Oud 22-01-2013, 15:55
Verwijderd
Meeliften op het succes van een ander, het gebeurt soms openlijk en soms minder opvallend. Wat zijn remixen die je kunt waarderen en wat vind je schandalig plagiaat?

Een aftrap:

In België hebben we nogal ophef gehad over Frozen van Madonna. Van wikipedia: 'Volgens de rechter is Frozen plagiaat, omdat vier maten van het lied identiek zijn aan "Ma vie fout le camp" door Salvatore Acquaviva uit Moeskroen.'


Maar ook Nederlandse bands maken het mee, al doen die er nogal lacherig over:
We all share the same sun - De Heideroosjes en Electric Chapel - Lady Gaga



Paar jaar geleden was dit nogal een hit:


Het origineel van Imogen Heap:



Eentje die iemand mij heeft moeten vertellen omdat ik het zelf nooit in de gaten heb gehad:
Army of Hardcore van Neophyte (luister vanaf 1:15 als je het niet kunt verdragen ^^)


Is gebaseerd op Smells like teen spirit van Nirvana




En op het Eurovisie Songefestival kunnen ze er ook wat van:

Ik snap niet dat deze ooit zo ver is kunnen raken (skip naar 0:45):


Als je hiernaar luistert:



En deze ben ik ook ooit tegengekomen (skip naar 1:40 bij de eerste en naar 0:45 bij de tweede):






En een paar remixen die ik gaaf vind:

Happiness



Everybody Dance now (al kende ik de remix met een andere clip))



Drunk

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2013, 16:14
Verwijderd
Van Mayer:



De remix die het hele nummer veel beter maakt:

Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 20:03
Verwijderd
Shirley Bassey's Jezahel:


Public Enemy's Harder Than You Think:


Tof gedaan. Hoewel dit technisch gezien samplewerk is in plaats van jatwerk. Grijs gebied, I suppose.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 21:23
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Miley Cyrus kan er ook iets van, zowel de clip als de muziek van andere artiesten is duidelijk herkenbaar...

__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 10:18
Verwijderd
Oh en deze schoot me ook nog te binnen:





Maar het gaat nog verder, de muziek die dan begint, is van een jaren 90 nummer:

Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 10:19
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Uit de comments op youtube onder dat nummer van heideroosjes/lady gaga maak ik op, dat dat filmpje er tijdelijk af was gegooid omdat de intro van Gaga's nummer erop stond.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 12:14
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
nou ja, het is vaak zo dat als er echt een sample wordt gebruikt dat daar doorgaans gewoon toestemming voor is gevraagd; al dan niet een of andere vergoeding.

Als je zelf echt iets inspeelt wat heel erg lijkt op een al bestaand stuk muziek dan kan dat inderdaad als plagiaat aangemerkt worden, maar dan moet het wel heel erg gelijkend zijn. En in de muziek is het nu eenmaal zo dat er nogal wat akkoorden/akkoordenprogressies zijn die goed in het gehoor liggen, dus dan lijkt het al snel 'gejat'.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 13:29
Verwijderd
Dat sowieso, voorbeeld:

Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 15:52
Verwijderd


Behoorlijk tof gedaan; de lyric bestaat slechts uit teksten/titels van The Doors.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 16:07
O RLY
Avatar van O RLY
O RLY is offline
Bedoel je zoiets als dit?





Ik hou er nooit zo van als artiesten een refreintje van een oud nummer gebruiken en daar omheen een paar magere coupletten aantimmeren. Beetje makkelijke manier om een hit te scoren. Zoals iemand op Youtube zei:

Citaat:
0:00 - 0:17 contains all the Flo rida Career LOL!!
__________________
Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 17:07
Verwijderd
OMG die wist ik niet triest van mezelf! Ik vind het namelijk een heerlijk vrolijk nummer en luister het vaak in de auto. Het origineel is ook wel heel erg lekker!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 17:09
Verwijderd
Citaat:
[filmpje]

Behoorlijk tof gedaan; de lyric bestaat slechts uit teksten/titels van The Doors.
Gaaf. En ik wou zeggen, wat een toffe stem, ik ken die. Well duh!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Bedoel je zoiets als dit?

[filmpje]

[filmpje]

Ik hou er nooit zo van als artiesten een refreintje van een oud nummer gebruiken en daar omheen een paar magere coupletten aantimmeren. Beetje makkelijke manier om een hit te scoren. Zoals iemand op Youtube zei:
Het ergste is nog dat Flo Rida helemaal niet zelf op het idee was gekomen voor de muziek van etta james te gebruiken, een paar maanden ervoor was de melodie bekend als Levels van Avicii:

(en die versie is tenminste zonder zo'n irritant gangster-style gerap tussen)

Andere voorbeelden van remixen die wel geslaagd zijn voor mij:
vs
.

vs


wordt gebruikt in



Ik vind een remix zelden beter dan het origineel, maar soms is het wel goed dat je juist daardoor een ouder nummer leert kennen. Maar er zijn natuurlijk ook voorbeelden waarbij oorspronkelijk en remix vlak achter elkaar zijn uitgebracht:


Laatst gewijzigd op 24-01-2013 om 19:27.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 10:38
Verwijderd
Oh die Avicii heb ik ook niet in de gaten gehad. Maar dat is allemaal uit een erg vage periode dus ik heb die sowieso pas later gehoord.





In de comments ook:
Citaat:
anynextdon 2 weken geleden

Deze reactie heeft te veel negatieve stemmen gehad

deadmau5 copied alex jordans song happiness! ughh what a douchebag!
Al heb ik dan altijd het 'not sure if trolling or...' gevoel, maar gezien de reacties op andere video's denk ik het niet.

Deze heb ik een jaar geleden pas geleerd omdat ik eigenlijk niet op de hoogte was van het hele oeuvre van ABBA:






Gave remix:





En ik weet dat ik een heel gave remix heb gehoord van Fireflies van Owl city, maar ik weet niet welke het was en ik heb er nogal wat remixen van op mijn mijn pc.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 12:55
O RLY
Avatar van O RLY
O RLY is offline
Madonna had om toestemming gekregen van de leden van ABBA om het te gebruiken voor haar lied zo ver ik weet.

De videoclip van het nummer “The Importance Of Being Idle” van Oasis is een goed voorbeeld van na-aperij.

Oasis 2005



The Kinks 1966



De band Oasis ontkent dat de videoclip van The Kinks en alles.
__________________
Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Madonna had om toestemming gekregen van de leden van ABBA om het te gebruiken voor haar lied zo ver ik weet.
Oh dat zal vast, het is ook niet mijn bedoeling om hier een onderscheid te maken tussen legaal en niet legaal.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 14:31
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Koningen van het plagiaat zijn natuurlijk Led Zeppelin.



Sommige voorbeelden in die video zijn niet helemaal eerlijk, want erkende covers of standaardriffjes, maar bijvoorbeeld Dazed & Confused is duidelijk gewoon plagiaat.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2013, 21:30
Verwijderd
Goeie mashup van een origineel (Madonna - Material girl) en een nummer (The Tamperer ft. Maya - If you buy this record) dat daarvan een sample gebruikt.

Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-02-2013, 00:59
Hansiehans1
Hansiehans1 is offline
Dit is toch echt een verbetering t.o.v. het origineel hoor:

http://www.youtube.com/watch?v=wCbeeD7lRw0
Met citaat reageren
Oud 24-02-2013, 01:10
Verwijderd
check dees maar eens (weet niet offie erbij staat)

Met citaat reageren
Oud 24-02-2013, 14:27
Verwijderd
Citaat:
check dees maar eens (weet niet offie erbij staat)

[filmpje]
Erg gaaf

//



Toffe remix. Sowieso is heel dat album van Infected Mushroom (& friends) met remixes van The Doors erg puik.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2013, 19:12
Verwijderd
Dit vind ik al een gaaf nummer:


Maar ik had per ongeluk deze versie op een cd gezet voor in de auto en die bevalt me nog beter onder het rijden ^^
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 14:06
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
One Direction heeft in hun liedje 'Live While We're Young' de intro van The Clash na-geaapt!



vs



Eerst Blondie, nu dit! Waar gaat het heen...
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 18:02
Verwijderd
The Clash heeft zelf ook 30+ nummers genakt/gecoverd van bands/artiesten die het al eerder en beter hebben gedaan.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 22:05
Verwijderd


Heeft het baslijntje van Marvin Gaye:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2013, 08:19
Verwijderd
En de reclamewereld doet ook mee.



Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 16:11
kaaspepsel
Avatar van kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Coldplay's 'Every teardrop is a waterfall' en 'Ritmo de la Noche' (door meerdere artiesten)

Gebruiken gewoon precies hetzelfde als Peter Allen's 'I go to Rio'


Ik vind het eigenlijk allemaal wel fantastisch klinken... Al moet ik wel een beetje lachen om ritmo de la noche met dr BELISSIMAAA
Coldplay geeft trouwens wel gewoon credits aan Peter Allen, en hebben het ook op bun CD vermeld.
__________________
Muziek maken is zeg maar zo'n beetje echt mijn ding... en Kaaspepsels... dat ook...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2013, 17:52
Verwijderd
Ik vind dit zo'n fijn meestuiter nummer voor in de auto, happy happy bounce meebrul!



En toen vroeg ik me af wat het origineel was.



Haha... Nee! Verklaart ook waarom ik het origineel niet kende. Coldplay.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2013, 18:27
Verwijderd
Ik ben geen fan van coldplay maar The Scientist is best een mooi nummer
Met citaat reageren
Oud 03-02-2014, 18:10
Verwijderd
Toch geen plagiaat voor Madonna: http://www.stubru.be/media/historisc...pstudiobrussel
Met citaat reageren
Oud 05-02-2014, 22:20
Ambiorix
Ambiorix is offline
Ik ben vaak wel een fan van covers als ze goed zijn. Dan wel in de eigen stijl, en geen een op een kopie.


Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 10:48
Verwijderd
'Hoeveel gejat spul kun je in één hipsternummer steken' is het motto van Frankrijk voor dit Eurovisiesongfestival.

Met citaat reageren
Oud 22-03-2014, 18:44
Verwijderd
Ik luisterde deze:



en kon niet ophouden met deze te horen:
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.