Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2003, 19:29
Ninja_Nina
Ninja_Nina is offline
Ik geloof niet in God, maar toch denk ik wel eens dat het heel fijn zou zijn als ik dat zou kunnen.

Het klinkt misschien raar, niemand kan mij overtuigen dat God bestaat, maar mensen die in een God geloven hebben tenminste houvast in het leven. Zij kunnen altijd bij hem steun vinden en hebben voor veel meer zaken een verklaring.
Zijn jullie zeg maar ook wel een 'jaloers' op mensen die geloven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2003, 19:37
Miss Helena
Avatar van Miss Helena
Miss Helena is offline
Ik heb niet hetzelfde als jij, ik ben wel gelovig, maar ik kan begrijpen dat je zo denkt... Kan t moeilijk uitleggen, maar heb r zelf ook wel eens over nagedacht. Als ik t moeilijk heb, zoek ik steun dmv mn geloof. Ik geloof erin dat bepaalde dingen zo hebben moeten zijn, hoe moeilijk ook. Het geloof heeft mij geholpen door te gaan. Ik zeg niet dat t geloof alleen n reden is, helemaal niet, maar wel 1 van de. Het kan bepaalde dingen een reden geven denk ik... geloof ik...
__________________
We'll meet again... Love you
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 19:53
Verwijderd
Ik heb dat ook wel een beetje gehad. Ondanks dat ik mijn hele leven zo ongeveer atheistisch ben geweest, ken ik toch wel momenten dat je hoopt dat er iets meer is, dat je dingen niet voor niets meemaakt, dat iemand voor je zorgt en alles uiteindelijk goed laat komen... maar het is onrealistisch.

Verder heb ik vooral medelijden met mensen die geloven :\
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 20:23
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Morgan schreef op 07-04-2003 @ 20:53:
Ik heb dat ook wel een beetje gehad. Ondanks dat ik mijn hele leven zo ongeveer atheistisch ben geweest, ken ik toch wel momenten dat je hoopt dat er iets meer is, dat je dingen niet voor niets meemaakt, dat iemand voor je zorgt en alles uiteindelijk goed laat komen... maar het is onrealistisch.

Verder heb ik vooral medelijden met mensen die geloven :\
medelijden met mensen die geloven ?? ergens in geloven is toch ook voor jou prettig ?? En als je dan gelooft dat er iemand is geweest die ervoor heeft gezorgt dat alles beter kan worden voor jou ?? dan hoef je daar toch geen medelijden mee te hebben.. ik denk dat je dat moet benijden.. GELOOF HOOP EN LIEFDE daar gaat het volgens mij om !!!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 20:31
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
ik geloof in mijzelf, dat is wat je nodig hebt om te overleven in deze wereld
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 23:38
Verwijderd
Nee, niet jaloers. Simpelweg omdat ik het geloof ik een God helemaal niet nodig heb/vind.

Wel snap ik niet zo goed hoe sommigen zo naief kunnen zijn door in iets 'nietsbestaands' te geloven. En als er uberhaupt al iets zou bestaan, zie ik geen reden om dat te aanbidden
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 09:55
Toemoesh
Avatar van Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
N00dles schreef op 08-04-2003 @ 00:38:
Nee, niet jaloers. Simpelweg omdat ik het geloof ik een God helemaal niet nodig heb/vind.

Wel snap ik niet zo goed hoe sommigen zo naief kunnen zijn door in iets 'nietsbestaands' te geloven. En als er uberhaupt al iets zou bestaan, zie ik geen reden om dat te aanbidden
Een God of een hogere macht wordt door mensen aanbeden als 'schouder om op te huilen' in moeilijke tijden. Als een persoon op een bepaald moment verdriet heeft en hij heeft op dat moment niemand om naar toe te gaan, dan gebruikt hij zijn God als uithuipunt. Een God is dus zeker niet iets onzinnigs om in te geloven...
__________________
Nostalgie is niet meer wat het geweest is...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 11:13
Verwijderd
Maar dan zouden ze alsnog alleen zijn...Ik bedoel, ze ervaren God dan misschien wel in hun gedachten, maar niet in werkelijkheid. Dus een echte schouder om op uit te huilen is het niet, aangezien hij niet fysisch aanwezig is, alleen geestelijk.

Bovendien wordt die geestelijke aanwezigheid m.i. gevormd door de sterke wens van de persoon die wil dat hij bestaat.

Overigens kan ik best begrijpen dat mensen steun uit een fictieve entiteit kunnen halen, maar ik kan dat nou eenmaal niet.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 11:18
*Burning water*
*Burning water* is offline
Jup, mensen die geloven hebben tenminste de zekerheid dat er een fijn leven na de dood op hen wacht, als ze maar goed hun best doen in dit leven. Dat is natuurlijk wel een prettig idee.
Helaas ben ik van geen van de godsdiensten overtuigd, en heb die zekerheid niet. Aan de andere kant vind ik dat niet erg; ik ben tenminste niet verblind door een bepaalde godsdienst, die voorschrijft hoe je over bepaalde dingen moet denken.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 14:34
Ninja_Nina
Ninja_Nina is offline
Citaat:
Morgan schreef op 07-04-2003 @ 20:53:
Ik heb dat ook wel een beetje gehad. Ondanks dat ik mijn hele leven zo ongeveer atheistisch ben geweest, ken ik toch wel momenten dat je hoopt dat er iets meer is, dat je dingen niet voor niets meemaakt, dat iemand voor je zorgt en alles uiteindelijk goed laat komen... maar het is onrealistisch.

Verder heb ik vooral medelijden met mensen die geloven :\
Maar het is niet zo dat ik erge dingen mee heb gemaakt of zo. Ik ben heel gelukkig en heb nooit problemen of wat dan ook.

Maar ik denk gewoon dat als je in een God gelooft dat je bij alles steun aan hem hebt. Ook gewoon als je de volgende dag iets moeilijks moet doen, gewoon van: God helpt me wel en samen met hem sla ik me er doorheen.
Heb je over het algemeen minder zorgen als je in een God gelooft?
Of zie ik dat nu verkeerd...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Ninja_Nina schreef op 07-04-2003 @ 20:29:
Ik geloof niet in God, maar toch denk ik wel eens dat het heel fijn zou zijn als ik dat zou kunnen.

Het klinkt misschien raar, niemand kan mij overtuigen dat God bestaat, maar mensen die in een God geloven hebben tenminste houvast in het leven. Zij kunnen altijd bij hem steun vinden en hebben voor veel meer zaken een verklaring.
Zijn jullie zeg maar ook wel een 'jaloers' op mensen die geloven?
Ik geloof, ben zo ook opgevoed, in God. Maar heb het er vaak moeilijk mee. Geloofskrisies zeg maar: niet iets om jaloers op te zijn dus maar over het algemeen snap ik je wel: je zou eigenlijk stiekem ook wel eens wat willen om je achter te verschuilen e.d.? Maar alsje dat nu weet: waarom zoek je niet verder dan?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Ninja_Nina schreef op 08-04-2003 @ 15:34:
Maar het is niet zo dat ik erge dingen mee heb gemaakt of zo. Ik ben heel gelukkig en heb nooit problemen of wat dan ook.

Maar ik denk gewoon dat als je in een God gelooft dat je bij alles steun aan hem hebt. Ook gewoon als je de volgende dag iets moeilijks moet doen, gewoon van: God helpt me wel en samen met hem sla ik me er doorheen.
Heb je over het algemeen minder zorgen als je in een God gelooft?
Of zie ik dat nu verkeerd...
Ik ook niet...

En dat klopt ook wel, wat je zegt. Maar je kan ook geloven dat de geest van je dode opa (ik zeg maar wat) je bijstaat. Of je kat. Weet ik veel...
Wat dat betreft heb je minder zorgen. Aan de andere kant word je steeds meer uitgelachen en bespot als gelovige, en dus heb je meer zorgen...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 20:27
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 07-04-2003 @ 21:23:
medelijden met mensen die geloven ?? ergens in geloven is toch ook voor jou prettig ?? En als je dan gelooft dat er iemand is geweest die ervoor heeft gezorgt dat alles beter kan worden voor jou ?? dan hoef je daar toch geen medelijden mee te hebben.. ik denk dat je dat moet benijden.. GELOOF HOOP EN LIEFDE daar gaat het volgens mij om !!!
Ik vind het zielig dat mensen zo bang zijn dat ze gaan geloven in onredelijke dingen. Ik heb medelijden met mensen die het leven niet aankunnen zonder een verzonnen hulp. Ik vind het triest dat mensen hun hele leven ondergeschikt vinden aan wat hen zogenaamd na de dood staat te wachten. Ze zullen verschrikkelijk teleurgesteld worden. En ik zal helaas niet in staat zijn om 'ziejewel!' te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 20:33
Ninja_Nina
Ninja_Nina is offline
Citaat:
KurtYo schreef op 08-04-2003 @ 19:05:
Ik geloof, ben zo ook opgevoed, in God. Maar heb het er vaak moeilijk mee. Geloofskrisies zeg maar: niet iets om jaloers op te zijn dus maar over het algemeen snap ik je wel: je zou eigenlijk stiekem ook wel eens wat willen om je achter te verschuilen e.d.? Maar alsje dat nu weet: waarom zoek je niet verder dan?
Omdat ik toch denk dat ik zelf sterk genoeg ben om mn eigen leven te leiden. Ik heb zelf zeg maar best veel zelfvertrouwen en als ik even wat moeilijks heb helpen mijn familie of vrienden me wel. Ik heb dus simpelweg geen God nodig denk ik.

Maar dan denk ik weer: zijn het vooral mensen die een beetje ongelukkig zijn, of veel tegenslagen hebben, die hun heil in een God zoeken?
Of is het voor gelukkige mensen ook een steun?
Dan heb je zeg maar gewoon wat extra in je leven: je hebt het fijn blablabla en je hebt nog eens een God die lekker naar je luistert en je helpt als dat ooit eens nodig moge zijn.
Das toch wel beter denk ik dan

Maar ja, ik denk dat ik te nuchter ben voor zo'n dingen...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 20:35
eline85
eline85 is offline
ik snap wat je bedoelt ninja_nina. ik dacht altijd precies hetzelfde. ik ben sinds nog niet zo heel lang zelf christelijk, en het vertrouwen enzo steunt mij heel erg. ik snap trouwens ook precies wat mensen bedoelen die atheistisch zijn, ik was eerst ongeveer zo atheistisch als maar zijn kon. ik vind het alleen een beetje jammer dat ik op dit forum zoveel mensen zie die geen respect hebben voor mensen die wel gelovig zijn, of ze nou christelijk zijn, islamitisch of whatever. het is toch niet zo heel moeilijk om mensen gewoon te respecteren, ongeacht hun geloof? de meeste gelovigen respecteren atheisten ook hoor, al lijkt dat soms niet zo.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Ninja_Nina schreef op 08-04-2003 @ 21:33:
Omdat ik toch denk dat ik zelf sterk genoeg ben om mn eigen leven te leiden. Ik heb zelf zeg maar best veel zelfvertrouwen en als ik even wat moeilijks heb helpen mijn familie of vrienden me wel. Ik heb dus simpelweg geen God nodig denk ik.

Maar dan denk ik weer: zijn het vooral mensen die een beetje ongelukkig zijn, of veel tegenslagen hebben, die hun heil in een God zoeken?
Of is het voor gelukkige mensen ook een steun?
Dan heb je zeg maar gewoon wat extra in je leven: je hebt het fijn blablabla en je hebt nog eens een God die lekker naar je luistert en je helpt als dat ooit eens nodig moge zijn.
Das toch wel beter denk ik dan

Maar ja, ik denk dat ik te nuchter ben voor zo'n dingen...
Mensen die op latere leeftijd christelijk worden, zaten vaak eerst wel in de knoop met zichzelf *heeft dit uit persoonlijke ervaring, kan niet bijzonder algemeen zijn. Is in haar buurt wel vrij algemeen* Mensen die christelijk opgevoed zijn en nooit verder gedacht hebben zijn niet minder of meer gelukkig dan anderen...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 22:10
goodfella
goodfella is offline
Ik kan niet begrijpen hoe 'dom' sommige mensen hier reageren. Vooral de forumbaas morgan, heel jammer. Ik sluit me totaal bij Nina aan. Ik zou graag het geloof overnemen, maar helaas ben ik er al materialistisch voor. Ik ben verslaafd aan de technologie en de lol.
__________________
each day we will spill their blood until it rains down from the skies
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 08-04-2003 @ 21:27:
Ik vind het zielig dat mensen zo bang zijn dat ze gaan geloven in onredelijke dingen. Ik heb medelijden met mensen die het leven niet aankunnen zonder een verzonnen hulp. Ik vind het triest dat mensen hun hele leven ondergeschikt vinden aan wat hen zogenaamd na de dood staat te wachten. Ze zullen verschrikkelijk teleurgesteld worden. En ik zal helaas niet in staat zijn om 'ziejewel!' te zeggen.
zo bang zijn?
ik ben niet bang?
uhhh? wtf
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-04-2003, 00:14
Verwijderd
Citaat:
sweetsterretje schreef op 12-04-2003 @ 23:27:
zo bang zijn?
ik ben niet bang?
uhhh? wtf
Nee nu niet, nu heb je iets om je aan vast te houden
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 08:21
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Morgan schreef op 08-04-2003 @ 21:27:
Ik vind het zielig dat mensen zo bang zijn dat ze gaan geloven in onredelijke dingen. Ik heb medelijden met mensen die het leven niet aankunnen zonder een verzonnen hulp. Ik vind het triest dat mensen hun hele leven ondergeschikt vinden aan wat hen zogenaamd na de dood staat te wachten. Ze zullen verschrikkelijk teleurgesteld worden. En ik zal helaas niet in staat zijn om 'ziejewel!' te zeggen.
Denk je nou werkelijk dat de geest van een gelovige zo werkt?
Ze geloven echt niet (allemaal) omdat ze het leven niet aankunnen zonder 'zelfverzonnen hulp'.
puur belachelijk,achterlijke onzin.
Ze geloven omdat hun gevoel dat zegt.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 14:49
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Morgan schreef op 08-04-2003 @ 21:27:
Ik vind het zielig dat mensen zo bang zijn dat ze gaan geloven in onredelijke dingen. Ik heb medelijden met mensen die het leven niet aankunnen zonder een verzonnen hulp. Ik vind het triest dat mensen hun hele leven ondergeschikt vinden aan wat hen zogenaamd na de dood staat te wachten. Ze zullen verschrikkelijk teleurgesteld worden. En ik zal helaas niet in staat zijn om 'ziejewel!' te zeggen.
En wat is jou versie van ons leven dan beste Morgan... Een toeval ? Jij hebt volgens de Bijbel ook GEEN EXCUUS om niet in God te geloven, omdat de hele schepping (de natuur) het bewijs voor Zijn bestaan is. Bovendien is mijn geloof in Jezus geen ondergeschikt zijn aan, maar een OVERWINNIG op de heerser van deze Wereld. Dit zal voor jouw wel als kletskoek overkomen, maar ik ben verdrietig als ik ZIEJEWEL tegen jou moet zeggen straks, omdat je gewoon niks met God te maken wilde hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 15:37
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 13-04-2003 @ 15:49:
Jij hebt volgens de Bijbel ook GEEN EXCUUS om niet in God te geloven, omdat de hele schepping (de natuur) het bewijs voor Zijn bestaan is.
Waarom zou je niet in jezelf geloven, maar in (een) God?

En de natuur is GEEN bewijs voor zn bestaan, aangezien deze ook door evolutie gevormd kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 17:14
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 13-04-2003 @ 15:49:
En wat is jou versie van ons leven dan beste Morgan... Een toeval ? Jij hebt volgens de Bijbel ook GEEN EXCUUS om niet in God te geloven, omdat de hele schepping (de natuur) het bewijs voor Zijn bestaan is. Bovendien is mijn geloof in Jezus geen ondergeschikt zijn aan, maar een OVERWINNIG op de heerser van deze Wereld. Dit zal voor jouw wel als kletskoek overkomen, maar ik ben verdrietig als ik ZIEJEWEL tegen jou moet zeggen straks, omdat je gewoon niks met God te maken wilde hebben.
Leon... Heel erg leuk dat je op dit forum komt, hoor. Maar je komt niet met zinvolle argumenten. De manier waarop je je geloof 'onderbouwt', wekt bij de meeste F&L-ers afkeer op. Je komt met vooroordelen in hoofdletters op tafel, die wellicht rust bieden aan een simpele, kortzichtige en oppervlakkige gelovige die ten koste van alles zich aan zijn geloof wil vastklampen, maar neem nou van me aan dat ze de rationeel denkende atheïsten en agnosten niet kunnen overtuigen.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 18:33
Misha
Misha is offline
owkeej. ten eerste: ik geloof ten tweede: mijn leven draait niet alleen om god 3: ik aanbid god niet ik geloof in god 4: god zorgt voor steun maar zaait ook verwarring 5: hey Morgan geloof jij nergens in? 6: ik vind het heel dom als mensen praten over bijv: die zijn allemaal christelijk duz die geloven zo en zo. Neej zo werkt dat niet. iedereen gelooft op zijn of haar eigen manier ook binnen 1 geloofsstroming. owkeej laat ik mezelf maar als voorbeeld stellen: ikzelf ga maar zo ongeveer 2 keer per jaar naar de kerk.... oooooooowjeeeeeeeeeee maar dat ik niet naar de kerk ga wil nog niet zeggen dat ik niet bid enzow. Ik geloof nog steeds in god. maar van mij hoeft al die poespas der niet omheen. Als andere mensen zich zo willen uiten van: ik geloof in god... owkeej dat vind ik goed, maar wil nog niet zeggen dat IK dat ook doe. Owkeej wat Morgan ook zei: ik heb medelijden met mensen die geloven....dan zeg ik hey: IK heb medelijden met mensen die medelijden hebben met mensen die geloven. owkeej enneuhm dat ik geloof wil nog niet zeggen dat ik oppeens geen problemen heb in het leven. het is niet zo van Hey god ik heb een depressie wilt u mij ervan genezen. wel kun je steun aan je geloof hebben. Het hoeft alleen niet geloof in god te zijn. Zelfs al geloof je in iets anders: het kan nog steun opleveren. Owja kijk mij niet aan als dit allemaal een beetje vaag lijkt. want HEY ik ben 13 duzz ik heb nog niet zow veel levenservaring. Dit is alleen mijn mening enneuh ik zou het op prijs stellen dat jullie ' iemand' me er niet mee zou aanvallen... dat zou ik erg op prijs stellen.... maar wil wel wat tegenargumenten
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Misha schreef op 13-04-2003 @ 19:33:
owkeej. ten eerste: ik geloof ten tweede: mijn leven draait niet alleen om god 3: ik aanbid god niet ik geloof in god 4: god zorgt voor steun maar zaait ook verwarring 5: hey Morgan geloof jij nergens in? 6: ik vind het heel dom als mensen praten over bijv: die zijn allemaal christelijk duz die geloven zo en zo. Neej zo werkt dat niet. iedereen gelooft op zijn of haar eigen manier ook binnen 1 geloofsstroming. owkeej laat ik mezelf maar als voorbeeld stellen: ikzelf ga maar zo ongeveer 2 keer per jaar naar de kerk.... oooooooowjeeeeeeeeeee maar dat ik niet naar de kerk ga wil nog niet zeggen dat ik niet bid enzow. Ik geloof nog steeds in god. maar van mij hoeft al die poespas der niet omheen. Als andere mensen zich zo willen uiten van: ik geloof in god... owkeej dat vind ik goed, maar wil nog niet zeggen dat IK dat ook doe. Owkeej wat Morgan ook zei: ik heb medelijden met mensen die geloven....dan zeg ik hey: IK heb medelijden met mensen die medelijden hebben met mensen die geloven. owkeej enneuhm dat ik geloof wil nog niet zeggen dat ik oppeens geen problemen heb in het leven. het is niet zo van Hey god ik heb een depressie wilt u mij ervan genezen. wel kun je steun aan je geloof hebben. Het hoeft alleen niet geloof in god te zijn. Zelfs al geloof je in iets anders: het kan nog steun opleveren. Owja kijk mij niet aan als dit allemaal een beetje vaag lijkt. want HEY ik ben 13 duzz ik heb nog niet zow veel levenservaring. Dit is alleen mijn mening enneuh ik zou het op prijs stellen dat jullie ' iemand' me er niet mee zou aanvallen... dat zou ik erg op prijs stellen.... maar wil wel wat tegenargumenten
Wil je alsjealsjeblieft alinea's gebruiken, want het is echt heel vervelend om zo'n brij woorden te lezen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2003, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 13-04-2003 @ 09:21:
Denk je nou werkelijk dat de geest van een gelovige zo werkt?
Ze geloven echt niet (allemaal) omdat ze het leven niet aankunnen zonder 'zelfverzonnen hulp'.
puur belachelijk,achterlijke onzin.
Ze geloven omdat hun gevoel dat zegt.
En waarom zegt hun gevoel dat? Omdat ze het (al dan niet onbewust) aankunnen dat het leven zinloos zou kunnen zijn. Er is echt geen andere reden om domweg iets te geloven. Ja, of het moet je je leven lang aangepraat zijn, maar dan moet je tegen je 18e toch wel zelf tot inzicht zijn gekomen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 21:23
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Ik ben wel niet jaloers maar ik ben het er mee eens dat ze het makkelijker hebben. Ze denken anders dan ongelovige en hebben dus ook meestal sneller een verklaring, bijvoorbeeld ik zie een UFO, dan moet ik allemaal denken van wa is da toch. Iemand die gelovig is zal miskien denken van dat het iets met God te maken heeft. Dat is wel handiger.
__________________
DEPENISVANJEZUS
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 21:37
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Joël schreef op 13-04-2003 @ 18:14:
Leon... Heel erg leuk dat je op dit forum komt, hoor. Maar je komt niet met zinvolle argumenten. De manier waarop je je geloof 'onderbouwt', wekt bij de meeste F&L-ers afkeer op. Je komt met vooroordelen in hoofdletters op tafel, die wellicht rust bieden aan een simpele, kortzichtige en oppervlakkige gelovige die ten koste van alles zich aan zijn geloof wil vastklampen, maar neem nou van me aan dat ze de rationeel denkende atheïsten en agnosten niet kunnen overtuigen.
Jeetje Joel, wat denigrerend en uhh jammer hoor. Ik doe moeite voor jou maar het blijken parels voor etc etc.. Mijn reactie is best fel, omdat in eerste instantie geen respect voor het geloof werd getoond. Jij trekt een confronterende uiting die een zeer Bijbelse grondslag heeft totaal niet en dat zegt meer over jou dan over mij.
Gegroet
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 12:31
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 13-04-2003 @ 22:37:
Jeetje Joel, wat denigrerend en uhh jammer hoor.
Voor mij is het ook een beetje frustrerend om naar te kijken. In een PM had je het over die McDowell, dat klonk iig redelijk. Kun je ons dan niet een beetje uitleggen met wat voor bewijzen hij komt? Of in ieder geval met zinvolle, bruikbare argumenten komen, die gezuiverd zijn van alle irrationele elementen?

Citaat:
leonkorn schreef op 13-04-2003 @ 22:37:
Ik doe moeite voor jou maar het blijken parels voor etc etc.. Mijn reactie is best fel, omdat in eerste instantie geen respect voor het geloof werd getoond.
Het gaat vooral om wel of geen respect voor de redenen die iemand heeft om te geloven.

Citaat:
leonkorn schreef op 13-04-2003 @ 22:37:
Jij trekt een confronterende uiting die een zeer Bijbelse grondslag heeft totaal niet
Doel je nu op het feit dat ik de natuur niet zomaar als het bewijs voor het bestaan van God zie?

Citaat:
leonkorn schreef op 13-04-2003 @ 22:37:
en dat zegt meer over jou dan over mij.
Dat mogen anderen beoordelen.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 12:58
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Joël schreef op 13-04-2003 @ 18:14:
Leon... Heel erg leuk dat je op dit forum komt, hoor. Maar je komt niet met zinvolle argumenten. De manier waarop je je geloof 'onderbouwt', wekt bij de meeste F&L-ers afkeer op. Je komt met vooroordelen in hoofdletters op tafel, die wellicht rust bieden aan een simpele, kortzichtige en oppervlakkige gelovige die ten koste van alles zich aan zijn geloof wil vastklampen, maar neem nou van me aan dat ze de rationeel denkende atheïsten en agnosten niet kunnen overtuigen.

Goed zo, Joël!
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 13:39
WanderingSpirit
Avatar van WanderingSpirit
WanderingSpirit is offline
Laat iedereen toch lekker geloven wat ze willen, we zullen de antwoorden toch niet in dit leven vinden. Er zijn zoveel dingen die wel bestaan maar die we niet kunnen zien (bijv. zwaartekracht, atomen, liefde/gevoelens?), het gaat er niet om WAT je denkt maar DAT je denkt. Als men troost en houvast in een God kan vinden dan is dat prachtig zolang niemand anderen iets op gaat leggen en de ander z'n ideologie respecteert is er niets aan de hand. Kritische levensvragen kunnen juist weer een frisse blik werpen op je/het geloof, zolang je maar voor dingen open staat en niet alles klakkeloos aanneemt wat je wordt voorgelegd. OPEN YOUR EYES, OPEN YOUR MIND
__________________
~Fighting for peace is like fucking for virginity~
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 14:12
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
WanderingSpirit schreef op 14-04-2003 @ 14:39:
Er zijn zoveel dingen die wel bestaan maar die we niet kunnen zien (bijv. zwaartekracht,
Er zijn tenminste goede redenen om het bestaan van zwaartekracht aan te nemen. Hoe wil je anders verklaren dat ik naar benenden val als ik van een flat afspring? En dat de maan om de aarde draait?

Citaat:
WanderingSpirit schreef op 14-04-2003 @ 14:39:
atomen,
Die kun je niet met je eigen ogen zien, maar wel zichbaar maken met een electronenmicroscoop.

Citaat:
WanderingSpirit schreef op 14-04-2003 @ 14:39:
liefde/gevoelens?
Geuren en klanken kun je ook niet zien. Warmte kun je niet horen, en woorden kun je niet ruiken.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 14:24
Green Day
Avatar van Green Day
Green Day is offline
Citaat:
Ninja_Nina schreef op 07-04-2003 @ 20:29:
Ik geloof niet in God, maar toch denk ik wel eens dat het heel fijn zou zijn als ik dat zou kunnen.

Het klinkt misschien raar, niemand kan mij overtuigen dat God bestaat, maar mensen die in een God geloven hebben tenminste houvast in het leven. Zij kunnen altijd bij hem steun vinden en hebben voor veel meer zaken een verklaring.
Zijn jullie zeg maar ook wel een 'jaloers' op mensen die geloven?
Zelf geloof ik ook niet (meer). Maar echt jalours ben ik niet.
Misschien is het makkelijker inderdaad, om een god te hebben. Vooral om op terug te vallen wanneer je iets ergs meemaakt ( al is het nog altijd beter wanneer je genoeg zelfredzaamheid hebt, om het zelf op te lossen) Maar ik denk dat het ook een hoop nadelen heeft. Sommige mensen worden letterlijk geterroriseerd door hun overtuiging en dat kan toch ook weer niet de bedoeling zijn. Antwoorden op bepaalde zaken kun je ook op andere manieren vinden en bovendien zou het leven er voor mij saai op worden, wanneer alle antwoorden me op basis van het geloof voorgeschoteld werden. Dan valt er niets meer te overdenken, niets meer te ontdekken. Alleen maar herkauwen van andermans gedachten brrrrr
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 17:05
WanderingSpirit
Avatar van WanderingSpirit
WanderingSpirit is offline
Citaat:
Joël schreef op 14-04-2003 @ 15:12:
Er zijn tenminste goede redenen om het bestaan van zwaartekracht aan te nemen. Hoe wil je anders verklaren dat ik naar benenden val als ik van een flat afspring? En dat de maan om de aarde draait?



Die kun je niet met je eigen ogen zien, maar wel zichbaar maken met een electronenmicroscoop.



Geuren en klanken kun je ook niet zien. Warmte kun je niet horen, en woorden kun je niet ruiken.
nou als mensen een reden zoeken voor waarom ze naar beneden vallen als ze van een flat afspringen en dat zwaartekracht noemen, kunnen ze net zo goed God als reden geven voor het zoeken naar een reden voor het verlies van een dierbare... als je met dat antwoord rust vindt is het toch ok...
en dat je met bepaalde zintuigen iets niet kunt waarnemen en met anderen weer wel zou alleen nog maar meer aantonen dat er dingen zijn die je niet kunt zien laat staan verklaren...
__________________
~Fighting for peace is like fucking for virginity~
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:35
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Joël schreef op 14-04-2003 @ 13:31:
Voor mij is het ook een beetje frustrerend om naar te kijken. In een PM had je het over die McDowell, dat klonk iig redelijk. Kun je ons dan niet een beetje uitleggen met wat voor bewijzen hij komt? Of in ieder geval met zinvolle, bruikbare argumenten komen, die gezuiverd zijn van alle irrationele elementen?

Bijvoorbeeld dat de dicipelen die eerst heel bang waren (voor de haan kraait hebt gij mij 3 keer verraden), na de opstanding van Jezus, hebben zij letterlijk hun leven gegeven om het evangelie te verkondigen (zij zijn bijna allemaal gestenigd gekruizigt etcetc)

Het gaat vooral om wel of geen respect voor de redenen die iemand heeft om te geloven.

Ja maar als je met woorden als zielig enzo komt, trek ik ook ff van leer om duidelijk te maken dat het geen slappe hap is


Doel je nu op het feit dat ik de natuur niet zomaar als het bewijs voor het bestaan van God zie?

JA (met hoofdletters JA)

Dat mogen anderen beoordelen.
Nou brandend water vind het in ieder geval al helemaal goed wat je doet dus.. Joel ik hoop echt van harte dat iedereen in Jezus gaat geloven en ik kan niets anders doen dan met mijn beperkte middelen van Hem te getuigen dus !!!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 10:34
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 14-04-2003 @ 23:35:
Nou brandend water vind het in ieder geval al helemaal goed wat je doet dus.. Joel ik hoop echt van harte dat iedereen in Jezus gaat geloven en ik kan niets anders doen dan met mijn beperkte middelen van Hem te getuigen dus !!!
En ik hoop van harte dat iedereen agnosticus of atheist wordt. Maar dan heb je geen leuke discussies meer
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-04-2003, 13:25
goodfella
goodfella is offline
even over het argument de natuur: ik denk dat de evolutietheorie hier wel degelijk klopt maar de ziel in die elk mens en dier( boom??) schuilt, daarvan geloof ik wel dat ze van een hogere macht komen(god?). De evoluietheorie vertelt alleen over het aardse van de natuur
__________________
each day we will spill their blood until it rains down from the skies
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 15:01
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
WanderingSpirit schreef op 14-04-2003 @ 18:05:
nou als mensen een reden zoeken voor waarom ze naar beneden vallen als ze van een flat afspringen en dat zwaartekracht noemen, kunnen ze net zo goed God als reden geven voor het zoeken naar een reden voor het verlies van een dierbare... als je met dat antwoord rust vindt is het toch ok...
Ik heb er ook geen problemen mee als anderen met zo'n antwoord rust vinden... Alleen ik zie niet in waarom je het bestaan van een God zou postuleren als daar geen redenen voor zijn. Jij zou mij toch ook primitief noemen als ik God ga zoeken achter het bestaan van de bliksem? Of als ik zeg dat ik bepaalde dingen doe of nalaat omdat ik bang ben dat de goden mij anders zullen straffen met een mislukte oogst?

Zoals ik al zei, ik heb er geen problemen mee als anderen in God geloven, maar als je je leven laat leiden door die God, moet je toch ook wel bepaalde redenen hebben om zijn bestaan aannemelijk te achten? Ik wil er achter komen welke logische, begrijpelijke redenen er zijn om dat te doen.

Citaat:
WanderingSpirit schreef op 14-04-2003 @ 18:05:
en dat je met bepaalde zintuigen iets niet kunt waarnemen en met anderen weer wel zou alleen nog maar meer aantonen dat er dingen zijn die je niet kunt zien laat staan verklaren...
Wat ik duidelijk wil maken is dat je je schuldig maakt aan een zogeheten catergorische fout1 als je het feit dat je gevoelens niet kunt zien als een argument te gebruiken.

Het toont inderdaad aan dat er dingen zijn die je niet kunt zien, namelijk dingen die we met een ander zintuig kunnen oppikken en interpreteren. Het toont echter niet aan dat er dingen zijn buiten de dingen die wij kunnen ervaren. Als je het bestaan van dergelijke zaken wil postuleren, bijvoorbeeld causale verbanden, zwaartekracht of God, moeten je daar toch een logische, begrijpelijke reden voor hebben?

1. Een categorische fout is een fout die ontstaat wanneer je categorieën met elkaar verwart. Bijvoorbeeld door te vragen wat voor kleur een cirkel heeft, wat de oppervlakte van een lijn is en wat lijnstukken eten.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 15:14
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 14-04-2003 @ 23:35:
Bijvoorbeeld dat de dicipelen die eerst heel bang waren (voor de haan kraait hebt gij mij 3 keer verraden), na de opstanding van Jezus, hebben zij letterlijk hun leven gegeven om het evangelie te verkondigen (zij zijn bijna allemaal gestenigd gekruizigt etcetc)
Welke bewijzen zijn er voor het bestaan van Jezus Christus? Welke redenen zijn er om de verhalen in de evangelieën, genezingen en wonderen als waarheid aan te nemen? Is de Bijbel betrouwbaar, en zo ja, waar kun je die betrouwbaarheid op baseren?

Citaat:
leonkorn schreef op 14-04-2003 @ 23:35:
Ja maar als je met woorden als zielig enzo komt, trek ik ook ff van leer om duidelijk te maken dat het geen slappe hap is
Dat woord heb ik niet in de mond genomen.

Citaat:
leonkorn schreef op 14-04-2003 @ 23:35:
JA (met hoofdletters JA)
Het lijkt mij niet goed om het bestaan van de natuur blindelings als bewijs voor het bestaan van God te zien. Al zou dat alleen maar zijn vanwege het feit dat ik zeer weinig verstand heb van (evolutie)biologie en biochemie. Socrates schijnt gezegd te hebben dat een mens die weet wat hij niet weet, een verstandig mens is.

Citaat:
leonkorn schreef op 14-04-2003 @ 23:35:
en dat zegt meer over jou dan over mij.
Als we Socrates mogen geloven zegt het inderdaad iets over mij, namelijk dat ik, wat dit betreft, een verstandig mens ben.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 01:01
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 13-04-2003 @ 01:14:
Nee nu niet, nu heb je iets om je aan vast te houden
W/e, dus jij gelooft niet, ben jij bang dan?Omdat er 'strak's dan gewoon 'niks' is? Stel ik zou niet geloven, dan geloof ik toch ook nergens in? Waarom zou ik dan bang zijn?
Waarom moet men per say bang zijn? Want dat zei je dus eig.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 10:31
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Joël schreef op 15-04-2003 @ 16:14:
Welke bewijzen zijn er voor het bestaan van Jezus Christus? Welke redenen zijn er om de verhalen in de evangelieën, genezingen en wonderen als waarheid aan te nemen? Is de Bijbel betrouwbaar, en zo ja, waar kun je die betrouwbaarheid op baseren?



Dat woord heb ik niet in de mond genomen.



Het lijkt mij niet goed om het bestaan van de natuur blindelings als bewijs voor het bestaan van God te zien. Al zou dat alleen maar zijn vanwege het feit dat ik zeer weinig verstand heb van (evolutie)biologie en biochemie. Socrates schijnt gezegd te hebben dat een mens die weet wat hij niet weet, een verstandig mens is.



Als we Socrates mogen geloven zegt het inderdaad iets over mij, namelijk dat ik, wat dit betreft, een verstandig mens ben.
Ik zeg nog steeds : " je bewust zijn van je eigen onwetendheid, is een grote stap op weg naar kennis" , hetgeen impliceert dat ik ook zeker niet denk de wijsheid in pacht te hebben ofzo.. toch twijfel ik niet aan mijn geloof, ik vind het logisch en goed historisch wetenschappelijk aan te nemen op grond van de Bijbel.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 11:20
Verwijderd
Citaat:
sweetsterretje schreef op 16-04-2003 @ 02:01:
W/e, dus jij gelooft niet, ben jij bang dan?Omdat er 'strak's dan gewoon 'niks' is? Stel ik zou niet geloven, dan geloof ik toch ook nergens in? Waarom zou ik dan bang zijn?
Waarom moet men per say bang zijn? Want dat zei je dus eig.
Ik ben bang, ja. Ik wil niet eindigen. Maar ik weiger zoiets me te laten leiden, daarom iets te verzinnen dat niet bestaat.

En men IS bang. En wil een verklaring voor alles. Toegeven dat er geen verklaring is, geen nut en dat je ooit zult ophouden te bestaan is voor de meeste mensen te moeilijk. Daarom zijn religies ooit uitgevonden en bestaan ze nog steeds.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 14:07
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 16-04-2003 @ 11:31:
Ik zeg nog steeds : " je bewust zijn van je eigen onwetendheid, is een grote stap op weg naar kennis" , hetgeen impliceert dat ik ook zeker niet denk de wijsheid in pacht te hebben ofzo.. toch twijfel ik niet aan mijn geloof, ik vind het logisch en goed historisch wetenschappelijk aan te nemen op grond van de Bijbel.
Draag dan eens wat historisch wetenschappelijke bewijzen aan?
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 14:24
ZwaarMetaal
Avatar van ZwaarMetaal
ZwaarMetaal is offline
Citaat:
Ninja_Nina schreef op 07-04-2003 @ 20:29:
Ik geloof niet in God, maar toch denk ik wel eens dat het heel fijn zou zijn als ik dat zou kunnen.

Het klinkt misschien raar, niemand kan mij overtuigen dat God bestaat, maar mensen die in een God geloven hebben tenminste houvast in het leven. Zij kunnen altijd bij hem steun vinden en hebben voor veel meer zaken een verklaring.
Zijn jullie zeg maar ook wel een 'jaloers' op mensen die geloven?
dus jij zou het leuk vinden een kortzichtige domme CHristen te zijn
__________________
Metal Heerscht..
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 14:35
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
ZwaarMetaal schreef op 16-04-2003 @ 15:24:
dus jij zou het leuk vinden een kortzichtige domme CHristen te zijn
Als je er gelukkig van wordt... Waarom niet?
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 14:43
ZwaarMetaal
Avatar van ZwaarMetaal
ZwaarMetaal is offline
Jammer dat veel mensen zo denken
__________________
Metal Heerscht..
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 14:48
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
ZwaarMetaal schreef op 16-04-2003 @ 15:43:
Jammer dat veel mensen zo denken
Jammer dat veel mensen hoe denken? Wees duidelijk, en onderbouw waarom dat volgens jou zo jammer is.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 18:48
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
ZwaarMetaal schreef op 16-04-2003 @ 15:24:
dus jij zou het leuk vinden een kortzichtige domme CHristen te zijn
Waarom zijn christenen volgens jou kortzichtig en dom ??
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 18:58
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Joël schreef op 16-04-2003 @ 15:07:
Draag dan eens wat historisch wetenschappelijke bewijzen aan?
Nou kan ik wel weer gaan vertellen over al die tienduizenden gevonden handschriften (N.T.)in korte tijd geschreven en allemaal inhoudelihjk consequent hetzelfde of persoonlijke getuigenissen van mensen of andere bronnen dan de Bijbel die ook vertellen over Jezus, maar wat is jou defenitie van bewijs..? Als er ergens in een piramide een klein briefje wordt gevonden met wie de Koning was, staat dit als een feit in onze geschiedenisboeken. Volgens mij gaat het om een keuze of jij er iets mee wilt doen.. Ik begrijp dat het op weerstand stuit om in Jezus te gaan geloven omdat je weet dat dit gevolgen voor je leven heeft. Het is ook een keuze. En als je echt oprecht wilt weten of Hij was en is wie Hij beweert te zijn, dan kom je er achter.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 10:11
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 16-04-2003 @ 19:58:
maar wat is jou defenitie van bewijs..?
Een bewijs moet de conclusie kunnen dragen, of voldoende aannemelijk maken.

Citaat:
leonkorn schreef op 16-04-2003 @ 19:58:
Nou kan ik wel weer gaan vertellen over al die tienduizenden gevonden handschriften (N.T.)in korte tijd geschreven en allemaal inhoudelihjk consequent hetzelfde of persoonlijke getuigenissen van mensen of andere bronnen dan de Bijbel die ook vertellen over Jezus,
Ja, hoeveel bronnen vertellen van Jezus? Vertel mij erover! Waar zijn ze gevonden? Waar zijn ze te bewonderen? Wat staat erin? Wanneer zijn ze geschreven?

Citaat:
leonkorn schreef op 16-04-2003 @ 19:58:
Ik begrijp dat het op weerstand stuit om in Jezus te gaan geloven omdat je weet dat dit gevolgen voor je leven heeft.
't Is echt niet zo dat ik niet bereid ben te geloven in iets bovennatuurlijks (stom woord, Engelse "Supernatural" is beter ). Alleen voordat ik dat doe wil ik een goede reden hebben om dat te doen.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat vond je vroeger tof, maar nu niet meer?
Noedelhap
50 06-02-2011 09:15
Verhalen & Gedichten Het Grote Brieventopic
Verwijderd
57 03-03-2008 17:13
Verhalen & Gedichten TIJD voor een WEDSTRIJD-poll
Porcelain
123 25-10-2007 22:44
Liefde & Relatie Hoe voel je je op relationeel gebied, #52
Verwijderd
500 07-01-2007 20:24
Lichaam & Gezondheid Het Grote Voedings- en Gezondheidstopic #53
Mara
501 22-05-2005 10:16
Liefde & Relatie extreme jaloezie
Wasp
14 09-05-2004 21:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.