Oud 20-10-2003, 12:07
MAGIC-MAN
Avatar van MAGIC-MAN
MAGIC-MAN is offline
Een open brief van enkele leden van de leerlingenraad van het Rodenborch College

L.S.
Met een mengsel van verbazing, woede en ongeloof lezen wij het krantenbericht over de door snoepfabri-kant Mars aangekondigde campagne die leerlingen zal moeten stimuleren om Marsen, Bounty’s, Twixen en Balisto’s te consumeren. De school die naar verhouding van het aantal leerlingen de meeste wikkels zal verza-melen, zal getracteerd worden op een concert van niemand minder dan Idols-finalist Jim …

Een centrale rol in dit onzalige project zal zijn gere-serveerd voor de conciërge, want, zo laat een voorlichter van de snoepfabrikant ons weten, “een conciërge is altijd al een beetje de held, of de goedzak.” Bij het pro-motiemateriaal dat naar scholen gestuurd zal worden, zal ook een T-shirt zitten met de tekst “Ik kan er voor zorgen dat Jim bij ons op school komt”.
Navraag bij onze eigen conciërge laat gelukkig geen twijfel over zijn mening: nooooit van z’n leven …

Verbazing en ongeloof, ja. Wij vinden het namelijk te gek voor woorden. Dit kan toch niet serieus zijn? Gaat het misschien om een proefballonnetje om te kijken hoe de meningen verdeeld zijn, zodat op grond van die gegevens een actie op touw gezet zou kunnen worden die nog geraffineerder, nog misselijker is? En als we het wel serieus nemen, dan is daar onze woede. Want wij vinden deze campagne niet alleen een klap in het ge-zicht van iedere zichzelf respecterende conciërge van elke zichzelf respecterende school, maar vooral ook een belediging voor de integriteit en de intelligentie van alle leerlingen.

Een dag later bereiken ons via de massamedia berichten waaruit blijkt dat de snoepfabrikant zijn campagne zal gaan aanpassen. Teveel verzet, teveel negatieve reacties, wij staan dus gelukkig niet alleen. De marsmannetjes weten zich klaarblijkelijk geen raad. Wij citeren dagblad Trouw: “Mars wil met een andere insteek van de actie geen directe link meer leggen naar consumptie. De tien scholen die op de leukste manier kunnen aangeven waarom hun conciërge zo geweldig is, winnen een op-treden van Jim.” Zielig, echt ronduit zielige kronkels.

Wie denken ze bij Mars eigenlijk dat wij zijn? Een kudde klakkeloos consumerende schapen? Denken ze nou echt dat wij net als onze overheden op de knieën liggen voor de afgoden genaamd vrije markt en economische groei? Zouden ze echt denken dat wij niet doorhebben hoe de grote multinationals als kwaadaardige weefsels onze aarde aan het opvreten zijn? Produceren en consumeren alsof het niet op kan? En dat nota bene in deze tijd waarin mensen uit verschillende culturen elkaar soms om niks de hersens inslaan, een tijd waarin onze overheid voor de zoveelste maal meent te moeten bezuinigen op zorg en onderwijs , dat zijn wij toch?

Hee, volk van Mars, doe eens iets constructiefs, steek eens wat moeite en geld in beter onderwijs of stuur een deel van jullie opbrengst naar projecten die bijdragen aan een betere verstandhouding tussen verschillende culturen – om maar een paar willekeurige zijstraten te noemen. Of zullen wij een tegenactie beginnen? Onze medeleerlingen aanzetten om geen Marsen, Bounty’s, Twixen of Balisto’s meer te kopen, maar in plaats daar-van die bedragen te storten op rekeningen van organisaties die honger in derde wereldlanden bestrijden of zoiets? Ja? Snoepje van eigen deeg?

Onze school komen jullie in elk geval niet binnen. Wegwezen, opzouten, voorwaarts mars …

Jessica De Bel
Maaike Klerkx
Marjolein Buijssen
Milon van Dommelen
Said Kerrar

NIET VERGETEN EN ALSJEBLIEFT DOEN;

Stuur een steunbetuiging/reactie aan; skerrar@planet.nl Wij verzamelen ze en doen er wat mee !

reageren kan ook per post;



Rodenborch College
T.a.v: De leerlingenraad
T.M. Kortenhorstlaan 4
5244 GD ROSMALEN
__________________
Als de wereld een appel is........dan is de school een rotte plek

Laatst gewijzigd op 20-10-2003 om 12:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2003, 12:21
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Beetje domme brief. De argumenten zijn slecht aanwezig, en die er wél staan zijn drogredenen.

Denk ook eens na waarom je school zoiets doet. Juist, voor het geld. En met dat geld komen er weer allemaal leuke voorzieningen waar ook jij profijt van hebt.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen

Laatst gewijzigd op 20-10-2003 om 12:24.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 12:34
Verwijderd
Het is een principiële brief en ik denk niet dat je daar veel argumentatie voor nodig hebt. Het gaat immers om meningen, er wordt niet op financiële of rationele gronden betoogd dat consumeren slecht is of whatever.

In zo'n brief gaat het om de signaalfunctie als zodanig, en ik denk dat die met zo'n brief als deze wel bereikt wordt.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 12:46
Verwijderd
Citaat:
MAGIC-MAN schreef op 20-10-2003 @ 12:07:
Denken ze nou echt dat wij net als onze overheden op de knieën liggen voor de afgoden genaamd vrije markt en economische groei? Zouden ze echt denken dat wij niet doorhebben hoe de grote multinationals als kwaadaardige weefsels onze aarde aan het opvreten zijn? Produceren en consumeren alsof het niet op kan? En dat nota bene in deze tijd waarin mensen uit verschillende culturen elkaar soms om niks de hersens inslaan, een tijd waarin onze overheid voor de zoveelste maal meent te moeten bezuinigen op zorg en onderwijs , dat zijn wij toch?
Beetje spijtige alinea. Allemaal nep-argumenten. Mars Inc. lacht zich natuurlijk rot om een paar scholieren die denken met dit idealistische gelul iets te bereiken. Walgelijk quasi-volwassen taalgebruik: 'Produceren en consumeren alsof het niet op kan?'. Een tijd waarin mensen uit verschillende culturen elkaar de kop inslaan? Hallo, dat gebeurt al een paar duizend jaar. En wat heeft dat in godsnaam te maken met een marketingcampagne
Citaat:
Hee, volk van Mars, ... Snoepje van eigen deeg?
Wederom een beetje jammer. Alsof scholieren minder Marsen kopen omdat een paar grietjes uit een leerlingenraad vinden dat Mars meer geld in ontwikkelingsprojecten moet steken. Als je principieel wilt zijn met een brief, blijf dan wel realistisch.

Waar slaat dat 'leuke' taalgebruik op? 'Marsmannetjes, snoepje van eigen deeg, volk van Mars'. Yeah right, dat zorgt voor een serieuze houding.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 13:33
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Dit doet me denken aan die protestactie van een basisschool waarbij geprotesteerd werd tegen het plaatsen van windmolens in zee omdat daar soms vogels tegenaan vliegen en dat heel erg "zielug" is.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 20-10-2003 @ 13:33:
Dit doet me denken aan die protestactie van een basisschool waarbij geprotesteerd werd tegen het plaatsen van windmolens in zee omdat daar soms vogels tegenaan vliegen en dat heel erg "zielug" is.


idd
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 14:00
Verwijderd
Citaat:
MAGIC-MAN schreef op 20-10-2003 @ 12:07:

Wie denken ze bij Mars eigenlijk dat wij zijn? Een kudde klakkeloos consumerende schapen? Denken ze nou echt dat wij net als onze overheden op de knieën liggen voor de afgoden genaamd vrije markt en economische groei? Zouden ze echt denken dat wij niet doorhebben hoe de grote multinationals als kwaadaardige weefsels onze aarde aan het opvreten zijn? Produceren en consumeren alsof het niet op kan? En dat nota bene in deze tijd waarin mensen uit verschillende culturen elkaar soms om niks de hersens inslaan, een tijd waarin onze overheid voor de zoveelste maal meent te moeten bezuinigen op zorg en onderwijs , dat zijn wij toch?


Zoals eerder opgemerkt, een bijzonder trieste rosemulleriaanse alinea. Oproepen tegen de vrijemarkt, globalisering en inkomensongelijkheid in de wereld, in welk verband staat dat tot het probleem wat zich voordoet op jullie school?

Denk je werkelijk dat je met naieve flower-power uitroepen die zelfs brugklasser onwaardig klinken enige invloed kan uitoefenen op mars, of het debat waar het werkelijk om draait?

Waarom gaat er geen enkele zin over het probleem van overgewicht, wat een naderend gevaar is veel groter dan bijvoorbeeld de vergrijzing. Waarom oppert niemand de gedachte dat als iedere leerling van een school van bijvoorbeeld tweeduizend leerlingen 10 euro inlegt je ook jim kan huren zonder mars te sponseren?

Hee, volk van Mars, doe eens iets constructiefs, steek eens wat moeite en geld in beter onderwijs of stuur een deel van jullie opbrengst naar projecten die bijdragen aan een betere verstandhouding tussen verschillende culturen – om maar een paar willekeurige zijstraten te noemen. Of zullen wij een tegenactie beginnen? Onze medeleerlingen aanzetten om geen Marsen, Bounty’s, Twixen of Balisto’s meer te kopen, maar in plaats daar-van die bedragen te storten op rekeningen van organisaties die honger in derde wereldlanden bestrijden of zoiets? Ja? Snoepje van eigen deeg?

jaja, mars kan de wereld verbeteren.... pff, ga moeder teresa achterna kinders

Onze school komen jullie in elk geval niet binnen. Wegwezen, opzouten, voorwaarts mars …

ze zitten helaas al vele jaren in de snoepautomaten in de kantine van iedere school
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 15:11
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Lijkt me iets uitstekends voor de kantine!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 15:21
fractuur
fractuur is offline
Misschien btje stomme raag, maar wat wil je er mee bereiken? Dat Mars zich aangesproken voelt? Protest(re)actie vanuit de consumenten? Verpesting van de doelgroep? Evenlaten horen dat jullie ook een briefje kunnen opstellen?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 15:23
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
pfff...wat zijn we alto zeg! we zijn TEGEN mars...whoeee , ik ben echt jaloers op jullie hoor...laat de mensen die graag mars eten en graag Jim muziek luisteren toch lekker in hun waarde.
Jullie hadden ook energie kunnen steken in een actie om voor bijvoorbeeld Liberia, waar op dit moment baby'tjes dood liggen te gaan van de honger,iets moois op poten te zetten.Maar nee wij zijn de echte super alto's wij zijn tegen Mars...nou erg veel succes met jullie actie...maar t slaat werkelijk nergens op...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 20-10-2003 @ 12:21:
Denk ook eens na waarom je school zoiets doet. Juist, voor het geld. En met dat geld komen er weer allemaal leuke voorzieningen waar ook jij profijt van hebt.
Bij ons wordt toevallig alleen de congierge er rijker van.. Bovendien een school die stimuleert dat haar leerlingen Mars etc. gaan eten: alsof de Nederlander nog niet dik genoeg is?! Ik vind het verkeerd als een school zoiets ongezonds gaat aanmoedigen.

'k vraag me af of Mars hun marsen wel degelijk weg willen .. Ik bedoel: een concert van Jim als prijs Gister hoorde ik 'm life op yorin oid; werkelijk zo vals als een kraai Niet bepaald een aanlokkelijk vooruitzicht
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:27
Thomas
Thomas is offline
Waar gaat dit over dan?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:31
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 20-10-2003 @ 15:23:
pfff...wat zijn we alto zeg! we zijn TEGEN mars...whoeee , ik ben echt jaloers op jullie hoor...laat de mensen die graag mars eten en graag Jim muziek luisteren toch lekker in hun waarde.
Jullie hadden ook energie kunnen steken in een actie om voor bijvoorbeeld Liberia, waar op dit moment baby'tjes dood liggen te gaan van de honger,iets moois op poten te zetten.Maar nee wij zijn de echte super alto's wij zijn tegen Mars...nou erg veel succes met jullie actie...maar t slaat werkelijk nergens op...

wat hij zegt
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:31
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
over een stel verhitte alto's die actie ondernemen tegen de monopolistische bedrijven met een -uiteraard- kapitalistische instelling...zij zijn uiteraard veeeel en veeeel beter(en alternatiever) ...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:33
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 20-10-2003 @ 17:13:
Bij ons wordt toevallig alleen de congierge er rijker van.. Bovendien een school die stimuleert dat haar leerlingen Mars etc. gaan eten: alsof de Nederlander nog niet dik genoeg is?! Ik vind het verkeerd als een school zoiets ongezonds gaat aanmoedigen.
Weet je dat het leven überhaupt heel ongezond is? Je schijnt er zelfs dood aan te gaan.
Of een leerling een Mars eet of niet, is de vrije keuze van de leerling. Deze betutteling is absoluut niet noodzakelijk.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:51
zwoesj
zwoesj is offline
Zeikerd.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 21:18
de communiceerbeer
Avatar van de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Ik vind het een beetje jammer.
__________________
jdfjdxjkdsk
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 21:43
Verwijderd
Kansloos.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-10-2003, 23:15
Verwijderd
Je bereikt er niets mee...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 01:37
Nebuchadnezzar
Avatar van Nebuchadnezzar
Nebuchadnezzar is offline
het gebaar is goed, dat idee van mars is idd te lomp voor woorden
alleen jammer dat jullie argumenten idd niet zooo goed zijn


*off toppic* @MAGIC MAN als je op het rodenborch zit, ken je toevallig een Elke, zoja kun je dr de groeten doen
__________________
Darling, when God put teeth in your mouth, he ruined a perfectly good arsehole.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 01:50
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Iedereen kent Elke natuurlijk.

Ik zou het anders aanpakken, stimuleer de consumptie van marsen en andere anusrepen, en als die Jostiband-Jim langskomt dan knuppel je'm helemaal dood.

En dat dan als nieuwe reclame van Mars.
Hmmm.

Betere argumenten, trouwens:
Mars is niet te vreten, wij willen euroshoppersherry met olijven.
Iets eten en/of leren op school is zo vorige eeuw.
Jim is een heameau.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 07:59
Verwijderd
*heeft de harde kern eruit gehaald*

Vreet je dood aan marsen. betaal kapitalen. om dan een optreden te zien dat iemand anders tig x goed kan.

maarja, ik wens je veel suck6.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 08:26
Verwijderd
Ik zou het anders willen stellen: Mars is een bron van energie, dus als die kinders genoeg glucose-reepjes naar binnen werken, liggen ze niet meer te slapen in de les!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 09:29
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Overigens:
De vader van Maaike, is dat toevallig een wiskundeleraar?
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 09:38
kast
Avatar van kast
kast is offline
Wat een idiote brief, iedereen kan toch wel voor zichzelf beslissen of hij/zij mee wil doen met zo'n actie. Als je al je geld uitgeeft aan marsen om jim te zien moet je dat zelf weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2003, 15:42
MAGIC-MAN
Avatar van MAGIC-MAN
MAGIC-MAN is offline
Citaat:
Nebuchadnezzar schreef op 21-10-2003 @ 01:37:
het gebaar is goed, dat idee van mars is idd te lomp voor woorden
alleen jammer dat jullie argumenten idd niet zooo goed zijn


*off toppic* @MAGIC MAN als je op het rodenborch zit, ken je toevallig een Elke, zoja kun je dr de groeten doen
Jaja ik ken Elke wel, die zit bij mij in de klas zelfs maar ik zal wel kkes de groete doen
__________________
Als de wereld een appel is........dan is de school een rotte plek
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 17:39
Verwijderd
alsof de gem Nederlander nog niet dik genoeg is en trouwens wie wil er nou jim op school??
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:04
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
mja. vind het een beetje een loze brief. Wat wil je ermee bereiken? Met het schoolbestuur kan je erg goed overleggen om deze actie te omzeilen denk ik.Ik vraag mij namelijk af of de school zich überhaupt wel wil lenen om als slaafje van de mars te handelen.

Ik snap echt niet waarom je deze open brief stuurt. Het enige zou zijn om de bekendheid van de LR op teschrioeven, maar dat kan toch veel beter met propageren van zaken die je al bereikt hebt?
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 20-10-2003 @ 17:33:
Weet je dat het leven überhaupt heel ongezond is? Je schijnt er zelfs dood aan te gaan.

Zonder leven ook geen leven .. (lekker krom maar dat is de jouwe ook (m.i.))


Of een leerling een Mars eet of niet, is de vrije keuze van de leerling. Deze betutteling is absoluut niet noodzakelijk.

Betutteling?! Sinds wanneer is de school betuttelend als hij/zij (?) neutraal blijft?

Verder heeft de school een bepaalde macht, ze heeft een voorbeeldfunctie. Een leerling is eerder geneigd van zo'n 'voorbeeld' iets aan te nemen (lett. en figuurlijk) Zo krijgen ze een bepaald denkpatroon: " ooh, 2 a 3 marsen op een dag is wel normaal, de school biedt 't toch immers aan?" oke, waarschijnelijk ietswat overdreven maar ik vind het dus wat machtsmisbruik. Een school moet het goede voorbeeld geven, punt uit.

Nog iets. Denk aan 't voorbeeld dat al je vrienden drugs gebruiken en je telkens wat aanbieden. "wil je echt niet eentje blowen?, flauw hoor " Dan moet je een behoorlijk sterk persoon zijn om te blijven weigeren. Door die reclame van Mars wordt je ook beinvloed, of je nu wil of niet, en zul je waarschijnelijk meer Marsen gaan kopen (wat natuurlijk niet voor iedereen geldt, maar in 't algemeen). En als 't i.p.v een Mars nu een glas water was had ik gezegd: oke, prima! Maar Marsen zijn relatief slecht en die zal je, als school iig, maar beter niet aanmoedigen.

oh, ik ben het wel eens dat het uiteindelijk de vrije keus van de leerling blijft om wel of geen Mars te kopen..
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:58
Verwijderd
Ik ben tegen Jim, dus geen steunbetuiging...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 19:14
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
MAGIC-MAN schreef op 21-10-2003 @ 15:42:
Jaja ik ken Elke wel, die zit bij mij in de klas zelfs maar ik zal wel kkes de groete doen
Zo zo.. Sommige mensen treffen het wel.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn eigen boeken
Demipet660
6 04-09-2015 07:41
Vrije tijd Opmerkelijke Sportberichten, deel III
Gimme more beer
500 29-09-2006 15:00
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap BRIEF.. van Mohammed B AAN HIRSHI ALI
IGRA
36 08-11-2004 18:26
Psychologie brief
aboe
11 15-08-2003 20:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap EU: voorzittersschap in handen van de Italianen
Gatara
53 04-07-2003 11:53
Verhalen & Gedichten Hulp voor een vage brief
CKY-Jackass
1 08-06-2003 13:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.