Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2004, 20:44
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Psychosomatische klachten: lichamelijke klachten die voortkomen uit psychische klachten. Doordat men zich psychisch niet zo lekker voelt ontstaan er ook lichamelijke klachten.
Volgens mij komt dat vaak voor bij stress. Mijn moeder was een tijdje enorm gestresst en begon zich daardoor ook lichamelijk minder te voelen. Ik merk zelf vaak dat als ik gestresst ben, last van mijn rug krijg.

Dus je lichaam reageert op wat je geest doet, niet?

Maar nu voel ik me een beetje ziekjes. Tja, eigen schuld, dagen in de regen rondgesjouwd. Hoofdpijn, neus dicht, verminderd waarnemingsvermogen, zo af en toe wat last van mijn maag... En vaak merk ik ook dat als ik ziek ben, dat ik wat sneller chagerijnig ben, wat sneller in de stress schiet en veel sneller verdrietig ben. En dat merk ik bij meer mensen (ik werk in de thuiszorg).

Dus je gemoedstoestand reageert ook op je lichamelijke perikelen, niet?

Ok, discussie.
Hoe komt dit? Waar ligt de stof of zoiets die lichaam en geest laat communiceren?
Heb jij dit ook (op beide manieren)?
Hoe kun je dit enigzins reguleren (m.a.w. je niet te veel opwinden als je ziek bent etc.)?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2004, 20:49
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 25-08-2004 @ 21:44 :

Hoe komt dit? Waar ligt de stof of zoiets die lichaam en geest laat communiceren?
Heb jij dit ook (op beide manieren)?
Hoe kun je dit enigzins reguleren (m.a.w. je niet te veel opwinden als je ziek bent etc.)?
Hmm, over de stof die dat regelt hoef je mij niks te vragen, ik ben geen bioloog of psycholoog.

Of ik het heb? Ja, als ik merk dat er iets is waardoor ik heel geschokt ben word ik ziek. Of ik dit kan reguleren? Nee, want die situaties waarvan ik dat krijg zijn vrijwel niet te vermijden. Wel probeer ik ze zoveel mogelijk te ontlopen, maar dat gaat niet altijd.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 20:54
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
heb ik ook
in het schooljaar had ik pijnlijke en vervelende uitslag op mn oogleden vanaf het vakantie was verdween het...nu voel ik het al weer jeuken ( schooljaar begint over een week)
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 20:55
Verwijderd
Ik heb het ook. Heb ook lichamelijke klachten gehad (iets in m'n keel voelen wat er niet was) omdat ik me psychisch helemaal niet goed voelde. Andersom is dat misschien ook wel een beetje zo, maar eigenlijk alleen als ik de lichamelijke klachten voel, als het pijn doet of irritant voelt. Maar dat is logisch
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 06:26
Verwijderd
Welke stof het is weet ik ook niet...maar op zich lijkt het me logisch, als je je rot voelt ben je over het algemeen (wat) sneller geïrriteerd, je kunt weinig 'erbij' hebben. (ff heel kort samengevat )

Ik heb het ook wel, als ik me echt rot voel, dan kat ik veel sneller dan anders. Omgekeerd word ik meestel wel bv. chagerijnig, maar verder heeft het volgens mij niet zo heel veel invloed op m'n lijf, hoogstens zo nu en dan wat hoofdpijn.

Hoe je het kunt reguleren zal verschillen per persoon, maar om leren gaan met stresgevende/vervelende/verdrietige/... situaties lijkt me iig handig. En zorgen voor voldoende ontspanning. Dat laatste zeker ook als je ziekt bent, genoeg tijd voor jezelf nemen en niet meer van jezelf vragen dan op dat moment nodig is en priotiteiten stellen (bv. wel naar school/werk gaan, maar niet ook nog je hele kamer opnieuw inrichten, naar 6 verjaardagen gaan en 3 nachten doorfeesten).
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 07:43
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Welke stof dat regelt weet ik niet.

Ik heb er ook last van gehad. Heel veel zelfs. Nu nog steeds soms. Als ik me rot voel voel ik me ook meteen moe. En als ik lichamelijk iets heb ga ik ook veel sneller mensen afkatten enzo.
Ik heb er meestal last van als ik stress heb.

Wat ik eraan kan doen.. Ik kan het vermijden soms (bijvoorbeeld niet naar de verjaardag van mn opa gaan als dat veel stress veroorzaakt), of afleiding meenemen/zoeken (bijvoorbeeld een boek meenemen naar opa's verjaardag) of met afspraken gaan (bijvoorbeeld dat ik naar buiten mag als ik klachten krijg).
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 11:45
The0
The0 is offline
Ja ik heb dit ook, ik denk bijna iedereen wel.

Als je je psychisch rot voelt, gaat je lichaam ook achteruit, misschien ook omdat je geen zin hebt in die wandeling, of in die paar boterhammen.. Andersom net zo. (verliefd zijn is ook een mooi voorbeeld).

Subdiscussie: Wat is sterker:het lichaam of de geest?

Met andere woorden, als je je lichamelijk rot voelt kun je dat geestelijk oplossen of andersom?
__________________
A l l e s k o m t g o e d.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 16:57
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
The0 schreef op 26-08-2004 @ 12:45 :
Subdiscussie: Wat is sterker:het lichaam of de geest?

Met andere woorden, als je je lichamelijk rot voelt kun je dat geestelijk oplossen of andersom?
Deze vergelijking kan je niet stellen, denk ik... Want je kunt je lichamelijk zwak voelen als gevolg van dat je je geestelijk zwak voelt (dan is de oorzaak depressiviteit) of geestelijk zwak voelen om dat het lichamelijk niet goed gaat (dan is de oorzaak bijv. kanker)...

Of denk je hier anders over?

En voor een oplossing is het belangrijk eerst naar de oorzaak te kijken...

Laatst gewijzigd op 26-08-2004 om 16:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Wegwijzen & Voorstellen En weer een nieuwe!
Jaapie45
4 31-05-2009 14:16
Psychologie gescheiden lichaam en geest
=zwart wit=
5 11-08-2005 18:19
Levensbeschouwing & Filosofie meningen over lichaam en geest
Verwijderd
11 28-10-2003 23:16
Levensbeschouwing & Filosofie verkrachting en schuld aan het slachtoffer
never mind
58 01-06-2003 16:55
Drugs & Alcohol Guitarplayer en ayahuasca
Mark87
2 25-03-2003 06:56
Psychologie Aandacht besteden aan je lichaam?
DarkCat
46 28-07-2002 10:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55.