Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2003, 12:13
Green Day
Avatar van Green Day
Green Day is offline
Citaat:
dark_poetry schreef op 22-06-2003 @ 17:23:
ik kan me zelf geen anarchist noemen ben wel eens met sommige dingen.
maar anarchie werkt niet in praktijk.
Idem dito hier. Wat dat betreft is het net als Communisme. In de praktijk is het niet of nauwelijks uitvoerbaar ( bij het com. er van uitgaande dat je corruptie wil uitsluiten)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2003, 12:16
raarbeestje
raarbeestje is offline
ff voor de duidelijk heid ik ben geen anarchist
maar jullie vinde ze allemaal stom enz...
maar als die mensen zo denken en zo willen leven laat ze dan..
ik bedoel..kan zijn dat je er niet mee eens bent enz..
maar laat hun beetje in zun waarde..

*sorry maar ik haat het als mensen zo praten...als die mensen dat willen willen ze dat klaar punt..je verandert er nix aan om zo te gaan prate van ze zijn stom en zielig en blabla*
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Overjoyed schreef op 24-06-2003 @ 12:06:
Ook van het kapilisme, de 3e wereld lijd aan honger, terwijl het westen zich vol zit te vreten, maar daar hoor ik je niet over.
Nee, allicht niet slimmerd, omdat dat buiten deze discussie staat. Het feit dat de derde wereld honger lijdt maakt het concept van kapitalisme nog niet slecht. De derde wereld zou ook honger lijden in een communistisch en zeker in een anarchistisch systeem. Sterker nog, de derde wereld ís eigenlijk volledig anarchistisch. De wet van de jungle geldt. Anarchisme is geen romantiek waarin iedereen het solidair voor elkaar opneemt, ik hoop dat je dat goed in de gaten hebt.

Citaat:
raarbeestje schreef:
sorry maar ik haat het als mensen zo praten...als die mensen dat willen willen ze dat klaar punt..je verandert er nix aan om zo te gaan prate van ze zijn stom en zielig en blabla*
En ik haat het als mensen zo naïef zijn om te gillen dat je ze in hun waarde moet laten. Ik laat anarchisten prima in hun waarde. 'Als die mensen zo willen denken en leven laat ze dan'. Prima, maar als zij een discussie willen aanzwengelen over hun ideeën, dan moeten ze ook niet verbaasd zijn als ze de grond in worden getrapt.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 13:42
Shah of Blah
Avatar van Shah of Blah
Shah of Blah is offline
Citaat:
Overjoyed schreef op 24-06-2003 @ 11:06:
echte anarchisten op www.punx.nl topics als "Poetsen anarchisten hun tanden?" en "Ik wil als anarchist verkleed, hoe doe ik dat?" zijn daar geen uitzondering!
http://www.posers.nl is een beter adres
__________________
*8ballkrew* [TSBS] Her refrigerator-shaped body holds a heart of ice. [TSBS] *8ballkrew*
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 13:47
SpiritX
Avatar van SpiritX
SpiritX is offline
Citaat:
drama schreef op 23-06-2003 @ 10:52:

Als je kijkt naar de geschiedenis zie je dat het helemaal niet zo is dat de mens altijd een Staat boven zich heeft gehad, een autoritair, totalitair systeem. Vele stammen leefden in een samenleving waar een regering ontbrak, waar mensen elkaar hielpen en er niet de voorwathoortwatmentaliteit er op na hielden.
Wel leuk dat je nu als voorbeeld onontwikkelde holbewoners aan moet halen, een ontwikkeld voorbeeld uit deze tijd is er namelijk niet... De enige voorbeelden die je verder aan kan halen zijn kleine groepjes, binnen een verder redelijk tot goed functionerende maatschappij.
Mensen kunnen niet zonder autoriteit, dat kan alleen in de droomwereld van een groep mensen die angstvallig tegen globalisering en andere vormen van ontwikkeling aanschoppen.

Laatst gewijzigd op 24-06-2003 om 14:05.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Overjoyed schreef op 24-06-2003 @ 10:17:
Bij mij gaat het voornamelijk gepaard met een haat tegen het hedendaagse kapitalisme.
bij mij ook
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 14:20
Amnesiac84
Avatar van Amnesiac84
Amnesiac84 is offline
Waarom vinden de mensen anarchisten naïef en dom? Als je streeft naar het anarchisme is dat toch net zo naïef als dat je streeft naar het kapitalisme, communisme of democratie? Alle ideologiën zijn onhaalbaar! Een perfect systeem zou betekenen dat niemand zich ongelukkig zou voelen. Omdat dit onhaalbaar is, is volgens mij het aanhangen van het anarchisme net zo naïef als het aanhangen van het kapitalisme!

De minst naïeve mensen geloven nergens in......maarja, die zijn vaak weer zo saai!
__________________
##SPAM## http://www.infinitetelevision.com ##SPAM##
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 15:58
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
SpiritX schreef op 24-06-2003 @ 13:47:
Wel leuk dat je nu als voorbeeld onontwikkelde holbewoners aan moet halen, een ontwikkeld voorbeeld uit deze tijd is er namelijk niet... De enige voorbeelden die je verder aan kan halen zijn kleine groepjes, binnen een verder redelijk tot goed functionerende maatschappij.
Mensen kunnen niet zonder autoriteit, dat kan alleen in de droomwereld van een groep mensen die angstvallig tegen globalisering en andere vormen van ontwikkeling aanschoppen.
Wel leuk dat jij er direct vanuit gaat dat het om onontwikkelde holbewoners gaan. Een typisch voorbeeld van Westers Egocentrisch denken. De enige voorbeelden die ik kan aanhalen zijn idd kleine groepen - omdat je voor een basisdemocratische of anarchistische samenleving moet decentraliseren, en dus kleine groepen overhoud. Alleen dan kun je macht zo gelijk mogelijk verdelen.

(tussen haakjes, een samenleving die voor jou lijkt te werken, omdat jij met je reet op een prima stoel zit met een bord vol vreten waar anderen keihard voor hebben moeten werken en zich te vreden moeten stellen met nog niet eens de helft van jouw luxe...)

Het over, overgrote deel van de "antiglobaliseringsbeweging" is absoluut niet tegen globalisering maar tegen de manier waarop Multinationals globalisering zien. Als jij de ontwikkeling van mens en dier ziet als een ontwikkeling naar een product, inclusief streepjescode ben ik liever conservatief
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 16:03
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-06-2003 @ 13:04:
Nee, allicht niet slimmerd, omdat dat buiten deze discussie staat. Het feit dat de derde wereld honger lijdt maakt het concept van kapitalisme nog niet slecht. De derde wereld zou ook honger lijden in een communistisch en zeker in een anarchistisch systeem. Sterker nog, de derde wereld ís eigenlijk volledig anarchistisch. De wet van de jungle geldt. Anarchisme is geen romantiek waarin iedereen het solidair voor elkaar opneemt, ik hoop dat je dat goed in de gaten hebt.

>>En hierin schuilt de fout in jou denken. De sociaal-anarchistische ideologie stelt vrijheid centraal, maar dat is geen absolute vrijheid. Je vrijheid is direct gekoppeld aan de vrijheid van een ander en de grens ligt dus ook daar. Je bent pas vrij als iedereen om je heen net zo vrij is als jij. Anarchisme is elkaar helpen, je poten een keer uitsteken voor de mensen die jezelf keihard nodig hebt.
Kapitalisme daarintegen is een jungle, waar de sterkste (lees rijkste) overleeft. Momenteel begint het alfabet bij de C van Concurrentie. Anarchie is geen Chaos. Kapitalisme is Chaos.

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Amnesiac84 schreef op 24-06-2003 @ 14:20:
Waarom vinden de mensen anarchisten naïef en dom? Als je streeft naar het anarchisme is dat toch net zo naïef als dat je streeft naar het kapitalisme, communisme of democratie? Alle ideologiën zijn onhaalbaar! Een perfect systeem zou betekenen dat niemand zich ongelukkig zou voelen. Omdat dit onhaalbaar is, is volgens mij het aanhangen van het anarchisme net zo naïef als het aanhangen van het kapitalisme!
De kans dat een anarchistisch of communistisch systeem in de praktijk werkt is gewoon 0%, ook in afgezwakte vorm (hoewel ik een afgezwakte anarchie of communistisch systeem moeilijk kan denken) terwijl een kapitalistisch, liberaal en/of democratisch systeem in de praktijk wel werkt. In zijn pure vorm misschien niet, maar zeker wel in gematigde vorm. Dat is het grote verschil.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 16:05
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Green D@y schreef op 24-06-2003 @ 12:13:
Idem dito hier. Wat dat betreft is het net als Communisme. In de praktijk is het niet of nauwelijks uitvoerbaar ( bij het com. er van uitgaande dat je corruptie wil uitsluiten)
En waar ontstaat nu juist corruptie? juist...
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 16:12
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 24-06-2003 @ 02:41:
Anarchisten zijn degenen die wat willen doen aan de vertiefde wereld waar we op dit moment in leven!
dat ze rellen schoppen en dingen mollen is gelul!
tuurlijk worden er dingen gemold, maar wat is nou erger:
een groep jongeren die op zaterdagnacht een bushokje mollen omdat ze dat stoer vinden tegenover hun vriendjes, of een groepje radicaal linkse jongeren die een mercedes in de fik steken omdat ze op een andere manier niet in de media komen en er geen aandacht aan hun denkbeeld word gegeven!

ik ben zelf radicaal links, maar geen anarchist! ik word bestempel (althans de organisatie waarin ik zit) als relschoppers, terwijl als ik naar Geneve ga (waar ik ook ben geweest) om tegen de G8 te demonstreren ik geen enkele rel zie of veroorzaak!
Het enige wat ze na afloop en tijdens de demos lieten zien waren de rellen! niet de 150 000 vreedzame demonstranten die tegen het systeem zoals het nu is demonstreren!

>> Als je geen rel of plundering hebt gezien tijdens de G8 heb je je ogen dicht gehad knul De media pikt dat soort beelden altijd op, want sensatie = geld. Wat mij dan weer tegenstaat is dat er niet in beeld komt dat de spullen uit geplunderde winkels op straat wordt uitgedeeld aan mensen. Iets wat het geheel toch zeker in een heel ander daglicht zet.

oh ja en Rodina!
ik erger me aan jou naieviteit en denkbeeld!
ten eerste:
Anarchisten hebben geen geld om de staat aan te klagen

>>Ook mensen zonder geld kunnen een advocaat krijgen...
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 04:23
Verwijderd
Het is maar beter ook, er moet wel iets gebeuren, stiekem hoop ik dat er op een dag grootschalige anarchisme uitbreekt. Misschien kunnen we de wereld dan nog recht proberen te zetten nadat de storm over is.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 13:21
PanDaemonAeon
Avatar van PanDaemonAeon
PanDaemonAeon is offline
Citaat:
eXo schreef op 22-06-2003 @ 21:32:
Anarchisme is niks voor mij. The Anarchists' Cookbook daarintegen is wel c00l.
IK WIL OOK ZO'N KOOKBOEK!!!
__________________
The Alien on Acid...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 13:25
PanDaemonAeon
Avatar van PanDaemonAeon
PanDaemonAeon is offline
Anarchisme (vooral sociaal-anarchisme) is een leuke theorie.
't zou erg leuk zijn als het echt uitvoerbaar zou zijn, maar zoals een of ander figuur hier ergens boven ook al heeft gezegd (geen zin om op te zoeken) kan je de maatschappij niet zomaar ff veranderen. Maar ik zou nix tegen anarchisme hebben
__________________
The Alien on Acid...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 13:53
XveganX
Avatar van XveganX
XveganX is offline
Pfff, wat een hoop domme reacties zitten hiertussen...
Anarchisme heeft niks te maken met nihilisme/chaos!
Ga je eerst eens verdiepen in de ideologie voordat je er domme uitspraken over gaat doen...
En ja het is idealisme, maar wat begint nou niet met een ideaal...
Zoals commie che al zei "wees realisties, eis het onmogelijke"

Ps. anarchisme onder pubers (ja ik ben zelf ook pas 15) komt grotendeels van punkbandjes af die het promoten als chaos/puur afzetten tegen alles... Het is net zon doordacht systeem als marxisme etc. lees is wat boeken van bakunin ofzo, dan snap je het mischien al beter...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 13:57
XveganX
Avatar van XveganX
XveganX is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 22-06-2003 @ 21:13:
Anarchie is een illusie Democratie is onvermijdelijk.

althans zo zie ik het.


Vervolg van Anarchie zal in mijn ogen uitdraaien op Democratie

voorbeeld

Anarchie ieder1 voor zichzelf een aantal personen merken dat er mensen zijn met dezelfde gedachten en daar is groepje 1 zij komen groepje 2 tegen en zijn bv tegen elkaar sinds ergens tussen instaan een niet te voorspellen gevolg kan hebben zou het realistisch zijn te zeggen dat deze personen zich met de tijd bij een groep zullen voegen en uiteindelijk zal 1 van de twee de meerderheid hebben en sterker zijn alsmede de Democratie.
Anarchisme is ook streven naar een zo groot mogelijk autonomie, er zullen altijd dingen in groepsverband gedaan moeten worden dus dat zal wel democratisch moeten gebeuren...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 14:08
XveganX
Avatar van XveganX
XveganX is offline
hehe, zoals al eerder gezegt dat anarchist cookbook is fake
Staan wel wat leuke recepten in kraakhandleiding ( www.squat.net ) en groenfront site ook wel dacht ik, weet niet zeker ( www.earthfirst.com dacht ik )
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 14:49
Verwijderd
Wat is er fake aan?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 14:50
XveganX
Avatar van XveganX
XveganX is offline
Probeer maar uit die recepten
(Pas wel op voor je handen gniffel )
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 14:52
Verwijderd
Citaat:
XveganX schreef op 30-06-2003 @ 13:53:
Pfff, wat een hoop domme reacties zitten hiertussen...
Anarchisme heeft niks te maken met nihilisme/chaos!
Ga je eerst eens verdiepen in de ideologie voordat je er domme uitspraken over gaat doen...
Als anarchisten ons nou eens duidelijk konden uitleggen wáár ze nou precies zo over blaten, werd het misschien duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 15:22
XveganX
Avatar van XveganX
XveganX is offline
Wij hebben het danwel verschrikkelijk goed in deze maatschappij daar denken ze in Afrika heel anders over...
Hoe beter het hier gaat hoe minder het in Afrika en andere 3de wereld landen gaat, de "survival of the fittest" mentaliteit waarbij mensen zulke rijkdom kunnen bereiken omdat ze het goed voor mekaar hebben en ondertussen andere mensen sterven van de honger op straat, het streven naar zelfbeschikking, nergens toe gedwongen zijn, je eigen lot in handen hebben, niet afhankelijk zijn van anderen en toch op elkaar kunnen bouwen.
met andere woorden, vrijheid en gelijkheid = blijheid....
tuurlijk is dit een beetje kort door de bocht, maar dit geld in principe voor iedereen, verder heeft iedere anarchist van nog wel persoonlijke drijfveren om te streven naar een anarchistische samenleving...
__________________
Of je worst lust?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 15:24
XveganX
Avatar van XveganX
XveganX is offline
In principe net zoals communisten ontevredenheid over hoe het er in het hedendaags kapitalisch ecomomisch systeem aan toe gaat, echter komen bij anarchisme nog wat meer idealen om de hoek kijken maar hoofdzakelijk een ander economisch systeem.
__________________
Of je worst lust?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:29
Overjoyed
Avatar van Overjoyed
Overjoyed is offline
Anarchisme gaat vaak gepaard met veganisme, dit is geen vereiste, maar het strijden naar vrijheid, ook voor dieren.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 12:59
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
XveganX schreef op 30-06-2003 @ 13:53:
Pfff, wat een hoop domme reacties zitten hiertussen...
Anarchisme heeft niks te maken met nihilisme/chaos!
Ga je eerst eens verdiepen in de ideologie voordat je er domme uitspraken over gaat doen...
En ja het is idealisme, maar wat begint nou niet met een ideaal...
Zoals commie che al zei "wees realisties, eis het onmogelijke"

Ps. anarchisme onder pubers (ja ik ben zelf ook pas 15) komt grotendeels van punkbandjes af die het promoten als chaos/puur afzetten tegen alles... Het is net zon doordacht systeem als marxisme etc. lees is wat boeken van bakunin ofzo, dan snap je het mischien al beter...
Leg jij ons dan evn uit waar anarchisme precies voor staat en waarom dat zo goed is.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 14:35
Overjoyed
Avatar van Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
PanDaemonAeon schreef op 30-06-2003 @ 13:25:
Maar ik zou nix tegen anarchisme hebben
Vrij magertjes voor iemand die via zijn avatar het anarchisme aanprijst.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 14:41
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-06-2003 @ 14:52:
Als anarchisten ons nou eens duidelijk konden uitleggen wáár ze nou precies zo over blaten, werd het misschien duidelijk.
dat kunnen en doen ze ook, maar jullie luisteren maar met één oor
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 14:48
Overjoyed
Avatar van Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 01-07-2003 @ 14:41:
dat kunnen en doen ze ook, maar jullie luisteren maar met één oor
Of helemaal niet.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 13:41
Verwijderd
Citaat:
PanDaemonAeon schreef op 30-06-2003 @ 13:21:
IK WIL OOK ZO'N KOOKBOEK!!!
Hey Thomas, jij ook al op het Forum?

Ontopic: Volgens mij had ik al mijn reactie gegeven, zo niet dan nog maar es:

Anarchie is een leuk ideaal, zoals vele idealen, maar mensen zijn nu eenmaal te stompzinnig en machtsbelust danwel luxebelust om het te laten werken. Elke vorm van samenleving is in theorie een mooi ideaal, maar de meesten werken in de praktijk nu eenmaal niet.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 14:13
!Fa!Ke
Avatar van !Fa!Ke
!Fa!Ke is offline
hehe.... dit topic doet me toch ietwat aan 'The Tribe' denken: POWER AND CHAOS. Geen leiders en regels, maar iedereen wil wel de leider zijn. Weg anarchie
__________________
ik ben dood *hihi*
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 15:41
drama
Avatar van drama
drama is offline
Bepaalde menselijke eigenschappen worden gebracht alsof ze natuurlijk zijn. Er wordt niet bij stilgestaan dat een systeem zijn burgers kweekt, drilt en inpalmt. Van jongs af aan krijg je met de paplepel ingegoten dat je respectr moet hebben voor de baas, op school wordt je klaargestoomd voor het echte leven, het leven wat volwassenen dienen te bereiken: arbeid verrichten, je smoel houden en autoriteit accepteren.

Wat als je een andere vorm van educatie gaat gebruiken, een educatie waarin het jezelf ondergeschikt achten aan autoriteit niet centraal staat en wordt vermeden? Wat krijg je dan. Een groep zelfbewustere, zelfstandigere mensen die hun eigen ding doen. Uit nieuwe ideeen ontstaan mutaties; mutaties maken de evolutie.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 15:47
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
eXo schreef op 30-06-2003 @ 14:49:
Wat is er fake aan?
de recepten kloppen lang niet allemaal en kunnen zeer gevaarlijk zijn. Bommen die nog tijdens het maken ontploffen. Dat soort gein. Rookbommetjes kun je er prima uit halen maar neem alles met een korrel zout.

Sowieso is het nogal onvolledig en amateuristisch. Voorzover ik weet staat er weinig in hoe je om moet gaan met geheime diensten, smeris en dergelijke. Wat dat betreft heb je meer aan 't boek Tips tegen Tralies en een handleiding van de ALF waar duidelijk in wordt uitgelegt hoe dit rechtsysteem werkt, wat je rechten zijn en hoe je kunt voorkomen dat je gepakt worden, en hoe je weer een vrij man kunt zijn mocht je toch gepakt zijn.

Ik bedoel, bommen....waarom een ingewikkelde bom met schaarse ingredienten als elke janboerenlul een molotovcocktail maakt waar elke Mc mee branden wil.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 15:48
drama
Avatar van drama
drama is offline
maar laat dit topic geen geweld vs geweldloos topic worden want daar komt toch niets uit en is een stuk minder interresant dan puur anarchisme.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:58
~Sjeherazade~
Avatar van ~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-06-2003 @ 14:52:
Als anarchisten ons nou eens duidelijk konden uitleggen wáár ze nou precies zo over blaten, werd het misschien duidelijk.
euhm volgens mij hebben bepaalde mensen het hier toch al verduidelijkt. Luisteren is ook altijd handig.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:08
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Assasin schreef op 01-07-2003 @ 12:59:
Leg jij ons dan evn uit waar anarchisme precies voor staat en waarom dat zo goed is.
Kort gezegt ziet het anarchisme een ideale samenleving na vernietiging van alle autoriteit. In tegenstelling tot het socialisme, wat de staatsmacht wil veroveren wil het anarchisme de staatsmacht met geweld vernietigen. Als de macht van de staat eenmaal gebroken is dan zullen alle mensen zich in kleine gemeenschappen verenigen en zonder regels of klasseverschillen alles eerlijk delen en zorg voor elkaar dragen.
Het mooie in de theorie is dat de mensen hun materialisme en egoisme en machtsgeilheid automatisch zullen verliezen.

bull dus.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:29
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
duyvel schreef op 03-07-2003 @ 17:08:
Kort gezegt ziet het anarchisme een ideale samenleving na vernietiging van alle autoriteit. In tegenstelling tot het socialisme, wat de staatsmacht wil veroveren wil het anarchisme de staatsmacht met geweld vernietigen. Als de macht van de staat eenmaal gebroken is dan zullen alle mensen zich in kleine gemeenschappen verenigen en zonder regels of klasseverschillen alles eerlijk delen en zorg voor elkaar dragen.
Het mooie in de theorie is dat de mensen hun materialisme en egoisme en machtsgeilheid automatisch zullen verliezen.

bull dus.
Buiten het feit om dat dit een erg simplistisch en voorgekauwde uitleg is gaat "de" theorie er helemaal niet vanuit dat mensen hun egoisme afleren. Sterker nog er zijn anarchistische stromingen die juist egoisme als kern nemen. En de drang naar macht en autoriteit is ook niet zomaar verdwenen; hierin ligt ook het bewijs dat anarchisten helemaal niet zo'n goed mensbeeld hebben als hier in dit topic wordt gespeculeerd. Het besef dat mensen zich juist graag laten verleiden tot autoriteit is er echt wel, maar dat zegt absoluut niet dat je je dan ook maar moet laten verleiden...
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 20:33
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Mag jij mij eens uitleggen hoe het anarchisme kan werken terwijl mensen egoisme en drang naar macht hebben. Een vereisde voor het anarchisme is dat mensen voor elkaar zorgen ipv alleen voor zichzelf, de theorie moet er dus vanuit gaan dat mensen daartoe in staat zijn.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 11:48
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
duyvel schreef op 04-07-2003 @ 20:33:
Mag jij mij eens uitleggen hoe het anarchisme kan werken terwijl mensen egoisme en drang naar macht hebben. Een vereisde voor het anarchisme is dat mensen voor elkaar zorgen ipv alleen voor zichzelf, de theorie moet er dus vanuit gaan dat mensen daartoe in staat zijn.
Een systeem wat juist die kant van de mens benadrukt, je beloont voor egoistisch en asociaal gedrag lijkt mij niet erg ontwikkelend. Het kapitalisme is niets meer dan een competitie met een zeer beperkt aantal regels. Je moet en zult de strijd aangaan met de concurrentie anders ga je gewoon dood.

Ieder wezen, ieder individu heeft egoistische trekjes. Dat is soorteigen aangezien je als soort zult moeten overleven. Dit wil niet zeggen dat kiezen voor jezelf de enige manier is, dit wil niet zeggen dat egoisme de enige kant van de mens is. Ik heb al eerder gepost dat de mens juist veel meer een kant heeft van samenwerken. Iedereen doet het dagelijks, juist buiten hun werk om. Je kunt niet zonder elkaar, de mens is geen einzelganger maar een groepsdier. Ik denk dat je het beste uit een groep kunt halen door samen te werken en niet door elkaar te naaien voor geld.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 15:24
Verwijderd
dat slaat toch nergens op.. 'hoe ben je anarchist geworden'... buh..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 15:25
red_and_black
Avatar van red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
NinuhSkateSter schreef op 05-07-2003 @ 15:24:
dat slaat toch nergens op.. 'hoe ben je anarchist geworden'... buh..
anachist word je niet!
anarchist ben je!
RED AND BLACK!
__________________
Da Zivota iman dva, ja bi obu tebi da!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 02:10
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
drama schreef op 05-07-2003 @ 11:48:
Een systeem wat juist die kant van de mens benadrukt, je beloont voor egoistisch en asociaal gedrag lijkt mij niet erg ontwikkelend. Het kapitalisme is niets meer dan een competitie met een zeer beperkt aantal regels. Je moet en zult de strijd aangaan met de concurrentie anders ga je gewoon dood.


ik sta hier ook niet het kapitalisme te verdedigen, begrijp me niet verkeerd

Citaat:
Ieder wezen, ieder individu heeft egoistische trekjes. Dat is soorteigen aangezien je als soort zult moeten overleven. Dit wil niet zeggen dat kiezen voor jezelf de enige manier is, dit wil niet zeggen dat egoisme de enige kant van de mens is. Ik heb al eerder gepost dat de mens juist veel meer een kant heeft van samenwerken. Iedereen doet het dagelijks, juist buiten hun werk om. Je kunt niet zonder elkaar, de mens is geen einzelganger maar een groepsdier. Ik denk dat je het beste uit een groep kunt halen door samen te werken en niet door elkaar te naaien voor geld.
Ben ik het mee eens, maar het gebeurd niet makkelijk dat mensen iets voor elkaar doen zonder er iets voor terug te krijgen. In een maatschappij zonder geld of kapitalisme zijn mensen alsnog geneigd om eerst aan zichzelf te denken, en dan aan anderen. Als iemand iets voor een ander doet wil hij een beloning. Rechtstreeks of op een later tijdstip, in de vorm van een schuldbrief of een waardepapier.
Zelfs in kleine leefgemeenschappen zoals Bakoenin ze in zijn werken voorsteld ontstaan er problemen met autoriteit. Ook al worden alle beslissingen democratisch genomen dat kan er nog een dictatuur van de meerderheid ontstaan waarin bepaalde mensen zich achtergesteld voelen bij anderen. Mensen zijn gemeenschapsdieren maar ze hebben ook een dingen nodig waarvan ze kunnen zeggen 'dit is van mij'. Hierbij hoort helaas ook een sterke eigen wil en de drang om als individu te overleven. Mensen zijn gemeenschapsdieren, maar geen kuddedieren. Het gevoel van '1 kudde en allemaal de zelfde richting op' hebben mensen (gelukkig) niet.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 03:00
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 05-07-2003 @ 15:25:
anachist word je niet!
anarchist ben je!
RED AND BLACK!
en waarom zou je geen anarchist kunnen worden ?
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 15:30
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
duyvel schreef op 06-07-2003 @ 02:10:


ik sta hier ook niet het kapitalisme te verdedigen, begrijp me niet verkeerd

>>Ik bedoel ermee te zeggen dat bepaalde eigenschappen niet zozeer een menselijke natuurlijkheid zijn maar meer aangeleerd gedrag.



Ben ik het mee eens, maar het gebeurd niet makkelijk dat mensen iets voor elkaar doen zonder er iets voor terug te krijgen. In een maatschappij zonder geld of kapitalisme zijn mensen alsnog geneigd om eerst aan zichzelf te denken, en dan aan anderen. Als iemand iets voor een ander doet wil hij een beloning. Rechtstreeks of op een later tijdstip, in de vorm van een schuldbrief of een waardepapier.
Zelfs in kleine leefgemeenschappen zoals Bakoenin ze in zijn werken voorsteld ontstaan er problemen met autoriteit. Ook al worden alle beslissingen democratisch genomen dat kan er nog een dictatuur van de meerderheid ontstaan waarin bepaalde mensen zich achtergesteld voelen bij anderen. Mensen zijn gemeenschapsdieren maar ze hebben ook een dingen nodig waarvan ze kunnen zeggen 'dit is van mij'. Hierbij hoort helaas ook een sterke eigen wil en de drang om als individu te overleven. Mensen zijn gemeenschapsdieren, maar geen kuddedieren. Het gevoel van '1 kudde en allemaal de zelfde richting op' hebben mensen (gelukkig) niet.

>>Juist anarchisme gaat veel minder uit van de mens als kuddedier in tegenstelling tot Marx en ander staatssocialisme. Het benadrukt de individuele vrijheid van ieder individu, je bent uniek en om daar zoveel mogelijk mee te doen dien je vrij te zijn.
Autoriteit is iets wat in zekere zin altijd bestaat. Mensen met veel kennis op een bepaald vlak zijn een autoriteit, of je dat nu wilt of niet. Zaak blijft om ervoor te zorgen dat die autoriteit gericht blijft op zelfopheffing.
Prive-eigendom is voor mij absoluut geen probleem. Ik zie geen reden om al het prive-eigendom op te heffen. Maar, eigendom waarmee je anderen kunt uitbuiten zoals huizen, voedsel, fabrieken e.d. dienen ieder mens en behoren dus ook toe aan de gehele gemeenschap. Het is prima als je je eigen privecollectie LP's thuis hebt staan.
De drang om te overleven is maar voor een deel materieel. Primaire levensbehoeften als water en voedsel is in feite het enige materiele waarvan je voorzien moet zijn. Wat overblijft is in mijn ogen niet zozeer materieel; ookal lijkt het zo te zijn in het systeem heden ten dage, maar veel meer iets sociaals, creatiefs. Zodra je je maaltje binnen hebt heb je vrije tijd. Practisch ieder mens wil zijn vrije tijd besteden aan geluk. En geluk is niet uit te drukken in materie.
In kleinere leefgemeenschappen krijg je vrij snel Bons-ontwikkeling. Iemand denkt dat hij/zij diegene is die weet hoe het werkt en niemand anders weet het beter. Typisch autoritair gedrag. door opvoeding niet te baseren op het accepteren van autoriteit worden mensen sowieso mondiger en laten zich minder snel omver lopen. Dit zie je nu op scholen gebeuren. Het autoritaire schoolsysteem waar elke (gesubsidieerde) school gebruik van maakt is niet meer goed toepasbaar op de gemiddelde schoolier. In vergelijking met pakweg 30 jaar terug zijn scholieren nu veel mondiger en antiautoritairder en is de leraar niet meer de Man met Aanzien die je dient te gehoorzamen. Door juist dit te benadrukken in educatie denk ik dat de mentaliteit ten aanzien van autoriteit desdanig veranderd dat het zeer goed mogelijk is in kleine woongroepen, federaties, gemeenten samen te leven op gelijke voet. Als ik kijk naar anarchistische gemeenschappen, kollectieven zie ik dat bonsen vroeg of laat worden geissoleerd. soms duurt dit een tijdje omdat veel, ook zichzelf anarchist noemende mensen in feite nog wel gevoelig zijn voor autoriteit. Niet gek uiteraard, een ingredient wat in het deeg zit gebakken is er niet zomaar uit.

[/B]
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 15:44
Styn
Avatar van Styn
Styn is offline
Kijk eens in wat voor een geweldig landje jullie pseudo-anarchisten leven. Democratisch verkozen bestuur, geen zakkenvullende leiders met talloze doden op hun geweten. Elke dag vers drinkwater, calorierijk eten, uitgebouwde sociale zekerheid en alle andere blabla....

Waarom anarchisme als men in een -relatief- goedwerkende maatschappij leeft/woont/werkt? Nederland is toch geen dictatuur. Er gaan enkele dingen mis, maar niets zo ingrijpend om totale anarchie te rechtvaardigen.

Anarchisme is voor de hedendaagse Nederlandse anarchist niet meer dan een pose, een voorbijgaande fase. Pak je rugzak anders maar eens in en trek Colombia of Liberia maar eens door (zie hoe ze daar moeten leven).

Een heel leerrijke ervaring als je dan later in je rijtjeshuis met je opel astra voor de deur woont.
__________________
Te sax àdduna kenn du ko dajal, ku dul umpële danu
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 15:58
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Styn schreef op 06-07-2003 @ 15:44:
Kijk eens in wat voor een geweldig landje jullie pseudo-anarchisten leven. Democratisch verkozen bestuur, geen zakkenvullende leiders met talloze doden op hun geweten. Elke dag vers drinkwater, calorierijk eten, uitgebouwde sociale zekerheid en alle andere blabla....

>>democratisch gekozen bestuur. Een parlemtaire democratie heeft zo weinig te maken met echte democratie. Dat gaat veel verder dan 1x in de 4 jaar, en als je geluk hebt zomaar 2x in een jaar stemmen om vervolgens weer een tijd je bek te moeten houden. Nederland steunde nog niet zo lang geleden die ene oorlog, je weet wel, dat land waar wapens zouden liggen, maar eigenlijk ook erg veel olie. Onze precisiebommen waren af en toe een beetje anarchistisch
Onze sociale zekerheid ligt binnenkort op straat met een vergaande identificatieplicht, geheel tegen de grondwet in.

Waarom anarchisme als men in een -relatief- goedwerkende maatschappij leeft/woont/werkt? Nederland is toch geen dictatuur. Er gaan enkele dingen mis, maar niets zo ingrijpend om totale anarchie te rechtvaardigen.

>>voor jou brengt het allemaal niet zoveel problemen mee, anderen werken voor jouw reet, anderen krijgen speed ingespoten zodat er harder harder en harder gewerkt kan worden voor het westen, jij gaat niet dood van arbeid, je hersens sterven alleen af door de dagelijkse sleur van arbeid maar je longen zitten niet vol stof. en nee, je wordt niet in elkaar gebeukt als je vraagt of je een stofkapje mag omdat het werk in de mijn dusdanig goor is dat je longen drei keer zo klein zijn geworden, jij wordt niet verplicht onder de machine te slapen waar je zodra je wakker bent weer 18 uur achter moet staan omdat de welvaart in westerse landen als Nederland toch niet groot genoeg is om onze eigen shit maken met arbeiders die goed betaald krijgen.
Het systeem werkt misschien voor jou op dit moment, maar op hetzelfde moment kreperen er tientallen mensen om in jouw luxe te voorzien.

Anarchisme is voor de hedendaagse Nederlandse anarchist niet meer dan een pose, een voorbijgaande fase. Pak je rugzak anders maar eens in en trek Colombia of Liberia maar eens door (zie hoe ze daar moeten leven).

>>blij dat je wel weet dat er mensen zo moeten leven. hopelijk dringt het nog eens tot je door waarom ze zo moeten leven.

Een heel leerrijke ervaring als je dan later in je rijtjeshuis met je opel astra voor de deur woont.

>>Zou het?

__________________
Ik koop, dus ik besta

Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 16:01.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 16:00
Black Sugar
Avatar van Black Sugar
Black Sugar is offline
een deel van de idealen van het anarchisme trekken me wel maar helaas zal het niet werken in de praktijk en dat is nou juist het hele punt.
__________________
Everything in moderation. Including moderation.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 16:02
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Black Sugar schreef op 06-07-2003 @ 16:00:
een deel van de idealen van het anarchisme trekken me wel maar helaas zal het niet werken in de praktijk en dat is nou juist het hele punt.
Waarom kan het volgens jou dan niet werken? Ik zie zoveel mensen posten dat het idee, het ideaal goed is maar dat het niet werkt. Slechts weinig mensen posten ook waarom ze denken dat het niet kan werken.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 16:11
Black Sugar
Avatar van Black Sugar
Black Sugar is offline
Citaat:
Styn schreef op 06-07-2003 @ 15:44:
Kijk eens in wat voor een geweldig landje jullie pseudo-anarchisten leven. Democratisch verkozen bestuur, geen zakkenvullende leiders met talloze doden op hun geweten. Elke dag vers drinkwater, calorierijk eten, uitgebouwde sociale zekerheid en alle andere blabla....

Waarom anarchisme als men in een -relatief- goedwerkende maatschappij leeft/woont/werkt? Nederland is toch geen dictatuur. Er gaan enkele dingen mis, maar niets zo ingrijpend om totale anarchie te rechtvaardigen.

Anarchisme is voor de hedendaagse Nederlandse anarchist niet meer dan een pose, een voorbijgaande fase. Pak je rugzak anders maar eens in en trek Colombia of Liberia maar eens door (zie hoe ze daar moeten leven).

Een heel leerrijke ervaring als je dan later in je rijtjeshuis met je opel astra voor de deur woont.
Gelukkig zijn er ook mensen in dit land die wel princiepes hebben en zijn we niet allen als jij.
__________________
Everything in moderation. Including moderation.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 16:12
Black Sugar
Avatar van Black Sugar
Black Sugar is offline
Citaat:
drama schreef op 06-07-2003 @ 16:02:
Waarom kan het volgens jou dan niet werken? Ik zie zoveel mensen posten dat het idee, het ideaal goed is maar dat het niet werkt. Slechts weinig mensen posten ook waarom ze denken dat het niet kan werken.
Omdat er altijd mensen zullen zijn die d'r misbruik van maken en mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden.

Kon het maar wel

Waar ik zo mee zit is dat de zogenaamde democratie in dit land geen democratie te noemen is eigenlijk. Zoveel dingen waar de meeste mensen echt niet voor gekozen hebben.
Corruptie op en top hier in Nederland en niet alleen in Nederland maar op veel meer plaatsen. Er worden door de Eu verdragen getekend die totaal niet sporen met onze grondwet en zogenaamde idealen. En zo kun je wel door gaan, mensen die beweren dat het zo goed gaat in Nederland zouden eens beter moeten rondkijken. Dan zie je wel dat we d'r eigenlijk gewoon een zooitje van maken.
__________________
Everything in moderation. Including moderation.

Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 16:18.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 16:16
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Black Sugar schreef op 06-07-2003 @ 16:12:
Omdat er altijd mensen zullen zijn die d'r misbruik van maken en mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden.

Kon het maar wel
elke samenleving kent zijn rotte appels, ook een anarchistische, evenals een kapitalistische.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Anarchisme of socialisme?
Upke
127 18-11-2004 17:18
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Anarchisme?
liesje861
2 31-03-2004 17:31
Verhalen & Gedichten SpAnarchism II - Obey the SpAnarchism
Verwijderd
35 01-09-2003 00:03
Lifestyle Bestaan rechtse alto's?
Verwijderd
103 07-03-2003 16:09
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap privatisering van de NS
Plien
25 30-09-2002 10:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap keer het tij??
Ninnoc
65 24-09-2002 11:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.