie?!? Ik heb havo gedaan en ik mocht Gemis van Manon Uphoff niet lezen
das lullig, mocht ik wel in havo 5
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 20:06
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
engels of nederlands?
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 21:25
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Bluesummers schreef:
k zit in de 4e(vwo) en mocht anne frank niet eens lezen
(aan die leraar )

Die staat mooi wel op mijn lijst voor VWO!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 10:21
Verwijderd
Citaat:
PV schreef:


das lullig, mocht ik wel in havo 5
Lameraden: Boektoppers?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 15:31
Desp
Desp is offline
Citaat:
Boogie schreef:
engels of nederlands?
Je mag toch alleen de orginele schrijftaal lezen? In dit geval dus Engels...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-07-2002, 16:07
Sommetje
Sommetje is offline
Het kan diep zinken. Ik weet nog niet wat wel en niet toegestaan is voor de lijst Engels.


Voor Nederlands mogen we niet het werk van Anne Frank en/of Yvonne Keuls lezen.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 17:37
Verwijderd
Ik heb Harry potter deel 4 voor mn Engelse lijst gelezen dit jaar (5vwo) maar nog nie trug, maar denk wel dat t goedgekeurd is.... t mocht in ieder geval wel..
en voor diegene die harry potter af zat te zeiken , je hebt t duidelijk zelf nie gelezen...... SCHAAM JE
je weet nie wat je mist.......
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 19:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Sommetje schreef:
Het kan diep zinken. Ik weet nog niet wat wel en niet toegestaan is voor de lijst Engels.


Voor Nederlands mogen we niet het werk van Anne Frank en/of Yvonne Keuls lezen.


Wie is overigens Y. Keuls?
Nooit van gehoord...

Maar A. M. S. Frank is een ander verhaal...

Die gaat (staat) op mijn lijst, en anders keuren ze het maar af.

Heb overigens over 10 dagen VWO mondeling.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 19:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Magicgirl schreef:
Ik heb Harry potter deel 4 voor mn Engelse lijst gelezen dit jaar (5vwo) maar nog nie trug, maar denk wel dat t goedgekeurd is.... t mocht in ieder geval wel..
en voor diegene die harry potter af zat te zeiken , je hebt t duidelijk zelf nie gelezen...... SCHAAM JE
je weet nie wat je mist.......
**

Hallo... het zijn wel kinderboeken hoor...

Voor mij lijkt dit op discriminatie, anti-semitisme!
J. K. Rowling mag wél, maar A. S. M. Frank niet??
(En ja, gaat over verschillende vakken. )

Of is het niveau van Engels op het VWO inmiddels zo diep gezonken dat men alleen nog kinderboeken leest?

A. Frank is een belangrijker persoon in de Nederlandse literatuurschrijver dan H. Claus, R. Campert, H. Mulisch, e.d.
Dát is geen literatuur!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 23:02
PV
PV is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
Lameraden: Boektoppers?
nope

Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Wie is overigens Y. Keuls?
Nooit van gehoord...
nog nooit van gehoord
bekend schrijfster van o.a. Het verrotte leven van Floortje Bloem, de moeder van David S...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 00:59
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Bij ons mocht je lezen wat je wilde, mits het niet 'te simpel' was, in het Engels (dus ook Harry Potter, maar liever niet Animal Farm, of andere simpel geschreven boeken), en bij Nederlands moest het gewoon daadwerkelijk Nederlandse (of Vlaamse) literatuur zijn.

Hierboven roept iedereen niet-literatuurboeken uit Nederland op, terwijl het om Engels gaat.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:


**

Hallo... het zijn wel kinderboeken hoor...
Er komen zoveel mythologische aspecten in het verhaal voor, dat er meer achter zit dan men vaak denkt... Jij zou je eens meer moeten verdiepen in bijvoorbeeld boeken van Homeros.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2002, 10:50
Verwijderd
Het verrotte leven van Floortje Bloem mocht ik wel lezen, voornamelijk omdat dat boek bij de boektoppers zat.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 11:21
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
bij ons was Harry Potter (in het engels dan) 6 punten!!! (van de nodige 12 in 1 jaar)
Okay, het was havo 4 maar toch. De leraren doen daar niet moeilijk over. Ook niet in een hogere klas of op vwo niveau

Bij Nederlands Literatuur zou het zeker niet mogen. Maar ja, het is ook verschil leraar, onze docent Nederlands (Literatuur) is behoorlijk streng namelijk
__________________
I like to say what I want to say

Laatst gewijzigd op 06-07-2002 om 11:24.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 11:26
Verwijderd
Citaat:
DutchECK schreef:
Het verrotte leven van Floortje Bloem mocht ik wel lezen, voornamelijk omdat dat boek bij de boektoppers zat.
vorig jaar (3havo) mochten we em wel lezen, dit jaar niet meer, k denk dat ie te makkelijk is voor 4/5 havo
(alles wat we dit jaar hebben gelezen, kan je ook in je mondeling krijgfen volgend jaar...)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:


**

Hallo... het zijn wel kinderboeken hoor...

The Hobbit is ook een kinderboek, was vroeger verplicht op je lijst... is dus absurd argument...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 16:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
heb je harry potter wel eens gelezen? want je moet niet oordelen over een boek die je nog nooit gelezen hebt. want ook al is het een ongelofelijke fantasie boek: ze zijn dik, ze zijn op een vrij hoog niveau geschreven (ik snap ook niet dat ze eigenlijk voor kinderen zijn) en ze hebben zelfs een prijs gekregen voor beste boek voor volwassenen!! zoiets tenminste... dus ja, ze lijken kinderlijk, maar dat zijn ze niet. mijn zusje van 11 is nu bezig maar ze komt er niet door heen en snapt de helft niet.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 16:34
Desp
Desp is offline
Citaat:
*RainBow* schreef:
heb je harry potter wel eens gelezen? want je moet niet oordelen over een boek die je nog nooit gelezen hebt. want ook al is het een ongelofelijke fantasie boek: ze zijn dik, ze zijn op een vrij hoog niveau geschreven (ik snap ook niet dat ze eigenlijk voor kinderen zijn) en ze hebben zelfs een prijs gekregen voor beste boek voor volwassenen!! zoiets tenminste... dus ja, ze lijken kinderlijk, maar dat zijn ze niet. mijn zusje van 11 is nu bezig maar ze komt er niet door heen en snapt de helft niet.
Precies, The Hobbit en LOTR zijn als origineel ook voor kinderen geschreven, daar hoor je niemand nu meer over, is veel te moeilijk. HP is wel iets makkelijker, maar ik denk dat een kinderboek pas een kinderboek is, wanneer hij gelezen wordt door kinderen. Nou, HP wórdt gelezen door kinderen, maar ook door ouderen... Mijn vader heeft alle delen in de volwassen hardback (engelse) versie, mijn oma heeft ze alle vier gelezen en vind HP zo'n fantastisch jongetje. Mijn broertje van 17 heeft ze gelezen, kan niet ophouden om te fantaseren over deel 5. Mijn zusje & broertje van 9 hebben deel 1 en 2 gelezen, ze vinden het leuk, maar beetje eng...

Ik denk dus dat het meer een algemeen boek is (zowel voor kinderen als volwassenen), net zoals The Hobbit eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 17:44
Winner
Avatar van Winner
Winner is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Hoever zijn wij gezakt op het VWO, tegen dat leerlingen uit het examenjaar Harry Potter lezen?
Weet je hoe eng dat boek is?!
__________________
BORED NOW...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 21:49
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Desp schreef:
[B]

Precies, The Hobbit en LOTR zijn als origineel ook voor kinderen geschreven, daar hoor je niemand nu meer over, is veel te moeilijk.
Hmm, komt ook wel een beetje door het inmiddels ouderwets geworden taalgebruik denk ik... Maar idd heb je gelijk; de boeken zijn inmiddels gebombardeerd tot wereldliteratuur. Ik zie de HP-serie niet zo ver komen eerlijk gezegd, maar het zijn zeker geen simpele kinderboekkies zonder enige diepgang... Goed, kinderen begrijpen die diepgang grotendeels niet (verwijzingen naar bijv. de oude Grieken dmv namen e.d.), maar voor de volwassenen zijn dat hele leuke details om tegen te komen...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 09:10
MissKiss1985
Avatar van MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
In ons nederlandse boek stond altijd een literatuur lijst daar moest je je boeken uithalen. We moesten er 6 lezen daarvan mochten het er 2 boeken zijn van de "kinder"lijst en de andere 4 moesten uit het "volwassenen"lijst.
Het moesten ook echt nederlandse boeken zijn geen boeken die vertaald waren naar het nederlands enzo
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 12:28
cup a soup
cup a soup is offline
het lijkt me trouwens nog best lastig samen vatten, best lang
__________________
cup a soup is wel dom, maar niet slim
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 15:51
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Harry Potter zijn boeken voor ALLE leeftijden.

En jij hebt de boeken blijkbaar niet gelezen, maar hoe hoger t deel, hoe hoger de leeftijd eigenlijk moet zijn om t boek te lezen..

Ga jij maar eens deel 4 aan iemand van 7 jaar voorlezen.. k ben bang dat dat kind nachtmerries krijgt.. als ie t al begrijpt..

ofzow..

Wat een gezeur toch altijd over die Harry Potter boeken.. t zijn hartstikke leuke boeken man...
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-07-2002, 16:21
GinnyPig
GinnyPig is offline
Sjies... wij moesten Shakespeare lezen....
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 16:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
DutchECK schreef:


Literatuur hoeft niet aan de dikte te liggen. Mijn leraar (dezelfde als uit mijn vorige post) liet me een boek van 60 blz lezen (Het gouden ei) omdat dat 'echte literatuur' was.
het boek zelf was ook geen 60 blz, maar ik was op blz 60.
en das voor mij nogal wat, want ik lees niet graag en áls ik lees gaat dat behoorlijk langzaam..

maar kging d'r vanuit dat het boek wel literatuur zou zijn, als ie in de lijst van s.com voorkwam... blijkbaar dacht m'n docent d'r dus anders over.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 21:10
Verwijderd
Hahaha, ik wou dat wij dat mochten leren!! *is jaloers*
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 09:40
psygnosos
psygnosos is offline
Wij mogen het

Boeken lijst Engels nu
Harry Potter- The Sorcery's stone
Tolkien- The Hobbit
Orwell- Animal Farm

Dus, dat moet geen probleem worden
__________________
:-D Voer eendjes, geen oorlog ;-D
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 10:21
Verwijderd
ehmmmm....ER zijn van die kleine hoogst irritante bruggertjes die het cool vinden om als niveau 5/6 VWO in te vullen. Maar het zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat het wel mag. Bij ons mag je deel 4 lezen, omdat: (citeert docent) De dikte van het boek de makkelijkheid ervan verwaarloost.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 12:49
Desp
Desp is offline
Mijn broertje heeft alle vier delen als 1 boek op zijn lijst gezet en heeft daar dus een mondeling over gehad. Er werden geen vragen gesteld als:'En hoe versloeg Harry die trol?' Meer dingen om het verhaal heen, achterliggende gedachten en feiten... Die 'sorcerer's stone' is bijvoorbeeld al afgeleid van een serieuse oude mythe, daarnaast moest hij spreuken en namen verklaren. (Waarom heet 'Draco Malfoy' nu eigenlijk zo?)

Misschien lijken de boeken voor kinderen, maar als je ze leest en je begrijpt de achterliggende feiten en gedachten, dan ben je al heel wat verder dan de brugklas... Zeker een boek voor 6 VWO!!

(Kom op zeg, ik heb zelf kindergedichtjes moeten analyseren, daar was echt geen kunst aan...)

(Mijn broertje had overigens een 9 voor zijn mondeling, net zoals ik )
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 15:12
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Wij mogen voor extensief lezen voor Engels alles lezen, ook Harry Potter, maar voor op je boekenlijst mag het niet. Ik was begonnen in Go ask Alice, maar toen ik het jaar daarna een verslag wilde inleveren mocht het niet, het werd wel goedgekeurd voor 4V maar niet voor 5V. Maar de Hobbit mag wel voor je lijst, terwijl dat eigenlijk een kinderboek is...
Voor Nederlands mogen we ongeveer alles lezen, als het maar Nederlandse literatuur is.
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 19:38
acid-star
Avatar van acid-star
acid-star is offline
Jij hebt klaarblijkelijk nog nooit potter gelezen.....
__________________
It's the same old show, He's a killer of a flash boy oooooooooooooooooohhhhhhh!!!!!!!!!!!!!h
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 00:15
Verwijderd
Citaat:
acid-star schreef:
Jij hebt klaarblijkelijk nog nooit potter gelezen.....
Ach kom, de Harry Potter boeken zijn leuk (is fan) maar het is geen hoogstaande literatuur, hoor. Nou is het meeste van die zogenaamde 'literatuur' die wij met school moeten lezen gewoonweg slecht of onwijs saai, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 14:27
waaromniet?
waaromniet? is offline
Veel rare dingen hier, mensen die zeggen dat je kennelijk geen HP heb gelezen bijvoorbeeld. Ik alle boeken meerdere keren gelezen, ken ze praktisch uit m'n hoofd en vind ze fantastisch. Maar geen haar op m'n hoofd die er ook maar over denkt om dat op wat voor literatuurlijst dan ook te zetten.

Damn, voor je examenlijst vind ik dat simpelweg níet kunnen. Evenals de hobbit overigens, wat ik toch écht een kinderboek vind. LOTR moet kunnen, maar de hobbit absoluut níet.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 14:39
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
Veel rare dingen hier, mensen die zeggen dat je kennelijk geen HP heb gelezen bijvoorbeeld. Ik alle boeken meerdere keren gelezen, ken ze praktisch uit m'n hoofd en vind ze fantastisch. Maar geen haar op m'n hoofd die er ook maar over denkt om dat op wat voor literatuurlijst dan ook te zetten.

Waarom niet? Je hebt die boeken toch gelezen, dus kan je ze toch net zo goed op je literatuurlijst zetten, hoef je voor school weer minder andere boeken te lezen
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 15:50
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

Waarom niet? Je hebt die boeken toch gelezen, dus kan je ze toch net zo goed op je literatuurlijst zetten, hoef je voor school weer minder andere boeken te lezen
omdat je voor je lijst geen kinderboeken mag lezen, zou het heel stom vinden als dat op scholen wel mag
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 16:14
Verwijderd
Citaat:
autodropje schreef:


omdat je voor je lijst geen kinderboeken mag lezen, zou het heel stom vinden als dat op scholen wel mag
ach ik vind et wel leuk
scheelt me weer een ander boek lezen

maarja, ik weet ook nog niet of ik ze wel mag lezen, ik kan mn engelse lerares ook zo moeilijk opbellen
Hallo Mevrouw Bocken, met Corinne Kol, ik had een vraagje, mag je Harry Potter lezen voor literatuur?
Ik vraag het gewoon als we weer engels hebben, en mag het niet, jammer dan, mag het wel, is alleen maar leuk

Maar waarom zou je geen kinderboeken lezen, het gaat toch om het engels, niet om het verhaal?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 20:15
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

Waarom niet? Je hebt die boeken toch gelezen, dus kan je ze toch net zo goed op je literatuurlijst zetten, hoef je voor school weer minder andere boeken te lezen
Omdat het geen LITERATUUR is.

Damn, het zijn best leuke verhalen en dergelijke, en met moraal en alles er op en eraan. Maar om nou te zeggen hoogstaand, nee. Het hoort gewoon niet op een literatuurlijst, klaar.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.