Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2005, 14:39
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-03-2005 @ 15:19 :
Toegegeven, er zíjn officiële criteria voor ja. o.a dat de menstruatie 3 maanden moet zijn uitgebleven en je onder een bepaald gewicht moet zitten, maar ik wil echt benadrukken dat een anorexia patiënt aan laten komen is het makkelijke deel in verhouding met wat er geestelijk moet gebeuren.
Welk gewicht is dat? Is dat het bmi ofzo of echt een gewicht?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:42
Verwijderd
Dat zou ik eigenlijk zo niet weten, maar ik ga er vanuit dat het bmi is, want iemand die 1.70 is en 45 kilo weegt is natuurlijk veel dunner dan iemand die 1.50 is en 45 kilo weegt.


(bij mij was het niet zo ver dat ik de "officiële" diagnose 'anorexia' heb gekregen)
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:45
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-03-2005 @ 15:42 :
Dat zou ik eigenlijk zo niet weten, maar ik ga er vanuit dat het bmi is, want iemand die 1.70 is en 45 kilo weegt is natuurlijk veel dunner dan iemand die 1.50 is en 45 kilo weegt.


(bij mij was het niet zo ver dat ik de "officiële" diagnose 'anorexia' heb gekregen)
Ik was benieuwd of ik mezelf de 'officiele' diagnose kon geven. Al denk ik niet dat ik het kritieke ondergewicht haal...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 15:02
Verwijderd
Jij bent van jezelf heel erg dun bedoel je?

Dat bedoel ik trouwens ook met dat het veel meer telt wat er in je hoofd speelt dan wat je weegt. Sommige mensen zijn van zichzelf echt ontzettend dun (meisje bij mij op school) maar eten wel normaal en denken ook niet op die manier.
(al zie kun je over het algemeen wel het verschil zien tussen anorexia-dun en 'gewoon'-dun, maar goed)

Je kunt wel een test doen op sabn.nl over of je een eetstoornis hebt, maar wat mij betreft is die niet echt helemaal volledig (dus niet blind daarop vertrouwen) zeker omdat iedere persoon nou eenmaal anders is.

Nog een punt trouwens is dat anorexia helemaal niet altijd begint omdat iemand zichzelf te dik vindt.
Vaak genoeg is het een afwenteling van het ene probleem naar het andere (dus iemand heeft een probleem maar weet niet wat ie moet dun, dus gaat maar stoppen met eten om bijvoorbeeld maar niet meer aan dat andere te denken enz.) of het is een kwestie van controle (iemand heeft het gevoel dat zijn of haar leven aan hem of haar voorbij glipt en stopt met eten, omdat dat het gevoel geeft dat ze nog ERGENS controle over hebben) enz.

Eetstoornissen zitten complexer in elkaar dan vaak gedacht wordt
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 15:57
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-03-2005 @ 16:02 :
Jij bent van jezelf heel erg dun bedoel je?
Ik spreek niet voor niets in de verleden tijd . Heb namelijk 6 jaar terug hetzelfde gehad. Nooit officiele diagnose. Maar at niets en sportte veel en had half jaar geen en daarna een rare menstruatie. En ik kon ja zeggen op bijna al die zinnetjes . Maar was gewoon benieuwd of ik het officieel anorexia kan noemen, of dat ik gewoon heb lopen kloten met eten...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 16:17
Verwijderd
@Gothic: Je zegt dat je denkt dat je het kritiek ondergewicht niet haalde. Wat is het minimale dat je gewogen hebt en bij welke lengte?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 17:10
Vitamintje
Vitamintje is offline
Je kan beter geen gewichten noemen hier want dat kan triggerend zijn. En anorexia gaat niet om het gewicht, bij mij in de kliniek zaten ook mensen die de diagnose anorexia hadden en geen ondergewicht hadden
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Vitamintje schreef op 20-03-2005 @ 18:10 :
Je kan beter geen gewichten noemen hier want dat kan triggerend zijn. En anorexia gaat niet om het gewicht, bij mij in de kliniek zaten ook mensen die de diagnose anorexia hadden en geen ondergewicht hadden
Ik dacht dat het voor de officiële diagnose wel telde wat je bmi was.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 18:36
Vitamintje
Vitamintje is offline
ja dat is misschien wel zo vastgesteld maar ze nemen echt niemand in een kliniek op die niet echt anorexia heeft ook al voldoet die misschien niet aan die bmi-eis
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 18:36
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 20-03-2005 @ 17:17 :
@Gothic: Je zegt dat je denkt dat je het kritiek ondergewicht niet haalde. Wat is het minimale dat je gewogen hebt en bij welke lengte?
Ik weet dat eigenlijk niet meer zo zeker. Een tijd lang heb ik 50 gewogen, en een tijd lang 55. Ik denk dat die 50 mischien nog wel in de 1e kan zijn geweest, maar dat weet ik niet zeker. Maar ik zit iig al redelijk lang tussen de 56-59. Maar ja toen ik 50 woog was ik dus 12 ofzo en dat is dan niet zo heel gek, ben je nog gewoon kind, bij 1m70 ofzo. Maar eigenlijk ben ik nooit bezig geweest met afvallen. Ik at gewoon bijna niets... en wilde niet aankomen.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 19:06
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Jullie zeggen allebei dat jullie weten dat jullie misschien niet helemaal gezond bezig zijn, en zeggen ook allebei dat het met een eetstoornis wel meevalt. Ook dat jullie die eigenlijk gewoon niet wíllen hebben. Ga gewoon eens praten met een dokter of vertrouwenspersoon!! Als het echt wel meevalt dan zullen zij dit alleen maar bevestigen, toch? En als het niet meevalt dan ben je in ieder geval bij iemand die je goed kan helpen en doorverwijzen naar de juiste instanties.... Ga gewoon, deze mensen kunnen beter zien hoe het met je is dan wij hier.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Vitamintje schreef op 20-03-2005 @ 19:36 :
ja dat is misschien wel zo vastgesteld maar ze nemen echt niemand in een kliniek op die niet echt anorexia heeft ook al voldoet die misschien niet aan die bmi-eis
Nee dat snap ik
Ik zei zelf ook al dat het lichamelijke deel van anorexia het minste is in verhouding met het geestelijke.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 19:48
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-03-2005 @ 18:36 :
Ik dacht dat het voor de officiële diagnose wel telde wat je bmi was.
Klopt.. Als ik het me goed herinner is dat een bmi van 17,5 of
lager. (maar dat gaat niet op bij kinderen denk ik, aangezien
een kind van 12 logischerwijs een lager bmi kan hebben dan
iemand van 20 zonder ondergewicht te hebben..)

Maar goed, er zijn zo ontzettend veel mensen die níet precies
aan alle criteria voor an (of bn, bed) voldoen, maar dat betekent
niet dat je geen es hebt (de nao categorie is er niet voor niets),
of dat het daardoor minder ernstig is oid..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 18:20
Knutselsmurfie
Avatar van Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Beetje raar dat je vraagt 'weten jullie of dit normaal is?' Lijkt me dat je dat zelf wel weet of niet? Nee dus, lijkt me niet normaal. Kijk eens op de site van het Voedingscentrum ofzo over hoeveel je per dag binnen 'moet' krijgen.
__________________
I don't ask for much, but enough room to spread my wings | You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 19:56
Phlox
Avatar van Phlox
Phlox is offline
Citaat:
Quiana schreef op 20-03-2005 @ 20:48 :
Klopt.. Als ik het me goed herinner is dat een bmi van 17,5 of
lager.
Dit zijn de officiele criteria:

-als de persoon een gewicht heeft dat meer dan 15% onder het gewicht ligt dat normaal is voor leeftijd en lengte;
-als de persoon weigert om naar een gezond gewicht te streven;
-als de persoon bang is om dik te worden;
-als iemand zijn eigen lichaamsvorm en -gewicht verkeerd ziet;
-als de menstruatie drie keer achter elkaar uitblijft.


Verder wil ik zeggen: wat nu nog geen officiele anorexia is, kan het wel worden. Het is dus maar al te belangrijk om de symptomen op tijd te herkennen en in te grijpen.

Laatst gewijzigd op 22-03-2005 om 19:58.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 20:44
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
Nou, ik heb er met mijn vriendinnen over gesproken en zij zeiden dat ik hulp moest zoeken, maar ik wacht het nog even af, misschien dat het toch wel weer over gaat zeg maar. Maar ik heb wel met mn mentor erover gesproken en hij zei ook dat ik het maar even in de gaten moest houden. Het feit dat ik het zelf door had, gaf al wel aan dat het nog niet zo erg was, gelukkig maar! Hij zei dat ik de weegschaal maar gewoon moest vermijden, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ga gewoon proberen toch in elk geval gezonde dingen te eten...en dan kijk ik wel hoe het loopt.
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 21:47
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
mrieke schreef op 24-03-2005 @ 21:44 :
Nou, ik heb er met mijn vriendinnen over gesproken en zij zeiden dat ik hulp moest zoeken, maar ik wacht het nog even af, misschien dat het toch wel weer over gaat zeg maar. Maar ik heb wel met mn mentor erover gesproken en hij zei ook dat ik het maar even in de gaten moest houden. Het feit dat ik het zelf door had, gaf al wel aan dat het nog niet zo erg was, gelukkig maar! Hij zei dat ik de weegschaal maar gewoon moest vermijden, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ga gewoon proberen toch in elk geval gezonde dingen te eten...en dan kijk ik wel hoe het loopt.
Ik kan je nu wel vertellen, het gaat niet vanzelf over.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 21:49
Verwijderd
Citaat:
mrieke schreef op 24-03-2005 @ 21:44 :
Het feit dat ik het zelf door had, gaf al wel aan dat het nog niet zo erg was, gelukkig maar! Hij zei dat ik de weegschaal maar gewoon moest vermijden, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ga gewoon proberen toch in elk geval gezonde dingen te eten...en dan kijk ik wel hoe het loopt.
Ik vraag me af hoeveel verstand je mentor er van heeft... Ik vind het nogal een risico iets dergelijks te zeggen... Dat je het door hebt hoeft helemaal niet aan te geven dat het "nog niet zo erg is", ik ken genoeg mensen die het prima door hebben/hadden, maar die op een gegeven moment wel opgenomen werden enz. Dat je het door hebt zegt ik mijn ogen niet per se wat.

Kijk het niet te lang aan, als je merkt dat gezond eten niet lukt en je veel met je gewicht bezig blijft, ga dan "gewoon" langs de huisarts of zoek iig hulp. Hoe langer je er mee door loopt en hoe verder je het laat komen hoe moeilijker het wordt om er af te komen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 19:37
Vitamintje
Vitamintje is offline
Als je het zelf probeert zonder hulp gaat het misschien even beter maar daarna val je weer keihard terug. Zoek hulp, je hebt het nodig!
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Hoe wat een nieuw begin moest zijn, bijna het einde werd.
Kraai
27 26-11-2012 17:50
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
Lichaam & Gezondheid Anorexia
Popgamer1989
42 15-01-2005 20:36
Lichaam & Gezondheid anorexia/bolumia?!
meissie
44 03-03-2003 18:06
Lichaam & Gezondheid Anorexia/Boulimia
Yamyam
57 24-11-2002 10:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.