Oud 29-06-2007, 21:33
4cecilia4
4cecilia4 is offline
Eigenlijk heb ik het antwoord wat ik zelf zou willen geven al wel: ja. En er zijn ook mensen die dit echt in praktijk brengen. Er zijn er die zeggen dat Jezus zelf een heks was. Ik vraag me af hoe jullie hier over denken. En dan graag alleen antwoord van mensen die weten waar ze het over hebben en die dus niet denken dat Wicca hetzelfde is als Satanisme. Over Satanisme kan ik trouwens ook nog veel zeggen, want daar heb je ook nog zegmaar twee stromingen in. Maar daar gaat het nu dus even niet over.

Zouden Wicca en Christendom samen kunnen gaan volgens jullie?
__________________
Blessings, Cecilia
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2007, 22:23
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Nee, want in wicca worden andere goden aanbeden dan de drie-eenheid en daar staat als ik me niet vergis de doodstraf op volgens het christendom. Dat wordt natuurlijk niet meer in praktijk gebracht, maar je kunt in ieder geval geen christen zijn als je ook nog wiccagoden aanbid.

Ook kent wicca geloof ik de regel dat je mag doen wat je wilt zolang je niemand schaadt, dat gaat ook niet samen met een christelijk leven. Verder weet ik er niet zoveel van.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 23:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik wil graag wijzen op dit topic.

Dat loopt toch niet echt meer, dus kaap het maar met een nieuwe vraagstelling om dubbele topics te voorkomen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 23:48
Verwijderd
Nee.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 29-06-2007 @ 22:23 :
Nee, want in wicca worden andere goden aanbeden dan de drie-eenheid en daar staat als ik me niet vergis de doodstraf op volgens het christendom.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 10:42
4cecilia4
4cecilia4 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-06-2007 @ 23:28 :
Ik wil graag wijzen op dit topic.

Dat loopt toch niet echt meer, dus kaap het maar met een nieuwe vraagstelling om dubbele topics te voorkomen.

Daar begon ik met lezen, maar er werden zulke onware opmerkingen gemaakt over Wicca dat het me niet nuttig leek om verder te lezen.


Denken jullie niet dat het wél samengaat als je niet alle regels van beide overneemt? Dan neem je bijvoorbeeld 'doe wat je wilt, maar doe geen kwaad' en je neemt een paar uitspraken van Jezus, bijvoorbeeld 'Laat je rechterhand niet zien wat je linker doet' (zoiets was het toch?) En wat God betreft, daar hebben zo veel mensen zo veel verschillende meningen/denkbeelden/opvattingen over dat dat niet in de weg zou mogen staan denk ik.
__________________
Blessings, Cecilia
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 10:43
Verwijderd
Citaat:
4cecilia4 schreef op 30-06-2007 @ 10:42 :
Denken jullie niet dat het wél samengaat als je niet alle regels van beide overneemt? Dan neem je bijvoorbeeld 'doe wat je wilt, maar doe geen kwaad' en je neemt een paar uitspraken van Jezus, bijvoorbeeld 'Laat je rechterhand niet zien wat je linker doet' (zoiets was het toch?) En wat God betreft, daar hebben zo veel mensen zo veel verschillende meningen/denkbeelden/opvattingen over dat dat niet in de weg zou mogen staan denk ik.
Tuurlijk kan dat, maar dan is het noch wicca, noch christendom.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 10:48
4cecilia4
4cecilia4 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-06-2007 @ 10:43 :
Tuurlijk kan dat, maar dan is het noch wicca, noch christendom.
Heb ik anders beweerd dan?
__________________
Blessings, Cecilia
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 10:50
Verwijderd
Citaat:
4cecilia4 schreef op 30-06-2007 @ 10:48 :
Heb ik anders beweerd dan?
Ja: "Gaan Wicca en Christendom samen?".
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 10:53
4cecilia4
4cecilia4 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-06-2007 @ 10:50 :
Ja: "Gaan Wicca en Christendom samen?".
Ja, wanneer je dingen overneemt uit twee verschillende religies en je maakt daar je eigen religie van dan gaan die twee toch samen? Maar dat wil niet zeggen dat het dan nog één van beide, of beide, is.
__________________
Blessings, Cecilia
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 11:17
Verwijderd
Citaat:
4cecilia4 schreef op 30-06-2007 @ 10:53 :
Ja, wanneer je dingen overneemt uit twee verschillende religies en je maakt daar je eigen religie van dan gaan die twee toch samen? Maar dat wil niet zeggen dat het dan nog één van beide, of beide, is.
Nee, ze gaan samen als je ze naast elkaar consequent kunt beoefenen. Dit kan niet in het geval van christendom en wicca. Het christendom zelf is ook intern inconsequent, maar dat is een andere kwestie.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 11:31
4cecilia4
4cecilia4 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-06-2007 @ 11:17 :
Nee, ze gaan samen als je ze naast elkaar consequent kunt beoefenen. Dit kan niet in het geval van christendom en wicca. Het christendom zelf is ook intern inconsequent, maar dat is een andere kwestie.
Dan ligt ons meningsverschil aan onze verschillende definities van 'samen gaan'.
__________________
Blessings, Cecilia
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 12:01
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
4cecilia4 schreef op 30-06-2007 @ 10:42 :
Denken jullie niet dat het wél samengaat als je niet alle regels van beide overneemt? Dan neem je bijvoorbeeld 'doe wat je wilt, maar doe geen kwaad' en je neemt een paar uitspraken van Jezus, bijvoorbeeld 'Laat je rechterhand niet zien wat je linker doet' (zoiets was het toch?)
Als je er gewoon uitpikt wat je leuk vindt en de rest weglaat kun je alle religies wel samenvoegen tot een nieuwe religie.

Maar goed, waarom niet. De meeste huidige christenen lezen de Bijbel immers ook selectief.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 13:04
Southtown
Avatar van Southtown
Southtown is offline
Citaat:
Juice schreef op 30-06-2007 @ 12:01 :
De meeste huidige christenen lezen de Bijbel immers ook selectief.
Dat is zo'n beetje met alle religieuze boeken: selectief lezen en de voorkeur geven aan een bepaalde interpretatie van de dingen. Schizofrenie is natuurlijk ook mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 12:48
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Citaat:
Juice schreef op 29-06-2007 @ 22:23 :
Ook kent wicca geloof ik de regel dat je mag doen wat je wilt zolang je niemand schaadt
klopt: ''do as you will, but harm none'' een aanverwante regel is ''the law of three''

Volgens mij gaan het christendom en wicca niet samen. Volgens de bijbel moeten alle heksen vermoord worden, ook mogen er geen andere goden naast de christelijke god aanbeden worden. Wicca heeft een eigen godin ''the mother goddess'' (moeder godin?) Daarnaast aanbidden sommige wiccans meerdere kleinere goden. Veel mensen denken dat wicca alleen maar het gebruik van magie is, maar het is eigenlijk een religie opzich.

Dit gaat volgens mij net zo min samen als het hindoeisme en het christendom.
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 21:25
EvilConduct
EvilConduct is offline
Mmh, ik bedenk me net dat ik eens een Asatru topic ben begonnen en er vervolgens niet meer op heb gereageerd...

Hoe dan ook: wicca is dik ruk. Het is niets meer dan een samenraapsel van gebruiken, verhalen ed. uit andere religies met een sausje hekserij er over.
Echt verschrikkelijke onzin.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 15:58
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
EvilConduct schreef op 02-07-2007 @ 21:25 :
Hoe dan ook: wicca is dik ruk. Het is niets meer dan een samenraapsel van gebruiken, verhalen ed. uit andere religies met een sausje hekserij er over.
Echt verschrikkelijke onzin.
Het is allemaal onzin dus dat sausje hekserij kan het misschien nog verteerbaar maken.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 16:20
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
4cecilia4 schreef op 30-06-2007 @ 11:31 :
Dan ligt ons meningsverschil aan onze verschillende definities van 'samen gaan'.
Volgens jouw definitie kunnen nazi's en het jodendom ook samengaan. Als je nou gewoon je kop kaalscheert, een bandje met een jodenster om je arm doet, buitenlanders in elkaar slaat en 'heil yahweh' roept. Tja, als 'samengaan' inhoudt dat je van twee denkbeelden een nieuw denkbeeld kan maken door verschillende onderdelen van die denkbeelden samen te nemen, dan kan werkelijk alles samen.

Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 16:22.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-07-2007, 18:00
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
EvilConduct schreef op 02-07-2007 @ 21:25 :
Hoe dan ook: wicca is dik ruk. Het is niets meer dan een samenraapsel van gebruiken, verhalen ed. uit andere religies met een sausje hekserij er over.
Echt verschrikkelijke onzin.

Dus eigenlijk precies hetzelfde als het Christendom?
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 21:16
EvilConduct
EvilConduct is offline
Min of meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 16:14
Levensbeschouwing & Filosofie wicca of christendom?
gwathiel
152 01-07-2004 20:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.