Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2007, 08:43
Verwijderd
Beste filosofen, Ik ben een 2e jaars gymnasiast en heb een probleempje met het vak filosofie want ik zit vast.

Ik heb de betekenis nodig van deze beroemde uitspraak van John Locke (verlichtingsfilosoof):

‘To love truth for truth's sake is the principal part of human perfection in this world, and the seed-plot of all other virtues’


Vertaling:
(Van de waarheid houden, puur omwille van de waarheid, is het belangrijkste gedeelte van de perfectie van de mens in deze wereld, en de grondslag van alle andere deugden)


Als iemand het voor me uit kan leggen ben ik gered
Eeuwige dank alvast !

~Ruben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2007, 10:11
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
HaemoLacria schreef op 13-06-2007 @ 09:43 :
Beste filosofen, Ik ben een 2e jaars gymnasiast en heb een probleempje met het vak filosofie want ik zit vast.

Ik heb de betekenis nodig van deze beroemde uitspraak van John Locke (verlichtingsfilosoof):

‘To love truth for truth's sake is the principal part of human perfection in this world, and the seed-plot of all other virtues’


Vertaling:
(Van de waarheid houden, puur omwille van de waarheid, is het belangrijkste gedeelte van de perfectie van de mens in deze wereld, en de grondslag van alle andere deugden)


Als iemand het voor me uit kan leggen ben ik gered
Eeuwige dank alvast !

~Ruben
Je kunte r vanalles achter gaan zoeken, maar volgens mij schrijft hij gewoon dat mensen cool zijn omdat ze de waarheid nastreven. Misschien heeft hij het over het achterhalen van de waarheid in de zin van het in kaart brengen van de natuur (Locke was een empirist), dat heeft de mens een hoop goeds gebracht.
Locke heeft het tabula rasa bedacht (de mens is een leeg vel papier) en hij had ook wel een paar ideeen over hoe iemand zichzelf dan het beste kon invullen, misschien gaat het daar ook over.

Ik ken de uitspraak verder niet, maar misschien moet je de tekst waarin hij hem doet eens achterhalen, en dan uit de context halen wat hij precies bedoeld?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 12:53
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Ik denk dat het betekend in het kort:

'De waarheid is de hoogste deugd'.

En wat JaJ zegt.
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 14:00
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Misschien is dat juist het leuke van deze opdracht, verzin jij maar eens de context waarin hij klopt of waarin hij niet klopt
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.