Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2007, 02:33
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
wat vinden jullie van de volgende bijbelteksten, mee eens?

De liefde !!! 1Kor.13:

4De liefde is geduldig; de liefde is vriendelijk; de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots;
5zij kwetst niet, is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd; zij neemt niemand iets kwalijk;
6zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid.
7De liefde beschermt altijd, heeft altijd vertrouwen, verwacht het altijd van God en houdt stand.
8Aan de liefde komt nooit een einde.


Romeinen 12
1Ik zeg u daarom, broeders, dat u zich helemaal aan God moet wijden. Temeer omdat Hij u al Zijn liefdevolle goedheid aanbiedt. Laat uw lichaam een levend offer zijn; heilig, zodat het een vreugde voor God is. Als u zich bedenkt wat Hij voor u heeft gedaan, is dat toch niet teveel gevraagd?
2U moet niet worden als de mensen die zich niets van God aantrekken. U moet anders worden, door een nieuwe manier van denken. Dan kunt u ontdekken wat God wil. En wat Hij wil, is goed, aangenaam en volmaakt. 3Als Gods boodschapper zeg ik tegen ieder van u: Beoordeel uzelf eerlijk en denk niet te hoog van uzelf; bepaal uw eigen waarde naar de mate van het geloof dat u van God ontvangen hebt. 4Een menselijk lichaam bestaat uit vele delen en die delen doen niet allemaal hetzelfde. Zo is het ook met ons.
5Al zijn we met velen, door onze verhouding tot Christus vormen wij één lichaam. En wij zijn stuk voor stuk leden van dat lichaam. Wij horen bij elkaar.
6De gaven die God ons heeft gegeven, zijn verschillend. 7Wie namens God moet spreken, doet dat naar het geloof dat hij daarvoor krijgt. Wie moet helpen, krijgt daar de kracht voor. Wie moet onderwijzen, krijgt de gave om te onderwijzen. 8Wie anderen moet aansporen en bemoedigen, krijgt daar de woorden voor. Wie iets moet uitdelen, krijgt de gave om eenvoudig te blijven. Wie leiding moet geven, krijgt daar de wijsheid voor. Wie zich ontfermt over mensen die het moeilijk hebben, doet dit met opgewektheid.
9Laat uw liefde geen schijnvertoning zijn. Keer u af van het slechte, maar klem u vast aan het goede.
10Houd veel van elkaar, als broeders en zusters, en laat elkaar uw waardering blijken.
11Laat uw ijver niet verslappen, maar dien de Here met enthousiasme.
12Wees blij, want God gaat iets geweldigs voor u doen. Geef niet op als u het erg moeilijk krijgt en houd nooit op met bidden.
13Help de gelovigen die tegenslag hebben en doe altijd uw best om gastvrij te zijn.
14Wens de mensen die u vervolgen alle goeds toe. U moet hun niets kwaads toewensen.
15Wees blij als anderen blij zijn en wees verdrietig als zij verdrietig zijn.
16U moet één van hart en ziel zijn. Wees niet hoogmoedig, maar doe uw best nederig te zijn. Doe niet of u de wijsheid in pacht hebt.
17Als iemand u kwaad doet, zet het hem dan niet betaald. Doe liever iets goeds voor alle mensen.
18Probeer, voor zover het van u afhangt, met iedereen in vrede te leven.
19Neem nooit wraak, vrienden! Laat dat maar aan God over, want Hij heeft gezegd: "Als er gestraft moet worden, doe Ik dat. Ik zal het wel betaald zetten." (a) Weet u wat u moet doen? 20Als uw vijand honger heeft, geef hem te eten. En als hij dorst heeft, geef hem te drinken. Want dan weet hij met zijn houding geen raad en zal hij misschien een andere houding aannemen. 21Geef het kwaad geen kans, maar overwin het door het goede te doen.

Lukas 15:11-32

11Jezus vertelde nog een gelijkenis. "Een man had twee zonen.

12Op een dag zei de jongste: 'Vader, ik wil mijn deel van de erfenis nu al hebben.' De vader verdeelde zijn bezit tussen zijn twee zonen.

13Een paar dagen later pakte de jongste zoon zijn bezittingen en ging op reis naar een ver land. Daar verbraste hij zijn hele hebben en houden.

14Juist toen hij niets meer over had, werd het land getroffen door een vreselijke hongersnood.

15Het zag er heel slecht voor hem uit. Hij wist een baantje te krijgen bij een boer en moest naar het land om op de varkens te passen.

16Hij had zo'n honger dat hij graag wat van het varkensvoer had gegeten, maar dat mocht niet.

17Eindelijk kwam hij tot bezinning en dacht bij zichzelf: 'Bij mijn vader thuis hebben zelfs de knechts meer dan genoeg te eten. En kijk mij hier nu eens zitten! Ik sterf bijna van de honger.

18Ik weet wat! Ik ga naar mijn vader en zal hem zeggen: 'Vader, ik heb gezondigd tegen God en tegen u.

19Ik ben het niet waard nog langer uw zoon genoemd te worden.

20Wilt u mij aannemen als knecht?' Zo ging hij op weg naar het huis van zijn vader. Die zag hem al in de verte aankomen en had erg met hem te doen. De man holde hem tegemoet, viel hem om de hals en kuste hem.

21'Vader',zij de zoon,'ik heb gezondigd tegen God en tegen u. Ik ben het niet langer waard uw zoon genoemd te worden...'

22Maar de vader liet hem niet eens uitspreken en zei tegen de knechten: 'Vlug! Haal de mooiste kleren die we in huis hebben en geef hem die om aan te trekken. Geef hem een ring voor zijn vinger en een paar schoenen.

23Slacht het kalf dat we hebben vetgemest. Wij gaan feestvieren.

24Want mijn jongste zoon was dood en is weer levend geworden. Ik was hem kwijt en heb hem weer terug.' En zij vierden feest.

25Ondertussen was de oudste zoon op het land aan het werk. Toen hij thuiskwam, hoorde hij dansmuziek.

26Hij riep een knecht en vroeg wat er aan de hand was.

27'Uw broer is terug', antwoordde de knecht,'en uw vader heeft het mestkalf laten slachten. Hij is zo blij dat uw broer weer gezond en wel thuis gekomen is.'

28De oudste broer werd kwaad en wilde niet naar binnen gaan. Zijn vader kwam naar buiten en probeerde hem mee te krijgen.

29Maar hij antwoordde: 'Luister, vader! Al die jaren heb ik mij voor u uitgesloofd. Ik heb altijd gedaan wat u zei. Maar u hebt mij nog nooit een bokje gegeven om te slachten en feest te vieren met mijn vrienden.

30Nu komt die zoon van u thuis; hij heeft eerst uw geld er bij de hoeren doorgejaagd en wat doet u? U slacht voor hem het beste kalf dat we hebben!'

31'Maar jongen,'jij en ik zijn altijd samen. Alles wat van mij is, is van jou.

32Wij kunnen niet anders dan feestvieren. Het is je eigen broer. Hij was dood en is weer levend geworden. We waren hem kwijt en hebben hem nu terug."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2007, 14:09
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Ja ik ben het eens met de verzen. Al had ik ze eigenlijk niet hoeven te lezen om te weten of ik het er mee eens zou zijn, want ik ben het daar standaard mee eens.
Al die adviezen hoe je met je vijanden om hoort te gaan en de richtlijnen over de gaven. 1 Kor. 13 over de liefde, ja dat heeft me altijd wel geboeid. En dan dat verhaal over de verloren zoon. Daar heb ik ooit eens een verfilming van gezien. Was wel eenvoudig (geen stunts, geen special effects), maar toch... het heeft me zeer aangegrepen.
Ik denk dat er wel veel mensen zijn aangeraakt door dat verhaal. En daarbij zeggen al die verhalen ook iets over onze tegenwoordige maatschappij... (tot in hoeverre dit maatschappij te noemen valt tenminste). Als je de verhalen en de realiteit naast elkaar stelt dan steekt het nogal af tegen elkaar.

Ook heb ik ondekt dat het dienen van God niet uit eigen kracht mogelijk is. Denk dat het ook beter is om het niet zelf te proberen. Er staat wel: doe zo of zo, maar als je al die dingen doet omdat het er staat, dan zal het geen vruchten afwerpen. Maar als je die dingen kunt doen, omdat God de waarachtigheid van Zijn Woord aan jou openbaart, dan is er zeker kans van slagen en zul je banen breken met zulk een gedrag als beschreven in Rom. 12.
__________________
Straffen tegen drugs zouden niet schadelijker mogen zijn dan het gebruik van de drug zelf.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 23:58
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 21-06-2007 @ 15:09 :
Ja ik ben het eens met de verzen. Al had ik ze eigenlijk niet hoeven te lezen om te weten of ik het er mee eens zou zijn, want ik ben het daar standaard mee eens.
Al die adviezen hoe je met je vijanden om hoort te gaan en de richtlijnen over de gaven. 1 Kor. 13 over de liefde, ja dat heeft me altijd wel geboeid. En dan dat verhaal over de verloren zoon. Daar heb ik ooit eens een verfilming van gezien. Was wel eenvoudig (geen stunts, geen special effects), maar toch... het heeft me zeer aangegrepen.
Ik denk dat er wel veel mensen zijn aangeraakt door dat verhaal. En daarbij zeggen al die verhalen ook iets over onze tegenwoordige maatschappij... (tot in hoeverre dit maatschappij te noemen valt tenminste). Als je de verhalen en de realiteit naast elkaar stelt dan steekt het nogal af tegen elkaar.

Ook heb ik ondekt dat het dienen van God niet uit eigen kracht mogelijk is. Denk dat het ook beter is om het niet zelf te proberen. Er staat wel: doe zo of zo, maar als je al die dingen doet omdat het er staat, dan zal het geen vruchten afwerpen. Maar als je die dingen kunt doen, omdat God de waarachtigheid van Zijn Woord aan jou openbaart, dan is er zeker kans van slagen en zul je banen breken met zulk een gedrag als beschreven in Rom. 12.
Het is volgens mij ook een groeiproces om zo te worden, steeds meer je richten op Gods bedoelingen... Welke film was dat btw ? Ik heb wel het boek van Henrie Nouwen, "eindelijk thuis" over het schilderij van Rembrandt over de verloren zoon gelezen en dat heeft me diep geraakt... Een openbaring is nodig om Gods Woord echt te begrijpen en te geloven, anders blijft het gewoon tekst, terwijl je na een openbaring het ook werkelijk geloofd en vertrouwd op Gods beloften... Het is moeilijk in deze wereld waarin cynisme (ongeloof) en opstandigheid (wie gaat mij vertellen dat...) zo sterk aanwezig zijn. Het hebben van een kinderlijk geloof is voor velen onlogisch en om vertrouwen te hebben in Gods beloften die zegt dat er een hele andere tijd zal komen (Gods Koninkrijk ), waarin de realiteit zoals ie nu is compleetanders zal zijn (de eersten zullen de laatste zijn) ondenkbaar... Brutalen hebben de halve wereld, maar de zachtmoedigen zullen haar beërven (zaligsprekingen uit de bergrede, mattheus 5)

Be a light !!! Wie volmaakt is in de liefde heeft aan de hele wet voldaan ! Barmhartigheid wil ik en geen offers, als jullie dat toch eens zouden begrijpen.

Greez Leon

Laatst gewijzigd op 23-06-2007 om 00:07.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 10:53
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 21-06-2007 @ 03:33 :
[B]wat vinden jullie van de volgende bijbelteksten, mee eens?

De liefde !!! 1Kor.13:
4 De liefde is geduldig; de liefde is vriendelijk; de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots;
5 zij kwetst niet, is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd; zij neemt niemand iets kwalijk;
6 zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid.
7 De liefde beschermt altijd, heeft altijd vertrouwen, verwacht het altijd van God en houdt stand.
8Aan de liefde komt nooit een einde.
Mooie tekst hoor, daar niet van. Ook veel poëten hebben over de liefde geschreven, maar meer over liefde tussen mensen onderling.
Het verschil daarin kun je zeggen dat bij mensen ondeling wèl eens een einde komt, wèl kwetsend kan zijn (als ze bijvoorbeeld ook een ander liefheeft..). Dus de liefde die in Korinten vermeld is geldt blijkbaar alleen voor de (éénzijdige?) liefde voor God.
Ook dáár kun je je vraagtekens bij zetten als God je liefde voor hem op de proef stelt en het bijvoorbeeld nodig heeft gevonden je grootste liefde van je weg te nemen (je Ford Mustang of zo). Is God een jaloerse God? Kan ik die God wel vertrouwen?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 14:20
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 23-06-2007 @ 00:58 :
Het is volgens mij ook een groeiproces om zo te worden, steeds meer je richten op Gods bedoelingen... Welke film was dat btw ? Ik heb wel het boek van Henrie Nouwen, "eindelijk thuis" over het schilderij van Rembrandt over de verloren zoon gelezen en dat heeft me diep geraakt... Een openbaring is nodig om Gods Woord echt te begrijpen en te geloven, anders blijft het gewoon tekst, terwijl je na een openbaring het ook werkelijk geloofd en vertrouwd op Gods beloften... Het is moeilijk in deze wereld waarin cynisme (ongeloof) en opstandigheid (wie gaat mij vertellen dat...) zo sterk aanwezig zijn. Het hebben van een kinderlijk geloof is voor velen onlogisch en om vertrouwen te hebben in Gods beloften die zegt dat er een hele andere tijd zal komen (Gods Koninkrijk ), waarin de realiteit zoals ie nu is compleetanders zal zijn (de eersten zullen de laatste zijn) ondenkbaar... Brutalen hebben de halve wereld, maar de zachtmoedigen zullen haar beërven (zaligsprekingen uit de bergrede, mattheus 5)

Be a light !!! Wie volmaakt is in de liefde heeft aan de hele wet voldaan ! Barmhartigheid wil ik en geen offers, als jullie dat toch eens zouden begrijpen.

Greez Leon
Wij begrijpen elkaar! Dat had ik wel al gemerkt in je eerdere posts naar andere mensen. Je hebt gelijk, het is moeilijk om in deze wereld in God te geloven. Een ongelovige kan dat ook niet begrijpen. Eerst dacht ik dat ik het evangelie altijd moest uitleggen aan buitenstaanders. Nu zie ik in dat alles wat je uit eigen kracht doet... gelijk is aan werken der wet. Sindsdien wacht ik ook tot God mij een deur opent tot de verkondiging van Zijn Woord. Is tot nu toe al vaker gebeurd en met zegen. Toen ik het voorheen zelf probeerde, was het haast nooit gezegend. Ken je dit fenomeen ook?

De naam van die film weet ik helaas niet, sorry. Ik zag hem een keer onverwachts op Family7. Ik dacht dat hij misschien the prodigal son heette, maar daar vond ik alleen maar animaties van. Ik weet dat er veel films over dat verhaal zijn gemaakt. Sommige heten return of the prodigal son, maar die wat ik had gezien, zat nogal ouderwets in elkaar. Hij was zeer emotioneel.

Dan heb ik eens een andere vraag over Rom. 12 aan jou, want daarin staat over de geestelijke gaven geschreven. Ook in 1 Kor. 12 staat daar iets over. En omdat jij ook christelijk bent, vroeg ik me af of jij je gave misschien kent? Want ik ken nog niemand die zijn gave kent.
__________________
Straffen tegen drugs zouden niet schadelijker mogen zijn dan het gebruik van de drug zelf.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 14:24
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Citaat:
hookee schreef op 24-06-2007 @ 11:53 :
Mooie tekst hoor, daar niet van. Ook veel poëten hebben over de liefde geschreven, maar meer over liefde tussen mensen onderling.
Het verschil daarin kun je zeggen dat bij mensen ondeling wèl eens een einde komt, wèl kwetsend kan zijn (als ze bijvoorbeeld ook een ander liefheeft..). Dus de liefde die in Korinten vermeld is geldt blijkbaar alleen voor de (éénzijdige?) liefde voor God.
Ook dáár kun je je vraagtekens bij zetten als God je liefde voor hem op de proef stelt en het bijvoorbeeld nodig heeft gevonden je grootste liefde van je weg te nemen (je Ford Mustang of zo). Is God een jaloerse God? Kan ik die God wel vertrouwen?
Iets wat je niet kunt loslaten, dat heb je niet, maar dat heeft jou. Pas als je het los kunt laten, dan heb je het.
__________________
Straffen tegen drugs zouden niet schadelijker mogen zijn dan het gebruik van de drug zelf.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 15:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 29-06-2007 @ 15:20 :
Want ik ken nog niemand die zijn gave kent.
Het is in het algemeen toch lastig je eigen gaven of talenten te definieren? Meestal ziet een ander het bij jou. Ik zou zeggen: vraag het eens aan je omgeving!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 17:17
hannie_me
hannie_me is offline
HE!
Wat super dat jullie hier ook een christelijke topic hebben
Ik vond het wel apart was eigenlijk op zoek voor een werkstuk voor school, en toen kwam ik plotseling uit het niets hier terecht..
Maar die verzen uit Korinthiers had ik laatst nog gelezen in de bijbel en die spraken me echt heel erg aan!!
Aan de bijbel heb je echt zoveel!
Naja eigenlijk heb ik hier niet echt speciaals iets op te schrijven, maar wou even zeggen dat het echt heel erg gaaf dat jullie dit willen delen met andere mensen, (de verzen).
Met heel veel liefs, Hanneke.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 16:08
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Een stuk uit de bijbel, waarin een rijke man alle materiële geneugten al heeft gezien, maar niet gelukkig is, en zijn heil in geestelijke zaken gaat zoeken.

Samen met de uitleg van Tolstoj (in 'Mijn Biecht') was dat heel mooi om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 17:51
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-06-2007 @ 16:06 :
Het is in het algemeen toch lastig je eigen gaven of talenten te definieren? Meestal ziet een ander het bij jou. Ik zou zeggen: vraag het eens aan je omgeving!
Ja nee, dat is wel typisch dat je dat zegt eigenlijk, want ik ken mijn gave. Ik heb onderscheiden. Ik heb deze door de Geest geopenbaard gekregen, maar het valt me wel op dat ik soms bij een ander kan zien wat hij heeft. En als ik er dan over praat met diegene, dan blijkt hij het niet te weten. Daarom denk ik dat je er gelijk in hebt met dat het van groot belang is om het daar met je omgeving over te hebben.

En ja, het was erg lastig om de gave te definieren. Wat ik kan zeggen is dat mijn gave bij mijn hele leven past. Misschien een advies voor de gelovigen die hun gave niet weten... Want toen ik mijn gave ontdekte, wist ik zeker dat dit de mijne was, omdat het aansluit op mijn hele verleden. Ik ben altijd al iemand geweest die zich interesseerde voor de psyche en andermans karakters. Ik vind dus veel vreugde in die gave en ondanks dat het een van de minste is onder de gaven, had God mij geen betere kunnen geven dan deze.

Misschien dat het iemand van jullie kan helpen, want ik vermoed dat het bij meer mensen zo kan gaan als bij mij.
Maar Gatara, ook jouw tip is een hele goeie. Ja, ik vind hem zelfs beter dan de mijne en ik zal hem zeker eens gaan aanprijzen aan mijn broeders en zusters in geloof , want ik heb zo 'n gevoel dat het wel eens iets zou kunnen opleveren. Misschien heb jij wel woord van wijsheid?
__________________
Straffen tegen drugs zouden niet schadelijker mogen zijn dan het gebruik van de drug zelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Ik heb zojuist de bijbel verbannen uit mijn leven
Verwijderd
266 25-07-2015 00:25
Levensbeschouwing & Filosofie Verschil tussen Jehovah's Getuigen en Christendom?
Gent
138 12-01-2008 23:25
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28
De Kantine Woorden die uit onze taal geband moeten worden
Verwijderd
195 17-04-2006 10:22
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen bijbeltekst
alpha
9 18-10-2003 22:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.