Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2007, 16:20
Mriekk
Mriekk is offline
Wij wonen met z'n drieën in een appartement en studeren in Utrecht. We eten vaak samen en hebben veel gemeenschappelijke boodschappen. Iedereen koopt af en toe iets, 't is maar net hoe 't uitkomt. En nu bedenken we hoe we 't beste kunnen omgaan met 't uitgeven van geld aan gemeenschappelijke boodschappen.

Hoe doen jullie dat?

Een huishoudpot lijkt ons heel onhandig, want dan eten we weer met z'n 2en, dan met z'n 3en, je moet je eigenlijk boodschappen gescheiden houden en zo, lijkt ons niet praktisch. Nu hebben we een lijstje waar je op schrijft hoeveel je nog van iemand krijgt, maar we hebben ook weer geen zin om over elke 10 cent moeilijk te doen en 't is ook prima dat er iemand van je kaas eet bijv. Maar 't moet niet scheef gaan lopen, daar krijg je scheve gezichten van.

Zijn er handigere manieren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2007, 16:25
Verwijderd
Iemand die ik ken woonde in een huis met 12 mensen. Daar hadden ze een mee-eet lijst. Als je mee eet zet je een streepje achter je naam. Als je een extra eter mee neemt zet je twee streepjes. Als er 12 streepjes achter je naam staan ben je aan de beurt om zelf te koken en betaal je dus de boodschappen. In jullie geval dan 3 streepjes.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 16:34
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Maar hoe praktisch is dat? De gezamelijke boodschappen bestaan uit meer dan alleen het avondeten. Toiletpapier, broodbeleg...

Je zou ook met een huishoudpot kunnen werken waarbij iedereen sowieso elke week vijf euro stort *ik noem maar wat* en elke keer dat hij mee eet drie euro betaald.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 16:42
Verwijderd
Pff, lastig hoor... Het lijkt me zo lastig om ontbijt en lunch te moeten uitrekenen, omdat de een 's ochtends maar 1 boterham eet, de ander eet niets, en weer een ander eet 8 boterhammen... En qua lunch neemt de een een pakje sultana's mee en de ander 8 boterhammen.. Ik zou dat echt niet gaan delen in kosten, persoonlijk
Avondeten en gedeelde dingen als toiletpapier en schoonmaakmiddelen kun je makkelijk delen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 17:05
PV
PV is offline
Huishoudelijke dingen kopen we gewoon ongeveer om de beurt, dat gaat vanzelf. En als iemand zin heeft om meer te kopen dan doet ie dat. En als diegene even wat minder wil betalen, koopt ie gewoon geen vuilniszakken bij wijze van en dan koopt iemand anders ze wel. Lost zichzelf op

Van het eten bewaren we alle bonnetjes als we gezamenlijk eten, op diezelfde avond schrijf je op het bonnetje de voorletters van degene die mee-eten + je streept aan wie bijv. de vegetarische dingen had gegeten enz, en één keer in de maand gaat iemand er voor zitten en die rekent alles uit in excel. het is wat werk maar dan is dat wel eerlijk. Zoiets kan je ook doen met huishoudelijke dingen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 17:37
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Wij hadden een potje waar iedereen iedere week een X bedrag in stopte.
Als iemand iets had gekocht voor gemeenschappelijk gebruik kon die het uit het potje terug pakken of het zien als inleg voor de komende we(e)k(en) voor het betalen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 19:31
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Wij werken voor een gedeelte met gezamelijke aankopen. Een aantal producten kopen we, de prijs komt op een lijst te staan (bij degene die het aangekocht heeft) en een keer of twee per jaar tellen we uit hoeveel iedereen heeft bijgedragen, en trekken we die dingen recht zodat iedereen ongeveer evenveel heeft bijgedragen.
Op die lijst staan brood, boter, melk, fruitsap, sausjes, kruiden, olie, bananen, mandarijnen, wasmiddel, poetsproducten, toiletpapier, keukenrol, vuilzakken, kattenvoer, algemene tuindingen enzovoort. Andere dingen kopen we ieder voor zich. Maar als jullie altijd samen eten kan je dat natuurlijk ook gewoon op een gezamelijke lijst zetten. Telefoon is in principe betaald naar gebruik, internet gewoon delen door zoveel. Werkt prima.

Dat een iemand meer boterhammen eet of geen banenen of kilo's bananen, daar trekken we ons niks van aan.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 20:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wij zijn met z'n vieren en hebben zo'n whiteboard in de gang hangen. Daar hebben we een lijstje met alle dagen van de week en daarachter kan je je naam neerzetten als je thuis eet. Dan kan je iets regelen met de andere mensen die dan thuis eten. Verder kan je daarop je naam zetten met het bedrag dat je uitgegeven hebt en daarachter dan voor wie het was (kan een iemand zijn, maar ook voor iedereen ofzo). Op die manier kan je op een gegeven moment vanzelf dingen tegen elkaar wegstrepen en de dingen die overblijven worden na een tijdje verrekend.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 19:27
fib
Avatar van fib
fib is offline
www.eetlijst.nl
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 16:13
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Regelmatig eet ik met 1 huisgenoot, waarbij we afwisselend boodschappen voor de avondmaaltijd halen.
Ik zou wel een goed systeem bedenken als je met meerdere mensen gaat koken/ eten, aangezien er anders vrij snel irritaties kunnen ontstaan.. (De één die meer bijdraagt/ vaker boodschappen doet enz).
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 19:09
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Wij hebben een "wat gekocht" lijst, waarop je aangeeft wat je gekocht hebt, met kruisjes per 4 wc rollen en voor de rest gewoon opschrijven. We proberen het ongeveer gelijk te houden (lukt niet altijd)... Voor samen eten idd eetlijst.nl.
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 22:20
Verwijderd
ik woon met een meisje en we kopen allebei gewoon wat we nodig hebben en delen de rest van de shit en slaan elkaar niet dood als we iets van een ander gebruiken en bieden elkaar ook spul aan. ik kan echt niet wakker liggen van fucking 2 euro.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2007, 09:53
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Waar ik eerst woonde hadden we een gezamelijke geldpot voor spullen die iedereen gebruikt (voornamelijk huishoudelijk spul; schoonmaakmiddel, wc-papier enz.), eten/drinken werd door iedereen zelf gekocht. Als we gezamelijk aten kocht degene die kookte alle spullen en werden de kosten verdeeld.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 10-10-2007, 11:29
Verwijderd
Wij hebben eigenlijk alleen een gemeenschappelijke lijst voor schoonmaakmiddelen en dingen als aardappelen, wc-papier - grote dingen waarvoor het niet echt loont die apart te kopen. Het is de bedoeling dat je het bonnetje inlevert bij de huisoudste en die trekt dat af van het bedrag dat je moet betalen aan de huisrekening.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 23:42
Verwijderd
De eenvoudigste oplossing is om minder gezamelijk boodschappen te hebben. Het klinkt misschien onzinnig maar het is de ideale oplossing. Dus als er maar een iemand heel veel koffie drinkt dan koopt diegene gewoon altijd zijn eigen koffie.

Per avondmaaltijd bereken je de kostprijs en dan moet je dat onderling maar bijhouden. Voor de andere gezamelijke boodschappen hang je een mooie lijst op met wie wat gekocht heeft voor welk bedrag. Na elke zoveel maanden maakt iemand een keer de rekening op. Ieder betaalt hetzelfde basisbedrag, maar als je wat gekocht hebt dan wordt het ervan afgehaald. Zo hebben wij het thuis ook en wij wonen met zijn 10en.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.