Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2005, 18:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2005 @ 14:04 :
De kostenbesparing van zelf koken is ook highly overrated. Het is gewoon heel irritant als je voor één persoon moet koken, dan vreet je bijna altijd twee achtereen hetzelfde

Bij ons op de universiteit in het restaurant zijn de prijzen sowieso zodanig dat je er bijna niet tegenaan kunt koken, zeker niet als je alleen bent. En je bespaart de moeite, iets dat handig is als je een gruwelijke hekel hebt aan koken (da's mij best die 25 cent verschil waard).
Mjah, ik kook meestal voor twee mensen (of mijn vriend kookt voor mij) dat vind ik 't best waard.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2005, 18:10
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Bij ons op de uni is een warme maaltijd nog best duur. Makkelijk 3 of 4 euro. Daar 'kook je dus makkelijk tegenop'

En als je een beetje slim je groenten kiest, kan je er makkelijk de ene dag bami met sate van maken, en de volgende dag macaroni, bij wijze van spreken
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:50
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2005 @ 14:04 :
Bij ons op de universiteit in het restaurant zijn de prijzen sowieso zodanig dat je er bijna niet tegenaan kunt koken, zeker niet als je alleen bent. En je bespaart de moeite, iets dat handig is als je een gruwelijke hekel hebt aan koken (da's mij best die 25 cent verschil waard).
Je hebt het over de Refter? Daar kosten maaltijden 3,09 en daar zit ik met (samen) koken echt wel onder. Als je samen kookt, ben je vaak rond de 2 euro p.p. kwijt. Inclusief toetje. En ik koop alles bij Albert Heijn en eet gezond
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 09:17
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Ik kook liever zelf of met huisgenoten, dan dat ik geld uitgeef aan dat vieze eten in de Refter
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 10:02
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
Lente schreef op 12-12-2005 @ 10:17 :
Ik kook liever zelf of met huisgenoten, dan dat ik geld uitgeef aan dat vieze eten in de Refter
Dat ook

(alhoewel het soms wel te doen is.. maar echt lekker vind ik het nooit!)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 14:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 11-12-2005 @ 18:59 :
En daarom is er de ib-groep lening. Dan heb je maar een studieschuld, niks mis mee.
Exact, maar veel mensen doen net alsof kinderen van mensen met een minimuminkomen de enige zijn die geldproblemen mogen hebben, daar erger ik me vaak aan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 16:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-12-2005 @ 15:15 :
Exact, maar veel mensen doen net alsof kinderen van mensen met een minimuminkomen de enige zijn die geldproblemen mogen hebben, daar erger ik me vaak aan.
als je op mij doelt : ik heb nooit bedoelt dat mensen met een modaal inkomen geen geldzorgen zouden hebben. Wel dat het krijgen van kinderen een bepaalde verantwoording voor de ouders met zich mee brengt. (en ja, met die redenering kom je tot de conclusie dat ouders die echt weinig hebben beter geen kinderen zouden kunnen hebben. Dat is om diverse redenen niet haalbaar, en onethisch, maar het zou wel het 'eerlijkste' zijn, financieel gezien.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 16:06
LB06
LB06 is offline
Ik vind het zomaar onzin. Ik ken veel mensen die helemaal krom gaan liggen om rond te komen, maar ze vertikken het om ook maar een rooie cent te lenen, of ze zeggen dat ze geen tijd hebben om te werken. Dat laatste kan, maar het niet willen lenen is doorgaans volledig gebaseerd op irratiionele gronden. Natuurlijk moet je ook niet doorslaan naar de andere kant (torenhoge schulden en geen diploma). Balance, daar gaat het om.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 16:22
knir
Avatar van knir
knir is offline
Huur: 200
Gas/water/licht: 67,50
Internet: 30
Telefoon: 13,50
Boodschappen: 100
Collegegeld: 120
Boeken: 50
Uitgaan/kleding: 50

heb even een berekening voor mezelf gemaakt, uitgaven dus ongeveer 640 euro per maand. Gelukkig heb ik ouders die studie + kale huur kunnen betalen, zelf krijg ik studiefinanciering 230 euro en werk ik onregelmatig, soms verdien ik 300 euro per maand en soms 70. Toch ben ik meestal blut want als ik veel gewerkt heb vind ik mezelf rijk en geef ik mn loon binnen enkele dagen uit. Ik ben opgegroeid met het idee dat lenen echt een laatste redmiddel is en dat je het beter niet kan doen, dus daar sta ik nogal aarzelend tegenover. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat je leent als je ouders niet genoeg kunnen/willen bijdragen. Ik zou wel meer willen werken maar ik wil niet dat het ten koste van mn studie gaat dus ach conclusie: ik overleef.
__________________
i am not a nugget
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 16:56
LB06
LB06 is offline
Dat hebben ze waarschijnlijk zo verteld, omdat er de laatste jaren steeds meer jeugd in de schulden komen door het afsluiten van (te) dure telefoon abo's e.d. En daar willen ze je waarschijnlijk voor behoeden. Terecht overigens.

Maar een IBG lening moet je zien als inversteren in de (je eigen) toekomst. Een manier om kennis als het ware rendabel te maken. Als je een beetje serieus bezig bent (en je doet geen prut studie) dan weet je dat je waarschijnlijk genoeg financiële armslag zult hebben om die lening af te lossen.

Je salaris is hoog, de aflossing kan geschieden in kleine stukjes, en de rente is nauwelijks hoger dan de disconteringsvoet die je op de risicovrije markt kunt krijgen. En zelfs al is je salaris niet zo heel hoog: je kunt (na aanvraag) naar draagkracht aflossen. Daar komt nog bij dat na 15 jaar (straks: 25) je schuld wordt kwijtgescholden. Betere voorwaarden kun je écht nergens krijgen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 18:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 12-12-2005 @ 17:06 :
als je op mij doelt
Nee.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 06:53
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-12-2005 @ 15:39 :
nee, maar het is wel het bedrag waar de ib-groep vanuit gaat dat je als student binnen hoort te krijgen. Het is dan ook gewoon de bedoeling dat ouders WEL meebetalen, en dat is waar het mij om ging. Als je ouders dat niet kunnen, krijg je een aanvullende beurs. (maar goed, dan zijn er kennelijk ouders die huizenhoge hypotheken opnemen of zo, en dat belangrijker vinden dan de studie van hun kinderen. Daar kan de ibg ook weinig aan doen, lijkt me.)
Daar ging het mij niet om. Het ging mij om de uitspraak dat de studiefinanciering 'ruim voldoende' is. Wat ik onzin vind: alleen studiefinanciering kun je niet van rond komen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 06:57
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 11-12-2005 @ 18:06 :
Als je vader met dat genoemde inkomen zelfsstandig is en een half jaar lang geen opdrachten krijgt, moet jij eens opletten of je nog kunt studeren of niet.
Precies. En zo kunnen er nog genoeg dingen zijn waardoor het voor ouders toch niet mogelijk is om die eigen bijdrage op te hoesten (bv. meerdere kinderen die studeren en die bv. ook nog iets anders doen (als muziekles ofzo): je betaald nl overal het volle pond en dat loopt erg snel op kan ik je vertellen). Ik snap niet waarom mensen denken dat alle ouders waarvan de kinderen geen eigen bijdrage krijgen zwemmen in het geld en gelijk zeggen "als ze niet betalen zijn ze asociaal" en weet ik het wat vind ik belachelijk: je kent hun situatie niet, (ver)oordeel dan ook niet zo snel.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 08:47
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Overigens wordt het aantal studerende kinderen wel meegenomen in de berekening voor aanvullende studiefinanciering. Eigenlijk zouden je ouders de door de IB-groep berekende bijdrage aan jou moeten geven, verdienen ze te weinig dan zou je recht hebben op aanvullende studiefinanciering. Toch raar dat het vaak niet zo gaat.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 10:13
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-12-2005 @ 07:53 :
Daar ging het mij niet om. Het ging mij om de uitspraak dat de studiefinanciering 'ruim voldoende' is. Wat ik onzin vind: alleen studiefinanciering kun je niet van rond komen.
Ja, maar dan kan de studiefinanciering toch nog wel ruim voldoende zijn voor hetgeen het voor bedoeld is? Niemand zegt dat studiefinanciering is om van rond te komen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 11:27
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Overigens wordt het aantal studerende kinderen wel meegenomen in de berekening voor aanvullende studiefinanciering. Eigenlijk zouden je ouders de door de IB-groep berekende bijdrage aan jou moeten geven, verdienen ze te weinig dan zou je recht hebben op aanvullende studiefinanciering. Toch raar dat het vaak niet zo gaat.
Bij een aanvullende beurs wordt voor de hoogte ervan inderdaad gekeken naar het aantal studerende kinderen. Het probleem voor mensen net boven de inkomensgrens met meerdere studerende kinderen is echter dat die op grond van die inkomensgrens geen recht hebben op aanvullende beurs. Volgens mij wordt er eerst gekeken naar het inkomen en maakt het aantal kinderen alleen uit wanneer het inkomen laag genoeg is.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 13:30
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik weet het niet precies. Zou wel raar zijn eigenlijk, maarja, naar andere lasten kijken ze ook niet. Mijn vader heeft 6 kinderen, maar daar houden ze verder geen rekening mee.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 13:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 13-12-2005 @ 12:27 :
Bij een aanvullende beurs wordt voor de hoogte ervan inderdaad gekeken naar het aantal studerende kinderen. Het probleem voor mensen net boven de inkomensgrens met meerdere studerende kinderen is echter dat die op grond van die inkomensgrens geen recht hebben op aanvullende beurs. Volgens mij wordt er eerst gekeken naar het inkomen en maakt het aantal kinderen alleen uit wanneer het inkomen laag genoeg is.
Mijn oom verdient aardig wat en zijn kinderen krijgen allemaal een aanvullende beurs omdat ze met znz 3en zijn die studeren. Dus volgens mij is het niet helemaal waar wat je zegt? Verder kun je een flink bedrag van de belasting terugkrijgen...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 13:43
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 14:04
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 13-12-2005 @ 14:43 :
[afbeelding]


Pasta eten voor 80 cent de man
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 15:40
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 13-12-2005 @ 14:30 :
Ik weet het niet precies. Zou wel raar zijn eigenlijk, maarja, naar andere lasten kijken ze ook niet. Mijn vader heeft 6 kinderen, maar daar houden ze verder geen rekening mee.
dan doet je vader iets verkeerd, als die kinderen tenminste studeren. Er hoort namelijk wel rekening mee gehouden te worden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:46
Ivo
Ivo is offline
Als de mensen die financieel voor jou verantwoordelijk zijn, nog meer kinderen hebben in het middelbaar onderwijs of met recht op studiefinanciering wordt er wel degelijk rekening mee gehouden.
Bij het inkomen kijken ze dan hoeveel je ouders per maand kunnen bijdragen aan de onkosten van al hun studerende en schoolgaande kinderen. Dit bedrag wordt dan over deze kinderen verdeeld.
Als het bedrag per kind dan lager uitkomt als de maximale aanvullende beurs, wordt het door de IB-groep aangevult.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 21:12
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-12-2005 @ 16:40 :
dan doet je vader iets verkeerd, als die kinderen tenminste studeren. Er hoort namelijk wel rekening mee gehouden te worden.
Nee, alleen mijn oudste zus studeert nog, dus daarom houden ze er geen rekening mee, maar feitelijk is het wel gek. Maar mijn vader verdient genoeg hoor, dus ik zou sowieso geen aanvullende studiefinanciering krijgen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:18
Verwijderd
Citaat:
knir schreef op 12-12-2005 @ 17:22 :
Ik ben opgegroeid met het idee dat lenen echt een laatste redmiddel is en dat je het beter niet kan doen, dus daar sta ik nogal aarzelend tegenover. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat je leent als je ouders niet genoeg kunnen/willen bijdragen. Ik zou wel meer willen werken maar ik wil niet dat het ten koste van mn studie gaat dus ach conclusie: ik overleef.
Ja omdat je normaal gesproken ook leent tegen een rente van 8 à 9 %. Als je als jongere in de schulden komt, komt dat meestal door rood staan, dan ben je idd ook gek, want dan betaald je ook 9%, bijna netzoveel als hypotheekrente.

Bij de IBG is het maar 3%, dus bijna net veel als het rentepercentage dat je vangt bij de bank als je geld op je rekening zet. En je mag het binnen 10 jaar terugbetalen en over een paar jaar geloof ik binnen 20 jaar (volgens plannen van de regering). Het is voor studenten dus best wel een goede oplossing.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:29
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 14-12-2005 @ 23:18 :
Ja omdat je normaal gesproken ook leent tegen een rente van 8 à 9 %. Als je als jongere in de schulden komt, komt dat meestal door rood staan, dan ben je idd ook gek, want dan betaald je ook 9%, bijna netzoveel als hypotheekrente.

Bij de IBG is het maar 3%, dus bijna net veel als het rentepercentage dat je vangt bij de bank als je geld op je rekening zet. En je mag het binnen 10 jaar terugbetalen en over een paar jaar geloof ik binnen 20 jaar (volgens plannen van de regering). Het is voor studenten dus best wel een goede oplossing.
De voorwaarden mogen dan bij de IB-Groep wel gunstig zijn, het is en blijft een lening. Ik kan me best voorstellen dat zij daar aarzelend tegenover staat, vooral als het niet noodzakelijk is. Ook ik zal nooit lenen als dat niet nodig is. Hoewel een koophuis natuurlijk niet nodig is, maak ik daar een uitzondering op: het is in de meeste gevallen een investering en betaalt zichzelf (hopelijk) weer terug, het liefst natuurlijk nog een beetje meer
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 07:55
Verwijderd
De inflatie is toch ook zo'n 2 à 3 % per jaar? Dan betaal je dus eigenlijk vrijwel geen rente bij de IB groep.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 13:33
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Mijn uitgaven:

Huur incl. : 256,-
Collegegeld: 164,-
Boeken: 30,-
Telefoon: 50,- (is eigenlijk te veel )
Eten en drinken: 150,-
Uitgaan: 150,-

Inkomsten:
Bijdrage ouders: 384,- (alimentatie + collegegeld)
Stufi: 239,-
Bijbaan: 300,- (wordt binnenkort waarschijnlijk meer, dan kan ik meer gaan werken)
Lening: 200,-

Zoiets.

Als je echt wil besparen:

- neem een goedkope kamer!
- zoek een goedbetaald bijbaantje (zo verdien ik E11,- per uur)
- internetten kun je op de universiteit
- goedkoop boodschappen doen --> markt, aldi, etc.
- niet vaak uitgaan. Bier drinken kun je ook thuis doen ipv in de kroeg.
- boeken kun je vaak lenen.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 13:47
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
150 euro voor uitgaan vind ik best wel veel. Je zit zo aan 150 euro als je regelmatig uitgaat, maar nog vind ik het wel veel, vooral als je 200 euro leent
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 13:54
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-12-2005 @ 08:55 :
De inflatie is toch ook zo'n 2 à 3 % per jaar? Dan betaal je dus eigenlijk vrijwel geen rente bij de IB groep.
Klopt min of meer ja

En als je het geld op de juiste manier investeert, kun je er zelfs winst mee maken, maar goed
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 13:57
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-12-2005 @ 08:55 :
De inflatie is toch ook zo'n 2 à 3 % per jaar? Dan betaal je dus eigenlijk vrijwel geen rente bij de IB groep.
De IB-Groep zal dus geen winst maken op het verstrekken van leningen aan studenten
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 13:59
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
gerwin schreef op 15-12-2005 @ 14:57 :
De IB-Groep zal dus geen winst maken op het verstrekken van leningen aan studenten
Ze zijn dan ook geen bank.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:01
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Roos schreef op 15-12-2005 @ 14:47 :
150 euro voor uitgaan vind ik best wel veel. Je zit zo aan 150 euro als je regelmatig uitgaat, maar nog vind ik het wel veel, vooral als je 200 euro leent
@Roos. Ik ben lid van een studentenvereniging, daar gaat gemiddeld 50,- per maand op. Je hebt ook activiteiten, dan wil ik ook wel eens mee. Of uit eten (dan wel niet duur). Daarnaast zit ik bij een dispuut, tja, dan doe je ook vaak genoeg dingen. Dingen als contributie etc. kosten ook geld Zo vaak ga ik niet eens écht uit, gemiddeld 2 x per maand (en dan drink ik ook niet veel) Het is ook een schatting, zou heel goed kunnen dat het 100,- per maand is. (Onder deze post heb ik eigenlijk alles maar neergezet in de categorie 'leuke dingen') Sporten kost ook geld, dat doe ik ook vrij regelmatig. Het gaat dus niet puur aan drank op

NB: die lening is niet voor mijn uitgaansleven, maar omdat ik een tijdje geleden veel problemen had met de IBG (werd onterecht gekort en dat geld heb ik nooit teruggekregen) gebruik ik dat geld eerder om mijn saldo wat op te vrolijken. Heel de tijd in de min is ook niks. Vooral niet als je niet meer kunt pinnen.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:50
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
gerwin schreef op 15-12-2005 @ 14:57 :
De IB-Groep zal dus geen winst maken op het verstrekken van leningen aan studenten
inderdaad, ze proberen enkel om geen verlies te maken.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:54
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 14-12-2005 @ 23:29 :
Hoewel een koophuis natuurlijk niet nodig is, maak ik daar een uitzondering op: het is in de meeste gevallen een investering en betaalt zichzelf (hopelijk) weer terug, het liefst natuurlijk nog een beetje meer
En een opleiding/studie is geen investering? Dat is hetgeen je in feite in leven zal houden. Lijkt me een betere investering dan een huis.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:59
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 15-12-2005 @ 19:54 :
En een opleiding/studie is geen investering? Dat is hetgeen je in feite in leven zal houden. Lijkt me een betere investering dan een huis.
Ik zeg dat je alleen een schuld moet maken als dat echt noodzakelijk is, zoals bijvoorbeeld bij een studie een geval kan zijn. Wat betreft consumptiegoederen (of -diensten ) vind ik niet dat je daar een lening voor af moet sluiten. Dat is wat ik duidelijk wil maken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 23:36
Verwijderd
Citaat:
El Kim schreef op 15-12-2005 @ 14:33 :
Mijn uitgaven:

Huur incl. : 256,-
Collegegeld: 164,-
Boeken: 30,-
Telefoon: 50,- (is eigenlijk te veel )
Eten en drinken: 150,-
Uitgaan: 150,-

Inkomsten:
Bijdrage ouders: 384,- (alimentatie + collegegeld)
Stufi: 239,-
Bijbaan: 300,- (wordt binnenkort waarschijnlijk meer, dan kan ik meer gaan werken)
Lening: 200,-
Dus je hebt een inkomen van 1123 euro en je geeft 800 uit? Waarom leen je dan?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 07:45
Verwijderd
Citaat:
zuster schreef op 16-12-2005 @ 00:36 :
Dus je hebt een inkomen van 1123 euro en je geeft 800 uit? Waarom leen je dan?
staat boven al ergens, ze staat rood en wil dat wegwerken
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 11:23
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sarah schreef op 16-12-2005 @ 08:45 :
staat boven al ergens, ze staat rood en wil dat wegwerken
Precies, en roodstaan is duurder dan lenen.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 11:28
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 12-12-2005 @ 17:06 :
als je op mij doelt : ik heb nooit bedoelt dat mensen met een modaal inkomen geen geldzorgen zouden hebben. Wel dat het krijgen van kinderen een bepaalde verantwoording voor de ouders met zich mee brengt. (en ja, met die redenering kom je tot de conclusie dat ouders die echt weinig hebben beter geen kinderen zouden kunnen hebben. Dat is om diverse redenen niet haalbaar, en onethisch, maar het zou wel het 'eerlijkste' zijn, financieel gezien.)
Het eerlijkst zou zijn als iedereen exact evenveel geld en mogelijkheden had. Daar zullen we alleen nooit komen.

Verder vraag ik me af of het werkelijk 'eerlijk' is tov (mogelijke) ouders. Je kunt bovendien ook nooit weten hoe je situatie van iemand over 18 jaar zal zijn (je kunt dus niet beoordelen of iemand wel of geen kind mag krijgen ivm zijn financiele situatie, je weet niet of die over 18 jaar nog steeds net zo of beter is, enz.).
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-12-2005 @ 11:13 :
Ja, maar dan kan de studiefinanciering toch nog wel ruim voldoende zijn voor hetgeen het voor bedoeld is? Niemand zegt dat studiefinanciering is om van rond te komen.
TS vraagt: "Ga er vanuit dat je geen lening wilt. Hoe overleven jullie in hemelsnaam?"

MM antwoordt met (oa): "stufi is ruim zat"

Ja, je zou er van kunnen overleven (als in: eten en drinken van betalen), alleen besteedt je het geld dan, voor zo ver ik weet, niet waar het voor bedoeld is (in mijn ogen toch studeren) en je bent vast ook niet lang meer student.

Laatst gewijzigd op 16-12-2005 om 11:35.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 13-12-2005 @ 14:38 :
Mijn oom verdient aardig wat en zijn kinderen krijgen allemaal een aanvullende beurs omdat ze met znz 3en zijn die studeren. Dus volgens mij is het niet helemaal waar wat je zegt? Verder kun je een flink bedrag van de belasting terugkrijgen...
Mijn ouders hebben ook drie studerende kinderen en mijn moeder studeert ook, maar wij krijgen geen cent extra. En van de belasting krijg je, voor zo ver ik weet, pas wat terug als je over een bepaalt bedrag komt met uitgaven (dat is mij iig verteld) en aangezien ik daar niet overheen kom krijg ik ook daarvan niets.
En geloof me, mijn ouders hebben bij alle instanties al tig keer gevraagd of het uitmaakt als je met veel mensen studeert (of andere dingen die je doet) en altijd is het antwoord: "nee mevrouw/meneer, dat maakt niet uit". Ook bij studiefinanciering wordt het buiten beschouwing gelaten. (En dan kan je zeggen "dan doet je vader iets verkeerd, als die kinderen tenminste studeren. Er hoort namelijk wel rekening mee gehouden te worden.": misschien kun je dan de IB-Groep even bellen om ze dat te vertellen?)

Laatst gewijzigd op 16-12-2005 om 11:40.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 11:56
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-12-2005 @ 12:31 :
TS vraagt: "Ga er vanuit dat je geen lening wilt. Hoe overleven jullie in hemelsnaam?"

MM antwoordt met (oa): "stufi is ruim zat"
En dat betekent dus niet dat je studiefinanciering alles zou moeten dekken, dat betekent alleen dat hij vindt dat het voldoende bijdrage is. Als jij niet wilt lenen, kun je met een redelijk betaald baantje en stufi prima rondkomen.

Over het andere onderwerp, van de IB site:
"De ouderbijdrage wordt verdeeld over het aantal kinderen die een aanvullende beurs hebben aangevraagd."

Volgens mij (sterker nog, ik weet het wel zeker) wordt de aanvullende beurs bepaald door de formule 226 - oudebijdrage en aangezien de ouderbijdrage lager wordt naarmate je meer kinderen hebt, wordt de aanvullende beurs hoger. Je moet alleen wel in aanmerking komen voor een aanvullende beurs aan de hand van het rekenschema.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-12-2005 @ 12:56 :
En dat betekent dus niet dat je studiefinanciering alles zou moeten dekken, dat betekent alleen dat hij vindt dat het voldoende bijdrage is.
Dat ligt er net aan hoe je het leest, ik lees het dus anders.

Citaat:
Als jij niet wilt lenen, kun je met een redelijk betaald baantje en stufi prima rondkomen.
Daar ging het niet over.

Daarnaast: ik kom best rond.

Niet iedereen kan btw werken naast zijn studie (dit omdat sommige studies heel veel tijd en energie vragen en ook omdat niet iedereen naast zijn studie nog energie heeft om te werken).

Citaat:
Je moet alleen wel in aanmerking komen voor een aanvullende beurs aan de hand van het rekenschema.
Wat iemand al zei dus. En daar hebben heel veel mensen geen recht op en dan doet het er dus niet toe hoeveel kinderen er studeren... Wat dus bij 'ons' ook het geval is. En dat is echt niet zo omdat mijn ouders een jaarsalaris van een miljoen hebben oid.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 12:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-12-2005 @ 12:38 :
Mijn ouders hebben ook drie studerende kinderen en mijn moeder studeert ook, maar wij krijgen geen cent extra. En van de belasting krijg je, voor zo ver ik weet, pas wat terug als je over een bepaalt bedrag komt met uitgaven (dat is mij iig verteld) en aangezien ik daar niet overheen kom krijg ik ook daarvan niets.
En geloof me, mijn ouders hebben bij alle instanties al tig keer gevraagd of het uitmaakt als je met veel mensen studeert (of andere dingen die je doet) en altijd is het antwoord: "nee mevrouw/meneer, dat maakt niet uit". Ook bij studiefinanciering wordt het buiten beschouwing gelaten. (En dan kan je zeggen "dan doet je vader iets verkeerd, als die kinderen tenminste studeren. Er hoort namelijk wel rekening mee gehouden te worden.": misschien kun je dan de IB-Groep even bellen om ze dat te vertellen?)
Wat raar Want mijn neef kreeg een paar maanden minder omdat zijn broer toen net was afgestudeerd en vervolgens kreeg ie weer meer toen mn nichtje - zijn zusje - ging studeren. En zij vertelden mij altijd dat ze dus meer kregen omdat ze met zn 3en tegelijk studeren. Hmz
Verder is mn oom bedrijfsleider dus die zal echt niet onder het maximum zitten Misschien dat ie dan belegt ofzo (of hoe dat ook werkt).

En mag ik vragen waar je laatste stuk op slaat?

Ow en dat van de belasting is dus wel echt zo. Ze kregen volgens mij ongeveer 1500 euro terug. En ze maken alle 3 geen uitzonderlijke kosten voor hun studie. Het is ook niet iets wat bekend is, mijn neef heeft het via via vernomen. Ik spreek ze niet zo vaak, maar ik zal eens proberen navraag te doen wat dat nou precies was.

Laatst gewijzigd op 16-12-2005 om 12:12.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-12-2005 @ 13:06 :
Wat raar Want mijn neef kreeg een paar maanden minder omdat zijn broer toen net was afgestudeerd en vervolgens kreeg ie weer meer toen mn nichtje - zijn zusje - ging studeren. En zij vertelden mij altijd dat ze dus meer kregen omdat ze met zn 3en tegelijk studeren. Hmz
Verder is mn oom bedrijfsleider dus die zal echt niet onder het maximum zitten Misschien dat ie dan belegt ofzo (of hoe dat ook werkt).
Ik weet niet hoe het zit, misschien heeft die neef toch recht op iets aanvullends oid...kan ik weinig/niets over zeggen. Ik weet alleen hoe het in mijn situatie (en die van mijn zusjes en ouders) zit: wij krijgen niets extra's omdat we met z'n vieren studeren (m'n moeder krijgt sowieso niets, ze is te oud ).

Citaat:
En mag ik vragen waar je laatste stuk op slaat?
De zin dat je ze dan maar even moet bellen? Omdat zij dan kennelijk niet weten dat het zo werkt (was vooral een reactie op iemand anders die datgene tussen '' zei).
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 12:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ja mijn moeder studeert ook en krijgt ook niets Was ook heel lekker getimed dat ze ging studeren, aangezien ze toen mijn studie niet meer kon betalen en mijn vader nu alles betaalt
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 12:28
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Mijn moeder ook, alleen die is dus in de laatste 4 jaar van mijn en mijn broertje's middelbare school gaan studeren, zodat ze wat meer zou verdienen als wij zouden gaan studeren. De werkgever betaalde de studie dan wel voor de helft, maar nu kan ze weer wat meer verdienen en kan ik dus na elk weekend dat ik thuis ben weer een overlevingspakket meesjouwen
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 12:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Haha Dat is beter getimed ja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #131
Pruts0r
493 02-07-2008 16:15
Levensbeschouwing & Filosofie Peru - Meteoriet veroorzaakt ziekte...
2079
100 08-10-2007 11:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Al weer een staking voor het hoger onderwijs...........
NN
51 13-03-2003 15:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Paars2 Demissionair
Joostje
60 19-04-2002 14:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.