Oud 28-09-2007, 21:17
Verwijderd
Soms wil ik wel eens voor de grap even met msn een grieks lettertype gebruiken.
Maar wat blijkt. Er is geen Grieks lettertype daar...
Dus ik ben een lettertype gaan downloaden en het beschikbaar voor msn gemaakt.
Toen bleek dus dat ze het niet kunnen lezen omdat ze het lettertype niet in hun PC hadden staan.
Ze kregen allemaal van zulke '[]' vierkantjes als ik iets schreef.
Is er nou wel een Grieks lettertype in msn.
Of is het wel mogelijk dat mijn vrienden het gedownloade lettertype zonder '[]' kunnen lezen (op z'n Grieks natuurlijk )

Ook heb ik een probleem met het Griekse lettertype in word... (lettertype: Achilles of symbol)
Als ik een sigma wil maken die op het eind van een woord staat. dan blijft hij nog steeds de o met het streepje weergeven... (inplaats van de misvormde 's')
Weet iemand hoe ik dat kan veranderen?
Ook heb ik problemen met de spiritus...
Hoe maak ik een spiritus boven een letter???

Sorry als iemand dit niet begrijpt.
Grieks is namelijk voor het VWO en dan is het moeilijk om alles nog eens duidelijk te maken... Dan word dit stuk tekst gewoon veel te vol
Ik heb het zo gedetaileerd mogelijk proberen uit te leggen.
O... Nog iets... ik zit in de 1e klas dus kom niet met NOG moeilijkere woorden aanzetten...
Advertentie
Oud 29-09-2007, 14:29
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Hoi! Grieks typen kan inderdaad lastig zijn op een PC. Op veel universiteiten wordt het programma Antioch gebruikt. Daarmee kun je heel gemakkelijk letters en bijbehorende frutseltjes typen. Nadeel is dat je er flink voor moet betalen.

Met Symbol kom je (in elk geval in Word) een heel eind. Over het algemeen is het een vrij logisch systeem: alfa onder de a, pi onder de p, kappa onder de k enz. Niet allemaal helaas. Zo zit de theta onder de q, de "eindsigma" onder SHIFT+v, enz. Hoe dan ook als je alle toetsen uitprobeert heb je al 90% van de letters te pakken. Als je iets niet kunt vinden kun je altijd nog Invoegen=>Symbool en je letter daar zoeken. Vergeet niet het lettertype binnen dat venstertje op Symbol te zetten. Accenten en spiriti heb ik nog niet kunnen typen met Symbol, maar evt. kun je je documentje uitprinten en ze er alsnog met pen bijschrijven.

Bij MSN werkt Symbol als het goed is ook gewoon.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 29-09-2007, 18:10
Leo Nellissen
Leo Nellissen is offline
Grieks typen op een computer is helemaal niet lastig: lees http://www.digischool.nl/kt/toetsenbord.htm en je kunt gewoon alles typen, met verschillende lettertypen en zonder kosten.
__________________
www.stilus.nl
Oud 29-09-2007, 22:05
Verwijderd
Dank je
Nu even kijken of het iets voor mij is.
Oud 29-09-2007, 22:08
Verwijderd
ehh.... ik krijg een dll. bestand binnen...
Ik snap er niks van
Oud 29-09-2007, 22:17
Verwijderd
Citaat:
Hoi! Grieks typen kan inderdaad lastig zijn op een PC. Op veel universiteiten wordt het programma Antioch gebruikt. Daarmee kun je heel gemakkelijk letters en bijbehorende frutseltjes typen. Nadeel is dat je er flink voor moet betalen.

Met Symbol kom je (in elk geval in Word) een heel eind. Over het algemeen is het een vrij logisch systeem: alfa onder de a, pi onder de p, kappa onder de k enz. Niet allemaal helaas. Zo zit de theta onder de q, de "eindsigma" onder SHIFT+v, enz. Hoe dan ook als je alle toetsen uitprobeert heb je al 90% van de letters te pakken. Als je iets niet kunt vinden kun je altijd nog Invoegen=>Symbool en je letter daar zoeken. Vergeet niet het lettertype binnen dat venstertje op Symbol te zetten. Accenten en spiriti heb ik nog niet kunnen typen met Symbol, maar evt. kun je je documentje uitprinten en ze er alsnog met pen bijschrijven.

Bij MSN werkt Symbol als het goed is ook gewoon.

Ik denk dat ik hier iets mee kan.
Ik heb denk ik een spiritus gevonden...
shift+\ ofzo..
en als het goed is heb de een andere spiritus met gewoon \
Misschien is dit wel bij achilles, het lettertype wat ik nu gebruik naast symbol
Ik haal ze wel door elkaar

Maar bij MSN heb ik Symbol niet gevonden.... is het soms live messanger nodig???
Oud 30-09-2007, 10:49
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Grieks typen op een computer is helemaal niet lastig: lees http://www.digischool.nl/kt/toetsenbord.htm en je kunt gewoon alles typen, met verschillende lettertypen en zonder kosten.
Dat lettertype heb ik een tijdje op de pc geinstalleerd gehad maar het is mi net zo onhandig in het gebruik als symbol. Zeker als je daarnaast nog een ander lettertype gebruikt.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 30-09-2007, 12:55
Verwijderd
Ik doe het allemaal nu een beetje met symbol...
Die spiritus is daar écht niet te vinden....
Wel zielig voor de Grieken, ze kunnen niet eens een fantsoenlijk lettertype hebben...
Oud 30-09-2007, 16:08
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Maar bij MSN heb ik Symbol niet gevonden.... is het soms live messanger nodig???
Geen idee, de laatste keer dat ik grieks typte met msn, had ik versie 6.0 oid
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 30-09-2007, 17:25
Verwijderd
Dan zal ik een nieuwe versie moeten zoeken
Ik heb een hele oude, Ik weet niet precies welke, maar het word wel tijd voor een nieuwe
Oud 30-09-2007, 19:23
Leo Nellissen
Leo Nellissen is offline
Citaat:
Dat lettertype heb ik een tijdje op de pc geinstalleerd gehad maar het is mi net zo onhandig in het gebruik als symbol. Zeker als je daarnaast nog een ander lettertype gebruikt.
Vreemd: dit toetsenbord is geen lettertype maar een invoerprogramma voor tekens. En die tekens kun je dan met verschillende lettertypen laten zien, zoals je in een gewoon Word-document met Arial, met Times New Roman of met Courier kunt werken.
Het voordeel van deze toetsenborddefinitie is dat je behalve in Word ook in andere programma's gewoon Grieks kunt typen. Het is in Unicode, en dat is de standaard mbt uitwisselbaarheid.
__________________
www.stilus.nl
Oud 30-09-2007, 20:36
Verwijderd
Ik snap niks van jou programma leo
t' Staat op mijn PC en ik weet niet wat ik er mee moet dus ja...
Oud 01-10-2007, 21:37
Sushii
Avatar van Sushii
Sushii is offline
ik heb live messenger en daar kan ik gewoon met symbol typen en als het goed is heeft bijna iedere pc dat tegenwoordig
__________________
Sushii is better than chocolate
Oud 02-10-2007, 11:38
Leo Nellissen
Leo Nellissen is offline
Citaat:
Ik snap niks van jou programma leo
t' Staat op mijn PC en ik weet niet wat ik er mee moet dus ja...
Dat is heel vervelend; want het is toch wel een fijne methode.

Als je het geheel gedownloaded hebt, pak je het uit met WinZip.

Je krijgt dan ook een handleiding: Grieks universeel.pdf.
Als je dan de aanwijzigingen volgt, kun je binnen een kwartiertje precies tikken wat je wilt.

Als het niet lukt, hoor ik het graag. Eventueel moet dan de handleiding aangepast worden!
__________________
www.stilus.nl
Oud 04-10-2007, 15:30
Verwijderd
Citaat:
ik heb live messenger en daar kan ik gewoon met symbol typen en als het goed is heeft bijna iedere pc dat tegenwoordig
Ik heb geen live messanger
Ik hab een oude versie
Maar nu heb ik het net gedownload en symbol staat er tussen
Oud 04-10-2007, 18:42
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Voor msn weet ik het niet.
Voor Word: je moet gewoon Antioch downloaden (moet je even googlen) Dan kun je je toetsenbord instellen zodat je ook spiriti kan typen en Griekse leestekens etc.

Er is een gratis versie van, maar die is tijdelijk. Wanneer je "proefperiode" is afgelopen krijg je elke keer dat je op het Antioch-knopje in Word drukt een melding dat je je moet registeren met een "Register" en "Annuleren" optie. Dan moet je gewoon annuleren doen. Je kunt gewoon gebruik blijven maken van je geïnstalleerde gratis versie. Je moet dat wel elke keer dat je Grieks wilt typen, wegklikken, dus als je dat heel vervelend vindt, moet je niet Antioch nemen.

Vraagje: heb jij echt al Grieks in de 1e? Ik kreeg dat pas in de tweede. Latijn al wel in de 1e.
Oud 04-10-2007, 19:42
Verwijderd
Ik krijg Latijn pas in de 2e
Is dat lastig?
Ik vind namelijk Grieks alleen al moeilijk genoeg
Ik kan net een beetje het alfabet en ik kan 36 woordjes Grieks.

EDIT:
Ik heb dat antioch gedownload en geïnstalleerd.
Ik lees de handleiding (waar ik niks weizer van word).
Maar ik heb geen idee hoe ik nou kan beginnen met Grieks typen.
Kan het zijn omdat ik word 2007 heb?

Laatst gewijzigd op 04-10-2007 om 19:53.
Oud 16-10-2007, 10:38
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Ik krijg Latijn pas in de 2e
Is dat lastig?
Ik vind namelijk Grieks alleen al moeilijk genoeg
Ik kan net een beetje het alfabet en ik kan 36 woordjes Grieks.

EDIT:
Ik heb dat antioch gedownload en geïnstalleerd.
Ik lees de handleiding (waar ik niks weizer van word).
Maar ik heb geen idee hoe ik nou kan beginnen met Grieks typen.
Kan het zijn omdat ik word 2007 heb?
In het begin is Latijn niet lastig. Maar op den duur vind ik het wel lastiger dan Grieks. Als je met Grieks alle onregelmatige werkwoordvervoegingen goed leert, vergeet je ze nooit meer. Bij Latijn gaan veel werkwoordvervoegingen op een gegeven moment op elkaar lijken. Maar de eerste paar jaar is het heel goed te doen, misschien nog wel makkelijker dan Grieks.

Over Antioch: heb je in Word een nieuwe knop gekregen (een rode letter G, of iets wat daar op lijkt?) Want als je daar op klikt, kun je Grieks typen. Het lettertype waar je in typt heet Visullius (ofzo, ik ben nu niet op m'n eigen computer, zal binnenkort nog wel even kijken hoe het precies heet) en dat is cursief. Bij die nieuwe knop in Word zit ook nog een optie 'Preferences' waar je verschillende opties hebt. O.a. het instellen van je toetsenbord om de leestekens en de spiriti te kunnen typen.

Ik zal binnenkort even kijken hoe ik het heb ingesteld, want zoals gezegd ben ik nu niet thuis. Ik weet niet of het uitmaakt welke Word-versie je hebt...
Ads door Google
Oud 29-10-2007, 16:04
Verwijderd
Ik heb antioch er op
Eindelijk gelukt, maar de grote vraag: hoe maak ik de spiritus?
Oud 29-10-2007, 17:41
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
Sorry als iemand dit niet begrijpt.
Grieks is namelijk voor het VWO en dan is het moeilijk om alles nog eens duidelijk te maken... Dan word dit stuk tekst gewoon veel te vol


Oud 29-10-2007, 21:48
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Ik heb antioch er op
Eindelijk gelukt, maar de grote vraag: hoe maak ik de spiritus?
Het is al meer dan een jaar geleden dat ik het gebruikt heb, maar volgens mij was het iets met die cijfers op het Numpad (dat blokje cijfers aan de rechterkant van je toetsenbord). 5+de letter die je wil, of 4.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 01-11-2007, 17:05
Verwijderd
het zijn 1 en 3
Maar bedankt
Oud 01-11-2007, 18:23
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Bijna goed
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 07-03-2009, 17:23
jflmskdj
Citaat:
Soms wil ik wel eens voor de grap even met msn een grieks lettertype gebruiken.
Maar wat blijkt. Er is geen Grieks lettertype daar...
Dus ik ben een lettertype gaan downloaden en het beschikbaar voor msn gemaakt.
Toen bleek dus dat ze het niet kunnen lezen omdat ze het lettertype niet in hun PC hadden staan.
Ze kregen allemaal van zulke '[]' vierkantjes als ik iets schreef.
Is er nou wel een Grieks lettertype in msn.
Of is het wel mogelijk dat mijn vrienden het gedownloade lettertype zonder '[]' kunnen lezen (op z'n Grieks natuurlijk )

Ook heb ik een probleem met het Griekse lettertype in word... (lettertype: Achilles of symbol)
Als ik een sigma wil maken die op het eind van een woord staat. dan blijft hij nog steeds de o met het streepje weergeven... (inplaats van de misvormde 's')
Weet iemand hoe ik dat kan veranderen?
Ook heb ik problemen met de spiritus...
Hoe maak ik een spiritus boven een letter???

Sorry als iemand dit niet begrijpt.
Grieks is namelijk voor het VWO en dan is het moeilijk om alles nog eens duidelijk te maken... Dan word dit stuk tekst gewoon veel te vol
Ik heb het zo gedetaileerd mogelijk proberen uit te leggen.
O... Nog iets... ik zit in de 1e klas dus kom niet met NOG moeilijkere woorden aanzetten...
Ja... en een c is zoals de Griekse letter "Chi"
Oud 08-03-2009, 21:01
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Up.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe Grieks typen?
Lalala1111
21 21-09-2008 22:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Eindexamenschrijvers 2005
Verwijderd
101 10-05-2005 16:39
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vraagje:
Nuck
2 12-02-2002 21:36
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Is er egen mogelijkheid 'symbol' lettertype in te voeren?
Optima
4 07-08-2001 10:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.