Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2008, 15:01
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Voor veel buitenlanders is Nederland het land van de gele grote klompen, duizenden tulpen, molens, Nederlandse trientjes en regen. Zoiets dus:
Is dit wat ons bindt? Is er voor jou een Nederlandse identiteit? Vind jij dat dé Nederlander bestaat. In september vorig jaar kwam Maxima met haar toespraak dat de Nederlandse identiteit niet bestaat? Ben jij het daar mee eens?

Is dit ook handig om naar buiten te laten zien aan de mensen die een intergratieproces volgen. Als de Nederlandse identiteit niet bestaat, hoe of waarom zouden ze dan moet aanpassen?

In de toespraak van Maxima zegt ze:
Citaat:
Nederland is veel te veelzijdig om in één cliché te vatten. ‘De’ Nederlander bestaat niet. Als troost kan ik u zeggen dat ‘de’ Argentijn ook niet bestaat. Ik vind het daarom heel interessant dat de titel van het rapport van de WRR niet is ‘De Nederlandse Identiteit’. Maar: ‘Identificatie met Nederland’. Dat laat ruimte voor ontwikkeling. En voor diversiteit.
http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=20871
Is er voor jou wel een Nederlandse identiteit, zoja welke?
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2008, 15:02
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Ik heb nog twee artikelen over de Nederlandse identiteit. Ik moest er een opdracht mee maken Misschien post ik ze dadelijk nog.
__________________
Keep breathing. That's the key. Breathe.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 15:05
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
Ik heb nog twee artikelen over de Nederlandse identiteit. Ik moest er een opdracht mee maken Misschien post ik ze dadelijk nog.
Ik heb afgelopen dinsdag ook een tentamen moeten schrijven (betoog) over de Nederlandse identiteit, vandaar dat ik op het onderwerp kwam.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 15:12
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Nee, er is geen Nederlandse identiteit.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 15:52
Sperzieboon
Avatar van Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Ja. Batsen?
__________________
I want a trip inside your head, spend the day there..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 15:53
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Ik weet wel een paar woorden die de Nederlandse identiteit samenvatten. In mijn ogen dan.

- Haast (druk druk druk)
- Stipt (op tijd komen)
- Gereserveerd
- Tolerant (alles is mogelijk)
- Ongastvrij (1 koekje bij de koffie en alleen aan komen wippen als je een afspraak hebt)
- Alle soorten stamppotten (alles bij elkaar in 1 pan gooien en koken maar)

Dit alles is voor mij een typische Nederlander
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 15:54
Sperzieboon
Avatar van Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Edoch ik vind het begrip "Nederlander" als onderdeel van een cultuur wel bestaan. Als iemand zich in meer of mindere mate kan vinden in de verschijnselen die bij een betreffende cultuur horen (en die cultuur kan wél heel breed zijn) dan kun je daar een etiketje op plakken. Op basis van een aantal kenmerken. En die zijn prima te definieren.

- Wonend in NL
- NL-sprekend
- Nederlandse ouders
- etc.

Niet aan alle 'voorwaarden' hoeft dan voldaan te worden.
__________________
I want a trip inside your head, spend the day there..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 16:00
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
Ja. Batsen?


Ondanks ik een heel betoog heb geschreven waarin ik beweer dat dé Nederlander bestaat, heb ik nog steeds mijn twijfels. Volgens mij is vandaag de dag van een Nederlandse identiteit niet echt aanwezig.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 16:11
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Is er voor jou wel een Nederlandse identiteit, zoja welke?
Nee, dé Nederlandse identiteit bestaat niet, aangezien alle mensen anders zijn, doen en denken.

Wel kun je denk ik spreken van een enigzins overeenkomstig gedachtegoed tussen de bewoners van het land, dat gevormd wordt door onze opvattingen en overtuigingen. Dit is echter niet statisch, verandert zodra de meningen van het volk veranderen en geeft natuurlijk een globale beschrijving, en is dus bij lange na niet kenmerkend voor alle individuen in ons land.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 16:13
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik weet wel een paar woorden die de Nederlandse identiteit samenvatten. In mijn ogen dan.

- Haast (druk druk druk)
- Stipt (op tijd komen)
- Gereserveerd
- Tolerant (alles is mogelijk)
- Ongastvrij (1 koekje bij de koffie en alleen aan komen wippen als je een afspraak hebt)
- Alle soorten stamppotten (alles bij elkaar in 1 pan gooien en koken maar)

Dit alles is voor mij een typische Nederlander
Sorry hoor, maar dit vind ik toch zo'n onzin. Dit zijn karaktertrekken, komen bij mensen over de hele wereld voor, en zeggen niks over een volk. Er zijn genoeg Nederlanders die niet aan dit stereotype voldoen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 16:18
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Familiegelijkenissen
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 16:19
Verwijderd
Gelukkig zijn er een hoop buitenlanders die die nederlandse identiteit een beetje wegdrukken. Een land vol met Nederlanders zou verschrikkelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 16:42
Verwijderd
Nee, natuurlijk is er geen Nederlandse identiteit, net zo min als er een Zeeuwse identiteit, een Europese identiteit of een wereldse identiteit is. In het begrip "identiteit" zit al intrinsiek verbonden dat het om één persoon gaat, tenzij je het over 'identiteit' in de zin van "welk land staat er op je paspoort" hebt, maar dat is sowieso een weinig interessante en puur juridische kwestie.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 17:05
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
De Nederlandse identiteit is een illusie die de overheid overtuigend hoopt te maken voor politieke doeleinden, net als het nog bespottelijkere idee dat we lekker allemaal bij elkaar horen in Europa. Daarom is het wel leuk dat Maxima er tegenin gaat, maar goed, haar mening is natuurlijk niet meer waard dan die van welke allochtoon dan ook.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 17:11
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik heb nooit echt begrepen waarom iedereen zich zo drukmaakte over die toespraak. Ik vind dat ze gelijk heeft, hoor.
Als iemand hier met klompen en tulpen in windmolens te vinden zijn, zijn dat toeristen, Nederlanders die dat doen zouden stiekem wel worden uitgelachen. Dé Nederlander bestaat ook niet. Nederlanders wel, natuurlijk, maar alle mensen zijn verschillend. Ik vind mensen die goed Nederlands praten en Nederlandse ouders hebben (of anders wel de manieren kennen zoals die zijn in Nederland, dus boeren is onbeleefd enzovoort), maar wonen in een of ander flatje waar geen Delftsblauw te bekennen is, en zo veel koekjes geven als je wilt bij de koffie of thee, net zo Nederlands als alle anderen. Voor mij is er geen Nederlandse identiteit.

Wat wel lastig zou maken, als 'dé Nederlander' niet bestaat, wat heb je dan voor richtlijnen met integratie? Nou goed, dan vind ik dus dat het leren van de manieren die wij leren als we klein zijn wel genoeg. Ik heb geen probleem met mensen die sommige gewoontes -en daarmee bedoel ik heel wat anders dan manieren- niet kennen of die liever niet nadoen. Ik heb ook niet zo vaak haast, en ik ben ook niet altijd stipt op tijd enzo.

Oh, en de Europese identiteit is ook lulkoek, zeg. Zijn mensen zo bang voor diversiteit dat iedereen maar hetzelfde moet denken en vinden en samenwerken, als een disney-film? Waar moeten we dan in godsnaam een discussie over voeren? Dat zou me toch verdomde saai worden! Ik vind het best als mensen het niet per se eens zijn, ze moeten er alleen geen oorlogen over willen beginnen ofzo. En zich niet zo drukmaken over alles. -
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 17:13
Verwijderd
Citaat:
, haar mening is natuurlijk niet meer waard dan die van welke allochtoon persoon dan ook.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Wat wel lastig zou maken, als 'dé Nederlander' niet bestaat, wat heb je dan voor richtlijnen met integratie?
Die vraag beantwoordt zichzelf. Integratie bereik je het beste als je er geen enkele aandacht aan besteedt - als je dat wel doet maak je alleen maar een platform voor xenofobe mongolen. Het was tijdens Paars, toen het totaal geen politiek issue was, dan ook veel beter gesteld met de "integratie" dan nu, terwijl er nu juist veel aandacht voor is. Maar wat heeft dat opgeleverd? 30 zetels in de peilingen voor twee partijen die een programma hebben waarvan iedere econoom spontaan in huilen uitbarst.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 18:07
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Nee.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2008, 18:17
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Sorry hoor, maar dit vind ik toch zo'n onzin. Dit zijn karaktertrekken, komen bij mensen over de hele wereld voor, en zeggen niks over een volk. Er zijn genoeg Nederlanders die niet aan dit stereotype voldoen.
Zoals ik al zei: Dit is typisch Natuurlijk is niet iedereen zo. En het plaatje wat ik heb geschetst is wel zoals de gemiddelde Nederlander overkomt, als ik uit mijn persoonlijke ervaringen put. Dit is wat mijn vrienden zeggen, die grotendeels vers uit de Antillen en Suriname komen om hier te studeren. En ik heb wel vergelijkbare dingen meegemaakt. En ikzelf ben idd een Nederlandse die niet aan dit stereotype voldoet aangezien het in mijn geval mn ouders waren die uit Suriname kwamen voor studie en ik hier dus al was. Natuurlijk weet ik dat niet iedereen zo is. MAar ik begrijp het wel en erken het zelf ook. Bij veel Nederlanders hoef je voor het avondeten echt niet komen binnenkakken hoor Nix mis mee, dat is gwn cultuur.

Kortom: ik ben het niet met je eens dat dit karaktertrekken zijn, het zegt wel degelijk wat over een volk. Maar ik vind ook: De Nederlandse identiteit bestaat niet, want er zijn zoveel verschillende Nederlanders, alle kleuren, talen en culturen Wel is er in mijn ogen een TYPISCHE Nederlandse mentaliteit, trekjes waarvan ik persoonlijk denk dat een Nederlander van buitenlandse afkomst niet snel zal hebben. Maar het kan natuurlijk wel. Uit zo'n verschillend volk kan je niet 1 beeld trekken. Heb ik mezelf zo duidelijk genoeg uitgelegd? ik had het idee dat niet helemaal overkwam wat ik bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 18:51
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
-Alle nederlandse vrouwen zijn hoeren
-Alle nederlandse mannen zijn ofwel hoerenlopers ofwel pooiers


en tadaa, de nederlandse identiteit.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 18:55
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Maar even serieus. Het woord 'identiteit' betekent 'noodzakelijke waarheid' of 'noodzakelijke gelijkheid (overeenkomst)'. Iets wat dus altijd waar is en altijd het zelfde is. Het is dus onzin om te zeggen dat dit over één persoon moet gaan!
Als er 'nederlandse identiteit' in je paspoort staat betekent dat dus dat je altijd in elk geval nederlander bent zolang je dat paspoort hebt.
De 'nederlandse identiteit' zou dan iets moeten zijn waaraan je een nederlander kunt definieren en dat kan inderdaad alleen aan paspoort, geboorteplaats en geboorteplaats ouders. Dat ís de enige Nederlandse Identiteit, al het andere is niet per definitie waar.


zo klaar discussie gesloten slotje ban kthxbai
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 19:06
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Zuigdiscussie.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Zuigdiscussie.
qft
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 22:00
Verwijderd
Dé Nederlandse identiteit bestaat niet, maar juist dat is onze Nederlandse identiteit!
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 06:45
Verwijderd
Bestaat niet. We hebben hooguit een Nederlandse (traditionele) cultuur bestaande uit, idd, klompen, molens, knappe melkmeisjes met dikke tieten, koeien en agri-cultuur. En nee, dat bindt ons niet, aangezien niemand daar ook maar iets om geeft (op de melkmeisjes na dan).

Verder vind ik de politiek echt een stel huilerds die 'de Nederlandse identiteit' zonodig hoog in het vaandel moeten dragen. Terwijl het slechts een hol begrip is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2008, 11:15
strontkind
Avatar van strontkind
strontkind is offline
mm ik vind bepaalde dingen toch wel "typisch" hollands.

bepaalde gerechten, zoals bloemkool, hutspot, en idd die stamppot variaties, en altijd weer die aardappelen er doorheen.

ook het stipt op tijd zijn is best typisch hollands.
sarcasme is ook iets typisch nederlands, dacht ik.
en cabaret.
__________________
ik zeg maar zo: ik zeg maar niks. dan kunnen ze ook niet zeggen dat ik iets gezegd heb.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 11:33
Bob the Bear
Avatar van Bob the Bear
Bob the Bear is offline
Nee.

Groetjes,

Bob
__________________
Wilde gij mijne rolneger worden? | *danst met !A!*
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 13:19
Verwijderd
Citaat:
ook het stipt op tijd zijn is best typisch hollands.
sarcasme is ook iets typisch nederlands, dacht ik.
en cabaret.
Stiptheid is iets van de Duitsers (en Japanners). Wij Nederlanders hebben altijd treinvertraging, dus wat nou stiptheid.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 13:21
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
En de Zwitsers Noedel.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 21:58
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
jammer dat niemand op elkaar (mij) reageert
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 22:02
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
zo klaar discussie gesloten slotje ban kthxbai
Citaat:
jammer dat niemand op elkaar (mij) reageert
En dat is gek hoe?
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 22:32
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
jammer dat niemand op elkaar (mij) reageert
Nou, dan doen we dat toch even voor jou! *aai*

Citaat:
Maar even serieus. Het woord 'identiteit' betekent 'noodzakelijke waarheid' of 'noodzakelijke gelijkheid (overeenkomst)'. Iets wat dus altijd waar is en altijd het zelfde is. Het is dus onzin om te zeggen dat dit over één persoon moet gaan!
Als er 'nederlandse identiteit' in je paspoort staat betekent dat dus dat je altijd in elk geval nederlander bent zolang je dat paspoort hebt.
De 'nederlandse identiteit' zou dan iets moeten zijn waaraan je een nederlander kunt definieren en dat kan inderdaad alleen aan paspoort, geboorteplaats en geboorteplaats ouders. Dat ís de enige Nederlandse Identiteit, al het andere is niet per definitie waar.
Ja! Je hebt gelijk! Dus:
Citaat:
zo klaar discussie gesloten slotje ban kthxbai
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 22:58
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
al dat gezeik.. is dat niet de Nederlandse identiteit..
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 10:55
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Als dat zo is, dan zijn lopen er minimaal 4.5 miljard mensen rond die de "Nederlandse identiteit" hebben.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 11:51
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
-Alle nederlandse vrouwen zijn hoeren
-Alle nederlandse mannen zijn ofwel hoerenlopers ofwel pooiers
Typisch dat jij dit zegt.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Zuigdiscussie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2008, 14:42
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Nee, zoals dé Nederlandse Spoorwegen ook niet bestaan.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 14:44
Verwijderd
Ja en dé Teletubbies.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 04:04
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Ja en dé s.commer.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 00:25
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
En dé huis.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Edoch ik vind het begrip "Nederlander" als onderdeel van een cultuur wel bestaan. Als iemand zich in meer of mindere mate kan vinden in de verschijnselen die bij een betreffende cultuur horen (en die cultuur kan wél heel breed zijn) dan kun je daar een etiketje op plakken. Op basis van een aantal kenmerken. En die zijn prima te definieren.

- Wonend in NL
- NL-sprekend
- Nederlandse ouders
- etc.

Niet aan alle 'voorwaarden' hoeft dan voldaan te worden.
Toch zijn dat ook dingen die uiteindelijk voortvloeien uit ooit gemaakte afspraken enz. Een nationale 'identiteit' is voor 70% gecreëerd.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 18:49
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Nou, dan doen we dat toch even voor jou! *aai*


Ja! Je hebt gelijk! Dus:


dankjewel
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 18:50
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
En dat is gek hoe?
ja niemand deed slotje dus toen ging de discussie door.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
500 09-01-2008 19:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Europese Grondwet II
Mark Almighty
500 01-06-2005 22:44
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ben jij voor of tegen een Europese Grondwet (zoals ze die nu plannen)?
Gatara
75 25-01-2004 21:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De Hoop Scheffer: beleid overlaten aan grote EU-landen
Blitzkrieg Bop
70 23-09-2003 09:51
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Minder of geen geld voor niet-commerciele zenders?
LostProphetX
7 30-09-2002 09:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.