Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2014, 16:58
robbindehaas1
robbindehaas1 is offline
Hallo,

Ik ben vorig jaar (sept 2013) begonnen aan een opleiding. Was simpel gezegd niks aan en stopte in dec. 2013.

Toen ben ik in februari 2014 iets nieuws gestart (bevalt wel) maar ben een tijd ziek geweest waardoor ik mij tweede tentamenperiode miste.

Nu (nov 2014) zie ik de eindstreep van het eerste jaar en gezien mijn gemiste tentamens heb ik nog veel openstaan en zal ik hoogstwaarschijnlijk mijn jaar niet halen

Nu is er een mogelijkheid om nu teruggezet te worden naar deze opleiding die in september is gestart ipv mijn huidige in feb.

Ziet de overheid dit als 3e studie? Ik zal dit jaar dan afmaken in juli.

In feite heb ik een jaar vertraging opgelopen door deze switches. En je mag een jaar vertraging oplopen (obv 5 jaar) zonder dat dit consequensies heeft op je studie

Samengevat is mijn vraag: als ik 'teruggezet' wordt en loop dus weer een half jaar vertraging op, heeft dit gevolgen voor mijn studiefinanciering?

Mvg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2014, 17:00
Verwijderd
Duo vragen. Niet ons.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2014, 17:23
robbindehaas1
robbindehaas1 is offline
al een week geleden gemaild. duo doet er 3 maanden over om een reactie te geven.

staat toch dat ik alles mag vragen over studie? wie weet is er iemand die wel al antwoord kan geven.

edit: overigens vroeg ik om iemand die mij kon helpen, niet iemand die mij de les leest . zijn vast wel mensen met ervaringen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2014, 18:06
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Ziet de overheid dit als 3e studie?
Nee. Waarom zou het overigens uitmaken welke hoeveelste studie het is?

Citaat:
En je mag een jaar vertraging oplopen (obv 5 jaar) zonder dat dit consequensies heeft op je studie
Wat bedoel je hiermee? Welke consequenties zijn er?

Uitgaande van een opleiding in het hoger onderwijs krijg je aan prestatiebeurs het aantal maanden dat staat voor de studie die je haalt. Je mag nog een jaar langer je studentenreisproduct gebruiken en nadat je de prestatiebeurs verbruikt hebt, kun je nog drie jaar lenen. Haal je binnen de diplomatermijn van tien jaar een bachelor- of masterdiploma, dan worden er zoveel maanden prestatiebeurs in een gift omgezet als dat er voor de studie staan waarvan je een diploma hebt gehaald.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2014, 18:09
robbindehaas1
robbindehaas1 is offline
dus ik zou nu zonder consequenties de overstap kunnen maken? niet dat ik van vorig jaar alles moet terugbetalen/boete als ik nu alles ga halen (een HBO diploma in 5 jaar)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2014, 18:11
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Als je een vierjarige hbo-bacheloropleiding doet, heb je recht op 48 maanden prestatiebeurs. Als je langer over je studie doet, zul je na die 48 maanden op een andere manier inkomsten moeten zien te realiseren. Dat kan door te lenen, maar ook door bijvoorbeeld meer te werken. Als je tijdens de uitloop van je studie niet leent, hoef je niet meer terug te betalen dan wanneer je je studie nominaal gehaald had.

Merk op dat de maanden prestatiebeurs die je voor je eerste studie kreeg, in mindering worden gebracht op het aantal maanden prestatiebeurs dat voor je huidige studie staat.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2014, 18:46
robbindehaas1
robbindehaas1 is offline
dus uit jouw verhaal begrijp ik dat van dat jaar dat ik langer erover deed, (12maanden) geen stufi meer krijg, dus praktisch gezien ik die 100,- in de maand het laatste jaar zelf extra moet ophoesten?

dacht dat je een boete kreeg, als je meer dan 5 jaar erover deed om een HBO diploma te halen.


bedankt voor je reacties! helpt je me erg mee
Met citaat reageren
Oud 06-11-2014, 05:15
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
dus uit jouw verhaal begrijp ik dat van dat jaar dat ik langer erover deed, (12maanden) geen stufi meer krijg, dus praktisch gezien ik die 100,- in de maand het laatste jaar zelf extra moet ophoesten?
Dat laatste jaar, en in het vierde jaar aan het eind net zoveel maanden als je al ontvangen hebt voor je eerdere studie. Dit betekent ook dat je studentenreisproduct ergens aan het eind van je vijfde jaar niet meer geldig is.

Citaat:
dacht dat je een boete kreeg, als je meer dan 5 jaar erover deed om een HBO diploma te halen.
De langstudeerboete is twee jaar geleden afgeschaft nog voor hij goed en wel was ingevoerd.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2014, 08:38
Verwijderd
Citaat:
al een week geleden gemaild. duo doet er 3 maanden over om een reactie te geven.

staat toch dat ik alles mag vragen over studie? wie weet is er iemand die wel al antwoord kan geven.

edit: overigens vroeg ik om iemand die mij kon helpen, niet iemand die mij de les leest . zijn vast wel mensen met ervaringen.
Het wás bedoeld als hulp/tip. Ik kan toch niet weten dat jij dat al gedaan hebt? Typisch dat je het als negatieve kritiek opvat.

Mailen werkt met dit soort dingen zelden goed, beter bel je even als je dit soort vragen hebt. Maar ondertussen lijk je hier ook al antwoord te krijgen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Studiefinanciering vraag
HotCold
4 17-06-2011 21:11
Studeren Studiefinanciering
Lotte
5 25-07-2010 14:16
Algemene schoolzaken Studiefinanciering: hoe lang nog?
Daantje_0705
13 15-12-2005 14:38
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Studiefinanciering
Godfather
1 08-10-2005 15:26
Werk, Geld & Recht Studiefinanciering en verdienen
Vaag mannetje
7 10-09-2003 19:12
Algemene schoolzaken Studiefinanciering + Bijstandsuitkering?
Dr_KlawChi
1 25-03-2003 13:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.