Oud 28-11-2012, 17:09
Tunechi'Ye274
Tunechi'Ye274 is offline
Hoi,
Ik zit in vwo 3 en voor het vak nederlands moet ik binnenkort een gedicht gaan voordragen en analyseren voor de klas, een soort presentatie dus. Maar ik heb eigenlijk nooit heel veel begrepen van gedichten en omdat ik een tijdje ziek ben geweest moet ik nu
veel toetsen inhalen. Dus ik ben bang dat ik niet gegoen tijd heb om het voor te bereiden.

Dus mijn vraag is of als je er tijd voor hebt om het volgende gedicht proberen te analyseren ,iik zou het heel erg waarderen

Rijrichtingen

Ik denk dat ik nog weet waneer de stad
vastliep; de dag dat jij de straat uit reed, drie
volle koffers in de achterbak. Achter je schoot
een woud van borden en paaltjes omhoog.

Sindsdien staat alles stil. Ik kom er niet meer
uit, alsof ik in een stenen puzzel woon. Misschien
neemt iemand van hogerhand een besluit dat het
verkeer weer in beweging zet, in zijn achteruit;

kom je knarsend teruggereden, door gestaag
omhoogvallende regen, tegen de rijrichting in.


De volgende dingen moet ik uit het gedicht halen:

Wat is de bedoeling achter het gedicht?/ wat bedoelt hij ermee
Het thema van het gedicht,

Opbouw ; aantal strofen, versregels
Rijm ; zit er volgens mij niet in
Enjament; is er sprake van enjabementen
Beeldspraak; of er beeldspraak in het gedicht zit en zoja welke vorm
Stijlfiguren; inversie, pleonasme tautologie etc.


Alvast bedankt voor de moeite!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2012, 20:29
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik wil je best helpen en je op dingen wijzen of ze uitleggen of verbeteren, maar in je huiswerk maken heb ik geen zin. Dat doe je maar lekker zelf! En dan mag je terugkomen om te vragen of je op de goede weg zit of hoe iets moet oid.

Oh, en val niet in de valkuil 'het is een gedicht dus het zal wel ingewikkeld zijn dus het zal wel niet zijn wat ik denk/wat er staat'. Ook bij gedichten staat er gewoon wat er staat (en misschien beeldt dat dan weer iets anders uit, maar dat kun je daarna altijd nog bekijken). Ik zag bij veel klasgenootjes die neiging, maar als je het heel nuchter ontleed kom je gewoon heel ver, want zo'n dichter schrijft dus niet 'paars' op als-ie 'rood' bedoeld (misschien wel 'de kleur van klaprozen' als ie 'rood' bedoeld, maar dat is dan weer een een dichtdingetje.)
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 20:29
Tunechi'Ye274
Tunechi'Ye274 is offline
De assonantie en alliteratie en alles heb ik nu wel zelf gezocht maar alleen de bedoeling van het gedicht vind ik lastig. Ik denk dat hij iemand die belangrijk voor hem is heeft verloren en dat 'zijn wereld stil staat' en dat hij hoopt dat diegene terug komt 'tegen de rijrichting in'' en komt zijn wereld zo weer 'in beweging'. Klopt dit een beetje?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 21:46
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik zou er niet zozeer verloren uithalen in de zin van doodgaan. Wat ik in het gedicht zie, is dat iemand weggaat/vertrekt (op reis, denk ik, als je drie volle koffers nodig hebt) en dat degene die achterblijft daar niet achteraan kan gaan (want 1. er is een heel woud van bordjes en palen, dat klinkt niet echt begaanbaar maar vooral 2. het lijkt erop dat ie dat wel gedaan had als het kon). Degene die achterblijft voelt zich ook niet echt prettig bij dat de ander weg is/kan niet meer zo goed functioneren in de wereld om 'm heen/de wereld om 'm heen voelt raar en vreemd en stil aan en hij vraagt zich af of degene weer terugkomt, dat alles weer omgedraaid wordt en dat diegene weer terugkomt (dat zou de enige manier zijn om de wereld weer normaal te doen voelen/de ik-persoon weer fijn te laten voelen). Daarvoor moet alles achteruit worden gespoeld, en dan valt dit stukje met op:

'door gestaag
omhoogvallende regen, tegen de rijrichting in.'

Want omhoogvallende regen is nogal maf (en tegen de rijrichting in is niet echt de bedoeling). Het lijkt dus nogal een onwaarschijnlijk scenario, dat alles teruggedraaid wordt en dat diegene ook achteruit weer terug gerold wordt z'n leven in. Ik krijg een beetje de indruk dat de ander weggaat op een reis en niet terug lijkt te komen, en dat degene die achterblijft zich daar een beetje verloren bij voelt, niet meer zo thuis in z'n stad, en dat hij zich afvraagt of de ander nog terugkomt, maar dat dat niet erg waarschijnlijk is.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hulp nodig bij analyse van een gedicht
Natos
2 10-05-2014 18:51
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen poezie analyse, hulp nodig graag!
lisa_verbeek
6 28-04-2011 23:08
De Kantine Weerwolfspel #56 deel 2
MartinV
256 25-02-2009 18:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekbespreking "La vie à reculons"
designerfox
5 18-04-2007 13:57
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie gedicht analyse
MonaLoes
4 25-02-2007 21:51
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskundeprobleempjes (Analyse)
wp160366
7 08-09-2005 07:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.