Oud 17-02-2004, 21:22
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Hoi allemaal,

Ik speel hobo en ik wil wel eens wat anders spelen dan alleen barok en etudes.
Ik ben daarom op zoek naar partituren van muziek (het liefst beetje pop muziek, bijv. Rolling stones of iets wat nu in is) die ik op internet kan zien/kopieren/downloaden.

Ik heb al hard gezocht, maar meestal vind ik alleen maar gitaar accoorden maar ik wil dus volledige noten.

Het liefst in de C-toonsoort (dus piano of fluit partijen)

Wie kan mij helpen en heeft links?

Alvast heel erg bedankt,

Liefs Marloes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2004, 21:53
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
--> Muziek
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 22:28
Verwijderd
Ik zie niet in waarom muziek piano of fluit alleen in C (majeur) kan staan?

Tsja, je hebt een probleem. Die bladmuziek is er bijna niet op internet. Je kan a) het vergeten en b) nummers die je leuk vindt op gehoor (leren) uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 22:40
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ze bedoelt muziek voor c-instrumenten. Saxofoon is bijvoorbeeld een es-instrument.

Maar ik kan je verder ook niet helpen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 22:42
Verwijderd
heb je al gekeken op http://bladmuziek.pagina.nl ?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 22:43
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 17-02-2004 @ 22:40:
Ze bedoelt muziek voor c-instrumenten. Saxofoon is bijvoorbeeld een es-instrument.

Maar ik kan je verder ook niet helpen.
Ja, ik begrijp dat het bij blaasinstrumenten anders ligt, maar met de piano kan je elke toonsoort toch zo spelen?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 02:39
Daevrem
Daevrem is offline
Je kunt op de meeste instrumenten alle 12 tonen spelen en dus ook muziek in alle 15 toonsoorten spelen.

Een alto sax is in Eb. Dat wil zeggen dat men de noten anders opschrijft. Dit zodat het berijk van het instrument beter op de balk past(dus er niet teveel onder of boven hangt). Als je voor een alto saxofoon schrijft dan staat de Eb op de plek waar normaal de C staat. En dat is overal me. Heb je een een A klarinet dan klinkt een genoteerde C als een A. Een terts lager dus. De A die normaal net boven de G zit(die van het midden van de G-sleutel) zit dan op de plek van de C(dus twee posities hoger). Op deze manier staat een toets op z'n instrument voor een noot op papier en niet voor een klank. Dit houd in dat elke saxefoonspeler zo een andere saxefoon kan pakken en zo de muziek kan spelen, net als op z'n eigen(formaat is dan wel anders). Natuurlijk moet de geschreven muziek en het instrument wel matchen. Als je muziek die is geschreven voor een C instrument gaat spelen om een Es instrument dan klinkt alles een grote sext lager.

Gitaar staat ook genoteerd in C, alleen klinkt alles een octaaf hoger dan het genoteerd is.

Hele simpele(wil niet zeggen niet leuke) instrumenten zoals een harmonica zijn wel vaak gelimiteerd aan een toonsoort.

En over het echte probleem. Je kunt met je hobo geen pianopartijen spelen. Je zou wel de noten in de bovenste stem van de akkoorden kunnen spelen. Vaak is dit de zangmelodie of iets wat er veel op lijkt. De Rolling Stones hebben geen fluitpartijen en de vocalen vindt je zowiezo niet op bladmuziek. Gitaartabs heb je ook niets aan.

Ik zie niet echt in waarom je met een hobo popmuziek zou willen spelen. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je er niet veel mee kunt. Je kunt twee kanten op. Of naar de klassieke muziek, je vind dingen dan mooi genoteerd. En limiteer jezelf niet tot die waardeloze hobo-etudes. De meeste zijn zowiezo niet muzikaal van aard. Je kunt alles spelen geschreven voor fluit, viool, klarinet, cello, alles wat gebruikt maakt van enkelnotige melodieen. Natuurlijk kom je dan wel eens problemen tegen om alles correct te spelen, bijv dubbelgrepen voor viool enzo, maar je kunt dan enorm veel spelen(in theorie). Daar moet toch iets tussen zitten dat jij ook mooi vindt.

Of je kunt naar de improvisatiekant gaan. Jazz, wereldmuziek en alles daartussen en omheen. Hiervoor moet je je toonladders en arpeggios goed in de vingers hebben. Die gebruik je als basis voor je improvisatie. Dan kun je er alle kanten mee op. Echte jazz als bebop, cool jazz, keltische muziek, arabische muziek, indiaanse muziek, chineese muziek, fusie tussen 3, 4 of 5 muziekstijlen enz. Misschien kom je er halverwege achter dat je een ander instrument (erbij) wilt spelen. Niets mis mee, je instrument is precies dat, een instrument, een gereedschap. Zolang je de noten kunt spelen kun je de muziek spelen.

Zeg niet dat het niet kan, makkelijk is het misschien niet maar er moet toch muziek te vinden zijn die jouw kan inspireren om iets soortgelijks te zijn. Dat moet je a muzikant toch kunnen. Zoniet dat kun je beter een andere hobbie gaan zoeken. Of gitaar gaan spelen en in de zoveelste brakke coverband gaan spelen. Misschien ook leuk maar niet echt muzikaal verantwoord.

Ooh, en dit is de beste bladmuzieksite die ik ken: http://www.sheetmusicarchive.net/

Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 02:44.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:20
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Hoi,

Ik speel ook wel klassiek en Jazz hoor, maar met een hobo kun je ook prima popmuziek spelen. Zo heb ik al een beatles-boek en een abbaboek uit, en dat was hardstikke leuk!
En de etudes die ik heb zijn eigenlijk best muzikaal hoor, ook tweestemmig, maar je wilt toch wel iets anders...

Op gehoor een liedje proberen te spelen vind ik (nog) erg moeilijk, alleen het volkslied is me nog gelukt haha
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:23
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
[Dat moet je a muzikant toch kunnen. Zoniet dat kun je beter een andere hobbie gaan zoeken. Of gitaar gaan spelen en in de zoveelste brakke coverband gaan spelen. Misschien ook leuk maar niet echt muzikaal verantwoord.

Ooh, en dit is de beste bladmuzieksite die ik ken: http://www.sheetmusicarchive.net/ [/B][/QUOTE]

Nou volgens mij ben je een beetje geirriteerd, wat is er nou mis als je gitaar speelt in een coverband? als je daar plezier aan beleeft, waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:24
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Nogmaals, is illegaal!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:37
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 18-02-2004 @ 20:24:
Nogmaals, is illegaal!
i know maar er zijn wel meer dingen illegaal: kazaa, uitgaan als je geen 16 bent enz enz
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 21:06
Daevrem
Daevrem is offline
Nee, ik ben niet geirriteerd. Het is muziekcultureel alleen minder verantwoord. Je voegt niets toe.

"Nogmaals, is illegaal!"

Nee, en als dat al zo is 'who cares'.

Die bladmuziek is in handen van zakenmensen, niet in handen van muzikanten. Is dat zowiezo al niet diefstal van die zakenmensen? Jatten muzikanten het dan niet gewoon terug? Trouwens is bijna alle klassieke muziek niet meer gecopyright. Op die link van mij schijnt alles legaal te zijn(sommige niet in Duitsland maar dat staat erbij).
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 18:51
boon
boon is offline
k gebruikte et meeste www.8notes.com, maar je vindt er niet zooo veel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Bladmuziek viool - Flogging Molly
Herfstvlieg
0 18-09-2009 12:52
Muziek bladmuziek op internet
*_*LoLllyS*_*
7 19-06-2005 20:11
Werk, Geld & Recht Mag je gewoon bladmuziek op internet zetten?
Verwijderd
6 06-06-2004 15:34
Muziek [bladmuziek] american lesion van greg graffin
skatefamke
6 29-11-2003 01:08
Muziek Help mij: Bladmuziek op internet?
summer1986
5 26-02-2003 23:14
Muziek bladmuziek
melkunielsie
3 26-09-2002 19:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.