Oud 23-12-2019, 15:40
flowxxx
flowxxx is offline
Hey daar,

Ik zit in mijn laatste jaar van de opleiding Kleuteronderwijs (3-jarige bachelor). Ik doe mijn stage van het tweede jaar nog, maar voor mijn vakken zit ik vanaf februari in het derde jaar en laatste jaar van de opleiding. Normaal gezien zou ik dan volgend jaar in februari afstuderen (februari 2021) , maar doordat ik geopereerd moet worden kan ik mijn stage van het tweede jaar niet meer afmaken, omdat ik moet revalideren. Daardoor zou ik nog een jaar en half moeten studeren.. (in februari moet ik revalideren, dus dan kan ik tot het einde van het jaar geen stage meer opnemen)

Dat is natuurlijk geen probleem als je het graag doet, maar ik heb gemerkt dat ik de richting echt niet graag doe.. Het vraagt enorm veel van mijn vrije tijd: lesvoorbereidingen, knutselen, knutselen en nog eens knutselen. Op stage tel ik de dagen af, omdat ik het echt niet leuk vind. Ik ween elke dag, ik slaap niet goed 's nachts, omdat ik graag een diploma wil halen, maar ik mezelf niet als kleuterjuf voor de klas zie staan.. Mijn vriend zegt dat ik eraan onderdoor ga.. Door mijn studie die ik niet graag doe, hebben we constant ruzie en voel ik me niet goed in mijn vel. Dat terzijde, Ik wil dat werk eigenlijk echt niet doen, dus dat diploma zou nutteloos zijn.

Na Kleuteronderwijs zou ik graag iets helemaal anders willen gaan studeren. Het probleem is echter dat ik al 23 jaar ben momenteel en voorheen ook al een andere opleiding heb gevolgd. Die opleiding (Verloskunde) heb ik stopgezet in mijn tweede jaar, omdat het niets voor mij was en ik gemerkt heb dat ik niet tegen bloed kon... Erg vervelend als je bevallingen moet leiden, maar dat werk deed ik wel heel graag! Ik vond het toen enorm jammer dat ik moest stoppen.

Nu heb ik mijn zinnen gezet op een nieuwe opleiding (bachelor interieurarchitectuur), wat ook iets beter zou aansluiten op mijn vooropleiding in het middelbaar. Ik heb in het middelbaar namelijk Toegepaste Architecturale Kunsten gevolgd.

Ik twijfel heel erg of ik mijn huidige opleiding, die ik niet graag doe (zelfs haat) zou afmaken of nu stoppen en kiezen voor Interieurarchitectuur. Ik ben ook al 23 jaar en zou pas afstuderen op mijn 24ste als ik Kleuteronderwijs blijf volgen. Dat wil zeggen dat ik pas met Interieurvormgeving kan starten op mijn 25ste en zal afstuderen op mijn 28ste.. Mijn ouders zien dit natuurlijk niet zitten, omdat ik niet eeuwig thuis kan blijven wonen en studeren.. Langs de andere kant staat het natuurlijk beter op je CV als je eerst een opleiding afmaakt en dan pas verandert, anders zitten er gaten in mijn CV.

Weten jullie wat ik het beste zou doen? Het zou mij enorm helpen om wat meningen van anderen die mij niet kennen te lezen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2019, 08:07
Verwijderd
Citaat:

Weten jullie wat ik het beste zou doen?
Het klinkt wat aanmatigend, maar ja, dat weten wij. Je geeft zelf de antwoorden namelijk al.


Citaat:
Langs de andere kant staat het natuurlijk beter op je CV als je eerst een opleiding afmaakt en dan pas verandert, anders zitten er gaten in mijn CV.
Ik begin eerst hier mee, ook al is het vrijwel het laatste dat je zei. Mocht het wat waard zijn: ik zie geregeld CV's langskomen en zit geregeld bij sollicitatiegesprekken aan de kant van de interviewer. En nog veel vaker krijg ik wat CV's onder mijn neus geschoven om daat iets van te vinden. Wat ik nu ga zeggen is dus niet totaal uit de lucht gegrepen voor mij.
Het staat helemaal niet beter op je CV om een niet relevante opleiding afgerond te hebben. Als je later als interieurarchitect gaat solliciteren en je hebt een afgeronde opleiding tot kleuteronderwijzer op je CV staan, heeft dat nul toegevoegde waarde.
Natuurlijk kun je tijdens een sollicitatiegesprek de vraag verwachten "je hebt hier enkele jaren de opleiding kleuteronderwijs gedaan maar niet afgerond. Kun je daar wat over vertellen/waarom niet afgerond?" Het antwoord op die vraag heb je zelf al in je bericht gegeven. Tijdens de stage kwam je er achter dat het beroep niets voor jou was. Dat je iedere dag met tegenzin naar het werk ging. Derhalve de studie gestopt. Dat is een prima antwoord! Geen interviewer of lezer van je CV die hier over zal vallen, maar die een afgeronde opleiding kleuteronderwijs wél van toegevoegde waarde zou vinden binnen de interieurarchitectuur.

Hiermee heb ik denk ik eigenlijk alles al beantwoord. Je haat de studie zelfs, zeg je. Dan is het toch heel vreemd om de studie tegen je zin af te maken? Vooral als je iets anders wilt studeren? Het is voor mij een no-brainer dat je stopt met deze studie. Ik zie werkelijk geen enkel, niets, zilch, voordeel in doorgaan met deze studie.

Ik wil nog één ander ding uit je bericht uitlichten:

Citaat:
Mijn ouders zien dit natuurlijk niet zitten, omdat ik niet eeuwig thuis kan blijven wonen en studeren..
Je bent 23. Ik weet niet precies wat je operatie inhoudt en hoe je situatie op veel vlakken is, maar wellicht is het sowieso eens langzamerhand tijd om op jezelf te gaan wonen. Dan is in ieder geval dit gedeelte geen probleem meer. Je kunt - neem ik aan - pas in september 2020 beginnen met interieurarchitectuur. Ik weet niet precies hoe lang je moet revalideren, maar als je nu stopt en zsm een baantje zoekt, kun je heel wat maanden geld verdienen. Geld dat je kunt gebruiken om je eigen plekje te vinden en in te richten. Dit staat overigens allemaal los van de studiekeuze, heeft daar niets mee te maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren klopt dit?
Verwijderd
9 21-12-2010 18:48
Studeren Hogeschool van Amsterdam MWD mijn ervaringen
Easygoing83
1 13-12-2009 13:56
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 21:31
Studeren Hogeschool Utrecht - IBL
onbekend12345
1 09-03-2008 16:05
Algemene schoolzaken HBO SPH en dan psychologie
nlblue-eyes
31 10-02-2004 09:50
Algemene schoolzaken Oproep tot algehele scholieren/studenten-staking!
Rabbi Daniel
6 09-12-2001 15:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.