Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2011, 11:08
katrien-kira
katrien-kira is offline
hoi hoi,
voor het vak levensbeschouwing moet ik een gesprek voeren rond 2 vragen. daarom graag jullie antwoord, mening op de volgende vragen:
- wat is eerlijkheid?
- is de mens eerlijk?
dank jullie wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2011, 17:28
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Dit lijkt me meer iets voor het forum Wetenschap en Levensbeschouwing.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Dit lijkt me meer iets voor het forum Wetenschap en Levensbeschouwing.
Dit! Dus ik verplaats 'm naar Wetenschap en Levensbeschouwing.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 18:32
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
hoi hoi,
voor het vak levensbeschouwing moet ik een gesprek voeren rond 2 vragen. daarom graag jullie antwoord, mening op de volgende vragen:
- wat is eerlijkheid?
- is de mens eerlijk?
dank jullie wel.
-Niet liegen, maar altijd de waarheid spreken.
-'De mens' is heel erg gevarieerd, maar ik denk dat de mens eerlijk KAN zijn, maar het gewoon niet altijd wilt.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 19:17
SJP
SJP is offline
Ik denk dat bij eerlijkheid ook "eerlijk" gedragen hoort Niet schijnheilig dus, of beter/slechter voordoen dan je in werkelijkheid bent.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 21:02
lalalalie
Avatar van lalalalie
lalalalie is offline
Inderdaad de waarheid spreken en je 'eerlijk' gedragen, zelfs als het makkelijker is om dat niet te doen.
Ik geloof dat de mens over het algemeen veel te druk bezig is met zichzelf om eerlijk te zijn. Mensen kunnen er voor kiezen, maar van nature heeft iedereen de behoefte om eigenbelang voor te laten gaan.
__________________
Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 08:14
Verwijderd
Volgens mij is niemand 100% eerlijk inderdaad
want dat zou inhouden dat je bijvoorbeeld als je iemands t-shirt niet mooi vindt, terwijl hij er superblij mee is, dat ook eerlijk zeggen als hij aan je vraagt: 'hoe vind je het?'
vaak zeg je dan toch, leuk zeg..
eh eerlijk?
niet dus!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 20:37
katrien-kira
katrien-kira is offline
Citaat:
Ik denk dat bij eerlijkheid ook "eerlijk" gedragen hoort Niet schijnheilig dus, of beter/slechter voordoen dan je in werkelijkheid bent.
wat is dan je eerlijk gedragen? wanneer ik niet schijnheilig doe en me voor doe wie ik werkelijk ben maar lieg over andere dingen ben ik dan eerlijk?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 20:39
katrien-kira
katrien-kira is offline
Citaat:
Volgens mij is niemand 100% eerlijk inderdaad
want dat zou inhouden dat je bijvoorbeeld als je iemands t-shirt niet mooi vindt, terwijl hij er superblij mee is, dat ook eerlijk zeggen als hij aan je vraagt: 'hoe vind je het?'
vaak zeg je dan toch, leuk zeg..
eh eerlijk?
niet dus!
wanneer kunnen we dan wel eerlijk zijn? en als je beste vriend die t-shirt zou dragen zou je dan niet eerlijk zijn. wat als degen die de t-shirt draagt er mee gepest zou worden ben je dan eerlijk??
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 20:41
katrien-kira
katrien-kira is offline
Citaat:
Volgens mij is niemand 100% eerlijk inderdaad
want dat zou inhouden dat je bijvoorbeeld als je iemands t-shirt niet mooi vindt, terwijl hij er superblij mee is, dat ook eerlijk zeggen als hij aan je vraagt: 'hoe vind je het?'
vaak zeg je dan toch, leuk zeg..
eh eerlijk?
niet dus!
Citaat:
Inderdaad de waarheid spreken en je 'eerlijk' gedragen, zelfs als het makkelijker is om dat niet te doen.
Ik geloof dat de mens over het algemeen veel te druk bezig is met zichzelf om eerlijk te zijn. Mensen kunnen er voor kiezen, maar van nature heeft iedereen de behoefte om eigenbelang voor te laten gaan.
wat is betekend eigenbelang wanner je niet eerlijk kan zijn tegen je zelf?
wat beteken ik zelf wanneer ik niet eerlijk ben?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 21:10
SJP
SJP is offline
Citaat:
wat is dan je eerlijk gedragen? wanneer ik niet schijnheilig doe en me voor doe wie ik werkelijk ben maar lieg over andere dingen ben ik dan eerlijk?
Is het woord "ook" je opgevallen?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 21:26
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Er zijn eigenlijk verschillende manieren waarop je eerlijkheid kunt bekijken.

1 heeft betrekking op distributie. Als ik een zak snoepjes heb, ben ik dan oneerlijk als ik die niet verdeel onder mijn vrienden? Moet ik die dan gelijk verdelen(=iedereen krijgt evenveel) om eerlijk te zijn? Of is het ook oneerlijk als ik het wel onder mijn vriendengroep verdeel maar niet over nog veel meer mensen? Is het oneerlijk om mensen op een legale manier af te zetten als bankdirecteur, of is het enkel oneerlijk als je dit illegaal doet?

2 Oneerlijkheid als synoniem voor liegen. Zoals eerder ter sprake is gekomen. Ben je oneerlijk als er een verschil is tussen wat jij zegt en wat jij denkt. Als je iemand lelijk vindt, en diegene vraagt jou of je hem/haar mooi vindt ben ja dan oneerlijk als je daarover liegt? Of nog extremer, als je in de tweede wereldoorlog weet waar Joden ondergedoken zitten, ben je dan oneerlijk als je hierover liegt als een Duitse officier je vraagt of jij een onderduik adres kent?

3 Heeft betrekking op competitie. Ben je oneerlijk als je iemand van achteren steekt? Is een oorlog oneerlijk als 1 kant veel meer militaire kracht heeft dan de ander?

Het lijkt me belangrijk om iniedergeval deze 3 verschillende onderdelen in je gesprek te betrekken, en de manier waarop jij eerlijkheid ziet als het gaat om deze 3 onderdelen(En dat moet je ook kunnen verdedigen natuurlijk). En dat moet je weer toetsen aan wat je weet over de mens, zowel de mensheid als geheel(De mens) als wat jou ervaring is in je eigen omgeving.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 13:56
DoubleG
Avatar van DoubleG
DoubleG is offline
Is er geen filosofisch forum? Daar valt dit theoretisch gezien onder.
__________________
Nothing is true, everything is permitted.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 15:17
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Is er geen filosofisch forum? Daar valt dit theoretisch gezien onder.
Levensbeschouwing bevat ook filosofie.

Als er verder vragen zijn over waar dit topic thuis hoort, ontvang ik graag eerst een PM.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het vak levensbeschouwing of godsdienst: nuttig of niet?
Axel11
8 15-10-2012 15:37
Verhalen & Gedichten boek over oorlog & levensbeschouwing
Mustang_Sally
11 15-11-2006 13:36
Levensbeschouwing & Filosofie vindplaats van levensbeschouwing en ethiek
roliroli
2 07-12-2004 15:13
Levensbeschouwing & Filosofie Tot welke levensbeschouwing voel jij je aangetrokken?
Gatara
132 23-10-2003 20:23
Algemene schoolzaken Levensbeschouwing???!?
Ltjskater
3 27-12-2001 12:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.