Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2006, 18:39
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
ik leef weer, en ik schrijf weer.



Crime Passionel


Vandaag is de pas op de plaats in het leven.
Het riet kon niet veel verder buigen, die keer,
maar de vergevingsgezindheid redde je weer.
Het is niet bij die ene avond gebleven.

Proberen vergeten werkt ook maar even,
wordt gestoord door het razende kwade verkeer;
het snijdt nog gelijk aan de pijn van weleer.
Een mens kan in vacuüm niet overleven.

Toch, liefde dient men in de kiem te smoren,
de ware en de wederzijdse vooral;
wanneer het regent is stellig de hoop verloren.
De zoveelste keer dat het zo eindigen zal.

In de storm van vannacht meende men een schreeuw te horen
gevolgd door een doffe, gevlonderde knal.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2006, 21:16
DeventerSter
Avatar van DeventerSter
DeventerSter is offline
Nou Nou, Yannick is weer terug En ik ook Maar dat was ff offtopic. Ontopic:

Je eerste strofe is zeer goed, je bouwt mooi een gedachte op die er gewoon om vraagt om verder te leven. Je tweede zin in je tweede strofe vind ik zeer storend, hij loopt niet echt super naar mijn mening. Je derde strofe daarentegen bouwt ook weer mooi verder aan de door de eerste strofe gecreëerde ( schrijf ik dat zo goed?? ) gedachte, en je slot is ook zeer passend. Leuk openingsgedicht
__________________
When love dies, the word becomes dark. -Jeroen
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 23:01
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
'een gevlonderde knal', wauw Er zijn soms van die woorden die iets helemaal zeggen. Nou geloof ik niet dat dit officieel een woord is, maar het zou er dus één moeten worden!

Je kan zeggen wat je wil over die 2e strofe (zelf vind ik m ook niet helemaal geweldig, zo vond ik het woord 'weleer' zo oudbollig en alleen voor de rijm geplaatst staan...?), maar naar mijn mening word ie gered door één enkele zin:

Een mens kan in vacuüm niet overleven


Mooi

Ik vraag mij trouwens af wat nou de titel is?
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 10:10
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Bedankt voor de reacties

Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 27-05-2006 @ 00:01 :
Je kan zeggen wat je wil over die 2e strofe (zelf vind ik m ook niet helemaal geweldig, zo vond ik het woord 'weleer' zo oudbollig en alleen voor de rijm geplaatst staan...?), maar naar mijn mening word ie gered door één enkele zin:

Een mens kan in vacuüm niet overleven

Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb wel vaker de neiging wat archaïsche woorden te gebruiken. Zelf had ik meer moeite met de tweede regel van die strofe, die DeventerSter ook al aanhaalde.
Maar ik had inderdaad moeite me aan het rijmschema (en de andere regels) te houden; de laatste twee regels van de derde strofe stonden er eigenlijk maar tijdelijk en puur voor de rijm.

De titel is Crime Passionel.

Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik heb heel sterk het gevoel dat ik
Een mens kan in vacuüm niet overleven
niet zelf heb bedacht. Ik dacht eerst dat ik het van CSN had, maar zij zegt van niet, en de zoekfunctie vindt helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 14:31
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik heb het ritme pas na een paar keer lezen een beetje zitten, en ik vind dat je de lezer toch wel heel veel moeite laat doen om het ritme te blijven volgen. Daar zou ik nog wel aan werken, want het is toch wel zonde.

Ik vind dit wel anders dan anders (hoewel, je wedstrijdgedicht was ook wel een beetje zo). Mooi wel, vooral de eindzin. Die eindzin dekt trouwens wel de laatste zin van strofe 3, die ik eigenlijk niet zo vind. Vooral omdat ie naar mijn mening niet loopt, er is een lettergreep teveel, ik heb sterk de neiging om 'zo' weg te laten alleen klopt de betekenis dan niet meer. Kan die zin niet anders?

Een mens kan in vacuüm niet overleven

Ja zeg, het komt vast omdat jij zegt dat je het ergens van kent, maar het komt me ook bekend voor. Dat is geen beschuldiging natuurlijk.

Maar goed. Ik vind er prachtige zinnen in zitten en wat mindere, maar leuk dat je weer hebt geschreven.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 20:18
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 27-05-2006 @ 15:31 :
Maar goed. Ik vind er prachtige zinnen in zitten en wat mindere, maar leuk dat je weer hebt geschreven.
Dat. En ik word zo ontzettend treurig van dit gedicht.
Ik vind je rijmschema alleen niet mooi. Zoals Porcelain al zegt moet de lezer er veel moeite voor doen om het te volgen. Je rijmwoorden eindigen ook allemaal veel hetzelfde, ook niet mijn ding.

Maar tof dat ik iets van je lees, volgens mij heb ik nog niet veel van je gelezen .
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 20:45
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 27-05-2006 @ 21:18 :
Dat. En ik word zo ontzettend treurig van dit gedicht.
Ik vind je rijmschema alleen niet mooi. Zoals Porcelain al zegt moet de lezer er veel moeite voor doen om het te volgen. Je rijmwoorden eindigen ook allemaal veel hetzelfde, ook niet mijn ding.

Maar tof dat ik iets van je lees, volgens mij heb ik nog niet veel van je gelezen .
Ik post ook niet zo veel

Het rijmschema en zo is omdat het een sonnet is/moet zijn. En dat gaat me nog niet helemaal goed af.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 20:51
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Sketch schreef op 27-05-2006 @ 21:45 :
Ik post ook niet zo veel

Het rijmschema en zo is omdat het een sonnet is/moet zijn. En dat gaat me nog niet helemaal goed af.
O, oke! Maar wat is precies een sonnet dan . verder vind ik wel dat je mooi schrijft hoor .
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 20:56
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 27-05-2006 @ 21:51 :
O, oke! Maar wat is precies een sonnet dan . verder vind ik wel dat je mooi schrijft hoor .
Citaat:
Sonnet: Een veertienregelige dichtvorm, bestaand uit twee kwatrijnen (samen het octaaf) gevolgd door twee terzetten (samen het sextet). Het metrum is tweedelig (meestal jambe) en de versregels kunnen drie tot zeven versvoeten tellen. Tussen het octaaf en het sextet hoor een wending, breuk of volta te zitten. Een goed sonnet is zeer klankrijk (waaraan het zijn naam te danken heeft). Er zijn verschillende rijmschema’s bekend, een van de meest gebruikte is:
ABBA ABBA CDC DCD

10: Shakespeariaanse -of Shakespeare-sonnet, zoals ie in het woordenboek staat- sonnet: Drie kwatrijnen en twee slotregels, de wending zit in die laatste twee regels. Oorspronkelijke notatie was dacht ik eerst twaalf regels, regel open, laatste twee.

Het is een beetje een mix geworden tussen een klassiek en een shakespeariaans sonnet geworden.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 14:02
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ik vind het rijmschema wel leuk en ik hou van archaïsche woorden zoals weleer. Vind de 2e strofe er wel niet zo goed bij passen bij de rest van het gedicht. Je einde is wel zeer mooi, idd 'gevlonderde knal' en 'een mens kan in vacuüm niet overleven'.
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 00:07
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
OMG SKETCH KAN OOK DICHTEN. Morgen blijkt dat ik dit gedroomd heb.

Ik vind regels zoals de 4e, de 8e en de laatste twee altijd geweldig. Het zijn van die veelzeggende zinnen die normaal lijken maar waar heel veel emotie achter kan zitten, of een waarheid ofzo.

Waarom reageert Marloes nog niet op de 3e strofe?
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:37
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 29-05-2006 @ 01:07 :
Waarom reageert Marloes nog niet op de 3e strofe?
Ja, laatste twee regels, die is nu dus dood.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:48
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
:')

Ja sorry, dat moest even.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 21:41
Verwijderd
Ik weet niet zo goed wat van dit gedicht te vinden. Aan de ene kant knap; omdat de rijm er toch wél inzit. Aan de andere kant belemmerd je rijm ook weer het vlot lopen van je gedicht.

Ik vind de zinnen die je gebruikt, evenals de beeldspraak erg mooi, lekker over de liefde. (of die zin over vacuüm - of het me bekend voor komt weet ik niet, 't is wel een prachtzin!)

Ik vind, voor een gedicht met zo een rijmschema is het nog aardig geslaagd
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 22:08
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 29-05-2006 @ 01:07 :
Waarom reageert Marloes nog niet op de 3e strofe?
je hoort het. bosjes?
nee, maar, ehm, ontopic. ik weet niet wat ik ervan moet vinden en alles wat ik eventueel zou vinden zou zwaar bevooroordeeld zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 14:40
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Verhalen & Gedichten Een treinbrief ( beetje lang weer )
Verwijderd
14 15-09-2004 14:45
Verhalen & Gedichten misschien morgen
FIEloSOOF
8 21-06-2004 07:38
Verhalen & Gedichten Afscheid [vernieuwd]
tiram
45 12-05-2004 15:02
Verhalen & Gedichten Mijn verhaal: Afscheid
tiram
71 20-12-2003 13:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.