Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 21:19
Verwijderd
Ik doe dit jaar voor de tweede keer 3VWO. Mijn cijfers zijn wel goed, er staan gelukkig allemaal nog voldoendes op mijn rapport. Mijn werkhouding is ook goed, volgens de docenten.

Laatst had ik een gesprek met mijn mentrix en die vertelde mij dat de docenten zitten na te denken over een mogelijke overgang naar de HAVO. Ik snap het niet, als ik goede cijfers haal en mijn werkhouding is goed. Waarom een overgang naar de HAVO? Mijn cijfers zijn nu opeens niet goed GENOEG. Vorig jaar hadden de docenten moeite met mijn werkhouding en dat heb ik dit jaar dus verbeterd. De enige reden waarom de docenten niet willen dat ik naar 4VWO ga, is dat het te risicovol is.

Nu mijn vraag: Is het wettelijk wel mogelijk dat er zoiets kan gebeuren? Als zowel mijn cijfers als werkhouding goed zijn, de docenten mij naar HAVO overplaatsen? Vooral als de reden is dat het te 'risicovol' is.

Laatst gewijzigd op 08-03-2006 om 21:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2006, 21:30
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Lijkt mij eigenlijk niet. Natuurlijk kunnen ze wel een advies geven.. maar volgens mij moet jij eerst toestemming geven wil jij over geplaatst worden. Bovendien is, volgens jou, jouw werkhouding goed, en je cijfers ook. Ik zie eigenlijk geen goede reden waarom jij dan naar havo word gestuurd.
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 21:39
Verwijderd
Citaat:
Antubis schreef op 08-03-2006 @ 22:30 :
Lijkt mij eigenlijk niet. Natuurlijk kunnen ze wel een advies geven.. maar volgens mij moet jij eerst toestemming geven wil jij over geplaatst worden. Bovendien is, volgens jou, jouw werkhouding goed, en je cijfers ook. Ik zie eigenlijk geen goede reden waarom jij dan naar havo word gestuurd.
Inderdaad, ik ben ook erg verbaasd. Ze willen mij, als ze dat besluiten, er verplicht naar sturen. Vorig jaar gaven ze me 'hints' die ik toendertijd niet snapte. 'Wil je zekerweten niet naar de HAVO?' 'Er is niets mis met HAVO'. Er is ook niets mis met HAVO, maar ik kies er voor om VWO te doen, klaar. Wat ik vorig jaar als keuze had, begint nu verplicht te worden. Dat vind ik raar.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 21:41
Verwijderd
Dit soort dingen lijken mij niet wettelijk, maar per school geregeld. Uiteindelijk zijn het toch de docenten die bepalen of een leerling(e) goed genoeg is om 'over te gaan' en hangt veel af van de overgangscriteria die er op jouw school gelden. Kijk even in je studiegids (of iets vergelijkbaars) en, nog belangrijker, praat erover met je mentor of klassenbegeleider.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 21:42
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Ik zou er toch voor de zekerheid ff achter aan gaan.
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 21:46
Verwijderd
Ze geven je waarschijnlijk een advies. Ik neem niet aan dat je je verplicht naar de havo kunnen doen.

Het lijkt me wel handig om even goed op school te gaan praten met docenten (en je ouders erbij). Ik bedoel er zal toch wel een rede achter zitten ofzo dat ze dit zeggen?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Laurens schreef op 08-03-2006 @ 22:41 :
Dit soort dingen lijken mij niet wettelijk, maar per school geregeld. Uiteindelijk zijn het toch de docenten die bepalen of een leerling(e) goed genoeg is om 'over te gaan' en hangt veel af van de overgangscriteria die er op jouw school gelden. Kijk even in je studiegids (of iets vergelijkbaars) en, nog belangrijker, praat erover met je mentor of klassenbegeleider.
Mijn mentrix beweert zelf dat het landelijk bepaald is en zij is de gene die ermee aankwam. Ze zal wel de dingen die ik heb gezegd meenemen naar de vergaderingen, maar zoals Antubis het zegt. Ik ga er voor de zekerheid toch even achter aan gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 21:55
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 08-03-2006 @ 22:46 :
Ze geven je waarschijnlijk een advies. Ik neem niet aan dat je je verplicht naar de havo kunnen doen.

Het lijkt me wel handig om even goed op school te gaan praten met docenten (en je ouders erbij). Ik bedoel er zal toch wel een rede achter zitten ofzo dat ze dit zeggen?
Mijn mentrix heeft een hele uur met mij gepraat met de aanwezigheid van mijn moeder en zus. De enige reden wat ze kon noemen is dat het te risicovol is. Dat is pas onzin! Je hele leven is risicovol. Als ik 's ochtends wakker wordt kom ik 10 dingen tegen waar een risico aan vast zit. Als ik ga douchen bestaat er een risico dat ik uitglijd en dood ga. Als ik de trap afga bestaat er een risico dat val. Nu is het te risicovol dat ik de 4e klas niet haal. Ze zegt zelf dat ik moet realiseren dat ik het ook niet kan halen.... DAT IS TOCH ALTIJD ZO, JE HAALT HET OF JE HAALT HET NIET DOE GOFFERTOMME NIET ZO MOEILIJK. Ze zegt dat ik te veel afwezig ben geweest, terwijl er niet eens een limiet bestaat van hoeveel procent ik in een jaar afwezig mag zijn.
En het was geen advies, ze zei duidelijk dat ik verplicht ben om hun keuze te volgen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 21:57
Verwijderd
Citaat:
misspunky schreef op 08-03-2006 @ 22:47 :
Mijn mentrix beweert zelf dat het landelijk bepaald is en zij is de gene die ermee aankwam. Ze zal wel de dingen die ik heb gezegd meenemen naar de vergaderingen, maar zoals Antubis het zegt. Ik ga er voor de zekerheid toch even achter aan gaan.
Je zegt dat je waarschijnlijk niet over mag gaan, doordat de leraren denken dat je VWO4 niet aankan. Zoiets lijkt mij niet wettelijk bepaald. Het wordt, voor zover ik weet, grotendeels bepaald door het inschattingsvermogen van een leraar, gecombineerd meer objectieve factoren als je cijfers en werkhouding.

Citaat:
misspunky schreef op 08-03-2006 @ 22:55 :
Mijn mentrix heeft een hele uur met mij gepraat met de aanwezigheid van mijn moeder en zus. De enige reden wat ze kon noemen is dat het te risicovol is. Dat is pas onzin! Je hele leven is risicovol. (..)
Dat is onzin, een school heeft het grootste recht een leerling overgang te weigeren als het risico, naar beoordeling van de school, te groot is dat diegene blijft zitten.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 22:49
Verwijderd
Bij ons op school heb je eigen risico, dan ga je op eigen risico naar 4VWO en als je dan onvoldoendes hebt in de eerste periode dan moet je terug naar 4HAVO. Ik denk eigenlijk dat ze dat niet hebben bij jou op school.

Daarnaast kan je misschien eens informeren naar de toelatingseisen op andere scholen. Want als ze daar bijvoorbeeld 21 punten voor je profieleisen, en je hebt dat dan kunnen ze je inprincipe toelaten voor het VWO.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 23:18
professor2
professor2 is offline
als jij voldoet aan de overgangs normen
lijkt het me erg sterk dat ze je je overgang naar 4 vwo kunnen ontnemen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 23:19
professor2
professor2 is offline
Citaat:
misspunky schreef op 08-03-2006 @ 22:55 :
Mijn mentrix heeft een hele uur met mij gepraat met de aanwezigheid van mijn moeder en zus. De enige reden wat ze kon noemen is dat het te risicovol is. Dat is pas onzin! Je hele leven is risicovol. Als ik 's ochtends wakker wordt kom ik 10 dingen tegen waar een risico aan vast zit. Als ik ga douchen bestaat er een risico dat ik uitglijd en dood ga. Als ik de trap afga bestaat er een risico dat val. Nu is het te risicovol dat ik de 4e klas niet haal. Ze zegt zelf dat ik moet realiseren dat ik het ook niet kan halen.... DAT IS TOCH ALTIJD ZO, JE HAALT HET OF JE HAALT HET NIET DOE GOFFERTOMME NIET ZO MOEILIJK. Ze zegt dat ik te veel afwezig ben geweest, terwijl er niet eens een limiet bestaat van hoeveel procent ik in een jaar afwezig mag zijn.
En het was geen advies, ze zei duidelijk dat ik verplicht ben om hun keuze te volgen.
nou ja dan ga je toch naar een nadere school
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 07:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Let wel dat voor veel mensen 4 en 5 VWO een stuk moeilijk is dan de onderbouw. Waarschijnlijk speelt dat in hun hoofd en vinden ze je mogelijk te zwak voor deze overgang en denken ze dat je dat niet zult halen.

Maar ik geloof niet dat ze je daartoe kunnen verplichten
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 09:20
Verwijderd
Citaat:
misspunky schreef op 08-03-2006 @ 22:55 :
Mijn mentrix heeft een hele uur met mij gepraat met de aanwezigheid van mijn moeder en zus. De enige reden wat ze kon noemen is dat het te risicovol is. Dat is pas onzin! Je hele leven is risicovol. Als ik 's ochtends wakker wordt kom ik 10 dingen tegen waar een risico aan vast zit. Als ik ga douchen bestaat er een risico dat ik uitglijd en dood ga. Als ik de trap afga bestaat er een risico dat val. Nu is het te risicovol dat ik de 4e klas niet haal. Ze zegt zelf dat ik moet realiseren dat ik het ook niet kan halen.... DAT IS TOCH ALTIJD ZO, JE HAALT HET OF JE HAALT HET NIET DOE GOFFERTOMME NIET ZO MOEILIJK. Ze zegt dat ik te veel afwezig ben geweest, terwijl er niet eens een limiet bestaat van hoeveel procent ik in een jaar afwezig mag zijn.
En het was geen advies, ze zei duidelijk dat ik verplicht ben om hun keuze te volgen.
Even relax!!
Misschien verstandig om nog eens te gaan praten want je bent er zo te horen niet veel mee opgeschoten.
Misschien met de conrector, hij kan je misschien de regels vertellen.

Daarnaast ik denk dat 4v wel lastig wordt hoor. Mij was ook een beetje aangeraden om naar 4 havo te gaan maar ik ben toen toch naar 4 vwo gegaan en dat was wel echt een lastig jaar (wel net gehaald) en het jaar daarna, in de 5de ben ik dan ook blijven zitten.

Weet je ook dat je neit twee keer achter elkaar mag blijven zitten. Je bent nu in de 3de blijven zitten, dus je moet 4 v dan halen. Het is natuurlijk wel een risico dat eraan zit. Ik weet verder niet hoe goed je op school bent enzo, maar ik zou het wel in je achterhoofd nemen.
Waarom wil je per see vwo doen eigenlijk??
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 10:49
Verwijderd
Omdat ze wil studeren bijvoorbeeld? Lijkt me nogal logisch dat je dan VWO doet als je het aankunt. Overigens is zoiets natuurlijk niet in de wet geregeld maar per school en eventueel landelijk in een reglement, maar dat kun je het beste gewoon aan je schoolleiding vragen, als je die vraag normaal en serieus stelt dan weigeren ze je dat echt niet.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 11:39
professor2
professor2 is offline
je kunt altijd in beroep gaan he dat is wel landelijk
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 13:24
sdekivit
sdekivit is offline
je kunt, zoals al heel wat keren is gezegd, altijd inhetzelfde jaar nog naar de havo teruggaan. Tenminste dat was bij ons mogelijk tot de kerst.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 14:17
EvilConduct
EvilConduct is offline
Belachelijk hoe veel scholen en leraren zich gedragen.

Ze kunnen hoogstens advies uitbrengen in dit geval.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-03-2006, 14:18
spookaapje
spookaapje is offline
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor voldoendes je haalt. Als je nu voor de tweede keer VWO net zesjes haalt kan ik mij eerlijk gezegt wel wat voorstellen bij het idee van de school. Haal je echter alleen maar zevens en achten vind ik het een heel ander verhaal en denk ik dat de school overdrijft.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 14:18
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-03-2006 @ 08:18 :
Let wel dat voor veel mensen 4 en 5 VWO een stuk moeilijk is dan de onderbouw. Waarschijnlijk speelt dat in hun hoofd en vinden ze je mogelijk te zwak voor deze overgang en denken ze dat je dat niet zult halen.

Maar ik geloof niet dat ze je daartoe kunnen verplichten
Ik vond juist de onderbouw veel moeilijker. Ik had twee klassieke talen, Frans, Duits, wiskunde, natuurkunde, scheikunde..
Bovenbouw: wiskunde a1, alleen Grieks en Duits (ben ik nu veel beter in).

misspunky, ik ben ook in de 3e blijven zitten met 8 onvoldoendes ofzo, gewoon omdat ik niks deed. De tweede keer deed ik iets meer en haalde gewoon goede cijfers, net als jij nu. Geloof me, de 4e is het makkelijkste jaar wat er is.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 14:20
Estar
Estar is offline
Wat zijn je punten?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 15:06
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
4 makkelijkste jaar?! Je bent de 1e die ik dat hoor zeggen! *schrikt*
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 16:27
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Volgens mij is het wel zo dat ze je toegang tot v4 kunnen weigeren, al weet ik niet of dat volgens de wet ook mag.
Als ze je niet toelaten, dan moet je overwegen naar een andere school te gaan?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 18:41
ikkkee
ikkkee is offline
Maar ik denk eigenlijk ook niet echt dat ze het zeggen om je te pesten, of hebben ze verder een reden om je naar 4 havo te laten gaan? Je hebt nu toch een goede werkhouding zeg je! Maarja, echt weigeren kunnen ze niet denk ik.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 19:16
Verwijderd
Citaat:
spookaapje schreef op 09-03-2006 @ 15:18 :
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor voldoendes je haalt. Als je nu voor de tweede keer VWO net zesjes haalt kan ik mij eerlijk gezegt wel wat voorstellen bij het idee van de school. Haal je echter alleen maar zevens en achten vind ik het een heel ander verhaal en denk ik dat de school overdrijft.
Mijn rapportgemiddelde is een 6.5

@ Mindfields, wat waren jouw cijfers dan in het gedoupleerde jaar ongeveer?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2006, 19:40
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
Ik zou eens beginnen met kijken of de docenten misschien gelijk hebben. 4 VWO is over het algemeen echt veel moeilijker dan 3 VWO. Je cijfers zullen naar alle waarschijnlijkheid ongeveer een punt zakken. En je zegt dat je nu al een goede werkhouding hebt, dus je zult waarschijnlijk niet harder kunnen gaan werken om je cijfers op peil te houden.

Het is misschien een idee om ook te praten met een aantal mensen uit 4VWO op jouw school die hetzelfde profiel volgen als waar jij voor gekozen hebt. Zij kunnen jou vertellen hoe zij de overstap naar de vierde ervaren hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 19:48
spookaapje
spookaapje is offline
Citaat:
blubblubblub schreef op 09-03-2006 @ 20:40 :
Ik zou eens beginnen met kijken of de docenten misschien gelijk hebben. 4 VWO is over het algemeen echt veel moeilijker dan 3 VWO. Je cijfers zullen naar alle waarschijnlijkheid ongeveer een punt zakken. En je zegt dat je nu al een goede werkhouding hebt, dus je zult waarschijnlijk niet harder kunnen gaan werken om je cijfers op peil te houden.

Het is misschien een idee om ook te praten met een aantal mensen uit 4VWO op jouw school die hetzelfde profiel volgen als waar jij voor gekozen hebt. Zij kunnen jou vertellen hoe zij de overstap naar de vierde ervaren hebben.
Dat van die punt zakken vind ik een beetje overdreven, dat hoeft absoluut niet. Verder is het inderdaad misschien een goed idee om met mensen uit 4VWO te gaan kijken. Probeer eens uit te zoeken of er op jouw school mogelijkheden zijn om halverwege het jaar nog over te stappen naar 4 HAVO. Als die mogelijkheid er is zou je misschien met je mentor kunnen afspreken dat je het een half jaar probeert en dat als het niet goed gaat jij naar 4 HAVO gaat. Ik kan mij eerlijk gezegt wel iets voorstellen bij de twijfel onder de leraren een 6,5 gemiddeld in de derde als je het voor de tweede keer doet is niet extreem hoog. Verder hangt dit ook af of je voor je profielvakken wel het liefst zevens haalt. Probeer je in ieder geval niet al te vijandig op te stellen tegen over de school want dat maakt ze vaak niet veel behulpzamer. Succes!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 22:34
Estar
Estar is offline
Citaat:
misspunky schreef op 09-03-2006 @ 20:16 :
Mijn rapportgemiddelde is een 6.5

@ Mindfields, wat waren jouw cijfers dan in het gedoupleerde jaar ongeveer?
Nou, dat vind ik dan ook weer niet denderend voor iemand die de 2e keer een jaar doet.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 00:02
professor2
professor2 is offline
Citaat:
blubblubblub schreef op 09-03-2006 @ 20:40 :
Ik zou eens beginnen met kijken of de docenten misschien gelijk hebben. 4 VWO is over het algemeen echt veel moeilijker dan 3 VWO. Je cijfers zullen naar alle waarschijnlijkheid ongeveer een punt zakken. En je zegt dat je nu al een goede werkhouding hebt, dus je zult waarschijnlijk niet harder kunnen gaan werken om je cijfers op peil te houden.

Het is misschien een idee om ook te praten met een aantal mensen uit 4VWO op jouw school die hetzelfde profiel volgen als waar jij voor gekozen hebt. Zij kunnen jou vertellen hoe zij de overstap naar de vierde ervaren hebben.
ik vond het niet echt moeilijker
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 07:15
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
misspunky schreef op 09-03-2006 @ 20:16 :
Mijn rapportgemiddelde is een 6.5

@ Mindfields, wat waren jouw cijfers dan in het gedoupleerde jaar ongeveer?
Ik zal maandag mijn eindrapport uit de 3e wel even overtypen. Had bijv. een 9 voor economie (daarvoor een 5) en een 8 voor Duits (jaar daarvoor een 3).
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 12:56
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Je hebt toch wel zo'n gidsje van je school aan het begin van het schooljaar gekregen waarin staat wat de overgangsnormen zijn van 3vwo naar 4vwo? Ik neem aan dat de school hier dan ook in principe niet vanaf mag wijken.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 12:56
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
spookaapje schreef op 09-03-2006 @ 20:48 :
Dat van die punt zakken vind ik een beetje overdreven, dat hoeft absoluut niet.
Het hoeft niet, maar volgens mij is het toch best een goede richtlijn. Ikzelf zakte bij sommige vakken zo'n drie cijfers naar beneden, de rest een half of zo. Ik had vooral veel moeite met dat je steeds met andere mensen in de klas zit en dat je veel meer huiswerk had.

Maar goed, ik zat ook wel een beetje met mezelf in de knoop, als je in de vierde nog wat harder werkt dan in de derde, kan je je cijfers best gelijk houden.

Ik heb nog nooit gehoord dat leerkrachten je kunnen verplichten naar de havo te gaan, zou het best raar vinden, maar ja, ik weet er niet veel vanaf.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 22:47
Verwijderd
Ik zit momenteel in VWO 4 NT, en mijn ervaring is dat VWO 3 een stuk makkelijker is dan de 4de.
De voordelen wegen niet op tegenover de nadelen.
Stel nou dat je het toch nog haalt dan is dat mooi, maar hoe groot is die kans. (onderschat het niet!)
Maar als je het niet haalt vergooi je weer een jaar, terwijl er ook nog andere opties zijn.
Zo kun je na je diploma Havo ook nog een jaar doorgaan voor VWO, maar als je perse een WO studie wil doen kan je ook extra lessen nemen.

Ik denk niet dat ik het goed heb uitgelegd maar hopelijk heb je er wat aan.
En denk eraan, dit is niet een beslissing waar je de rest van je leven mee zit, er zijn tal van mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 02:30
Verwijderd
Citaat:
misspunky schreef op 09-03-2006 @ 20:16 :
Mijn rapportgemiddelde is een 6.5

@ Mindfields, wat waren jouw cijfers dan in het gedoupleerde jaar ongeveer?
Een 6,5 is inderdaad niet zo héél hoog, ik kan me voorstellen dat je docenten op grond van je cijfers zeggen dat je cijfers nog niet goed genóég zijn. Zoals hier al gezegd is, zal je werkhouding waarschijnlijk niet veel meer verbeteren en zul je dus inderdaad een behoorlijk groot risico lopen dat je het niet haalt, de stof van dit jaar heb je immers vorig jaar ook al 'geleerd'.

Maar goed, de docenten geven waarschijnlijk slechts een advies en als jij echt naar het vwo wilt, dan valt daar vast wel over te praten. Zo laag zijn je cijfers nu ook weer niet. Ik moet wel zeggen dat ik een gemiddelde van 6,5 ook niet erg goed vind, zeker omdat je werkhouding goed is en vorig schooljaar hebt gedoubleerd.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 08:41
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ze gaan je echt niet dwingen om naar HAVO te gaan, dat zou wel erg dom zijn.

Wel spreek ik mijn twijfels uit over je capaciteiten voor VWO. In ieder geval voor de bovenbouw. In de onderbouw "moet" je nog gemakkelijk goede cijfers kunnen halen (zevens, maar eerder nog achten), want dat is nou eenmaal uitzonderlijk gemakkelijk. Ik weet niet waarom je bent blijven zitten, misschien om persoonlijke/psychische redenen en dan is het een ander verhaal (al mag je je dan ook afvragen voor hoe lange termijn je die problemen hebt. Ik zit nu in VWO5 met veel psychische problemen en ik denk dat ik mede daardoor en weinig capaciteit voor mijn profiel dit jaar blijf zitten.).

Als jij per se door wilt gaan met VWO en je denkt, goed overwogen, dat je het kunt, dan vind ik dat je moet doorzetten. Dat heb ik na de vierde klas ook gedaan terwijl ik heel slecht stond in mijn profiel. Maar ik weet gewoon dat dit is wat ik wil: ik wíl N&G profiel. Desnoods blijf ik er een jaar voor zitten, maar de rest is gewoon niet interessant voor mij.
Verder twijfelen ze niet aan mijn capaciteiten. Ze hebben het nog nooit over HAVO gehad.

Ik vind het wel best opmerkelijk dat je in de tweede keer VWO3 nog maar een 6,5 gemiddeld staat. Het is wel goed, het is een goede voldoende, maar VWO3 is over het algemeen gezien zeker geen representatief beeld van de vierde en vijfde klas VWO (evenzo geldt dat voor de HAVO). Maar nogmaals: als jij werkelijk denkt dat jij het aan kunt, dan hoop ik dat ze je door laten gaan met VWO! Ik geloof inderdaad niet dat ze je mogen dwingen naar HAVO te gaan met zo'n goede cijfers (een 6,5 is gewoon voldoende, ook voor de tweede keer). Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 08:43
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
professor2 schreef op 10-03-2006 @ 01:02 :
ik vond het niet echt moeilijker
Maar ben jij net zoals zij gedoubleerd en daarna een 6,5 gemiddeld komen te staan? Jij bent gewoon een goede VWO-leerling die zijn VWO met gemak (?) aankan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-03-2006, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Nienna* schreef op 12-03-2006 @ 09:41 :
Wel spreek ik mijn twijfels uit over je capaciteiten voor VWO. In ieder geval voor de bovenbouw. In de onderbouw "moet" je nog gemakkelijk goede cijfers kunnen halen (zevens, maar eerder nog achten), want dat is nou eenmaal uitzonderlijk gemakkelijk. Ik weet niet waarom je bent blijven zitten, misschien om persoonlijke/psychische redenen en dan is het een ander verhaal (al mag je je dan ook afvragen voor hoe lange termijn je die problemen hebt. Ik zit nu in VWO5 met veel psychische problemen en ik denk dat ik mede daardoor en weinig capaciteit voor mijn profiel dit jaar blijf zitten.).
Ik heb vorig jaar inderdaad wat problemen gehad. Het was een hele rare jaar voor mij en op een gegeven moment kon het mij ook niet heel veel schelen. Ik heb vorig ook lang niet alle toetsen gemaakt, dus sommige toetsen zijn voor mij dit jaar ook nieuw. Ook hebben ze voor sommige vakken de boeken dit jaar veranderd. Dus ik heb niet heel veel aan vorig jaar. Misschien voor een aantal vakken, maar lang niet niet allemaal.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 12:18
Verwijderd
Citaat:
misspunky schreef op 12-03-2006 @ 13:14 :
Ik heb vorig jaar inderdaad wat problemen gehad. Het was een hele rare jaar voor mij en op een gegeven moment kon het mij ook niet heel veel schelen. Ik heb vorig ook lang niet alle toetsen gemaakt, dus sommige toetsen zijn voor mij dit jaar ook nieuw. Ook hebben ze voor sommige vakken de boeken dit jaar veranderd. Dus ik heb niet heel veel aan vorig jaar. Misschien voor een aantal vakken, maar lang niet niet allemaal.
Je leert niet opeens iets heel anders in de derde als de boeken veranderen. De stof die je in de derde leert is grotendeels hetzelfde, dus ik vind het een enorm slap excuus dat daardoor je cijfers "lager" zijn dan ze zouden moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 12:41
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 12-03-2006 @ 09:43 :
Maar ben jij net zoals zij gedoubleerd en daarna een 6,5 gemiddeld komen te staan? Jij bent gewoon een goede VWO-leerling die zijn VWO met gemak (?) aankan.
ik ben in de 1e blijven zitten

ik vond de 1e en de 2e klas overigens het moeilijkste van de middelbare school
daarna word het ieder jaar makkelijker
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 12-03-2006 @ 13:18 :
Je leert niet opeens iets heel anders in de derde als de boeken veranderen. De stof die je in de derde leert is grotendeels hetzelfde, dus ik vind het een enorm slap excuus dat daardoor je cijfers "lager" zijn dan ze zouden moeten zijn.
De cijfers zijn ook niet lager geworden van die vakken. Ik geef alleen aan dat niet alles hetzelfde is.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 12:53
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Dat zeggen ze gewoon om hun slagingspercentages en percentages zittenblijvers op peil te houden. Als jij aan de normen voldoet, mag je gewoon overgaan.

Overbodig misschien: maar vaker aanwezig zijn en betere punten halen, is sowieso niet onnodig.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 13:53
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 12-03-2006 @ 13:53 :
Overbodig misschien: maar vaker aanwezig zijn en betere punten halen, is sowieso niet onnodig.
En als je naar een bepaald doel werkt (die leuke wo studie), is het wat beter vol te houden. (Al kan ik me goed voorstellen dat je het nog niet zo goed weet.)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 15:53
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Antubis schreef op 09-03-2006 @ 16:06 :
4 makkelijkste jaar?! Je bent de 1e die ik dat hoor zeggen! *schrikt*
Nee hoor ik vond dat ook , 5de is daartegen weer een stuk moeilijker

Citaat:
blubblubblub schreef op 09-03-2006 @ 20:40 :
Ik zou eens beginnen met kijken of de docenten misschien gelijk hebben. 4 VWO is over het algemeen echt veel moeilijker dan 3 VWO. Je cijfers zullen naar alle waarschijnlijkheid ongeveer een punt zakken. En je zegt dat je nu al een goede werkhouding hebt, dus je zult waarschijnlijk niet harder kunnen gaan werken om je cijfers op peil te houden.

Het is misschien een idee om ook te praten met een aantal mensen uit 4VWO op jouw school die hetzelfde profiel volgen als waar jij voor gekozen hebt. Zij kunnen jou vertellen hoe zij de overstap naar de vierde ervaren hebben.
Bij mij gingen ze bijna een punt omhoog, terwijl mn aantal uur huiswerk + handelingsdelen , werkstukken alles naar 2 a 3 uur per week zakten ipv van 8!

Ik schrok me rot van mn eerste raport in de 4de
3 tienen afgerond
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 12-03-2006 om 16:02.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 16:00
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Als je de derde klas van 3 VWO haalt heb je gewoon het recht om naar de 4de te gaan lijkt mij.

Toch moet je even gaan denken waar ligt het aan dat ik een 6,5 sta? Had ik vorig jaar ook een 6,5 gemiddeld kunnen staan. Kan ik hoger staan als ik wat huiswerk maakt. Is er een kans van 1/2 of hoger dat je het VWO haalt, terwijl je niet constant aan het studeren bent. Je moet geen 15 uur huiswerk in de week gaan maken om VWO te halen dan kan je beter naar de havo gaan.

Maar als je met circa 5/6 uur huiswerk per week denkt dat je VWO aankan , doe het dan gewoon. Probeer het anders zul je er spijt van hebben. Blijkt het niet goed te gaan kan je altijd naar de eerste periode nog naar havo gaan.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 17:11
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Als je aan de overgangsnormen voldoet kan je gewoon over. Ik heb het in het algemeen niet over van je moet naar havo als ze je niet goed genoeg vinden, als jij vind dat je vwo kan doen moet je het vooral proberen. Enige wat dan wel moet is aan de overgangsnormen voldoen en dus hard werken.
Bij mij hebben ze mijn hele schooltijd ieder jaar mijn ouders op gebeld dat ik beter naar havo kon gaan. (Ik ben dyslectisch en dus erg slecht in talen. Moest dus heel hard werken aan de talen om aan de overgangsnormen te kunnen voldoen. Gevolg was wel dat ik dus ook geen heel hoog gemiddelde had) Ik was eigenwijs en wilde vwo doen, hoewel er zat docenten waren die gezegt hebben dat ik dat nooit zou kunnen halen. Ik ben in 1 keer geslaagt zonder te blijven zitten. Het gaat er vooral om dat jij het zelf wil en bereid bent om voldoende te doen om het te halen. Zo'n houding vanuit de school maakt het wel lastiger (hoewel ik alleen maar meer reden had om te bewijzen dat ik niet dom was en dyslexie geen reden is om dan maar naar havo te gaan als alle andere vakken wel op niveau zijn).
Maar echt, voldoe aan de normen en werk er zo goed voor dat je het gewoon haald. Je moet in de 4e over, hou dat in je hoofd. Je gemiddelde van nu zegt niet echt veel over of je het wel of niet kan, dat kan jij het beste zelf bekijken. Ben het dus ook oneens met die mensen die hier zeggen dat je het met een 6,5 niet kan halen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 14:58
Liett
Avatar van Liett
Liett is offline
Bij ons op school moet jj goed nadenken al wil jj naar 4 vwo. Als jj dan blijft zitten kan jj niet naar 5 havo, omdat dat een examenjaar is. Je móet dus wel blijven zitten, jj kán niet eens naar 5 havo. Als het vwo echt te moeilijk is, moet jj naar 4 havo.
__________________
enjoy the simple things in life
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 17:11
Verwijderd
In de 4e ga je toch een profiel kiezen dat het best bij je capaciteiten aansluit en kun je veel vakken waarin je slecht bent laten vallen?

Ik zie het probleem van je mentrix ook niet echt in. SOmmige docenten zijn echt te arrogant als het gaat om het doordrukken van hun eigen mening. Leraren klagen altijd dat je niet genoeg je best doet, en als je dat wel doet is het ook niet goed! (Want dan "loop je op je tenen" zoals dat zo mooi heet) Dan zijn ze inderdaad als snel bang dat je het niet aankan.

Je weet toch zelf zeker ook wel of je iets aankan ja of nee?
De mening dat een bepaalde klas het moeilijkst zou zijn gaat niet op want dat verschilt per school/vak/leraar en dat is ook heel erg persoonlijk.

Ik zal even mijn verhaal vertellen:
- In de brugklas wilde ik naar het gymnasium maar men dacht dat ik dat nooit nou kunnen en dat ik niet eens gym-2 zou halen, en zij gaven mijn atheneum advies
- Ik bleef niet een keer zitten en haalde mijn gymnasiumdiploma met een 7,5 gemiddeld (incl 2 extra vakken) en zonder onvoldoendes

Ze mogen jou volgens mij echt niet naar de HAVO sturen zonder je eigen toestemming...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.