Oud 18-01-2015, 18:30
Verwijderd
Hey!

Ik zou graag zelf thuis muziek kunnen opnemen.
Na wat opzoekwerk denk ik eraan om als USB audio interface de Focusrite Scarlett Solo te kopen (incl. Ableton Live Lite) en een Shure PG57 XLR microfoon voor zowel de vocals als akoestische instrumenten.

Ik hoef geen echte studiokwaliteit, gewoon iets degelijks om bijvoorbeeld een demootje op te nemen. Is dit voldoende om mee te beginnen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2015, 18:24
Verwijderd
Update: Die ene microfoon lijkt me toch niet zo geschikt voor wat ik nodig heb. Ik ga nu voor de MXL 440 gaan. Iemand met wat home studio ervaring die nog tips kan geven?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2015, 02:32
jasoncole
jasoncole is offline
Hoi! Ik heb zelf de Focusrite Scarlett 2i2 en gebruik 'm vooral voor het opnemen van samples en ik gebruik ook Ableton Live. Ik heb ook de 4i4 wel eens gebruikt en een andere waar ik de naam zo snel even van kwijt ben.. In ieder geval heb ik met die van mij haast zero latency met het opnemen ( gebruik de bijgeleverde ASIO driver and you're good to go ).

Met Live Lite zit je wel met bepaalde beperkingen maar dat zal voor jouw doeleinden niet veel uitmaken. Ik geloof dat je een aantal software instrumenten mist en maar een bepaald aantal MIDI en audio tracks kan gebruiken. Voor het opnemen van demo's kun je met Ableton's ingebouwde compressor, reverb, EQ en wat andere dingen al goed aan de gang. Mocht dat niets zijn dan zit er bij de Focusrite Scarlett waarschijnlijk net als bij de andere interfaces een aantal Focusrite VST plugins of je download gewoon een aantal gratis VST plugins via het internet.

Qua microfoons kan ik je niet echt adviseren, behalve dat je het best een condensator kan kopen. Op zich is een dynamische ook niet verkeerd, maar ik heb vaak het idee dat condensator voor stem doeleinden toch wat beter klinken.

Ben benieuwd of het allemaal naar je zin is.. Mocht je een leuke demo hebben drop 'm dan misschien even

Jason
Met citaat reageren
Oud 22-01-2015, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Hoi! Ik heb zelf de Focusrite Scarlett 2i2 en gebruik 'm vooral voor het opnemen van samples en ik gebruik ook Ableton Live. Ik heb ook de 4i4 wel eens gebruikt en een andere waar ik de naam zo snel even van kwijt ben.. In ieder geval heb ik met die van mij haast zero latency met het opnemen ( gebruik de bijgeleverde ASIO driver and you're good to go ).

Met Live Lite zit je wel met bepaalde beperkingen maar dat zal voor jouw doeleinden niet veel uitmaken. Ik geloof dat je een aantal software instrumenten mist en maar een bepaald aantal MIDI en audio tracks kan gebruiken. Voor het opnemen van demo's kun je met Ableton's ingebouwde compressor, reverb, EQ en wat andere dingen al goed aan de gang. Mocht dat niets zijn dan zit er bij de Focusrite Scarlett waarschijnlijk net als bij de andere interfaces een aantal Focusrite VST plugins of je download gewoon een aantal gratis VST plugins via het internet.

Qua microfoons kan ik je niet echt adviseren, behalve dat je het best een condensator kan kopen. Op zich is een dynamische ook niet verkeerd, maar ik heb vaak het idee dat condensator voor stem doeleinden toch wat beter klinken.

Ben benieuwd of het allemaal naar je zin is.. Mocht je een leuke demo hebben drop 'm dan misschien even

Jason
Bedankt voor je antwoord!
Heb ik trouwens genoeg materiaal om mee te starten of zie ik iets over het hoofd? Het mogen echt basic dingen zijn hoor, zo dacht ik er gisteren pas aan dat een microfoonkabel er standaard niet bij zit en ik dat dus ook apart moet kopen . Een kleine tripod heb ik nog staan dus dat heb ik niet meer nodig.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2015, 07:04
jasoncole
jasoncole is offline
Ik denk dat je met je huidige plan al ver genoeg bent. Toen ik die Scarlett Solo even bekeek zag ik dat je links en rechts plugs van die huis tuin en keuken tulp ( of tullip, weet ik veel ) aansluitingen zijn. Zo'n kabel heb je vast nog wel liggen van een CD speler die je nooit gebruikt of weet ik veel wat. Verder is investeren in een goed paar speakers het wel waard maar ik denk dat dat voor je huidige doeleinden nogal overkill is. Hooguit een plugje om je koptelefoon op de Scarlett aan te kunnen sluiten Kabels van keymusic zijn overigens naar mijn ervaring van goede kwaliteit. Vrijwel alles wat ik thuis heb staan komt van feedback ( nu dan keymusic.. zucht ) vandaan en werkt allemaal prima.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2015, 22:15
Verwijderd
Ben er heel tevreden over! Ik heb nog geen volledig liedje opgenomen met verschillende instrumenten, maar deze cover geeft toch al een idee van de geluidskwaliteit bij bass.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Volvo Ocean Race 05/06
MC Bobie
57 19-05-2006 12:50
Muziek Aphex Twin a.k.a Richard D. James
Sentingua
38 06-09-2003 15:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.