Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2006, 16:04
Verwijderd
Beste mensen,

ik heb zelf ooit in een duister verleden een half jaartje Latijn gevolgd op de middelbare school. Nu is daar weinig van blijven hangen en eigenlijk dacht ik het nooit nodig te gaan hebben, totdat ik filosofie ging studeren.
Nu is het geen vereiste om Latijn (en het oude Grieks) te beheersen, maar het is wel een leuk pluspuntje.
Mijn vraag is daarom of er boek(en) zijn waarmee het mogelijk is om zelf aan de slag te gaan met het vertalen in het Latijn om uiteindelijk tot op een niveau te komen dat ik Latijnse teksten uit de oudheid kan lezen (luisteren en zelf schrijven of spreken in het Latijn is dus van minder belang).

Alvast bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2006, 16:41
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Ik denk dat als je die teksten écht wilt kunnen lezen (dus het Latijn volledig snappen zonder een hele berg aantekeningen), je GLTC moet gaan studeren - en misschien zelfs dan niet (?).

Om het elementaire Latijn te leren, kun je denk ik het beste beginnen met de boeken waarmee op de middelbare school de klassieke talen ook onderwezen worden. Zoals Pallas en Fortuna. Er zijn vast ook wel andere methodes. Kijk bijvoorbeeld hier eens.Verder staan er op het Internet ook een heleboel sites die je kunnen helpen. Dit is daarvoor een mooie site: http://www.textkit.com/

Succes ermee!

Laatst gewijzigd op 25-11-2006 om 16:43.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 18:02
Verwijderd
Ja, ik ben het met Sanctus eens. Ik vrees dat het moeilijker is dan jij denkt.. Ik heb nu 6 jaar Latijn gehad en ik studeer nu sinds een aantal maanden Klassieke Talen, maar ook ik vind nog een heleboel teksten moeilijk. Als je de teksten echt vlot wil kunnen lezen, moet je klassieke talen gaan studeren en ook als je dat gedaan hebt moet je nog wel eens goed kijken en kan je niet alles vlot lezen.. Dus tja, doe een poging en maak een begin!
Succes!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 18:26
Verwijderd
Ja ik snap dat de teksten zeer moeilijk zijn.
Maar ik bedoelde dan ook om te beginnen met het elementaire latijn onder de knie te krijgen en dan van daaruit verder gaan naar steeds moeilijkere teksten en dergelijke.
Het is altijd alleen moeilijk om zelf een beginpunt te vinden. Als je eenmaal zelf er een beetje mee ebzig bent ga je vaak ook beter inzien wat het beste je volgende stappen kunnen zijn enz.
En ook al bereik ik het niveau waar ik op doel niet, een basis in het latijn kan nooit kwaad.

Dus ik wil gewoon gaan beginnen bij het elementaire latijn. En daarvoor zou ik dus het beste Pallas of Fortuna voor kunnen aanschaffen of zijn er volgens jullie betere werken?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 20:31
docent
docent is offline
Volgens mij hoef je geen klassieke talen te gaan studeren, hoor! Op de middelbare school gaat het allemaal hééééééél langzaam (bijvoorbeeld het Fortunaboek) en zelf kun je dat veel sneller, zeker doordat je het graag wil! Dus wanhoop vooral niet.
Een leuk boek is Latijn voor beginners van Peter Jones (vertaald uit het Engels). Je kunt de achtergronden en cultuur overslaan (hoewel die juist een deel van de leukigheid zijn) en er staan antwoorden in.
Succes!
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 23:50
Verwijderd
Ja, het is idd wel waar dat het op de middelbare school heel erg langzaam gaat. Maar misschien is het wel handig om iemand in je omgeving te hebben die je af en toe een handje kan helpen als je vastloopt.

O, en trouwens, je moet geen Pallas hebben, wat dat is Grieks .
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 10:58
Morri
Morri is offline
Kan je geen basiscurssen oid volgen op de universiteit?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 11:07
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Morri schreef op 26-11-2006 @ 11:58 :
Kan je geen basiscurssen oid volgen op de universiteit?
Jup dat kan, maar dat kost je dan wel 20 ects per taal (10 in elk semester). Dan zit je ongeveer tussen gymnasium- en propedeuse-GTLCniveau in. Die cursussen zijn overigens wel erg droog.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 19:32
Verwijderd
De cursussen die op de uni worden gegeven gebruiken het boekje Tirocinium Latinum an N. van Loenen. Is dat wat of kan ik beter fortuna/latijn voor beginners aanschaffen?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 20:28
docent
docent is offline
Tirocinium is heel degelijk. Ik vind zelf met name de grammaticaboekjes van Tirocinium (met name voor Grieks, maar ook die van Latijn) heel handig.
Als je uit Tirocinium gaat werken, moet je denk ik niet alles gaan doen (dus bijvoorbeeld per oefening de helft). Maar je zult er grondig Latijn van leren.
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 20:36
Verwijderd
Het maakt dus niet veel uit of ik Latijn voor beginners, Fortuna of Tirocinium aanschaf? Of zijn er toch grote verschillen te noemen in bijv. methode, snelheid, grondigheid, etc?
Fortuna is in ieder geval veel prijziger dan de rest. Is het dat ook waard?

Laatst gewijzigd op 26-11-2006 om 20:44.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 23:12
docent
docent is offline
Citaat:
Robo schreef op 26-11-2006 @ 21:36 :
Fortuna is in ieder geval veel prijziger dan de rest. Is het dat ook waard?
Bij Fortuna betaal je voor de kleurenplaatjes en voor de geldwolven van de uitgeverij.
Er zijn trouwens ook nog andere lesboeken, zoals Disco, Via Nova. Je moet maar eens een blik in alle boeken werpen; Tirocinium is meer C1000 ("geen fratsen") en een aantal van die schoolboeken zijn meer Albert Heyn (duurder, maar wel meer extra's).
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 14:02
Verwijderd
Citaat:
docent schreef op 27-11-2006 @ 00:12 :
Bij Fortuna betaal je voor de kleurenplaatjes en voor de geldwolven van de uitgeverij.
Er zijn trouwens ook nog andere lesboeken, zoals Disco, Via Nova. Je moet maar eens een blik in alle boeken werpen; Tirocinium is meer C1000 ("geen fratsen") en een aantal van die schoolboeken zijn meer Albert Heyn (duurder, maar wel meer extra's).
Leuke omschrijving van de verschillen docent .
Ik heb vandaag in de universiteits boekhandel de tirocinium aangeschaft. Voornamelijk omdat het goedkoper was dan de rest. Ik had geen zin veel geld uit te geven. Dit omdat ik toch een beetje onzeker ben in hoeverre ik ga slagen met het Latijn mij zelfstandig aan te leren. (en omdat ik stiekem hoop toch nog wat te weten van de Latijn lessen zo'n circa 5 jaar geleden)
Verder sprak het 'geen fratsen' mij ook wel aan, omdat ik al een studie doe en dus zo min mogelijk tijd wil 'verspillen' aan bijzaken. Die komen er eventueel later nog wel bij.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd.
Als ik er eenmaal een beetje aan begonnen ben laat ik jullie mijn bevindingen nog wel weten hier (als ik jullie dan niet al 1000 keer heb lastig gevallen met problemen ).
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 15:42
tinustijger
Avatar van tinustijger
tinustijger is offline
Cool! Veel succes ermee!

greetz
__________________
dabit deus his quoque finem!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 08:43
Verwijderd
Citaat:
tinustijger schreef op 27-11-2006 @ 16:42 :
Cool! Veel succes ermee!

greetz
Bedankt! En allemaal nog erg bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 12:28
Betweter_123
Als je niet van poespas houdt en snel resultaat wilt:

Latinitas, van Hans Oranje
ISBN: 9053832300
VU uitgeverij

Het bestaat uit een lesboek met theorie en opgaven en een tweede deel met uitwerkingen van ALLE oefeningen en een grammaticaoverzicht.
Dit boek wordt uiteraard gebruikt aan de VU, maar ook aan de Universiteit Leiden voor mensen met een deficiëntie voor Latijn (bij Godgeleerdheid bijv.)
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Betweter_123 schreef op 17-12-2006 @ 13:28 :
Als je niet van poespas houdt en snel resultaat wilt:

Latinitas, van Hans Oranje
ISBN: 9053832300
VU uitgeverij

Het bestaat uit een lesboek met theorie en opgaven en een tweede deel met uitwerkingen van ALLE oefeningen en een grammaticaoverzicht.
Dit boek wordt uiteraard gebruikt aan de VU, maar ook aan de Universiteit Leiden voor mensen met een deficiëntie voor Latijn (bij Godgeleerdheid bijv.)
Ja die had ik ook zien liggen. Was alleen wat duurder dan de Tirocinium. Ik denk dat als het Latijn me bevalt de Latinitas er nog bij gekocht gaat worden.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 16:21
Verwijderd
Ik heb gekeken naar de Tirocinium, aangezien ik zelf ook mijn weggezakte Latijn wil ophalen, maar wat van Internet begrepen heb, is dat er geen vertalingen van de tekstjes in het hulpboek staan? Dan wordt het al heel vervelend natuurlijk.
(Het boek van Hans Oranje is niet-leverbaar volgens de boekhandels, en Latijn voor Beginners van Peter Jones vind ik wel vlot geschreven, maar erg onoverzichtelijk.)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2007, 16:59
Verwijderd
Tirocinium is op dit moment ook nauwelijks te verkrijgen. Bol.com levert het niet meer, en in de boekhandel zeiden ze dat ze moesten wachten op de herdruk, die in maart (!) komt. Latinitas van Hans Oranje heb ik vandaag nog bij de Selexyz zien staan, dus die is misschien nog wel te vinden, hoewel niet op internet.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 19:29
docent
docent is offline
Citaat:
hppa schreef op 23-01-2007 @ 17:21 :
Ik heb gekeken naar de Tirocinium, aangezien ik zelf ook mijn weggezakte Latijn wil ophalen, maar wat van Internet begrepen heb, is dat er geen vertalingen van de tekstjes in het hulpboek staan? Dan wordt het al heel vervelend natuurlijk.
(Het boek van Hans Oranje is niet-leverbaar volgens de boekhandels, en Latijn voor Beginners van Peter Jones vind ik wel vlot geschreven, maar erg onoverzichtelijk.)
Die tekstjes kun je natuurlijk door mensen van dit forum laten nakijken...;-) Dat doen we immers graag! Ik vraag me alleen wel af wie Tirocinium in zijn bezit heeft. Ik in ieder geval (dus) wel.
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 14:21
Verwijderd
Vandaag is het boek van Hans Oranje binnengekomen en het ziet er heel degelijk uit, en is inclusief een hulpboek met alle uitwerkingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Aanpassing tweede fase Havo/VWO: CKV en ANW afgeschaft
Axel11
20 28-12-2012 01:30
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijns leren
Ndimension
60 05-02-2012 18:42
Studeren klopt dit?
Verwijderd
9 21-12-2010 17:48
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Een nieuw Gymnasium
Master Corax
35 08-11-2005 18:43
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Keuze
-Gurwl-
19 28-02-2005 20:32
Psychologie maatschappelijk werk??
shy girl
20 15-10-2002 21:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.