Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2006, 11:28
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik moet voor het vak aardrijkskunde wat weten over de fases die allochtonen doorlopen in het integratieproces. Via google kan ik niks vinden. Weet iemand hier wat meer van de verschillende fases die allochtonen doorlopen in het integratieproces en de kenmerken die daarbij horen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2006, 14:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Wie anno 2005 nog geen google kan gebruiken verdient eigenlijk een 1... maar ja..

http://www.justitie.nl/

Googlethread dus.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 09:46
Denkie
Denkie is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 21-01-2006 @ 12:28 :
Ik moet voor het vak aardrijkskunde wat weten over de fases die allochtonen doorlopen in het integratieproces. Via google kan ik niks vinden. Weet iemand hier wat meer van de verschillende fases die allochtonen doorlopen in het integratieproces en de kenmerken die daarbij horen?
Het feit dat de vlucht een gedwongen migratie inhoudt, kunnen nieuwkomers weerstand hebben om te integreren. In grote lijnen maken nieuwkomers inderdaad bij het integratieproces een aantal fasen door. Men gebruikt hierbij vaak de fasering van cultuurschok volgens Oomkes. Ik zal daar van uit gaan:

Fase 1: De eerste fase is de zogenaamde ‘honeymoon’-fase. Het is een periode van opgetogenheid. De vlucht is gelukt en men is eindelijk vrij. Er worden veel nieuwe indrukken opgedaan en er ontstaan nieuwe contacten. Hierdoor ziet men de toekomst vaak positief tegemoet.

Fase 2: In deze fase kan frustratie ontstaan over de mensen en de samenleving. Men wordt geconfronteerd met andere waarden en normen en men moet de taal leren spreken. De nieuwkomer ervaart nu duidelijk dat hij een outsider is en loopt tegen problemen in het sociale verkeer aan. Het gestelde doel van zelfstandig functioneren blijkt moeilijker haalbaar dan aanvankelijk werd gedacht.

Fase 3: De derde fase zet veelal in als de nieuwkomer de taal beter leert spreken. Hij krijgt weer grip op zijn nieuwe leefsituatie. De nieuwkomer leert de waarden, normen, gebruiken en omgangsvormen van het gastland beter kennen. Hij krijgt er weer vertrouwen in dat het gestelde doel van zelfstandig functioneren bereikt kan worden.

Fase 4: In deze fase gaat de nieuwkomer de cultuur van het gastland aanvaarden. Sommige waarden van de nieuwe cultuur worden zelfs waardevoller gevonden dan de waarden van de eigen cultuur. Over het algemeen is er een evenwicht gevonden tussen de eigen waarden en normen en die van het gastland. De nieuwkomer kan zich nu goed redden al komen er nog wel steeds misverstanden voor.

Het is niet zo dat elke nieuwkomer alle vier fasen doormaakt of ze doormaakt in deze volgorde. Er zijn natuurlijk individuele verschillen.

Succes ermee!

Het is inderdaad geen makkelijk onderwerp om zomaar even te google'en... je moet weten waar te zoeken... ik hoop dat je er wat aan hebt!

Laatst gewijzigd op 23-01-2006 om 09:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09.