Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2012, 16:17
niña
Avatar van niña
niña is offline
Citaat:
Dan mag je zelf kiezen voor motorrijles op een "lichte motor" of een "zware motor" van boven de 25KW.
Voordelen van licht over zwaar? Rijdt zwaar lekkerder, zijn lichte motoren goedkoper, merk je het alleen in gewicht (ik doe mijn best om domme vragen te stellen).

En heb je een voordeel als je al een autorijbewijs hebt?

Dank u
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2012, 16:28
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Heeft met het vermogen van de motor te maken. Je hebt categorie A beperkt, dwz motoren tot 25 kw (34 pk). Daar kan je voor kiezen, maar als je jonger bent dan 21 mag je alleen een 'licht' rijbewijs halen. Ben je ouder, kan je kiezen tussen A-beperkt of A-onbeperkt (dus boven de 25 kw/34 pk grens). Als je een A-beperkt-rijbewijs neemt mag je dus ook alleen op motoren met maximaal dat beperkte vermogen rijden. A-onbeperkt maakt het niet uit.
Let wel op dat er in 2013 nog een onderverdeling komt voor nog lichtere motoren.

Verder rijd ik geen motor dus of dat echt een verschil maakt in rijden weet ik niet, het lijkt me van je doel af omdat er nogal verschillende rijstijlen en type motoren zijn Er lopen wel wat motorrijders hier rond die daar meer van weten.

Voor een A-rijbewijs moet je een apart theoriecertificaat-A halen ook al heb je al een B-rijbewijs, meende ik. Verkeersinzicht is altijd handig, maar een motor is een evenwichtsvoertuig en is heel anders dan een 'veilige' auto in het verkeer, dus ik neem aan dat je een ander perspectief erop na gaat houden en moet aanleren. Meer anticiperen en defensiever rijden. Tenzij je veel (opgevoerde) brommer hebt gereden zal dat even wennen zijn. Mijn rij-instructeur waarschuwde mensen die een A-rijbewijs wilden gaan halen dat het lastiger is dan het lijkt en dan je alsnog gemiddeld op een redelijk aantal lessen kunt rekenen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2012, 20:26
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Ik ben net begonnen met motorrijles, ik heb net mijn derde les gehad. Ik rijd op een zware motor, vooral omdat ik dan niet beperkt ben in het kiezen van motor. Je mag met een 'zwaar' rijbewijs ook op een lichte, andersom mag alleen niet. Een lichte motor heeft volgens mij ook een wat beperktere mogelijkheden in gewicht/vermogen-ratio.

Een zware motor is wel wat lastiger om te leren beheersen. Ik ben tegelijk begonnen met een andere jongen, alleen hij rijd op een lichte fiets. Je kunt vooral bij de oefeningen waarbij je de motor moet kantelen (denk aan een halve draai, een achtje of een slalom) merken dat hij dat sneller kan en durft dan ik.

Als je ouder bent dan 21 zou ik sowieso op een zware motor les nemen, alleen al omdat je dan nooit een probleem hebt met op welke motor je wel of niet mag rijden. Als je daadwerkelijk zelf gaan rijden kun je natuurlijk altijd nog op een lichte.

In het begin heb je nog niet bijster veel aan een autorijbewijs, omdat je waarschijnlijk begint met voertuigbeheersing. Dat zijn allerlei oefeningen, vergelijk het maar met de bijzondere verrichtingen bij een auto. Als je de weg op gaat zal enige rijervaring vast handig zijn.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2012, 16:47
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ter aanvulling: als je slaagt voor je examen op een lichte motor, is je rijbewijs (automatisch) na twee jaar ook geldig voor zware motoren. Leeftijd speelt hierbij geen rol.

Vanaf (naar verwachting) 19 januari 2013 treden er aanzienlijke veranderingen op. Als je je rijbewijs echter haalt voor die datum, blijft wat hierboven staat gewoon van toepassing.

Laatst gewijzigd op 03-04-2012 om 16:52.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 06:24
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Voordelen van licht over zwaar? Rijdt zwaar lekkerder, zijn lichte motoren goedkoper, merk je het alleen in gewicht (ik doe mijn best om domme vragen te stellen).

En heb je een voordeel als je al een autorijbewijs hebt?

Dank u
Voordelen van licht over zwaar: geen.

Als je de optie hebt om te kiezen kies dan voor een onbeperkt rijbewijs. De meeste rijscholen rijden voor zowel licht als zwaar toch dezelfde motoren, alleen zijn de lichte fietsen dan wat geknepen in vermogen. Qua gewicht van de motor en snelheid licht het vooral aan het type fiets dat je rijdt (sport/tour/chopper/etc). Het fijne van een onbeperkt rijbewijs hebben is dat je op iedere fiets mag rijden, je kunt dus nog eens de motor van iemand anders lenen. Als je van plan bent een eigen motor aan te schaffen is het ook fijner om niet vast te zitten aan die 25kw grens, dat beperkt de keuze ontzettend en zo'n fiets is later ook weer lastiger te verkopen.
Er zijn wel veel motoren op de markt waarbij het vermogen geknepen kan worden zodat je er met een beperkt rijbewijs toch op mag rijden, maar dit is nog al een gedoe als je het volledig volgens de regels wilt doen; motor kopen, vermogen laten knijpen, kentekenbewijs aan laten passen aan nieuwe vermogen en dit later nog een keer als je de begrenzing laat verwijderen.

Je hebt wel iets voordeel als je een autorijbewijs hebt (verkeersinzicht, schakelen), maar je zal nieuw kijkgedrag aan moeten leren. Motorrijden bestaat vooral uit kijken, kijken en meer kijken. De regels blijven hetzelfde, maar de manier waarop je op bepaalde situaties moet reageren is heel anders. Je zult ook aan het voertuig moeten wennen, want qua besturing is een motor niet te vergelijken met een auto.

Hoe dan ook succes, ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt als je besluit voor je A-rijbewijs te gaan. Misschien dat je nog eens een keertje ten val komt, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is er niets vergelijkbaars (misschien die superman achtbaan in six-flags als je stevig wegtrekt bij het stoplicht ).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 10:34
Verwijderd
Mijn D instructeur zei, na een weergaloos stomme actie van een motorrijder: Er zijn 2 soorten motorrijders. 1) de soort die gevallen is. 2) de soort die nog moet vallen.

Hoe dan ook, ik zit zelf ook een beetje te spelen met het idee van mijn motor rijbewijs. Maar eerst mijn C (+E)
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 14:46
niña
Avatar van niña
niña is offline
Allen, dank u dank u. Ik zit boven de 21-grens, dus ga me verder inlezen.
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Motorrijbewijs
AzN
35 18-06-2009 08:53
Werk, Geld & Recht Motorrijbewijs !!
miGAnt
57 17-12-2005 15:23
Werk, Geld & Recht Motorrijbewijs
MB
34 23-05-2005 14:39
De Kantine india of een motorrijbewijs?
Lolita
65 31-10-2003 19:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap scooter opvoeren illegaal, waarom?
alwaysgood
73 15-08-2002 05:22
Software & Hardware ik wil me tellert zoek rijden (scooter)
ick
62 28-06-2002 08:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.