Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2006, 17:01
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ik wil mezelf graag laten testen op bloedarmoede en diabetes - dit kan toch simpel worden vastgesteld als men bloed van me afneemt en de bloedwaarden bekijkt? Ik neem aan dat ik hiervoor gewoon naar de huisarts kan gaan - of moet ik daarvoor naar het ziekenhuis? En zo ja, bij wat voor soort dokter moet ik dan wezen?

Dank jullie wel voor het antwoord.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 17:39
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
ja je kunt dat bij de huisarts vragen, die verwijst je dan door naar het ziekenhuis om bloed af te nemen...

alleen denk ik niet dat ze dat zomaar bij iedereen doen... waarom denk je dat je bloedarmoede of diabetes hebt? Moe? Veel plassen?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 19:39
silver_and_cold
Avatar van silver_and_cold
silver_and_cold is offline
Bloedarmoede test mijn huisarts wel zelf (2 keer gedaan)
Maar diabetes weet ik niet..
__________________
You make me dizzy.... running circles in my head.... BREAK OUT!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 20:07
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Gothic schreef op 04-01-2006 @ 18:39 :
ja je kunt dat bij de huisarts vragen, die verwijst je dan door naar het ziekenhuis om bloed af te nemen...

alleen denk ik niet dat ze dat zomaar bij iedereen doen... waarom denk je dat je bloedarmoede of diabetes hebt? Moe? Veel plassen?
Ik ben heel erg veel moe, ja - maar veel plassen of drinken doe ik niet (alhoewel mijn moeder een paar jaar geleden van wel vond, en dacht dat ik suiker had, maar dat was alleen in de zomer). Ik voel me ook vaak slecht, en het gaat dan ietsje beter als ik heb gegeten. Soms ook last van constipatie, maar dat kan ook door stress komen...

Maar er zijn meerdere factoren die meespelen, maar toch zou ik graag in ieder geval zekerheid hebben of het nu wel of niet bloedarmoede of diabetes kan zijn, dan kan ik die dingen in ieder geval wel of niet uitsluiten.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 21:10
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Severus schreef op 04-01-2006 @ 21:07 :
Ik ben heel erg veel moe, ja - maar veel plassen of drinken doe ik niet (alhoewel mijn moeder een paar jaar geleden van wel vond, en dacht dat ik suiker had, maar dat was alleen in de zomer). Ik voel me ook vaak slecht, en het gaat dan ietsje beter als ik heb gegeten. Soms ook last van constipatie, maar dat kan ook door stress komen...

Maar er zijn meerdere factoren die meespelen, maar toch zou ik graag in ieder geval zekerheid hebben of het nu wel of niet bloedarmoede of diabetes kan zijn, dan kan ik die dingen in ieder geval wel of niet uitsluiten.
als je vertelt dat je al heel lang moe bent, wil de huisarts dit vast wel uitsluiten...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 21:16
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Een huisarts kan heel makkelijk een bloedsuiker prikken, die heeft waarschijnlijk hetzelfde apparaatje die diabetici zelf gebruiken om hun waardes te meten. Gebruiksgemak ten top!
Nee, daarvoor hoef je niet naar het ziekenhuis.
Diabetes type 1 kenmerkt zich vooral door dorst en veel plassen. Daarbij kan je in korte tijd veel afvallen zonder duidelijke reden en voel je je ziek en beroerd.
Zo te horen is er een kleine kans dat je diabetes hebt.
Maar ga vooral naar de huisarts, je voelt je tenslotte niet goed. Je zegt dat je veel moe bent, heb je al aan Pfeiffer gedacht? Niet om je bang te maken.
Maar vertel de huisarts waar je last van hebt en hij/zij zal wel weten waarop ze je moet testen.
Beterschap!
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 21:38
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik weet niet of je huisarts zin heeft om je zomaar op twee dingen te laten testen. Als je moe bent, zal je huisarts je heus wel testen op o.a. bloedarmoede en nog wat dingetjes. Maar diabetes lijkt me veel minder waarschijnlijk.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 23:28
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 04-01-2006 @ 22:16 :
Diabetes type 1 kenmerkt zich vooral door dorst en veel plassen. Daarbij kan je in korte tijd veel afvallen zonder duidelijke reden en voel je je ziek en beroerd.
Ik heb wel overgewicht, maar niet zo heel erg veel, al wil de BMI-index me laten geloven dat het ernstig is. Naast de zware botten die ik van mezelf heb (echt waar, mijn moeder en oma van moeders kant hebben het ook), heb ik vooral veel vet bij mijn borsten (die zijn te groot), buik en dijen. Maar ook dat zit eigenlijk in de familie - al doe ik er natuurlijk een schepje bovenop doordat ik te weinig beweeg en niet vies ben van een vette hap. Echter, mijn lichaam heeft op de andere manier ingebouwd dat wanneer ik een tijd lang te veel heb gegeten, ik een tijd lang weinig trek meer heb en weer afval. Momenteel zit ik in zo'n afval-periode, en passen bepaalde broeken me weer. Maar het is niet zo dat de kilo's er in korte tijd van af vliegen, nee.

Toch voel ik me vaak moe en ook wel beroerd, al was dit een paar jaar geleden erger dan nu. Het lijkt alleen maar niet weg te gaan.

Citaat:
Saycheese schreef op 04-01-2006 @ 22:16 :
Maar ga vooral naar de huisarts, je voelt je tenslotte niet goed. Je zegt dat je veel moe bent, heb je al aan Pfeiffer gedacht? Niet om je bang te maken.
Maar vertel de huisarts waar je last van hebt en hij/zij zal wel weten waarop ze je moet testen.
Beterschap!
Bedankt. Ik denk niet dat ik Pfeiffer kan hebben, want ik heb nog nooit speeksel uitgewisseld met iemand door het delen van drankblikjes (daar ben ik namelijk vies van) of door middel van zoenen.

Citaat:
Saycheese schreef op 04-01-2006 @ 22:16 :
Zo te horen is er een kleine kans dat je diabetes hebt.
Citaat:
Roos schreef op 04-01-2006 @ 22:38 :
Maar diabetes lijkt me veel minder waarschijnlijk.
Ja, dat vind ik zelf ook - maar een aantal jaren terug vond mijn moeder dat ik te veel dronk en zei ze dat ik suiker kon hebben (en zij weet er best wel wat van af, aangezien ze verpleegkundige was voordat ze met mijn vader trouwde), en dat zei ze best vaak en dan wou ze me meenemen naar de huisarts. Ik heb toen natuurlijk steeds geweigerd, omdat ik er geen reden toe zag. Nu hoor ik er al lang niks meer over, maar het is toch een beetje in mijn hoofd blijven zitten, omdat ze het er vaak over heeft gehad. Dus nu wil ik toch wel kijken of ik het wel of niet heb, zodat ik daar tenminste 100% duidelijkheid over heb.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 23:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Severus schreef op 05-01-2006 @ 00:28 :
Bedankt. Ik denk niet dat ik Pfeiffer kan hebben, want ik heb nog nooit speeksel uitgewisseld met iemand door het delen van drankblikjes (daar ben ik namelijk vies van) of door middel van zoenen.
Om Pfeiffer te krijgen hoef je echt niet perse speeksel uit te wisselen met iemand hoor. Dat kan ook door veel minder intiem contact dus ik zou het niet op grond van wat je hierboven zegt gelijk al uitsluiten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 10:44
Verwijderd
bloed armoede weet ik niet veel van maar Symptomen van suiker zijn :

- Sufheid, moeheid (vaak na het eten van suiker rijke zooi zoals snoep)
- Veel plassen
- Hevige dorst
- Hongergevoel
- Huidinfecties
- Wondjes die niet of maar langzaam helen
- Jeuk
- Wazig zien

en zoals gezegt gewoon naar de dokter gaan die zal zelf prikken of je bloed laten prikken
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 12:07
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Severus schreef op 05-01-2006 @ 00:28 :
Ik heb wel overgewicht, maar niet zo heel erg veel, al wil de BMI-index me laten geloven dat het ernstig is. Naast de zware botten die ik van mezelf heb (echt waar, mijn moeder en oma van moeders kant hebben het ook), heb ik vooral veel vet bij mijn borsten (die zijn te groot), buik en dijen.
Indien iemand écht zware botten heeft, scheelt dat anderhalve kilo met iemand die 'lichte botten' heeft. Daarbij kan overgewicht ook erg vermoeiend zijn. Een paar kilo te zwaar heeft denk ik weinig invloed, 20 kilo te zwaar daarentegen wel. Overigens is "buik-vet" de slechtste plek om je vet te hebben zitten.
Eetpatronen hebben ook erg veel invloed op de hoeveelheid energie die je hebt. Ik doe sinds enkele maanden een dieet waarbij je hoegenaam geen koolhydraten (= suikers) en verzadigde vetten mag binnenkrijgen. Ik merk aan mijzelf dat ik van suiker moe en verveeld wordt. En, hoe cliché het ook moge zijn; sporten geeft wel energie..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 10:44
Verwijderd
Wat coopergirl zegt.
Als ik het zo hoor vind ik het niet echt op suikerziekte lijken. Als je een paar jaar geleden iets meer dronk, maar daar verder tot op heden geen last meer van hebt gehad dan is die kans erg klein.

Daarnaast schijnt het dus ookwel echt zo te zijn dat ongezond eten, overgewicht en weinig beweging er ook echt toe kan bijdragen tot een slechte gemoedstoestand, weinig energie en veel moe zijn.
Het is niet het leukste om te horen maar het is wel realistisch .

Verder kan je natuurlijk als je je echt neit happy voelt wel langs de huisarts gaan. Misschien heeft hij nog wel iets wat het zou kunnen zijn. Misschien zegt hij alleen wat hier ookal gezegd is .
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 15:03
paarden_girly
paarden_girly is offline
een vingerprik bij de doktersassistente!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 20:36
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
~VliereFluiter~ schreef op 13-01-2006 @ 11:44 :
bloed armoede weet ik niet veel van maar Symptomen van suiker zijn :

- Sufheid, moeheid (vaak na het eten van suiker rijke zooi zoals snoep)
- Veel plassen
- Hevige dorst
- Hongergevoel
- Huidinfecties
- Wondjes die niet of maar langzaam helen
- Jeuk
- Wazig zien

en zoals gezegt gewoon naar de dokter gaan die zal zelf prikken of je bloed laten prikken
Als ik dit zo lees herken ik vrij veel
(moeheid, veel drinken (dus veel plassen), hongergevoel en wazig zien..)
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.