Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2007, 18:15
Verwijderd
hoihoi beste mensen had een vraagje.
ben niet echt bekend met de bijbel en enz.
maar had een vraag. is er ook een soort verhaal
( in de bijbel etc ) over iemand die de boodschap van god niet kon door geven aan de mens?
( had zoiets gehoord )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2007, 18:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Jona?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 20:35
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-06-2007 @ 19:20 :
Jona?
Jona wilde het niet maar kon het toch wel?

Kan je iets duidelijker zijn undertaker?
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 22:51
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Misschien de priester Zacharias die, nadat een engel hem de geboorte van zijn zoon Johannes de Doper heeft voorspeld, tot aan zijn geboorte niet kan praten en daardoor de zegen niet aan het volk kan geven wanneer hij uit de tempel komt? Zie Lucas 1. Anders kan ik zo snel ook niets bedenken.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 22:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
lawallan schreef op 12-06-2007 @ 21:35 :
Jona wilde het niet maar kon het toch wel?
We zullen jou eens op laten eten door een walvis (wat biologisch gezien onmogelijk is, maar goed) en dan kijken of je nog kunt preken.

En ontopic, uhm.. Mozes die stuitte of afgodsbeelden met de tien geboden? Mensen die vermoord werden in de bijbel en achteraf hun mening niet meer konden geven? De beschrijving is een beetje te vaag, ik kan slechts speculeren zo.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 08:47
Toddish
Avatar van Toddish
Toddish is offline
Mozes wou in het begin eerst ook niet, toen hij nog een herder was. Verder klinkt Jona ook wel goed. Mischien een van de kleine profeten uit die bijbel?
En Noach moest ook de bootschap over brengen maar niemand geloofde hem. Mischien een beetje specifieker in het verhaal.
__________________
Pang
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 10:40
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-06-2007 @ 23:58 :
We zullen jou eens op laten eten door een walvis (wat biologisch gezien onmogelijk is, maar goed) en dan kijken of je nog kunt preken.
de reden dat hij werd opgegeten was juist omdat hij niet wilde preken en probeerde weg te lopen van God (wat natuurlijk weer niet kan want God is almachtig enzo)
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 20:39
Verwijderd
Citaat:
lawallan schreef op 12-06-2007 @ 21:35 :
Jona wilde het niet maar kon het toch wel?

Kan je iets duidelijker zijn undertaker?
sorry was ff afwezig van de site

maar een soort situatie waar je het wel wil maar niet kan
( vanwege omstandigheden en wat zondes etc...? ) weet niet meer precies wat
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 20:55
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Citaat:
undertaker schreef op 14-06-2007 @ 21:39 :
een soort situatie waar je het wel wil maar niet kan
dat klinkt het meest als mozes. Die was niet zo een goede spreker en liet zijn broer dat voor hem doen.
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 22:24
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
undertaker schreef op 14-06-2007 @ 21:39 :
sorry was ff afwezig van de site

maar een soort situatie waar je het wel wil maar niet kan
( vanwege omstandigheden en wat zondes etc...? ) weet niet meer precies wat
de vraag is wat je verstaat onder kunnen. ik denk dat oneindig veel evangelieverkondigers voelden zelf niet te kunnen spreken, maar daarin afhankelijk waren (/werden gemaakt) van god. iets niet kunnen is een betrekkelijk begrip, omdat god leeftijd, bespraakdheid ed niet-hinderlijk zal maken in een situatie van roeping. in de bijbel is er vrijwel altijd sprake van een roeping..
het voorbeeld dat lawallan noemt verhinderd het uitbrengen van het evangelie niet.
als je het puur praktisch bedoeld, denk ik bijvoorbeeld aan david met het bouwen van de tempel dat werd verhinderd door het vergoten bloed. dan wordt het willen maar niet mogen. dus.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 10:19
Verwijderd
ik zal wel even kijken of die namen ( die jullie gaven ) dat ik die ergens kan vinden ( verhalen vergelijken )

bedankt voor jullie reacties

greetz...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 11:18
Verwijderd
Citaat:
Toddish schreef op 13-06-2007 @ 09:47 :

En Noach moest ook de bootschap over brengen maar niemand geloofde hem. Mischien een beetje specifieker in het verhaal.
Als dat een spelfout is, is het wel een hele goeie
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 14:06
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-06-2007 @ 23:58 :
We zullen jou eens op laten eten door een walvis...

Walvis? Het was een vis. Misschien een heeeele grote tonijn ofzo.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 15:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-06-2007 @ 15:06 :
Walvis? Het was een vis. Misschien een heeeele grote tonijn ofzo.
Omg, dan is er tegen me gelogen op school.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 11:02
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-06-2007 @ 16:58 :
Omg, dan is er tegen me gelogen op school.
tegen mij ook, ik heb groep 1 of 2 dit lied nog moeten leren:

Jonas in de wallevis
Die vannacht gevangen is
In het zoute water
Visje houd je snater
Visje houd je lachebek
Van je één.... twee.... DRIE!

ik neem aan dat een wallevis hetzelfde is als een walvis.
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 14:19
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
lawallan schreef op 16-06-2007 @ 12:02 :
tegen mij ook, ik heb groep 1 of 2 dit lied nog moeten leren:

Jonas in de wallevis
Die vannacht gevangen is
In het zoute water
Visje houd je snater
Visje houd je lachebek
Van je één.... twee.... DRIE!

ik neem aan dat een wallevis hetzelfde is als een walvis.
in de tijd van jona zal men een walvis wel gewoon een vis genoemd hebben denk ik.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 15:00
Daevrem
Daevrem is offline
Het domme is dat het Nederlandse woord dat ook nog doet.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 14:31
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 16-06-2007 @ 16:00 :
Het domme is dat het Nederlandse woord dat ook nog doet.
ach en wee, ja, en nog erger: we leren onze kinderen ook dat het vissen zijn. Maar ja, anders moeten we onszelf bij jantje voor gek zetten door hem uit te leggen dat een walvis geen vis is.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-06-2007, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Toddish schreef op 13-06-2007 @ 09:47 :
Mozes wou in het begin eerst ook niet, toen hij nog een herder was.
Mozes een herder?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 17:51
Daevrem
Daevrem is offline
We leren onze kinderen dat een walvis een vis is? Ik mag hopen van niet!
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 22:13
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
Toddish schreef op 13-06-2007 @ 09:47 :
Mozes wou in het begin eerst ook niet, toen hij nog een herder was.
Mozes werd in een mandje gelegd op de rivier en groeide op bij de farao. Niet echt een herder dus

Ik dacht aan Zacharias, die niet kon spreken totdat Johannes werd geboren. Hij was volgens mij priester, maar verloor zijn stem voor een tijdje.

EDIT: Shoot, stond er al, ach ja, mijn nuttige bijdrage tot zoverre..
__________________
Durf te vliegen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 23:08
Daevrem
Daevrem is offline
Dat met een mandje in de rivier was toch Sargon?

Het staat ook wel in het verhaal van Moses, maar dat is toch overgenomen van Sargon?
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 08:08
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 17-06-2007 @ 18:51 :
We leren onze kinderen dat een walvis een vis is? Ik mag hopen van niet!
volgens mij had ik nog geen notie van zwemmende zoogdieren, toen ik las over alfred die de walvissen beschermde
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 11:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 18-06-2007 @ 00:08 :
Dat met een mandje in de rivier was toch Sargon?
Het staat ook wel in het verhaal van Moses, maar dat is toch overgenomen van Sargon?
Yep. Sargon van Akkad werd daarna ook wijnschenker van de koning, en richtte die koning uiteindelijk ten gronde. Ook iets dat later naar de bijbel gekopieerd werd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 12:11
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-06-2007 @ 12:17 :
Yep. Sargon van Akkad werd daarna ook wijnschenker van de koning, en richtte die koning uiteindelijk ten gronde. Ook iets dat later naar de bijbel gekopieerd werd.
Ja, maar Mozes richtte de koning toch niet ten gronde? Hij ging met z´n broer de woestijn in, maar de farao liet hem niet gaan, dus kwamen die plagen. Of bedoel je dat met ten gronde richten?
__________________
Durf te vliegen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2007, 11:29
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Citaat:
GeleBloem schreef op 18-06-2007 @ 13:11 :
Ja, maar Mozes richtte de koning toch niet ten gronde? Hij ging met z´n broer de woestijn in, maar de farao liet hem niet gaan, dus kwamen die plagen. Of bedoel je dat met ten gronde richten?
de farao wou de hewbreeuwen niet vrijlaten daar kwamen de plagen door
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 15:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
GeleBloem schreef op 18-06-2007 @ 13:11 :
Ja, maar Mozes richtte de koning toch niet ten gronde?
Volgens het verhaal is alleen maar al zijn vee is gestorven, zijn godheid vermoordde honderdduizenden kinderen, kwamen en plagen die de oogst opvraten en een heel leger plus bijbehorende pharao zou verdronken zijn. Dat geldt in mijn definities als ten gronde richten.

Het is, voor zover exodus al een woord waarheid bevat, een zwaar opgeklopt propagandaverhaal zijn, maar uit de strekking komt toch echt naar voren dat het veel kopiën van verhalen en mythen uit Mesapotamische religies bevat.

Wat op zich niet vreemd is. Dingen kopiëren en die dan van jezelf en je eigen god noemen hoort bij religie. Elke islamiet ontploft ook nog steeds als je zegt dat de halve maan en de meteoriet die later de kaaba zou worden al ver voor de islam aanbeden werden, en dat de islam dus symbolen uit oudere godsdiensten overnam.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 17:08
Daevrem
Daevrem is offline
Staat er niet eerst dat de faraoh verdronk samen met z'n leger en wordt dat later weer ontkent?
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 17:41
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-06-2007 @ 16:33 :
Het is, voor zover exodus al een woord waarheid bevat, een zwaar opgeklopt propagandaverhaal zijn, maar uit de strekking komt toch echt naar voren dat het veel kopiën van verhalen en mythen uit Mesapotamische religies bevat.
Maar waarom zou het dan niet andersom zijn? Dat die mythen enzo uit de Bijbel komen?
__________________
Durf te vliegen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 18:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
GeleBloem schreef op 19-06-2007 @ 18:41 :
Maar waarom zou het dan niet andersom zijn? Dat die mythen enzo uit de Bijbel komen?
Omdat de Babylonische mythologie veel ouder was en stamt uit een verder ontwikkelde beschaving.

Verder moet het verhaal over de zondvloed gekopieerd zijn van de Babyloniërs omdat die in tegenstelling tot de Israëlieten een link hadden met het gebied in wat nu de Zwarte Zee is, waar de zondvloedmythe vandaan komt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 22:47
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 17-06-2007 @ 18:11 :
Mozes een herder?
Citaat:
GeleBloem schreef op 17-06-2007 @ 23:13 :
Mozes werd in een mandje gelegd op de rivier en groeide op bij de farao. Niet echt een herder dus

Ik dacht aan Zacharias, die niet kon spreken totdat Johannes werd geboren. Hij was volgens mij priester, maar verloor zijn stem voor een tijdje.

EDIT: Shoot, stond er al, ach ja, mijn nuttige bijdrage tot zoverre..
Citaat:
11 Toen Mozes volwassen geworden was, zocht hij op een dag de mensen van zijn volk op. Hij zag welke zware dwangarbeid ze verrichtten en was er getuige van dat een Hebreeër, een volksgenoot van hem, door een Egyptenaar werd geslagen. 12 Hij keek om zich heen, en toen hij zag dat er niemand in de buurt was sloeg hij de Egyptenaar dood; hij verborg hem onder het zand. 13 De dag daarop zag hij hoe twee Hebreeuwse mannen met elkaar op de vuist gingen. ‘Waarom sla je iemand van je eigen volk?’ vroeg hij aan de man die begonnen was. 14 Maar die antwoordde: ‘Wie heeft jou als leider en rechter over ons aangesteld? Wou je mij soms ook doodslaan, net als die Egyptenaar?’ Mozes schrok, hij dacht: Dan is het dus toch bekend geworden! 15 Toen de farao ervan hoorde, wilde hij Mozes laten doden. Daarom vluchtte Mozes voor de farao.
Zo kwam hij in Midjan terecht, en daar ging hij bij een put zitten. 16 De priester van Midjan had zeven dochters. Zij kwamen daar water putten en vulden de drinkbakken om de schapen en geiten van hun vader te drinken te geven. 17 Maar er kwamen ook herders, die hen wilden wegjagen. Daarop schoot Mozes hun te hulp en gaf het vee te drinken. 18 Toen ze thuiskwamen, vroeg hun vader, Reüel, hoe het kwam dat ze die dag zo snel terug waren. 19 ‘Er was een Egyptenaar die ons te hulp kwam tegen de herders,’ antwoordden ze, ‘en hij heeft ook water voor ons geput en de dieren te drinken gegeven.’ 20 ‘En waar is hij nu?’ vroeg hun vader. ‘Waarom hebben jullie die man daar achtergelaten? Nodig hem uit om te komen eten.’ 21 Mozes liet zich overhalen om bij die man te blijven, en deze gaf hem zijn dochter Sippora tot vrouw. 22 Zij bracht een zoon ter wereld, en Mozes noemde hem Gersom, ‘want,’ zei hij, ‘ik ben een vreemdeling geworden, ik woon in een land dat ik niet ken.’
Mozes geroepen
23 Jaren gingen voorbij, en de koning van Egypte stierf. Maar de Israëlieten gingen nog altijd onder dwangarbeid gebukt. Ze klaagden luid en hun hulpgeroep steeg op naar God. 24 God hoorde hun jammerkreten en dacht aan het verbond dat hij met Abraham, Isaak en Jakob had gesloten. 25 Hij zag hoe de Israëlieten leden en trok zich hun lot aan.

3
1 Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef hij de kudde tot voorbij het steppeland, en zo kwam hij bij de Horeb, de berg van God. 2 Daar verscheen de engel van de HEER aan hem in een vuur dat uit een doornstruik opvlamde. Mozes zag dat de struik in brand stond en toch niet door het vuur werd verteerd. 3 Hoe kan het dat die struik niet verbrandt? dacht hij. Ik ga dat wonderlijke verschijnsel eens van dichtbij bekijken. 4 Maar toen de HEER zag dat Mozes dat ging doen, riep hij hem vanuit de struik: ‘Mozes! Mozes!’ ‘Ik luister,’ antwoordde Mozes. 5 ‘Kom niet dichterbij,’ waarschuwde de HEER, ‘en trek je sandalen uit, want de grond waarop je staat, is heilig. 6 Ik ben de God van je vader, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.’ Mozes bedekte zijn gezicht, want hij durfde niet naar God te kijken.
Etc.

Beter lezen, lieverds
Met citaat reageren
Oud 20-06-2007, 07:20
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
Morgan schreef op 19-06-2007 @ 23:47 :
Etc.

Beter lezen, lieverds
Grapje..
__________________
Durf te vliegen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vragen over geloven topic
Verwijderd
500 20-07-2008 21:50
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen over geloof
Legendary
13 27-03-2005 22:57
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen over het christendom
MB
24 04-01-2005 23:40
Levensbeschouwing & Filosofie Andere kijk op het geloof
Moonlight fairy
5 26-12-2004 09:44
Levensbeschouwing & Filosofie Kennis over het geloof [al-Islaam]
BiL@L
4 14-10-2004 21:55
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.