Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2004, 11:29
Hases
Hases is offline
Hey iedereen,
net als vele zijn wij op zoek naar jullie gedachtes, dit maal over het dragen van hoofddoekjes op scholen en openbare gebouwen
Wat vinden jullie daar nou van,moet het verboden worden of mogen de vrouwen die hoofddoekjes gewoon dragen bij het werken of naar school gaan.
Wij willen graag jullie mening hierover
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2004, 12:47
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Ik vind dat vrouwen gewoon hoofddoekjes mogen dragen als ze naar school gaan of werken. Het hoort bij hun geloof en ik heb er geen last van.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 13:33
Verwijderd
ik heb zowat een hele scriptie over geschreven, hier zijn een aantal argumenten voor en tegen, misschien wel handig.


Ze mogen de hoofddoekjes gewoon dragen:
· Er is hier vrijheid van godsdienst, daar mag niemand in belemmerd worden. Iedereen mag zelf weten welk geloof hij wil hebben en hoe hij dat wil uiten.
· De meisjes doen niemand kwaad met het dragen van een hoofddoekje. Ze uiten zich er alleen mee maar het heeft geen verdere betekenis tegen andere mensen.

Ze moeten de hoofddoekjes in openbare gelegenheden en op scholen afdoen:
· In de Koran staat nergens letterlijk dat het dragen van hoofddoekjes verplicht is. Alleen dat vrouwen hun kuisheid moeten bewaren. Dit betekent niet verplicht een hoofddoekje dragen. Als het er niet staat hoeven ze het dus ook niet verplicht te dragen.
· Er is in Nederland een scheiding van kerk en staat. Dit betekent dat ambtenaren neutraal moeten zijn en dus geen invloed van geloof mogen tonen. Door een hoofddoekje te dragen wordt gelijk duidelijk van welk geloof iemand is, hiermee is de scheiding tussen kerk en staat als ambtenaar niet meer mogelijk.
· In een aantal moslim landen is het dragen van hoofddoekjes in openbare gelegenheden ook verboden. Als iemand het daar niet draagt, waarom hier dan wel?
· In de Koran staat dat moslims zich moeten aanpassen aan het land waarin ze wonen. Als in dit land andere regels gelden zal Allah ze daar niet voor straffen.
· Een hoofddoekje belemmert het gezicht van iemand. De grote sluiers die sommige vrouwen dragen helemaal. Men kan dan slecht communiceren met iemand.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 16:46
hasna2
hasna2 is offline
Ik vind dat vrouwen gewoon hoofddoekjes mogen blijven dragen, ook op school. In Nederland mag je zelf weten of, en zo ja, wat je gelooft, en ik vind dat je dat ook mag uiten, zolang je andere mensen maar niet tot last bent. En volgens mij kan je van het feit dat iemand een hoofddoekje draag weinig last hebben. Als het je wel irriteert, zegt dat meer over jezelf dan over degene die het hoofddoekje draagt.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 17:43
lachuh
lachuh is offline
hé, ik vind dat het gewoon moet kunnen om een hoofddoek te dragen. Je hebt toch vrijheid op meningsuiting, dus ik vind dat het dragen van een hoofddoek daar ook onder valt.
Daarbij komt dat het nergens opslaat om dan alleen de hoofddoekjes te verbieden.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 11:22
min6
min6 is offline
http://www.min6.nl/pivot/pivot/entry.php?id=144
Dit schreef ik een tijd geleden over dit onderwerp:

De hoofddoekjes

Ik geniet nog steeds van het feit dat je tegenwoordig alles mag zeggen, meningen enzo. Anders dan Bram Vermeulen vind ik namelijk dat iedere mening uitgesproken mag worden en de meningen waar het meeste commentaar op komt kennelijk het relevantste zijn. Vermeulen meldde twee weken geleden bij Barend en Van Dorp dat hij moe werd van al die columnisten en hun meninkjes vandaag de dag. Ze roepen maar wat en weten niet waarover ze het hebben. Hiermee doelde hij op zijn medegast en tevens moderne, boze ex-moslim (type Ayaan) Ebru Umar. Ebru zei kennelijk niet de dingen die Bram graag wilde horen.

Het leukste van die ‘alles mag gezegd worden’-tendens vind ik de discussies over moslims, waar tegenwoordig ook iedereen wel wat over te melden heeft. Jammer alleen dat dit soort discussies zich vaak beperken tot het hoofddoekjesvraagstuk, terwijl het recentelijke gedoe rondom ‘De weg van de moslim’ ons toch zou moeten leren dat het probleem overal ligt, behalve bij die leuke hoofddoekjes.

Moslims dienen te integreren en een te worden met de Nederlandse cultuur, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Een enkele extreemlinkse autochtoon probeert er nog onderuit te komen met opmerkingen als ‘wat is de Nederlandse cultuur dan precies?’, maar zonder succes. Er is geen weg meer terug en dat is maar goed ook. Of een hoofddoek in dat moderne beeld past valt te bezien, maar het lijkt me het laatste waar we ons nu zorgen over moeten maken. Waarom doen we zo moeilijk over hoofddoekjes op scholen? Moslimmeisjes zijn juist de modernste meisjes die er zijn! Kijk liever naar hun vaders!

De leukste moslimmeisjes vind ik die Anastacia-moslims. Ze dragen weliswaar een hoofddoek, maar daaronder lopen ze in strakke jeans en dragen ze hippe puntschoenen, net zoals de rest van de moderne westerse wereld. Uit vrolijke onderzoekjes blijkt trouwens ook keer op keer dat ze slimmer zijn dan jongens, er modernere denkbeelden op nahouden, en zichzelf zien als een moderne vrouw die het later helemaal gaat maken in het een of het ander. Hun hoofddoek is tot een modeaccessoire geworden en een enkeling beweert zelfs dat ‘mannen er juist op geilen’. Niks aan de hand dus. Overigens liep ooit ook hier iedere vrouw in een rok met zwarte kousen eronder, en die mensen zijn inmiddels ook redelijk normaal geworden. Met de hoofddoekjes komt het wel goed.

Nee, als we ons kersverse recht van spreken willen laten gelden, kunnen we beter tekeer gaan tegen de imans en hun filosofische vrienden. In schemerige moskees verspreiden ze hun middeleeuwse ideeën en brengen ze boekjes uit waarin geadviseerd wordt ongelovigen van een hoog flatgebouw te gooien. Met het hoofd naar beneden, wel te verstaan. Ondanks dat ik die laatste toevoeging erg om te lachen vind, is het natuurlijk schokkend dat dat soort boeken in bepaalde kringen gelden als standaardwerk. Argumenten als ‘in de bijbel staan ook nare dingen over homo’s’ of ‘wie zegt dat iedere moslim er zo over denkt?’ interesseren me niet, er worden boeken verkocht met dit soort niets verhullende teksten die door bepaalde groepen als legitiem worden ervaren. Ongetwijfeld verschijnt er vandaag of morgen een of andere idioot bij Nova die ons komt vertellen dat we het zaakje weer eens verkeerd geïnterpreteerd hebben en dat er slechts mee bedoelt wordt dat Allah een toffe peer was (of iets dergelijks), maar dat verhaal kennen we nu wel. Enige tijd geleden stak iman El Moumni in keurig Nederlands een soortgelijk verhaal af en wij als autochtone ariërs hoeven ons geen twee keer te laten zeggen dat we niet kunnen interpreteren. Dat kunnen we namelijk prima.

De vraag dringt zich wellicht op waarom ik vind dat iedereen zijn mening mag geven, behalve schrijvers van in mijn ogen rare boekjes. Welnu: iedereen mág zijn mening geven, óók schrijvers van rare boekjes. Net zoals Mein Kampf dient De weg van de Moslim gewoon verkrijgbaar te zijn. Dat neemt echter niet weg dat wij het schokkend mogen vinden dat deze ‘leidraad’ in bepaalde kringen gretig aftrek vindt. Voor velen zijn de meningen die in het boek staan kennelijk niet zo obscuur en wij hebben alle recht ons daar zorgen over te maken. Zeker omdat de Islam een voor ons onbekend geloof is en we dus bang zijn dat we straks met allerhande gevaarlijke terroristen opgescheept zitten. Het uitspreken van die angst is niet inspelen op de onderbuik van het volk, maar een reële angst die na 11 September geheel gerechtvaardigd is en dus uitgesproken dient te worden: ‘Ze kunnen niet alleen amper Nederlands en zijn crimineel, ze hebben ook een hekel aan vrouwen homo’s’, een begrijpelijke gedachte.

Het sluiten van de El Thaiweed moskee of het verbieden van het werkje zal niet verhinderen dat mensen dit soort meningen toegedaan zijn, maar de commotie rondom het boek is een aardig signaal naar alle infantiele baarden en hun aanhang die zich wél met dit soort zaken willen identificeren. Vind wat je vinden wilt, maar weet dat de meeste mensen het hier niet met je eens zijn. We houden je dus in de gaten zoals we ook neonazi’s en andere extremisten in de gaten houden. De tijd van het gezellige geklets en om de tafel-gezit is voorbij, sinds Pim moet namelijk ‘alles maar eens gezegd worden’ en dat is vette pech voor jullie. Helaas, we hebben jullie enge boekje onderschept en nu gaan we het met z’n allen uitpluizen en ons heel erg boos maken. Ondertussen laten we die hoofddoekjes met rust, zei zijn namelijk niet degene die dit soort boeken lezen. Nee, de meisjes met hoofddoekjes kijken gewoon GTST en Costa!, zoals het hoort.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 14:33
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Kijk effe bij Filosofie&Levensbeschouwing, daar is dit onderwerp al uitgebreid aan bod gekomen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 17:02
Anathema
Avatar van Anathema
Anathema is offline
Maakt mij niet veel uit. Als zij het mogen, moeten wij het ook wel mogen, ookal hebben we niet hetzelfde geloof. Als wij het niet mogen, zij ook niet. Iedereen gelijk voor de wet!
__________________
Do you remember when we were transparent?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 12:12
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Ik vind het prima dat vrouwen hoofddoekjes dragen (mits het hun eigen keus is natuurlijk)
maar het is niet handig om een buqua of niquaab te dragen als je bijv. onderwijs volgt. Je bent dan zo bedekt dat communicatie erg lastig is. 80% vd communicatie is toch lichaamstaal...

Een verbod helpt denk ik niet want dan gaan zich er alleen maar meer mensen tegen af zetten
__________________
zing bid huil vecht lach werk bewonder
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 14:02
brinta
brinta is offline
Ik draag zelf een hoofddoek en ik vind dat dit op school, hbo of universiteit niet verboden mag worden omdat ook de hoofddoek een kledingstuk is, als we beginnen bij het verbieden van dit kledingstuk, wat wordt dan het volgende dat verboden wordt : Anarchisme-tekens op je kleren omdat dat tot revolutie oproept?

Overigens vind ik een petten-verbod in de klas erg ouderwets en overbodig (bij een toets of examen moet je hem dan wel even omdraaien). Pet of hoofddoek: als je iets op je hoofd wil zetten moet dat kunnen. De hoofddoek heeft niet voor iedereen de betekenis 'je kuisheid bewaren', de hoofddoek laat ook gewoon zien dat je moslim bent en als zodanig herkent wil worden. Met de hoofddoek draag je uit dat je bij een bepaalde groep of subcultuur hoort, je moet als mens vrij zijn om via je kleding te laten zien waar je bij wilt horen.

Probeer eens wat globaler te kijken naar waarom we een hoofdoek zouden willen verbieden: wat zijn de negatieve aspecten van een hoofddoek?

Moet ik mijn hoofdoek afdoen omdat 1 of andere keuterboer die op school rondloopt mijn wijze van kleden zou kunnen associeren met 'Not without my daughter'achtige taferelen? Laat die ignorant persoon zijn eigen frustratie die voortkomt uit onwetendheid ergens anders botvieren in plaats van dat zijn onwetendheid mijn spiritualiteit in de weg staat. Ik ben een cultuurrelativist, als iemand mij kan overtuigen dat ik zonder hoofddoek beter af ben sta ik daar voor open. Tot nu toe heeft nog niemand mij daarvan weten te overtuigen Ik ben overigens Nederlands, autochtoon, mocht het argument 'doe dat maar in je eigen land' opkomen. In het vrije Nederland hecht ik veel waarde aan mijn persoonlijke vrijheid om te dragen wat ik wil. De staat mag niet bepalen hoe ik me moet kleden, mijn lichaam behoort mij toe en met mijn hoofddoek doe ik niemand kwaad.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 11:54
Nesa
Avatar van Nesa
Nesa is offline
ik heb er absoluut geen problemen mee
maar als je naar turkije of weet ik veel waar gaat.. ik dacht dat ze daar ook een scheiding tussen geloof en staat hebben, dus als ze het daar al helemaal niet doen..waarom hier dan wel?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 11:41
Mr.Hypert€xt
Avatar van Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Gezichtsbedekking in openbare gebouwen moet verboden zijn vind ik. Scholen horen daar ook bij mij inziens.

Wat je buiten schooltijd doet moet je zelf weten, maar pas je aan wanneer je in een ruimte bent met niet/anders gelovigen.

Overigens vind ik dat alle uitingen van geloof of ideologie niet gewenst zijn op school. Daar vallen kettingkjes met kruisen onder maar ook teksten op tassen, 'patches' op tassen, hoofdoeken en keppeltjes.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 15:36
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 30-08-2004 @ 12:41 :
Gezichtsbedekking in openbare gebouwen moet verboden zijn vind ik. Scholen horen daar ook bij mij inziens.

Wat je buiten schooltijd doet moet je zelf weten, maar pas je aan wanneer je in een ruimte bent met niet/anders gelovigen.

Overigens vind ik dat alle uitingen van geloof of ideologie niet gewenst zijn op school. Daar vallen kettingkjes met kruisen onder maar ook teksten op tassen, 'patches' op tassen, hoofdoeken en keppeltjes.
ik ben het gedeeltelijk met je eens.
gezichtsbedekking mag idd niet, dan kan ik zo wel in mijn burka een tankstation overvallen. dat kan gewoon niet. hoofddoekjes wel. dat moet gewoon kunnen en mogen, overal. alleen als zo'n school het wil weigeren, perse... op zich kan ik het wel begrijpen en dan gaan ze maar naar een andere school, scholen zat die "niet rasistisch " willen handelen.

geloof of ideologie-uitingen vindt ik juist mooi. iedereen mag anders zijn. ik vind het juist goed als niet iedereen er hetzelfde bij loopt. maar ik vind wel dat een school dat mag weigeren. als de school dat echt wil, moet dat kunnen. er zijn ook nog andere scholen.
alleen moet je er niet voor zorgen dat er plaatsen zijn waar moslims dus verplicht hun hoofddoekje af moeten doen ofzo. dat kan gewoon niet. dat mag wel als er andere alternatieven zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 02:31
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
min6 schreef op 04-06-2004 @ 12:22 :
http://www.min6.nl/pivot/pivot/entry.php?id=144
Dit schreef ik een tijd geleden over dit onderwerp:

De hoofddoekjes

Ik geniet nog steeds van het feit dat je tegenwoordig alles mag zeggen, meningen enzo. Anders dan Bram Vermeulen vind ik namelijk dat iedere mening uitgesproken mag worden en de meningen waar het meeste commentaar op komt kennelijk het relevantste zijn. Vermeulen meldde twee weken geleden bij Barend en Van Dorp dat hij moe werd van al die columnisten en hun meninkjes vandaag de dag. Ze roepen maar wat en weten niet waarover ze het hebben. Hiermee doelde hij op zijn medegast en tevens moderne, boze ex-moslim (type Ayaan) Ebru Umar. Ebru zei kennelijk niet de dingen die Bram graag wilde horen.

Het leukste van die ‘alles mag gezegd worden’-tendens vind ik de discussies over moslims, waar tegenwoordig ook iedereen wel wat over te melden heeft. Jammer alleen dat dit soort discussies zich vaak beperken tot het hoofddoekjesvraagstuk, terwijl het recentelijke gedoe rondom ‘De weg van de moslim’ ons toch zou moeten leren dat het probleem overal ligt, behalve bij die leuke hoofddoekjes.

Moslims dienen te integreren en een te worden met de Nederlandse cultuur, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Een enkele extreemlinkse autochtoon probeert er nog onderuit te komen met opmerkingen als ‘wat is de Nederlandse cultuur dan precies?’, maar zonder succes. Er is geen weg meer terug en dat is maar goed ook. Of een hoofddoek in dat moderne beeld past valt te bezien, maar het lijkt me het laatste waar we ons nu zorgen over moeten maken. Waarom doen we zo moeilijk over hoofddoekjes op scholen? Moslimmeisjes zijn juist de modernste meisjes die er zijn! Kijk liever naar hun vaders!

De leukste moslimmeisjes vind ik die Anastacia-moslims. Ze dragen weliswaar een hoofddoek, maar daaronder lopen ze in strakke <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=jeans&v=56">jeans</a> en dragen ze hippe puntschoenen, net zoals de rest van de moderne westerse wereld. Uit vrolijke onderzoekjes blijkt trouwens ook keer op keer dat ze slimmer zijn dan jongens, er modernere denkbeelden op nahouden, en zichzelf zien als een moderne vrouw die het later helemaal gaat maken in het een of het ander. Hun hoofddoek is tot een modeaccessoire geworden en een enkeling beweert zelfs dat ‘mannen er juist op geilen’. Niks aan de hand dus. Overigens liep ooit ook hier iedere vrouw in een rok met zwarte kousen eronder, en die mensen zijn inmiddels ook redelijk normaal geworden. Met de hoofddoekjes komt het wel goed.

Nee, als we ons kersverse recht van spreken willen laten gelden, kunnen we beter tekeer gaan tegen de imans en hun filosofische vrienden. In schemerige moskees verspreiden ze hun middeleeuwse ideeën en brengen ze boekjes uit waarin geadviseerd wordt ongelovigen van een hoog flatgebouw te gooien. Met het hoofd naar beneden, wel te verstaan. Ondanks dat ik die laatste toevoeging erg om te lachen vind, is het natuurlijk schokkend dat dat soort boeken in bepaalde kringen gelden als standaardwerk. Argumenten als ‘in de bijbel staan ook nare dingen over homo’s’ of ‘wie zegt dat iedere moslim er zo over denkt?’ interesseren me niet, er worden boeken verkocht met dit soort niets verhullende teksten die door bepaalde groepen als legitiem worden ervaren. Ongetwijfeld verschijnt er vandaag of morgen een of andere idioot bij Nova die ons komt vertellen dat we het zaakje weer eens verkeerd geïnterpreteerd hebben en dat er slechts mee bedoelt wordt dat Allah een toffe peer was (of iets dergelijks), maar dat verhaal kennen we nu wel. Enige tijd geleden stak iman El Moumni in keurig Nederlands een soortgelijk verhaal af en wij als autochtone ariërs hoeven ons geen twee keer te laten zeggen dat we niet kunnen interpreteren. Dat kunnen we namelijk prima.

De vraag dringt zich wellicht op waarom ik vind dat iedereen zijn mening mag geven, behalve schrijvers van in mijn ogen rare boekjes. Welnu: iedereen mág zijn mening geven, óók schrijvers van rare boekjes. Net zoals Mein Kampf dient De weg van de Moslim gewoon verkrijgbaar te zijn. Dat neemt echter niet weg dat wij het schokkend mogen vinden dat deze ‘leidraad’ in bepaalde kringen gretig aftrek vindt. Voor velen zijn de meningen die in het boek staan kennelijk niet zo obscuur en wij hebben alle recht ons daar zorgen over te maken. Zeker omdat de Islam een voor ons onbekend geloof is en we dus bang zijn dat we straks met allerhande gevaarlijke terroristen opgescheept zitten. Het uitspreken van die angst is niet inspelen op de onderbuik van het volk, maar een reële angst die na 11 September geheel gerechtvaardigd is en dus uitgesproken dient te worden: ‘Ze kunnen niet alleen amper Nederlands en zijn crimineel, ze hebben ook een hekel aan vrouwen homo’s’, een begrijpelijke gedachte.

Het sluiten van de El Thaiweed moskee of het verbieden van het werkje zal niet verhinderen dat mensen dit soort meningen toegedaan zijn, maar de commotie rondom het boek is een aardig signaal naar alle infantiele baarden en hun aanhang die zich wél met dit soort zaken willen identificeren. Vind wat je vinden wilt, maar weet dat de meeste mensen het hier niet met je eens zijn. We houden je dus in de gaten zoals we ook neonazi’s en andere extremisten in de gaten houden. De tijd van het gezellige geklets en om de tafel-gezit is voorbij, sinds Pim moet namelijk ‘alles maar eens gezegd worden’ en dat is vette pech voor jullie. Helaas, we hebben jullie enge boekje onderschept en nu gaan we het met z’n allen uitpluizen en ons heel erg boos maken. Ondertussen laten we die hoofddoekjes met rust, zei zijn namelijk niet degene die dit soort boeken lezen. Nee, de meisjes met hoofddoekjes kijken gewoon GTST en Costa!, zoals het hoort.
Mensen die praten over dingen waar ze geen verstand van hebben acht ik ook tamelijk gevaarlijk, want zodra ze een kudde schapen leiden komt de afgrond gevaarlijk dichtbij, niet?
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 11:45
Bezoeker11
Ik heb over dit onderwerp een film gemaakt, voor een PO maatschappijleer, als je wat info wilt, moet je het ff laten weten. dan kan ik kijken wat ik nog voor je heb!
kus ro uit heemskerk
ps je kan info over me vinden op mn website www.rowan2004.tk

psps ik had voor mn PO een 8.3!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 14:49
Amisha
Avatar van Amisha
Amisha is offline
Ik vind dat hoofddoekjes op openbare scholen wel kan. Er is alleen 1 ding wat ik niet snap. In Turkije mogen er geen hoofddoekjes op scholen worden gedragen. Waarom willen de moslims (de turken hier dan) dat wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Weggelopen leerlingen keren terug op school Antwerpen
hookee
13 04-11-2009 12:01
Levensbeschouwing & Filosofie Hoofddoek op school
Sofia.
500 23-09-2009 16:00
Algemene schoolzaken Hoofddoek op school
Sofia.
72 04-07-2009 20:57
Lifestyle Hoofddoekje/haarband op school.
klompje
25 22-01-2005 14:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap hoofdoek op school?
Verwijderd
6 23-02-2004 11:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Advies: geen hoofddoek op school
Isa
366 22-01-2004 13:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.