Oud 26-02-2006, 17:40
wmostrey
wmostrey is offline
1/ Ik heb een vraagje omtrent het Accelerator-effect. Ik weet wat het inhoudt en hoe het berekent wordt, maar ik had graag een verklaring gehad voor het effect. Kan iemand me daar mss een uitleg van bezorgen?

2/ Graag had ik ook de formule van het Multiplicator-effect bij het model met overheid en buitenland. In het model zonder deze is de formule:

dY = dI / 1 - c

Wat wordt dit dan bij het model met overheid, en het model met overheid en buitenland?

Alvast bedankt voor elk antwoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2006, 23:25
Barry K
Barry K is offline
Ik weet zelf het antwoord niet, en heb er nog nooit van gehoord.
Kun je er misschien wat meer over vertellen?
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 08:06
wmostrey
wmostrey is offline
1/ Het Accelerator-effect houdt in dat bij een kleine stijging van het nationaal product, de geinduceerde investeringen zeer groot zijn. Bij een kleine daling van het nationaal product zullen de investeringen dan weer sterk dalen.

2/ Het Multiplicator-effect houdt in dat bij een stijging van de Overheidsbestedingen, Investeringen of Export, het nationaal product zal stijgen met een veelvoud van deze stijging. Bij een stijging van de Belastingen of Import, zal het nationaal product dalen met een veelvoud van deze daling.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:39
Go
Avatar van Go
Go is offline
Een andere benaming voor de multiplier?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 21:52
wmostrey
wmostrey is offline
Gerwin,

Inderdaad ja
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 22:19
Go
Avatar van Go
Go is offline
Dat is mogelijk doordat meer bestedingen ook meer investeringen en bestedingen uitlokken. Het een lokt het ander uit. Als er bijvoorbeeld meer geïnvesteerd wordt stijgt het nationaal inkomen doordat er bijv. meer loon betaald wordt. Maar door hogere lonen nemen de bestedingen en de investeringen ook weer toe. Dit lijkt een vicieuze cirkel. Maar doordat bij elk stap een stuk niet geconsumeerd wordt, dus bespaard, wordt het uiteindelijke effect steeds kleiner. Anders zou het tot in het oneindige doorgaan.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 22:22
Go
Avatar van Go
Go is offline
O ja, je bedoelt deze?

Y= 1 / (1- c +cb +m )
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 16:10
ingessss
ingessss is offline
hoi,

Ik snap deze vraag van economie niet, kan iemand mij misschien helpen....?

Vacatures bij Ontstane vervulde particuiere bedrijven vactures vacatures

1ste kwartaal 1998 204000 188000
2de kwartaal 1998 214000 197000
3de kwartaal 1998 189000 211000
4de kwartaal 1998 183000 176000
1ste kwartaal 1999 225000 204000

Aan het einde van het vierde kwartaal van 1998 waren er 124000 onvervulde vacatures bij particuliere bedrijven. Een kwartaal later was het aantal onvervulde vacatures flink toegenomen. De toename van het aantal onvervulde vacatures kan voor de jeugd een aanzuigeffect hebben op de arbeidsmarkt. Dit aanzuigeffect remt de daling van de jeugdwerkeloosheid.


Vragen:
1) Leg uit dat dit aanzuigeffect de daling vande jeugdwerkeloosheid afremt.
2) Bereken he aantal onvervulde vacatures bij particuliere bedrijven aan het einde van het eerste kwartaal van 1999


Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 16:37
Barry K
Barry K is offline
Je kunt beter een eigen topic openen aangezien je vraag nu onder een heel ander onderwerp staat.
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:45
ingessss
ingessss is offline
owja k zie het....ga het gelijk doen.
Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.