Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2013, 11:29
kimberley15
kimberley15 is offline
Hallo mensen,

Ik heb al heel lang geen bericht meer geplaatst op dit forum, maar ik zit nu in een situatie waarbij ik wel wat meningen kan gebruiken. Ik ben nu 18 jaar en deed dit jaar eindexamen (6VWO). Nu ben ik helaas gezakt, op één vak: wiskunde B. Voor de andere vakken heb ik goede cijfers. Ik ga dus ook vavo doen

Nu wil ik van kinds af aan al geneeskunde studeren en ik ben nog steeds gemotiveerd om daar te komen. Ik heb echter een E&M profiel (wel eindexamen in biologie gedaan).

Het probleem is dus, ik ben nu al een jaar kwijt aan de vavo. Is het het dan waard om nog een jaar te 'verspillen' aan deelcertificaten scheikunde en natuurkunde? Daarna moet ik natuurlijk ook nog door de loting heen zien te komen. Ik heb al een mail gestuurd naar de vavo om te vragen of ik naast m'n wiskunde de deelcertificaten mag halen (gewoon als ik het zelf betaal), dan zou ik maar 1 jaar kwijt zijn maar ik betwijfel of dit echt kan.

Er zijn verder gewoon niet zoveel studies die mij interesseren, pedagogische wetenschappen is wel een serieuze optie en heeft ook geen loting. Ik heb dus 2 opties:

1. Gaan voor de studie die ik echt wil met het risico dat ik 20/21 ben als ik begin met minimaal 6 jaar studeren, of:
2. Gaan voor pedagogische wetenschappen en geneeskunde uit m'n hoofd zetten.

Ik hoor graag!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2013, 11:39
Verwijderd
Waarom kun je niet komend jaar ook natuurkunde en scheikunde erbij doen? Je hebt toch praktisch niks te doen een jaar lang.

Als je op 18 zo goed weet wat je wil, moet je ervoor gaan. Hoe verder je komt, hoe normaler het is een jaar hier of daar vertraging te hebben. Bij geneeskunde op zich heb je ook genoeg mensen die in het verleden waren uitgeloot.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 12:57
kimberley15
kimberley15 is offline
Citaat:
Waarom kun je niet komend jaar ook natuurkunde en scheikunde erbij doen? Je hebt toch praktisch niks te doen een jaar lang.

Als je op 18 zo goed weet wat je wil, moet je ervoor gaan. Hoe verder je komt, hoe normaler het is een jaar hier of daar vertraging te hebben. Bij geneeskunde op zich heb je ook genoeg mensen die in het verleden waren uitgeloot.
Ja precies, ik heb maar 1 vak haha. Ik weet niet of het mag omdat ik nu via de rutte-regeling naar het vavo ga. Dat wil zeggen dat de school betaald voor mij (blijf nog ingeschreven sta op m'n middelbare school). Ik neem aan dat de school niet voor vakken gaat betalen die ik niet hoef te doen voor m'n diploma. Ik heb in ieder geval een mailtje gestuurd en hoop op een goed antwoord! (:
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 13:27
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je hebt er niks aan, maar waarom heb je eigenlijk een E&M profiel gekozen als je van kinds af aan al wist dat je dokter wil worden?
Hoe dan ook: als je echt wil moet je ervoor gaan. Dus zorg dat je die deelcertificaten op de een of andere manier krijgt en ga ervoor.
pedagogische wetenschappen en geneeskunde zijn trouwens wel heel verschillende studies. Wat trekt je zo in de beide studies? Ik heb zelf geneeskunde gestudeerd dus ik kan je in ieder geval vertellen of je ook terugkrijgt wat je zo interessant lijkt aan geneeskunde. Misschien kan iemand die pedagogische wetenschappen heeft gestudeerd je aan informatie over die opleiding helpen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 14:41
kimberley15
kimberley15 is offline
^^ Haha wel een goeie vraag van je! Ik had in 4VWO ook een N&G profiel, met natuurkunde. Natuurkunde viel erg tegen en na 3 maanden ben ik overgestapt naar aardrijkskunde. Toen wist ik dat ik al geen arts meer kon worden en toen heb ik maar m'n hele profiel omgedraaid zodat ik de economische kant op kon. Biologie heb ik gehouden. Achteraf heb ik spijt dat ik zo snel heb geoordeeld over natuurkunde..maargoed ik dacht dus 'ik ga wel iets anders doen'. (Overigens stond ik voor scheikunde toen wel een 8)

Nu begint het dus te knagen dat ik geen geneeskunde kan doen, ik ben ook meer geschikt voor de medische kant dan de economische kant. Toen ging ik kijken wat voor medische dingen ik kan doen met mijn profiel, en dat is echt heel weinig Ik kwam uit bij psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook heel interessant vind ik! Met beide studies kom je ook een beetje in de zorg terecht, maar toch mis ik echt dat medische. Dat is dus een beetje het noodplan haha.

En wat leuk dat je geneeskunde hebt gedaan! Zaten er bij jou ook al wat oudere studenten? Die bv eerst 2x uitgeloot waren?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 19:56
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Genoeg oudere studenten. De oudste was 40 volgens mij. Die was ooit verpleegkundige en besloot de zij-instroom te gaan doen. Wel jammer dat je natuurkunde zo snel hebt opgegeven. Ik heb daar ooit een 4 voor gestaan omdat ik er geen reet van snapte, tot ik erachter kwam dat ik de toetsen wél haalde als ik blindelings alles van het bord overnam wat de docent opschreef. Monkey see, monkey do. Pas een jaar later had ik een beetje door wat ik eigenlijk aan het doen was
"het medische"is wel een beetje vaagjes. Zeker als je overweegt om volgend jaar aan de decentrale selectie mee te doen (om je kansen te vergroten) moet je wel met een iets beter verhaal komen!

Heb je ook al naar leuke HBO-opleidingen gekeken? Zo kan je bijvoorbeeld laborant worden (op het lab werken als analist) of bij de radiologie aan de slag. Het rottige is namelijk dat je met die certificaten volgens mij niet in een erg gunstige lotingscategorie terecht komt. Dus je moet wel echt een goede tweede keus hebben.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 21:00
kimberley15
kimberley15 is offline
^^ Haha wauw, dan is 20 nog niet eens zo oud Deelcertificaten tellen ook niet mee voor je gemiddelde, en nu zit ik in lotingsklasse D (0,1 hoger en ik had in C gezeten) dus dat is inderdaad niet zo hoog..Daarom dacht ik ook zeker aan decentrale selectie! Ik heb 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan in de zorg en veel buitenschoolse activiteiten Ik heb geneeskunde altijd al willen doen omdat ik sterk geïnteresseerd ben in het menselijk lichaam, en dan met name hoe het functioneert bij ziektes. Ik ben iemand die onder de mensen moet zijn, dus het contact met patiënten lijkt me ook geweldig!

Oh en ik heb zeker gekeken bij hbo studies! Daar kan je namelijk wel inkomen met E&M. En ik heb zelfs gelezen dat als je je P hebt op het hbo je zelfs in lotingsklasse C komt (mits je de benodigde vakken op VWO niveau hebt, anders word je natuurlijk niet toegelaten). Dit klopt toch? Dit is voor mij wel gunstig

Ik ga gewoon kijken of ik van de vavo die deelcertificaten dit jaar gewoon mag halen, dat scheelt alweer 1 jaar!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 21:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij heb je met een HBO-propedeuse vaak ook vakken op vwo-niveau nodig dus dat moet je even goed uitzoeken.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 21:27
kimberley15
kimberley15 is offline
Citaat:
Volgens mij heb je met een HBO-propedeuse vaak ook vakken op vwo-niveau nodig dus dat moet je even goed uitzoeken.
Ja precies ja, dus als ik m'n deelcertificaten zou halen en ik word de 1e keer uitgeloot kan ik hbo gaan doen. Als ik dan m'n propedeuse haal en wil meeloten dan kom ik toch in klasse C
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 12:08
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Volgens mij klopt het niet dat je dan ineens in lotingsklasse C komt! Althans, tenzij de regeling wéér veranderd is. Toen ik geneeskunde wilde gaan studeren (2004) gold het wel dat als je een HBO- of WO-propedeuse had, je in lotingsklasse C terechtkwam. Echter, vanaf 2005 is dat afgeschaft.
Zie ook deze website: http://www.duo.nl/particulieren/stud...se_bepalen.asp . Op Google vind je andere dingen, maar die zijn of heel oud of niet betrouwbaar. Als je dus een HAVO- of VWO-diploma hebt, blijven de cijfers van dat diploma gelden voor je lotingsklasse. Een propedeuse behoort tot de 'niet-reguliere' vooropleidingen en zullen ze dus niet meetellen. Volgens mij zit het zo. Als je het heel zeker wilt weten zou ik even met DUO bellen.

Overigens was ik ook (bijna) 20 toen ik met geneeskunde begon en ik was echt geheel niet de oudste hoor!
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 17:21
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik was 19 toen ik geneeskunde ging studeren, maar er zijn veel oudere mensen. Ik zit nu ondertussen in de huisartsenopleiding en daar ben ik verreweg een van de jongsten. Dus ik zou je niet te druk maken om je leeftijd. Toch zo ik zeker kijken naar dit jaar die certificaten halen, anders is het ook zonde van de tijd.

Decentrale selectie is best een goed idee. Ik ben op die manier in Rotterdam binnen gekomen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 17:33
kimberley15
kimberley15 is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Hmm jammer dat dat afgeschaft is haha. Dan denk ik dat ik bij decentrale selectie de meeste kans maak Ik heb antwoord gekregen van de vavo, en ik zou dit jaar m'n deelcertificaten mogen halen. Ik moet eerst wel op gesprek om te kijken of ik dat persoonlijk aankan. Alle stof van 3 of 2 jaar moet ik natuurlijk in 1 jaar doen en dat is niet niks! Maargoed, natuurkunde heb ik een paar maanden gevolgd en scheikunde zelfs een heel jaar voor ik van profiel wisselde, dus de basis is wel zo'n beetje bekend. Ik zou het zo graag willen proberen!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 18:11
Verwijderd
En je wordt niet afgeleid door allerlei andere vakken Moet lukken!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 19:56
kimberley15
kimberley15 is offline
Change of plans: m'n ouders zien het idee totaal niet zitten..ze denken dat het veel te veel inhalen is. Nou ben ik wel 18, maar het gaat gewoon niet meer gebeuren Ze willen me wel steunen als ik het in 2 jaar doe, dan ben ik dus 20 als ik eindelijk voldoe aan de eisen van geneeskunde en: wat doe ik in de tussentijd? Ik wil niet het 'leerritme' kwijtraken. En dan heb ik ook geen recht meer op studiebeurs?!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 20:04
Verwijderd
Misschien kun je een volwassen gesprek met je ouders erover aangaan, voor- en nadelen op een rijtje zetten en uitleggen waarom je wil wat je wil. Je bent pas 18, tuurlijk gaat het wel nog gebeuren als jij er zelf werk van maakt. Want 18 betekent namelijk ook gemachtigd te doen en laten wat jij wil.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 20:22
kimberley15
kimberley15 is offline
Ja precies. Ik heb de handtekening van m'n ouders niet nodig, maar ik heb een goede band met ze en dat doe ik gewoon niet. Ik ga m'n ouders overtuigen om tenminste dat gesprek met de vavo te hebben, misschien wel met m'n ouders erbij. Kijken en vragen hoe het programma er precies uit gaan zien.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2013, 13:18
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Normaal doe je in een jaar 10 vakken oid, nu 3. Dus lijkt me prima te doen, als je er wat aan doet, maar dat lijkt me niet het bezwaar.
Zeker een goed gesprek voeren dus.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 10:26
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ik denk niet dat 3 vakken teveel is in één jaar. Je moet er gewoon serieus voor gaan en voor knokken en niet een jaar gaan werken of party'en. Normaal gesproken doe je inderdaad veel meer vakken in een jaar, dus waarom zouden 3 vakken nu niet lukken als jij er serieus voor gaat?
Nóg een jaar kwijt zijn is denk ik vooral heel nutteloos, en bovendien doe je dan dus 2 vakken in 1 jaar, wat maakt het verschil met 3 vakken in 1 jaar?
Leg je ouders uit dat je dit wil omdat je Geneeskunde wilt studeren en dat je er heel serieus in zult staan en goed ervoor zult werken.

Daarnaast ben je hartstikke jong als je aan je opleiding Geneeskunde zou beginnen. Er waren genoeg mensen veel ouder in mijn eerste jaar, zeker omdat er veel uitlotingen zijn. Ik denk dat als je nu zou beginnen, je één van de jongsten zou zijn.

Als je zo goed weet wat je droom is: ga er dan voor! Zonde dat je in het verleden (4V) de verkeerde keuze hebt gemaakt, maar zeker niet te laat om het nog goed te maken
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-09-2013, 21:42
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Nivo rekenen van een dokter staat gelijk aan groep 8 basisschool.
Waarom wil je geneeskunde studeren? 60 uur werkweek. Je hele leven lang 's nachts uit je bed gebeld worden. Verantwoordelijk voor elk natuurlijk overlijden uit je patientenpopulatie. Marginale status en salaris. Ondankbaar werk voor 90%
Met citaat reageren
Oud 16-09-2013, 07:27
Verwijderd
Ach, daar hebben we die drogredenen weer. Denk je echt dat als je een beetje carriere wilt maken, je er met 32 uur per week wel komt bij andere banen? Alleen die marginale status klopt, mensen die wel een wetenschappelijke opleiding gedaan hebben, kijken neer op de veredelde mbo'ers van geneeskunde.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2013, 13:32
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Nivo rekenen van een dokter staat gelijk aan groep 8 basisschool.
Waarom wil je geneeskunde studeren? 60 uur werkweek. Je hele leven lang 's nachts uit je bed gebeld worden. Verantwoordelijk voor elk natuurlijk overlijden uit je patientenpopulatie. Marginale status en salaris. Ondankbaar werk voor 90%
Dat is echt niet waar Een groot gedeelte van de artsen werkt sowieso zelden weekend- of avonddiensten. Artsen die voor spoedgevallen beschikbaar moeten zijn draaien gewoon bereikbaarheidsdiensten (óók huisartsen), dus de ene avond is er een kans dat je uit bed wordt gebeld, de andere avonden sowieso niet.

Artsen die echt veel diensten (en dat is dus niet iedere avond, maar afhankelijk van waar je werkt een aantal dagen per maand) draaien zijn huisartsen, chirurgen, en internisten en zaalartsen, die direct bereikbaar moeten zijn voor het geval er acuut moet worden ingegrepen, het overgrote deel van de artsen werkt voornamelijk poliklinisch en wordt in de praktijk zelden of nooit gebeld voor een spoedgeval.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren decentrale selectie geneeskunde waar??
margot1994
2 20-07-2013 15:43
Studeren University College #7
harpje
500 10-04-2010 10:18
Studeren Wat ga jij volgend jaar studeren?
JoV
331 15-08-2006 20:09
Algemene schoolzaken Uitslag loting geneeskunde bekend!?
ScatMan.II
93 03-08-2004 16:18
Algemene schoolzaken Geneeskunde - Colloquium Doctum
ellen16
22 13-04-2004 06:30
Algemene schoolzaken Loting!! Was vandaag toch? (geneeskunde)
LaUtjUhH
13 20-07-2002 18:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.