Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2010, 17:19
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik heb even een vraag of ik een probleem met mijn computer goed heb vastgesteld:
Mijn computer, als je meer van hem vraagt (bijvoorbeeld een spel zoals Team Fortress 2, maar ook Knights of the Old Republic II), gaat een vreemd geluid maken. Het is het geluidje dat je ook hoort als ie opstart (prrrt!), maar dan continue. Volgens een website die ik heb gevonden is dat een teken van mijn computer dat ik de power supply moet vervangen.

Is het logisch dat dit zo werkt?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2010, 18:19
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Pak de stofzuiger, open de kast en zuig alle mogelijke stof bij de ventalitortjes weg.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 18:25
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Is het niet gewoon de koeling (waarschijnlijk van de videokaart of de processor) die harder moet werken om de warmte weg te krijgen?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 10:07
Verwijderd
Komt het uit je voeding (coil whine)? Zoja, voeding open en nagellak o.i.d. op de spoelen smeren.

Ik heb pas mijn voeding vervangen omdat hij steeds uitviel bij een zware belasting en die maakte ook vreemde geluiden (maar die was juist stil tijdens het opstarten).
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 10:40
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Vandaar dat het me eerder een kwestie lijkt van fans die sneller gaan draaien. Die werken bij moderne systemen temperatuursafhankelijk, maar bij het opstarten draaien ze dan heel even op volle snelheid. Is wel een heel ander geluid dan 'coil whine', dat is een soort hoog jankend geluid terwijl je bij een fan voornamelijk de luchtverplaatsing hoort, en soms gebrom van de motor zelf.

Een voeding openschroeven en eraan knutselen is overigens geen heel slim idee, vooral als je niet zo heel veel verstand van elektronica hebt. Er zitten een paar grote condensatoren in waar nog lang spanning op kan staan.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 10:41
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
De voeding moet je alleen open maken als je echt weet wat je doet, ookal is de stekker er uit, er kan spanning op sommige dingen blijven staan.

Verder zou ik gewoon de kast open maken en de stof eruit zuigen. of misschien heb je een cd in je cdrom drive.

Edit: als het zo zou zijn dat de fans sneller gaan draaien, dan zou dat al moeten zijn sinds hij de pc heeft en niet ineens 3 jaar later.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 10:45
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Dat is waar, maar met het warme weer nu wordt de PC natuurlijk nog warmer dan normaal, waardoor er misschien nog meer lawaai is
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 13:56
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
ik zou zoals veel mensen aanraden hier met een kleine stofzuiger stukje of kruimerdief door je pc gaan. trek niks los ect. maar haal gewoon het stof eraf, wat op de onderelen "ligt"
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 15:23
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Hoogstwaarschijnlijk de videokaartkoeler. De eerste paar seconden dat je je systeem aanzet draait deze ook even op volle toeren en zoals M@rco al aangeeft is dit temperatuurgeregeld. Oftewel wanneer je een spel gaat spelen vergt dit het meeste van je videokaart, hierdoor wordt deze warmer en gaat de fan harder draaien.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 14:09
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Dan is er natuurlijk nog de vraag, speel je het spel af van de cd/dvd.
Dat kan ook best een gebrom veroorzaken.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 14-07-2010, 13:56
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik heb uiteindelijk eens dieper in de filter gekeken (niet alleen naar de oppervlakte) en daar zat veel stof. Dit heb ik met de fietspomp verwijderd en nu doet alles het weer. Dank voor de hulp
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.