Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2002, 12:17
Belladonna
Avatar van Belladonna
Belladonna is offline
Tjah, na een 2,5 uur lange test ben ik dus hoogbegaafd bevonden. (wel ff mooi zeggen natuurlijk). Maar ik hebe er veel last van op school. het valt moeilijk uit te leggen, maar zijn hier mensen die ook hoogbegaafd zijn? Hoe ga jij daarmee om op school?

belladonna
__________________
in samenwerking met scholieren.com
Advertentie
Oud 22-01-2002, 12:27
DarkRaven
Avatar van DarkRaven
DarkRaven is offline
Ik vind het maar vreemde mensen
Oud 22-01-2002, 12:29
Belladonna
Avatar van Belladonna
Belladonna is offline
Jesus, ik ben voor de rest altijd normaal gevonden door mensen, dus zeg niet dat ik raar ben, want ik ben net zoals anderen!!
__________________
in samenwerking met scholieren.com
Oud 22-01-2002, 12:40
tijgertje_007
tijgertje_007 is offline
je bent NIET raar.. ik zou zegmaar 'gewoon' doen als ik jou was.. gewoon jezelf blijven.. succes ermee meid..!!
__________________
<<<>>>...* Don't Worry * * Be Happy *...<<<>>>
Oud 22-01-2002, 12:44
DarkRaven
Avatar van DarkRaven
DarkRaven is offline
Citaat:
Belladonna schreef:
Jesus, ik ben voor de rest altijd normaal gevonden door mensen, dus zeg niet dat ik raar ben, want ik ben net zoals anderen!!
help!

Oud 22-01-2002, 13:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
ik denk dat m'n vriendin hoogbegaafd is (is niet getest hoor, maar dat denk ik gewoon)
d'r laagste cijfer dit jaar gehaald is geloof ik een 6,5! staat overal negens en tienen voor!
heel veel mensen zeggen als geintje wel stuud tegen d'r maar niemand meent het echt want we weten dat ze d'r helemaal niks aan doet!

neem aan dat je vrienden niet opeens anders gaan doen, dus gewoon doen alsof er niets aan de hand is en probeer het eerder als voordeel te zien dan als nadeel!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 22-01-2002, 13:39
Verwijderd
Ik ben ook hoogbegaafd. Maar dat uit zich niet als sociaal zwakker zijn. Ik heb juist erg veel vrienden en kan met vrijwel iedereen goed opschieten. Als je écht hoogbegaafd bent dan isoleer je je niet, dan uit zich dat niet in slechte resultaten...hoogbegaafdheid wordt imo een beetje te vaak gebruikt als excuus voor gewoon anders lerende kinderen, die heus niet noodzakelijkerwijs slimmer hoeven te zijn.
Oud 22-01-2002, 14:19
lieske
lieske is offline
ik ben ook hoogbegaafd bevonden, dwz, ik heb een iq-test gedaan die een hoog iq aangaf. Dit was omdat mijn school dacht dat ik niet dom kon zijn, en mijn punten, die gemiddeld of slecht zijn, behalve bij inzicht-dingen, dat niet echt lieten zien. ik ben verder ook niet echt anders dan anderen; ik heb ook gewoon redelijk veel vrienden en doe leuke dingen.
maar ik heb er natuurlijk op zijn tijd ook wel last van, dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven, de meeste dingen zie je gewoon eerder dan anderen. Ook dingen in omgang met anderen. dat is op zich helemaal geen probleem natuurlijk maar soms frustreert dat enorm.
het is niet zo dat de kwalificatie hoogbegaafd aangeeft dat je beter bent maar gewoon 'anders' iets wat met het schoolsysteem wat op de 'gemiddelde' leerling is afgesteld eerder een handicap dan een voorsprong is. door al die jaren heen ben ik flink gaan onderpresteren en heb nooit geleerd dingen te leren en doe alles op inzicht, dit moet veranderen wil ik ooit enig diploma willen halen.
daar moet je heel hard aan werken. maar als je zoals jij zegt verder helemaal nergens last van hebt zie ik het probleem niet echt?!

trouwens hoge punten alleen is geen teken van hoogbegaafdheid dat kan ook gewoon een heel goed geheugen zijn.
Oud 22-01-2002, 15:24
ScHoOlHatEr!
ScHoOlHatEr! is offline
Ikke nieeeeeeet!!!
__________________
ReSt In PeAcE GuLdEnS!
Oud 22-01-2002, 16:15
^AmArU^
^AmArU^ is offline
hoe hoog moet je IQ zijn om hoogbegaafd te zijn? alle internet tests die ik gedaan had zaten rond de 150 of daarboven
niet dat de stempel 'hoogbegaafd' mij prettig lijkt ofzo
Oud 22-01-2002, 16:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
hoe hoog moet je IQ zijn om hoogbegaafd te zijn? alle internet tests die ik gedaan had zaten rond de 150 of daarboven
niet dat de stempel 'hoogbegaafd' mij prettig lijkt ofzo
internet tests zijn niet betrouwbaar!

voor wat ik eerder zei: ik weet dat mensen niet gelijk hoogbegaafd zijn als ze hoge cijfers hebben, er zijn er ook zat die lager presteren als dat ze kunnen of die juist in andere dingen uitblinken, dat weet ik..
en dat meisje heeft niet gewoon een goed geheugen, het gaat om alles in z'n geheel, ze is sowieso erg slim, niet alleen met cijfers dus, maar dat was het enige voorbeeld wat ik eigenlijk kon geven om aan te tonen dat ze erg slim is, maar dus vandaar...

__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 22-01-2002, 16:24
Zlatan tha man
Zlatan tha man is offline
Citaat:
linda85 schreef:
ik denk dat m'n vriendin hoogbegaafd is (is niet getest hoor, maar dat denk ik gewoon)
d'r laagste cijfer dit jaar gehaald is geloof ik een 6,5! staat overal negens en tienen voor!
heel veel mensen zeggen als geintje wel stuud tegen d'r maar niemand meent het echt want we weten dat ze d'r helemaal niks aan doet!

neem aan dat je vrienden niet opeens anders gaan doen, dus gewoon doen alsof er niets aan de hand is en probeer het eerder als voordeel te zien dan als nadeel!

Ik kan me niet voorstellen dat je er helemaal nix aan doet. Bij talen moet je toch woorden leren die komen tog niet vanzelf aanwaaien
Oud 22-01-2002, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Zlatan tha man schreef:
Bij talen moet je toch woorden leren die komen tog niet vanzelf aanwaaien
Ik wil mezelf niet ophemelen maar ik heb eigenlijk nooit hoeven leren voor (bijvoorbeeld) Engels, omdat ik van jongsafaan veel las, veel met computers omging en veel Engelse TV-series volgde. Dan doe je al heel snel een groot vocabulaire op en hoef je minder te leren. Ik kon ook altijd volstaan met een kwartiertje ff doorkijken, dan wist ik dat ik 90% van die woorden al kende.
Oud 22-01-2002, 16:51
Belladonna
Avatar van Belladonna
Belladonna is offline
nou, thnx allemaal, maar tis niet zo dat ik me beter voel dan anderen owso, dat helemaal niet. Maar ik heb nooit hoeven leren tot half van de tweede, toen heb ik alles niet opgehaald. Nu in de derde weet 9ik gewoon niet hoe ik moet leren. Ik doe alles op hoe ik het denk, ik doe het ook op inzicht.
Ik heb hardstikke lage cijfers. iemand die me help op school (die heeft ook de orginele test bij mij gedaan) die zegt dat ik moet leren hoe ik moet leren. Ik heb ook een meisje in de klas zitten die alleen maar negens en tienen haald, zij is dus ook niet hoogbegaafd, maar ik heb dus wel problemen en ik ben wel hoogbegaafd.
Daarom was mijn vraag hoe jullie dat oplossen op school.

Ik heb ook gewoon vrienden en ik doe ook gewoon leuke dingen enzo, maar soms anders dan anderen.

ik had op de basisschool nooit vrienden omdat zij mij niet begrepen. Ik had vandaag op een site gelezen dat dat kwam omdat 'normale' (zo noem ik t ff voor t gemak, ook al be ik zelf ook normaal) kinderen je dan niet begrepen. Zo heb ik veel over mijzelf geleerd.

Ik had pas van mijn moeder gehoord dat toen ik 4 jaar was, dat i me van de trap liet vallen omdat mensen mij niet begrepen.


Maja, hoe hebben jullie dus jullie diploma gehaald?, door anders te gaan leren enzo?????
Want ik heb er nu alleen maar onwijze last van!!!

suus

Ps: mijn excuses voor als ik overkwam alsof ik d8 dat ik beter was dan anderen.
Ben ik dus zeker niet.
__________________
in samenwerking met scholieren.com
Oud 22-01-2002, 17:00
Joseph
Joseph is offline
Hier is weer een hoogbegaafde

Op de basisschool kwamen ze er al achter. Meer omdat ik niets deed dan iets. De vakken die we toen hadden waren rekenen en schrijven, en die vond ik zo oer-saai worden. Bijna hadden ze me een klas over laten slaan, maar mijn vader wilde dat niet.

Op de middelbare school heb ik een test moeten maken om te controleren of mijn IQ 'voldeed' aan dat van een hoogbegaafde, en dat was dus zo. Ik zit op een gymnasium en ik doe dus het gymnasium, meteen vanaf de eerste al.

Nu zit ik in de zesde en doe dit jaar examen.

Ik heb nooit problemen gehad met leren. Behalve dan op de basisschool, toen kreeg ik echt geen vriendjes, dus was het leren ook snel voorbij. Nu heb ik genoeg vrienden en leer ik met plezier.

Ik denk niet dat je jezelf als een totaal ander mens moet gaan zien nu je weet dat je hoogbegaafd bent. Je bent gewoon een mens, ga niet heel veel van jezelf denken. Haal je diploma door gewoon je huiswerk te maken, je proefwerken te leren. Bouw een sociaal leven op. Ga niet mopperen dat je je zo slecht voelt onder de 'normale' mensen.

Een van de dingen die je moet kunnen, als mens, je uitdrukken in termen die anderen kunnen begrijpen, dom of slim, zwak- of hoogbegaafd.

Hoogbegaafd is echt geen handicap, het is een voordeel.

Succes

[Dit bericht is aangepast door Joseph (22-01-2002).]
Oud 22-01-2002, 17:09
Belladonna
Avatar van Belladonna
Belladonna is offline
Citaat:
Joseph schreef:
Ik denk niet dat je jezelf als een totaal ander mens moet gaan zien nu je weet dat je hoogbegaafd bent. Je bent gewoon een mens, ga niet heel veel van jezelf denken. Haal je diploma door gewoon je huiswerk te maken, je proefwerken te leren. Bouw een sociaal leven op. Ga niet mopperen dat je je zo slecht voelt onder de 'normale' mensen.

Hoogbegaafd is echt geen handicap, het is een voordeel.


[Dit bericht is aangepast door Joseph (22-01-2002).]
Ik doe ook gewoon normaal, maar nou weet ik dus waarom ik een 2 voor een duits proefwerk haal als ik een week elke dag geleerd heb. Ik maak ook gewoon mijn huiswerk en ik leer ook wel, maar dat ik niet genoeg. Ik heb een sociaal leven en ik voel me niet slecht onder normale mensen, maar het gaat me erom dat ik niet weet hoe ik het nou anders kan gaan doen op school en ik wil dus weten hoe jullie dat gedaan hebben, verder ben ik met mijn sociale leven tevreden ik probeerde alleen een beetje ui te leggen hoe mijn leven eerst liep

maja

suus
__________________
in samenwerking met scholieren.com
Oud 22-01-2002, 17:13
Belladonna
Avatar van Belladonna
Belladonna is offline
en verder blijf ik ook gewoon mezelf, ik word echt niet in 1 keer anders, ik blijf echt wel mezelf.



[Dit bericht is aangepast door Belladonna (22-01-2002).]
__________________
in samenwerking met scholieren.com
Oud 22-01-2002, 17:48
Joseph
Joseph is offline
Ok, ok...

Ik snap niet hoe je verkeerd kan leren, je zegt dat je een week lang, elke dag hebt geleerd, maar toch een 2 haalt?

Hoe leer je dan?
Ads door Google
Oud 22-01-2002, 17:53
Belladonna
Avatar van Belladonna
Belladonna is offline
kweenie kan t nie echt uit leggen maar gaatie

ik doe eerst 1 rijtje en dan een and3ere de volgende dag. en de grammatica leer ik ook, en ik snap het, maar op een of andere manier kan ik het niet op de repetitie
__________________
in samenwerking met scholieren.com
Oud 22-01-2002, 19:27
Zlatan tha man
Zlatan tha man is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik wil mezelf niet ophemelen maar ik heb eigenlijk nooit hoeven leren voor (bijvoorbeeld) Engels, omdat ik van jongsafaan veel las, veel met computers omging en veel Engelse TV-series volgde. Dan doe je al heel snel een groot vocabulaire op en hoef je minder te leren. Ik kon ook altijd volstaan met een kwartiertje ff doorkijken, dan wist ik dat ik 90% van die woorden al kende.

Ja dat heb ik bij engels ook zo. Maar bij duits als k daar 120 woorden moet leren. Gaate g niet vanzelf bij jou wel?
Oud 23-01-2002, 19:13
Revenant
Revenant is offline
Citaat:
Joseph schreef:

Hoogbegaafd is echt geen handicap, het is een voordeel.


[Dit bericht is aangepast door Joseph (22-01-2002).]
Het is idd zeker een voordeel bij het leren, maar het kan ook een nadeel zijn...
Het is bewezen dat mensen met een erg hoog IQ (begaafd dus) vaak een laag EQ hebben..oftewel, ze hebben vaak meer moeite dan de gemiddelde mensen om sociale contacten te (onder)houden. Nu geldt dit natuurlijk niet voor iedere hoogbegaafde, maar gemiddeld genomen hebben hoogbegaafde mensen er vaker problemen mee. Ik denk dus niet dat het altijd in je voordeel is om hoogbegaafd te zijn.
__________________
*Only a fool trusts his life to a weapon*
Oud 23-01-2002, 19:18
L Boksha
Avatar van L Boksha
L Boksha is offline
Dingen zijn me altijd komen aanwaaien. Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben (vast wel), maar lui ben ik zeker. Ik ben er kort geleden achter gekomen dat ik ook bijvoorbeeld rijtjes woorden razendsnel kan leren, mijn grootste probleem is dat ik het niet dóe.
Ik weet niet hoe het komt, maar ik kan echt alleen werken onder extreme druk, bijvoorbeeld als ik een werkstuk de volgende dag moet inleveren. Dán werk ik wel hard , maar meestal ben ik dan uiteindelijk toch een week te laat...
Ik bedenk me nu dat ik ook nog steeds een nieuw bureau moet hebben... Ik werk er nooit aan, dus het boeit me ook niet dat het een bende is. Alleen omdat het een bende is werk ik er nooit aan. Hu.
__________________
完璧な物語だ!
Oud 23-01-2002, 19:22
Joseph
Joseph is offline
Citaat:
Revenant schreef:
Het is idd zeker een voordeel bij het leren, maar het kan ook een nadeel zijn...
Het is bewezen dat mensen met een erg hoog IQ (begaafd dus) vaak een laag EQ hebben..oftewel, ze hebben vaak meer moeite dan de gemiddelde mensen om sociale contacten te (onder)houden. Nu geldt dit natuurlijk niet voor iedere hoogbegaafde, maar gemiddeld genomen hebben hoogbegaafde mensen er vaker problemen mee. Ik denk dus niet dat het altijd in je voordeel is om hoogbegaafd te zijn.
Nee, daar heb je gelijk in.

Maar het heft elkaar een beetje op, van wat ik zo opmerk. Mensen met een IQ rond het gemiddelde (laten we zeggen met een zeker VMBO niveau) leggen heel makkelijk contacten, maar zijn dus minder intelligent.
Mensen met een hoger IQ (laten we zeggen met een zeker gymnasium niveau) leggen dan misschien wel moeilijker contact, maar zijn dus weer intelligenter...

Natuurlijk hoeft het niet altijd zo te gaan. Ikzelf heb zeker een lager EQ (hoewel ik bij EQ altijd meer denk aan gevoelens dan aan sociaalheid, gevoelens heb ik meer dan genoeg). Ik leg dus niet makkelijk contact, omdat ik heel mensschuw ben. Maar ja, je kan niet alles, en ik heb er vrede mee gesloten.
Mensen die een lager IQ hebben en zomaar met iedereen bevriend raken, zullen ook wel eens gefrustreerd raken wanneer ze iets niet begrijpen. Zo raak ik wel een gefrustreerd over mijn manier van contact maken met mijn mede-mens.... Ik ben daar echt zwaar slecht in (heb wel vrienden, zelfs een vriendin) maar zomaar iemand aanspreken kan ik écht niet.

Je moet er maar gewoon mee leren leven en alle voordelen uit je situatie plukken. De nadelen zo min mogelijk oprakelen.

Oud 23-01-2002, 21:38
Zlatan tha man
Zlatan tha man is offline
Citaat:
L Boksha schreef:
Dingen zijn me altijd komen aanwaaien. Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben (vast wel), maar lui ben ik zeker. Ik ben er kort geleden achter gekomen dat ik ook bijvoorbeeld rijtjes woorden razendsnel kan leren, mijn grootste probleem is dat ik het niet dóe.
Ik weet niet hoe het komt, maar ik kan echt alleen werken onder extreme druk, bijvoorbeeld als ik een werkstuk de volgende dag moet inleveren. Dán werk ik wel hard , maar meestal ben ik dan uiteindelijk toch een week te laat...
Ik bedenk me nu dat ik ook nog steeds een nieuw bureau moet hebben... Ik werk er nooit aan, dus het boeit me ook niet dat het een bende is. Alleen omdat het een bende is werk ik er nooit aan. Hu.
Dat heb ik ook pcies t zelfde. Gewoon woordjes leren zo gedaan. En kan alleen onder extreme druk werken. K leer zlefs smorgens omdat t s'avonds niet meer kan. K haat me instelling ben gewoon veels te lui
Oud 24-01-2002, 12:10
@pie
@pie is offline
Citaat:
lieske schreef:
ik ben ook hoogbegaafd bevonden, dwz, ik heb een iq-test gedaan die een hoog iq aangaf. Dit was omdat mijn school dacht dat ik niet dom kon zijn, en mijn punten, die gemiddeld of slecht zijn, behalve bij inzicht-dingen, dat niet echt lieten zien. ik ben verder ook niet echt anders dan anderen; ik heb ook gewoon redelijk veel vrienden en doe leuke dingen.
maar ik heb er natuurlijk op zijn tijd ook wel last van, dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven, de meeste dingen zie je gewoon eerder dan anderen. Ook dingen in omgang met anderen. dat is op zich helemaal geen probleem natuurlijk maar soms frustreert dat enorm.
het is niet zo dat de kwalificatie hoogbegaafd aangeeft dat je beter bent maar gewoon 'anders' iets wat met het schoolsysteem wat op de 'gemiddelde' leerling is afgesteld eerder een handicap dan een voorsprong is. door al die jaren heen ben ik flink gaan onderpresteren en heb nooit geleerd dingen te leren en doe alles op inzicht, dit moet veranderen wil ik ooit enig diploma willen halen.
daar moet je heel hard aan werken. maar als je zoals jij zegt verder helemaal nergens last van hebt zie ik het probleem niet echt?!

trouwens hoge punten alleen is geen teken van hoogbegaafdheid dat kan ook gewoon een heel goed geheugen zijn.
inderdaad..

in het laatste jaar van de basisschool heb ik een officiele test gedaan (ik was 12 jaar).. IQ van 141, 2 maanden geleden weer een officiele, toen 140 (3e jaar HEAO, 19 jaar)..

ik heb de havo op me sloffen gedaan, omdat ik nogal met mezelf in de knoop zat... ik dacht dus veel teveel over dingen na.. dingen die achteraf helemaal niet boeiend blijken te zijn.. je kunt dus wel een hoog iq hebben, maar dan nog verkeerd gebruiken

conclusie: IQ sukt :-)

[Dit bericht is aangepast door @pie (24-01-2002).]
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Advertentie
Oud 24-01-2002, 12:39
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Ik wil mezelf niet ophemelen maar ik heb eigenlijk nooit hoeven leren voor (bijvoorbeeld) Engels, omdat ik van jongsafaan veel las, veel met computers omging en veel Engelse TV-series volgde. Dan doe je al heel snel een groot vocabulaire op en hoef je minder te leren. Ik kon ook altijd volstaan met een kwartiertje ff doorkijken, dan wist ik dat ik 90% van die woorden al kende.

Hoogbegaafdheid is toch niet louter het halen van hoge cijfers?

Dat heeft denk ik niets met hoogbegaafdheid te maken. Ik hoefde de woorden ook maar een keer over te lezen en dan had ik meestal gewoon een 10 voor de so's. Dat kwam ook doordat ik veel Engels las en veel Engels hoorde. Ik had dat bij de meeste vakken (b-vakken wel minder dan a), alleen wij noemen 't dan dat je 'makkelijk leert'. Ik ben niet hoogbegaafd, voor zover ik weet.
Oud 24-01-2002, 18:01
L Boksha
Avatar van L Boksha
L Boksha is offline
Hm, ja, maar als "makkelijk leren" niet hetzelfde is als "intelligent/hoogbegaafd zijn" is, wat is dat laatste dan wel?
(Nou ga ik even verschrikkelijk generaliseren. Geen reden om je beledigd te voelen als het niet opgaat.) Het is trouwens een misvatting dat mensen op hogere schoolniveaus minder makkelijk contacten leggen. Dat geld alleen voor contact van die "slimmere" mensen met "minder slimme" mensen. Communicatie tussen mensen van die tweede groep (let er trouwens op dat "minder slim" tussen aanhalingstekens staat) is wat simpeler, en onderling leggen ze dus makkelijker contact, maar dat betekent niet dat ze ook béter communiceren. Als je bijvoorbeeld een interview ziet met mensen op wat IVBO was, zie je vaak dat ze wat verlegen zijn, terwijl een gemiddelde VWO leerling dan stukken makkelijker praat.
__________________
完璧な物語だ!
Oud 24-01-2002, 22:35
Verwijderd
Mwah de meeste mensen hier halen hoogbegaafd en hoogintelligent door elkaar....
Oud 27-01-2002, 01:40
Verwijderd
Citaat:
Alex schreef:
Mwah de meeste mensen hier halen hoogbegaafd en hoogintelligent door elkaar....
Dat vond ik dus ook...
Oud 27-01-2002, 09:32
jenny13
jenny13 is offline
Citaat:
Zlatan tha man schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat je er helemaal nix aan doet. Bij talen moet je toch woorden leren die komen tog niet vanzelf aanwaaien
NIET WAAR!!!
sommige mensen zijn zo dat ze al de taal kennen en dus niet hoeven te leren...
Ik hoef dat ook niet, ik heb een zogenaamde talenknobbel...

Maar ik ben zelf niet echt hoogbegaafd, maar een vriendin van mij wel.
Zij doet er dus geen reet voor en haalt 8en en 9ens dusseh... nou goed haar interesse in dingen is ook KEI en KEI groot dusseh...
__________________
When I saw ya, I knew, U R mine!
Oud 28-01-2002, 02:06
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
linda85 schreef:
ik denk dat m'n vriendin hoogbegaafd is (is niet getest hoor, maar dat denk ik gewoon)
d'r laagste cijfer dit jaar gehaald is geloof ik een 6,5! staat overal negens en tienen voor!
heel veel mensen zeggen als geintje wel stuud tegen d'r maar niemand meent het echt want we weten dat ze d'r helemaal niks aan doet!

neem aan dat je vrienden niet opeens anders gaan doen, dus gewoon doen alsof er niets aan de hand is en probeer het eerder als voordeel te zien dan als nadeel!
Schoolprestaties zeggen lang niet alles over hoogbegaafd zijn of niet. Dit zegt eerder iets over hoe je je mogelijkheden benut.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Oud 28-01-2002, 15:40
Belladonna
Avatar van Belladonna
Belladonna is offline
*zucht* Mensen, jullie begrijpen het. Eindelijk iemand!!!
__________________
in samenwerking met scholieren.com
Oud 28-01-2002, 20:41
Verwijderd
Verie schreef in http://forum.scholieren.com/Forum37/HTML/003180.html:

Citaat:
Een paar maanden geleden vertelde m'n moeder dat ik waarschijnlijk ook hoogbegaafd ben. Zelf dacht ik dat eigenlijk al (zonder arrogant te willen overkomen), omdat mijn broer ook hoogbegaafd is en ik erg op hem lijk. Op school begrjpen veel (minder slimme) kinderen/leerlaren mij soms niet helemaal, maar daar wen je aan. Dat wil niet zeggen dat ik geen vriendinnen heb, die heb ik wel, maar je moet nooit te ingewikkeld praten als je wilt dat ze je begrijpen.
Maar om die reden kun je nog wel met wat minder slimme mensen omgaan.
Oud 29-01-2002, 15:02
Trebbor
Trebbor is offline
Iedereen heeft het hier wel over hoogbegaafd, maar wat is nu de eigenlijke definitie van hoogbegaafd? Na gezocht te hebben op internet blijkt dat iemand die bij een iqtest tot de best presterende twee procent hoort hoogbegaafd is. Dus al die mensen die beweren dat ze hoogbegaafd zijn hebben ooit een officiële iqtest gedaan en te horen gekregen dat ze tot de beste twee procent behoren?
__________________
Wees consequent, maar niet altijd.
Oud 31-01-2002, 14:24
Verwijderd
Ik scoorde 132 op zo'n testje, maar ik hecht er verder geen waarde aan.
Het lijkt me btw absoluut niet cool om hoogbegaafd te zijn.
Oud 31-01-2002, 15:19
Demi
Demi is offline
Het lijkt wel alsof iedereen hier hoogbegaafd is, of zichzelf hoogbegaafd vindt!
Wat een onzin! Hoogbegaafdheid is iets uitzonderlijks, of zou iets uitzonderlijks moeten zijn! Als iedereen zichzelf maar hoogbegaafd noemt, is de hele bedoeling van de term een beetje weg naar mijn idee!
Ads door Google
Oud 02-02-2002, 13:35
AZSXC
AZSXC is offline
Citaat:
Demi schreef:
Het lijkt wel alsof iedereen hier hoogbegaafd is, of zichzelf hoogbegaafd vindt!
Wat een onzin! Hoogbegaafdheid is iets uitzonderlijks, of zou iets uitzonderlijks moeten zijn! Als iedereen zichzelf maar hoogbegaafd noemt, is de hele bedoeling van de term een beetje weg naar mijn idee!
__________________
het leven is een bonte aaneenschakeling van bittere teleurstellingen
Oud 02-02-2002, 19:25
de communiceerbeer
Avatar van de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Citaat:
Demi schreef:
Het lijkt wel alsof iedereen hier hoogbegaafd is, of zichzelf hoogbegaafd vindt!
Wat een onzin! Hoogbegaafdheid is iets uitzonderlijks, of zou iets uitzonderlijks moeten zijn! Als iedereen zichzelf maar hoogbegaafd noemt, is de hele bedoeling van de term een beetje weg naar mijn idee!
Ja, of alle hoogbegaafden in Nederland zitten hier op het forum, dat zou toch ook nog kunnen.


__________________
jdfjdxjkdsk
Oud 02-02-2002, 23:14
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Alex schreef:
Mwah de meeste mensen hier halen hoogbegaafd en hoogintelligent door elkaar....

Wat is het grote verschil?


Conan... dacht dat ze beide gewoon als 'ver bovengemiddeld intelligent' te zien vallen
Oud 23-02-2002, 11:53
Gevederde
Gevederde is offline
vraagje:
Wat zouden jullie doen als je zelf hb'er bent en een jongen uit je klas ook, maar dat niet van jou weet. De jongen in kwestie is behoorlijk arrogant en zegt midden in de klas dat hij waarschijnlijk de slimste in de klas is, omdat hij hoogbegaafd is. Dit vind ik behoorlijk irritant.
Oud 23-02-2002, 14:35
Zlatan tha man
Zlatan tha man is offline
Citaat:
jenny13 schreef:
NIET WAAR!!!
sommige mensen zijn zo dat ze al de taal kennen en dus niet hoeven te leren...
Ik hoef dat ook niet, ik heb een zogenaamde talenknobbel...

Maar ik ben zelf niet echt hoogbegaafd, maar een vriendin van mij wel.
Zij doet er dus geen reet voor en haalt 8en en 9ens dusseh... nou goed haar interesse in dingen is ook KEI en KEI groot dusseh...
Ik begrijp als de taal kent niet meer hoeft te leren. Maar je maakt mij niet wijs dat jij alle talen kent. Zoals Frans en Duits
Oud 24-02-2002, 17:31
tacidvs
tacidvs is offline
Ik denk dat hoofbegaafden minder moeite hoeven doen voor dingen.

Ook leuk dat er hier zo'n heel half leger hoogbegaafden rondsurft.

gr,
t
__________________
back in black and with a vengeance
Oud 24-02-2002, 17:51
Alexander
Alexander is offline
Citaat:
Belladonna schreef:
kweenie kan t nie echt uit leggen maar gaatie

ik doe eerst 1 rijtje en dan een and3ere de volgende dag. en de grammatica leer ik ook, en ik snap het, maar op een of andere manier kan ik het niet op de repetitie
Ik ben niet hoogbegaafd (zeker niet ), maar ik weet wel, denk ik, hoe je dat moet aanpakken. Ten eerste is de leermethode die je gebruikt niet zo goed. Als je één dag het ene leert en de andere dag het andere, leer je alles maar 1 keer. Dat gaat bijna altijd mis bij dat soort dingen. Het magische woord is dan ook herhalen. Begin een week van tevoren, leer eerst dat rijtje, en herhaal de volgende dag dat rijtje (en leer je een nieuwe). Enzovoort.
En wat ook wel wil helpen is eens een keer een Duitse tekst doorkijken, en dan kijken of je woorden erin zitten. Dan heb je er namelijk ook nog de context bij, en dat is helemaal gemakkelijk.
Wat betreft de grammatica: alleen 'leren' helpt vaak niet. Als ik bij natuurkunde alleen de formules leer, heb ik er ook weinig aan; ik moet ze in situaties kunnen toepassen. Dus je moet proberen zoveel mogelijk de geleerde grammatica te gebruiken. Dan is het niet een heel theoretisch verhaal, maar wordt het nog praktisch ook!
In mijn visie zou dit meer dan voldoende moeten zijn. Maar wellicht hou ik geen rekening met belangrijke dingen, ik weet niet hoe het is om hoogbegaafd te zijn. In ieder geval veel succes met het leren van alles!
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Oud 26-02-2002, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
vraagje:
Wat zouden jullie doen als je zelf hb'er bent en een jongen uit je klas ook, maar dat niet van jou weet. De jongen in kwestie is behoorlijk arrogant en zegt midden in de klas dat hij waarschijnlijk de slimste in de klas is, omdat hij hoogbegaafd is. Dit vind ik behoorlijk irritant.
negeren. als je dan zelf gaat brullen dat je minstens net zo goed bent als hij krijg je de klas tegen je (althans, dat risico loop je). Ik was op de basisschool de klos: ik heb één klas overgeslagen maar dat heeft me er vier gekost (pesten).

Oud 27-02-2002, 19:11
Nuck
Nuck is offline
Ik ben ook hoogbegaafd, maar ik haal niet de hoogste cijfers van de klas. Rara, hoe komt dat? Heel gemakkelijk: ik doe er niets voor. En toch haal ik achten.
Laatst voor een tentamen wiskunde: hooguit een kwartier aan geleerd en een 8,2. Dit terwijl anderen er 2 uur aan hadden zitten leren en een 6 halen.
Ik heb op de basisschool een klas overgeslagen: een boel mensen zeiden dat ik dat sociaal niet aan zou kunnen. Nou, toen bleek dat ik sociaal ook hoogbegaafd was.

Maar ik geloof niet dat ik raar ben .
Ik heb veel vrienden, maak vrij gemakkelijk contact.

Mmm, als ik dit zo lees kom ik denk ik vrij arrogant over...it's just my story .

Hoge cijfers duiden trouwens niet op hoogbegaafdheid: een meisje uit mijn klas haalt vaak negens en hoger, maar die leert er vier uur of meer per dag voor.
__________________
As if!
Oud 28-02-2002, 07:12
Choong
Avatar van Choong
Choong is offline
Wat een rarerd ben jij zeg Nee grapje, ik ben zelf best een slimmerik maar ik ben ook raar, dus ik weet niet.. nare man zei dat je niet een weirdo kon zijn als je hoogbegaafd was, maar ik ben wel hoogbegaafd(vind ik zelf dan) en weird! help!
Oud 28-02-2002, 07:17
Choong
Avatar van Choong
Choong is offline
Trouwens, als je problemen hebt met het leren van bulten woordjes, moet je eens http://mdew.orcon.net.nz/memory-HOWTO-1.0.1.html bekijken. Dit is een documentje met methoden om het onthouden van rijen woorden makkelijker te maken. Vergt wel enige oefening. Verder staat er nog wat over het onthouden van reeksen getallen in en hoe je de datum jaren in de toekomst uit je hoofd uit kunt rekenen, maar ik vraag me af of dat wel de moeite waard is
Oud 28-02-2002, 07:23
Choong
Avatar van Choong
Choong is offline
Citaat:
Belladonna schreef:
nou, thnx allemaal, maar tis niet zo dat ik me beter voel dan anderen owso, dat helemaal niet. Maar ik heb nooit hoeven leren tot half van de tweede, toen heb ik alles niet opgehaald. Nu in de derde weet 9ik gewoon niet hoe ik moet leren. Ik doe alles op hoe ik het denk, ik doe het ook op inzicht.
Ik heb hardstikke lage cijfers. iemand die me help op school (die heeft ook de orginele test bij mij gedaan) die zegt dat ik moet leren hoe ik moet leren. Ik heb ook een meisje in de klas zitten die alleen maar negens en tienen haald, zij is dus ook niet hoogbegaafd, maar ik heb dus wel problemen en ik ben wel hoogbegaafd.
Daarom was mijn vraag hoe jullie dat oplossen op school.

Ik heb ook gewoon vrienden en ik doe ook gewoon leuke dingen enzo, maar soms anders dan anderen.

ik had op de basisschool nooit vrienden omdat zij mij niet begrepen. Ik had vandaag op een site gelezen dat dat kwam omdat 'normale' (zo noem ik t ff voor t gemak, ook al be ik zelf ook normaal) kinderen je dan niet begrepen. Zo heb ik veel over mijzelf geleerd.

Ik had pas van mijn moeder gehoord dat toen ik 4 jaar was, dat i me van de trap liet vallen omdat mensen mij niet begrepen.


Maja, hoe hebben jullie dus jullie diploma gehaald?, door anders te gaan leren enzo?????
Want ik heb er nu alleen maar onwijze last van!!!

suus

Ps: mijn excuses voor als ik overkwam alsof ik d8 dat ik beter was dan anderen.
Ben ik dus zeker niet.
Ik heb ook zoiets op de basisschool gehad, en nog jarenlang op de middelbare school ook. Mijn resultaten waren altijd goed en ik deed er ook wel mijn best voor en hoorde van leraren dat ik erg slim was(nooit op hoogbegaafdheid getest verder), tot ik in havo3 kwam, waar ik vrienden begon te krijgen. Mijn resultaten gingen toen hard achteruit.

Ik ben bang dat ik je niet echt een tip kan geven met betrekking tot anders leren. Zelf heb ik er niets aan gedaan en ben veel gaan spijbelen enzo. Dit heeft me uiteindelijk 2 jaren overdoen gekost. Tegenwoordig studeer ik en haal ik zonder veel moeite 7s en 8en.

Vermoedelijk heeft het iets te maken met de pubertijd ofzo. Misschien voel je je wel anders en misschien ben je ook wel anders. Zelf ben ik weird dus ik kan het weten Maar ik denk dat je pas goed kunt presteren als je jezelf wat meer begrijpt en accepteert hoe je bent. Voor mij scheen dat in ieder geval een soort blokkade te zijn. Hoe je er vanaf komt kan ik je niet vertellen, maar het komt in ieder geval wel met de tijd.
Oud 28-02-2002, 07:26
Choong
Avatar van Choong
Choong is offline
Even terugkomend op m'n vorige post. Toen ik jonger was boeide het me niet erg wat mensen van me vonden. Ik werd wel gepest enzo en dat vond ik wel rot maar verder dacht ik er niet over na. Pas toen ik dat begon te doen ging het slechter.

En overigens heb ik best wel arrogante neigingen, maar met een goede dosis zelfrespect is niets mis, zolang je andere mensen ook maar blijft respecteren!

Zo dit is wel goed voor mn aantal posts trouwens!!
Oud 28-02-2002, 07:36
Belladonna
Avatar van Belladonna
Belladonna is offline
heel erg bedankt voor je reactie!!!!!!!!
__________________
in samenwerking met scholieren.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie geheugen en leerprestaties
best_lover
29 06-08-2007 16:17
Psychologie hoe ga je om met hoogbegaafde mensen?
~
249 20-05-2005 06:28
Algemene schoolzaken hoogbegaafd en verveling op school
Gevederde
209 09-02-2005 07:08
De Kantine [gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ???
damaetas
582 27-01-2003 18:11
Algemene schoolzaken hoogbegaafdheid lastig op school?
Gevederde
24 23-10-2002 10:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap hoogbegaafdenscholen
carmen electra
101 01-02-2002 19:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.