Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2011, 11:20
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
ik ga over twee weken naar Hongarije om daar een paar maanden te studeren. Volgens de website van de Hongaarse ambassade moet je je bij een verblijf van langer dan 90 dagen laten registreren in de gemeente waar je gaat verblijven. Dit wil ik op zich best doen, maar volgens de hongaarse erasmuscoordinator moet ik voor deze registratie een hele papierwinkel aan dingen tonen, van bankafschriften, tot verklaringen van beide universiteiten en moet ik een hongaarse zorgverzekering hebben. Ik heb geen zin om een hongaarse zorgverzekering af te sluiten omdat mijn eigen zorgverzekering wereldwijde dekking heeft en ik ook bij langere verblijven in het buitenland verzekerd ben. Ook heb ik eigenlijk geen zin om mijn hele financiele situatie te delen met de hongaarse ambtenaren.

Aangezien ik 92 dagen daar heen ga, vroeg ik me af of ik niet gewoon tussendoor even 3 dagen naar een ander land kon gaan (wat ik eigenlijk toch al van plan was) on deze situatie te voorkomen? Dan ben ik 89 dagen in hongarije geweest en zou ik me dus niet te hoeven registreren. Of werkt dat niet zo?

Bovendien vraag ik me af of de hongaarse autoriteiten uberhaupt dit soort dingen van schengen-burgers mogen vragen?
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2011, 14:22
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
stom gedoe, het hele shengenverdrag draait om vrije doorgang.

ik neem aan dat ze zo'n periode rekenen van datum tot datum (dus normaal visaperiode) maar omdat het een shengenland is en je geen visa nodig heb vraag ik me überhaupt af hoe ze zo'n periode rekenen aangezien je feitelijk niet eens hoeft te melden dat je het land in/doorreist
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 15:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe het nu zit weet ik niet precies maar toen ik in 2004 voor een jaar naar België ging moest ik me daar ook ingeschrijven in het vreemdelingenregister. Moest toen ook soortgelijke dingen overleggen die jij noemt, de politie kwam langs om te kijken of ik daadwerkelijk woonde op het adres wat ik op gaf, etc. Uiteindelijk kreeg ik een verlijfsvergunning. Zorgverzekering hoefde ik daar niet af te sluiten maar dat verschilt wellicht per land? En toen was het in Nederland ook gewoon nog met ziekenfonds/particulier dus ook weer een beetje anders. Of je er onderuit kan komen weet ik niet. Vriendin van me die toen ook in België woonde is gewoon in Nederland ingeschreven gebleven in het GBA en heeft zich nooit in België laten inschrijven maar kreeg toen wel problemen met het aantonen dat ze uitwonend was voor de IB-Groep, weet niet of dat bij jou eventueel nog meespeelt?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 23:59
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Ik blijf sowieso in Nederland ingeschreven staan. Ik woon samen met mijn vriend in een heel fijn huisje dat op mijn naam staat, dus ik moet wel ingeschreven blijven. Al mijn spullen blijven ook in Nederland, afgezien van mijn kleding.

Ik zou ook niet weten hoe ze zouden moeten meten wanneer ik Hongarije binnenkom, misschien via de luchtvaartmaatschappij?
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:43
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Zorgverzekering hoef je daar niet af te sluiten. Sterker nog, zolang je niet in het buitenland werkt ben je verplicht je zorgverzekering in Nederland aan te houden. Tenminste, zolang je binnen de EU blijft, want daar zijn EU-regels voor. Als je dus alleen gaat studeren hou je je Nederlandse zorgverzekering.

Geloof me, ik kan het weten, ik woon namelijk al jaren in het buitenland en wenste dat die regel er niet was aangezien de zorgverzekering hier in Zweden gratis is...
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 11:04
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Dat is goed om te weten.

Ik denk trouwens dat ik me gewoon niet ga melden bij de plaatselijke overheid. Ik moet daar van de universiteit een certificaat krijgen, maar de persoon die dat uitgeeft werkt maar 1 dag per week, dus tegen de tijd dat ik dat certificaat heb ben ik er nog nog minder dan 90 dagen.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.