Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2005, 22:45
Baka-san
Baka-san is offline
hoi medemensen
ik doe nu bestuurskunde op de universiteit..en het bevalt me niet zo voornamelijk door de te hoge werkdruk. natuurlijk kan je afvragen in hoeverre mijn waardeoordeel over de werkdruk juist is..maar dat kan je wel achterwege laten vind ik, aangezien meeste studiegenoten dat ook vinden.
nu vraag ik me af of die werkdruk echt specifiek is voor mijn opleiding want ik hoor van andere studies weinig beklag betreft de werkdruk.
zoals (bijna) elke studie heb je werkcolleges, bij onze werkcollege moeten we elke week opdrachten maken, soms 2 en als je pech hebt kan je ook nog eens 3 (presentatie) hebben.
die weekopdrachten zijn echt zo vreselijk rot, je moet je dus voorstellen dat je zo ongeveer elke week voor 8 kantjes moet typen dat gepaard gaat met heel veel leeswerk, nadenken(?), fysieke/geestelijke stress, depressiviteit, verveling, desinteresse etc..
daarnaast moet je ook hoorcolleges voorbereiden in dezelfde week daarvoor moet je dus ook heleboel voor lezen, denk maar aan zo'n 180 bladzijdes, en daarbij opgeteld zit er ook engelse literatuurwerk bij.
ik weet niet wie dit studieplan heeft bedacht maar uitgerekend met eten, drinken, kleden, douchen, slapen kan niemand deze taak binnen dezelfde week voltooien.
probleem voor meeste mensen dus dat je niet toekomt aan de boeken die je moet lezen (voor je tentamens!). en elke keer aan die rot opdrachten zit te werken omdat die 50% van het cijfer bepalen. Daarnaast zijn werkcolleges verplicht en verspillen een hoop tijd. mijn vraag is dus of jullie ook niet ervaren op een universitaire studie dat je teveel moet doen lezen/schrijven (veel leeswerk/begrijpend/betoog schrijven)..
want ik vind het nu alleen maar kutterdekut ik wil iets anders doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2005, 23:09
Verwijderd
Wat ik begrepen heb is bestuurskunde een van de eenvoudiger opleidingen. Mijn broer studeert in Enschede en daar kun je sinds enkele jaren ook bestuurskunde doen. Als hij zijn studiedruk vergelijkt (hij doet technische natuurkunde) met die van oud-klasgenoten die bestuurskunde doen dan is bestuurskunde echt een lachertje.

Dat geldt ook voor echter en dat zeg ik uit eigen ervaring. Het is waar dat je veel moet lezen. Vooral verder in de studie zitten soms vakken die makkelijk een handboek van 1100 pagina's voorschrijven, een syllabus van 150 pagina's en minstens vijftig rechterlijke uitspraken - en dat voor een halfjaarsvak, één van de velen.

Voor elke universitaire studie geldt dat je veel moet lezen. Lees je snel, dan heb je een enorme voorsprong: lees je snel en onthoud je ook nog eens makkelijk dan zit je geramd. Lees je daarentegen langzamer en moet je dingen vaker overlezen voor je ze onthoudt, dan heb je pech. Zo simpel ligt het.

Vergeet trouwens ook niet dat voor een gewone universitaire studie 60 ECTS per jaar staan. Elk ECTS-punt staat voor 28 klokuren werk, en er staan 40 collegeweken gepland (200 dagen grof gezegd). Een sneller rekensom leert dat om die 1680 uur te halen, je ongeveer 8.5 uur per dag moet besteden aan studie, dat wil zeggen zowel contacturen als voorbereiden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 23:38
Baka-san
Baka-san is offline
naja kijk daarvan was ik wel op de hoogte, dat was ook een van mijn beweegredenen om bestuurskunde te doen. maar ik was toch enigszins verrast van de werkdruk en vroeg me af of misschien ze voor bestuurskunde dit jaar een wat zwaardere studieprogramma hebben bedacht vanwege het niveau en/of om een passieve selectie te doen onder de studenten (doorzettingsvermogen, interesse etc). maarja ik zit op de Erasmus (wat overigens een heel saaie universiteit is) dus ik weet niet hoe het studieprogramma op enschede eruit ziet.
maarja de vergelijking met technische natuurkunde lijkt me wel vanzelfsprekend op TU ben je fulltime student van 9 tot 5 etc.
Naar mijn gevoel kan ik de stof vrij snel bestuderen ALS ik daarvoor de enige interesse en moeite op kan brengen. Moet nu een opdracht maken over de organisatie van schiphol moet ik dus exact aangeven op welke punten het tot de aspecten van privatisering hoort enzo. behoorlijk suf naar mijn mening, dus ga ik maar suzuka kijken ofzo
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 09:39
Verwijderd
Hebben jullie geen commisie waar je met je klachten terug kunt? Ga daar naar toe! Dat werkt vaak echt prima. Als het klachten zijn die onder veel studenten spelen, zullen ze er zeker iets aan doen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 10:46
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-11-2005 @ 00:09 :
Wat ik begrepen heb is bestuurskunde een van de eenvoudiger opleidingen. Mijn broer studeert in Enschede en daar kun je sinds enkele jaren ook bestuurskunde doen. Als hij zijn studiedruk vergelijkt (hij doet technische natuurkunde) met die van oud-klasgenoten die bestuurskunde doen dan is bestuurskunde echt een lachertje.
Er is nogal wat verschil in de bestuurskunde varianten over de verschillende universiteiten. Ik doe de enige Technische Bestuurskunde variant in Nederland, die is niet vergelijkbaar met Bestuurskunde zoals dat in bijvoorbeeld Nijmegen gegeven wordt, als ik het vergelijk met een vriend van me. Bovenop de bestuurskundevakken hebben we vrij zware technische vakken die er nog bovenop komen. Daarom is het ook een vijfjarige studie geworden. Bestuurskunde in Enschede is dan weer heel anders. Ze zullen daar iets meer met bijvoorbeeld sociologie te maken krijgen dan wij, maar vooral zullen ze niet te maken krijgen met de technische vakken die je hebt.

Bestuurskunde is dus eigenlijk een vak met, vooral in het eerste semester, een beperkt scala aan vaardigheden. Bij ons zie je de vaardigheden vooral in de wat technischere vakken, in Enschede zal zich dat beperken tot wat modelleertechnieken in het eerste semester en misschien al wat probleemanalyse.

Het grootste deel van het werk zit hem in het opkrikken van je basiskennis. Dat zal niet anders zijn in Enschede, je krijgt een fuckload boeken over openbaar bestuur, rechten, economie die je allemaal zult moeten doorwerken. Dan komen er bij ons nog een paar dictaten bij en wat casusgericht materiaal. Dat is veel werk en dat moet je liggen. Zoals ik al zei, de nadruk ligt minder op vaardigheden, dus als je gedisciplineerd bent, zul je bestuurskunde als een redelijk gemakkelijke studie ervaren. Maar je moet er dus wel veel uren in steken.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 10:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Baka-san schreef op 10-11-2005 @ 00:38 :
Moet nu een opdracht maken over de organisatie van schiphol moet ik dus exact aangeven op welke punten het tot de aspecten van privatisering hoort enzo. behoorlijk suf naar mijn mening, dus ga ik maar suzuka kijken ofzo
Maar dát is bestuurskunde. Je moet dat soort dingen als een uitdaging zien, anders ga je een zwaar leven als bestuurskundige tegemoet
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 10:52
Verwijderd
Dat begrijp ik, maar ik maakte uit de startpost niet op dat TS technische bestuurskunde deed.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 10:56
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-11-2005 @ 11:52 :
Dat begrijp ik, maar ik maakte uit de startpost niet op dat TS technische bestuurskunde deed.
Dat doet hij ook niet, volgens mij ?

Ik wilde alleen even zeggen dat er nogal verschil zit in de vakken die je krijgt bij de verschillende universiteiten. In dat opzicht zal Twente ook van Nijmegen verschillen. De werkdruk in het eerste semester is daar natuurlijk ook afhankelijk van.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 11:03
Verwijderd
Uiteraard. Maar wat mensen wel eens vergeten is dat voor een universitaire studie gewoon een volledige werkweek, vijf maal acht uur, staat. Er zijn wel veel studies die daaronder duiken (ik ben bij rechten eigenlijk nooit meer dan vijftien uur per week echt met stof bezig geweest) maar dat wil niet zeggen dat je 'recht' hebt op een makkelijke studie, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 11:06
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-11-2005 @ 12:03 :
Uiteraard. Maar wat mensen wel eens vergeten is dat voor een universitaire studie gewoon een volledige werkweek, vijf maal acht uur, staat. Er zijn wel veel studies die daaronder duiken (ik ben bij rechten eigenlijk nooit meer dan vijftien uur per week echt met stof bezig geweest) maar dat wil niet zeggen dat je 'recht' hebt op een makkelijke studie, ofzo.
Het ligt er ook maar aan hoe snel je het zelf doet. Ik merk nu dat ik te weinig aan m'n studie heb gedaan in het eerste kwartaal, maar als ik het ga omrekenen naar uren per week zijn dat er ook maar 10 of 15, dat mag nu best omhoog naar 20 of 25. Er zijn echter ook mensen die dezelfde studie doen en daar 30 uur per week of meer voor nodig hebben.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 11:34
Verwijderd
Als het normale uren zijn, dan valt er weinig te klagen natuurlijk, dan moet je gewoon tanden op elkaar zetten en er maar aan wennen. Als je echt te hard werkt, in verhouding te veel uren maakt, en er zijn er meer die dat hebben, dan kan je gaan klagen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-11-2005 @ 12:06 :
Het ligt er ook maar aan hoe snel je het zelf doet. Ik merk nu dat ik te weinig aan m'n studie heb gedaan in het eerste kwartaal, maar als ik het ga omrekenen naar uren per week zijn dat er ook maar 10 of 15, dat mag nu best omhoog naar 20 of 25. Er zijn echter ook mensen die dezelfde studie doen en daar 30 uur per week of meer voor nodig hebben.
Ja, dat is waar. Ik herken dat wel, ik heb in beide masterjaren ook nooit meer dan vijftien uur per week eraan besteed (en dan deed ik nog bijna tweemaal meer mastervakken dan verplicht) maar er waren ook mensen (eigenlijk de meerderheid) die onder de gewone verplichte studiedruk al bijna bezweken. Het hangt heel erg van jezelf af.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 11:50
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-11-2005 @ 12:47 :
Ja, dat is waar. Ik herken dat wel, ik heb in beide masterjaren ook nooit meer dan vijftien uur per week eraan besteed (en dan deed ik nog bijna tweemaal meer mastervakken dan verplicht) maar er waren ook mensen (eigenlijk de meerderheid) die onder de gewone verplichte studiedruk al bijna bezweken. Het hangt heel erg van jezelf af.
Ach ja, studeren is voor iedereen anders. Ikzelf ben ook niet iemand die zich helemaal kan geven voor een studie, ik begin vaak te laat en lust ook wel een pilsje, zeg maar. Maar typisch aan bestuurskunde is toch echt wel dat alles te doen is voor degene die er genoeg voor doet. Bijna alles is kennis. Zeker in het begin.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-11-2005 @ 12:50 :
Ach ja, studeren is voor iedereen anders. Ikzelf ben ook niet iemand die zich helemaal kan geven voor een studie, ik begin vaak te laat en lust ook wel een pilsje, zeg maar. Maar typisch aan bestuurskunde is toch echt wel dat alles te doen is voor degene die er genoeg voor doet. Bijna alles is kennis. Zeker in het begin.
Rechten idem dito, hoor. Daar hoef je ook in de eerste twee à drie jaar echt geen inzicht voor te hebben. Om tentamens te halen is voldoende dat je onthoudt wat er in boeken staat, omdat je op tentamens toch nooit echt naar inzicht of denkwerk wordt gevraagd. Het is gewoon reproduceren. Maar als je dan inderdaad moeite hebt met het lezen van lange, droge teksten en het onthouden ervan, dan heb je wel een probleem ja.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 13:23
Verwijderd
Hahaha, studiedruk te hoog. Dan moet je eens een kijkje nemen in Korea of Japan, dáár is de studiedruk hoog. In principe staat er voor elke studie 40 uur per week (wat in mijn ogen heel redelijk is), maar voor zover ik weet wordt dat door geen enkele studie gehaald. Overigens moet ik er wel bij vermelden dat het eerste jaar vaak het zwaarste is (dat is bij ons tenminste zo), op die manier filteren universiteiten de 'rotte apells' cq. luie appels eruit.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 14:33
sdekivit
sdekivit is offline
ben het eens met meph.

--> bij biomedische wetenschappen op de UU beginnen ze bijvoorbeeld meteen met het blok cellen: een van de moeilijkste blokken van het verplichte curriculum (maar wel de leukste)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 14:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-11-2005 @ 14:23 :
Hahaha, studiedruk te hoog. Dan moet je eens een kijkje nemen in Korea of Japan, dáár is de studiedruk hoog. In principe staat er voor elke studie 40 uur per week (wat in mijn ogen heel redelijk is), maar voor zover ik weet wordt dat door geen enkele studie gehaald. Overigens moet ik er wel bij vermelden dat het eerste jaar vaak het zwaarste is (dat is bij ons tenminste zo), op die manier filteren universiteiten de 'rotte apells' cq. luie appels eruit.
een studie zoals medicijnen komt toch wel aan die 40 uur toe ?

overigens is de studiedruk op de meeste opleidingen inderdaad niet echt heel erg hoog, zeker niet zo hoog als je zou verwachten n.a.v. die 28 uur per studiepunt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 15:01
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-11-2005 @ 15:42 :
een studie zoals medicijnen komt toch wel aan die 40 uur toe ?
Nee.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-11-2005, 15:16
The0
The0 is offline
Ik doe nu 2e jaars psychologie, toch wel bekend als een 'leesstudie' en zit aan de ongeveer 1000-1200 bladzijden lezen per kwartaal (allemaal tentamenstof). Dus wat dat betreft léés je nog niet veel.. Die opdrachten hebben wij ook redelijk veel, maar verschilt erg per blok hoeveel / hoe zwaar. Ik denk dat je gewoon je best maar moet doen, het is niet voor niks een universiteit
__________________
A l l e s k o m t g o e d.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-11-2005 @ 14:23 :
Hahaha, studiedruk te hoog. Dan moet je eens een kijkje nemen in Korea of Japan, dáár is de studiedruk hoog. In principe staat er voor elke studie 40 uur per week (wat in mijn ogen heel redelijk is), maar voor zover ik weet wordt dat door geen enkele studie gehaald. Overigens moet ik er wel bij vermelden dat het eerste jaar vaak het zwaarste is (dat is bij ons tenminste zo), op die manier filteren universiteiten de 'rotte apells' cq. luie appels eruit.
Qua studiedruk is bij ons het tweede jaar het zwaarst. In het eerste jaar had ik nog wel eens middagen vrij. Maar nu ben ik alle dagen van 8.30-17.30 bezig. Dus die 40 uur wordt wel gehaald en dan heb ik nog geen huiswerk gedaan, maar alleen practica, projecten en hoorcolleges. Die hoorcollege hebben wel als voordeel dat ik me niet door het boek heen hoef te worstelen, dus dat scheelt enorm veel leestijd.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-11-2005 @ 16:18 :
Qua studiedruk is bij ons het tweede jaar het zwaarst. In het eerste jaar had ik nog wel eens middagen vrij. Maar nu ben ik alle dagen van 8.30-17.30 bezig. Dus die 40 uur wordt wel gehaald en dan heb ik nog geen huiswerk gedaan, maar alleen practica, projecten en hoorcolleges. Die hoorcollege hebben wel als voordeel dat ik me niet door het boek heen hoef te worstelen, dus dat scheelt enorm veel leestijd.
Maar die hoorcolleges hoef je niet heen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-11-2005 @ 16:56 :
Maar die hoorcolleges hoef je niet heen.
Dat er geen plicht voor is zegt toch niet dat je er niet heen hoeft?!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-11-2005 @ 17:05 :
Dat er geen plicht voor is zegt toch niet dat je er niet heen hoeft?!
Misschien als je slechte boeken hebt? Maar je gaat mij niet wijs maken dat je productiever bent als je een paar uur luistert naar iemand i.p.v. zelfstandig te studeren.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-11-2005 @ 17:19 :
Misschien als je slechte boeken hebt? Maar je gaat mij niet wijs maken dat je productiever bent als je een paar uur luistert naar iemand i.p.v. zelfstandig te studeren.
Tijdens mijn colleges wordt altijd meer verteld dan wat in de boeken staat. En dan nog vind ik het erg nuttig om naar een uitleg van iemand te luisteren na iets zelf bestudeerd te hebben, geeft een duidelijk beeld.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-11-2005 @ 17:23 :
Tijdens mijn colleges wordt altijd meer verteld dan wat in de boeken staat. En dan nog vind ik het erg nuttig om naar een uitleg van iemand te luisteren na iets zelf bestudeerd te hebben, geeft een duidelijk beeld.
Het is zeker nuttig. Maar niet noodzakelijk, voor mij niet in ieder geval.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2005, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-11-2005 @ 17:23 :
Tijdens mijn colleges wordt altijd meer verteld dan wat in de boeken staat. En dan nog vind ik het erg nuttig om naar een uitleg van iemand te luisteren na iets zelf bestudeerd te hebben, geeft een duidelijk beeld.
Dat is waar. Maar je zult moeten toegeven dat om het onderwijs toegankelijk te houden het niveau van hoorcolleges is afgestemd op de gemiddelde student. Als je een bovengemiddelde student bent en je kunt je beter en sneller zelfstandig door de stof heen werken, dan is er weinig reden naar een hoorcollege te gaan.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:36
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 10-11-2005 @ 17:33 :
Dat is waar. Maar je zult moeten toegeven dat om het onderwijs toegankelijk te houden het niveau van hoorcolleges is afgestemd op de gemiddelde student. Als je een bovengemiddelde student bent en je kunt je beter en sneller zelfstandig door de stof heen werken, dan is er weinig reden naar een hoorcollege te gaan.
Zeker (ik ga ook niet naar alle hoorcolleges hoor) maar ik vind eigenlijk dat je gewoon naar colleges toe moet gaan tenzij het echt niet anders kan.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-11-2005 @ 17:36 :
Zeker (ik ga ook niet naar alle hoorcolleges hoor) maar ik vind eigenlijk dat je gewoon naar colleges toe moet gaan tenzij het echt niet anders kan.
Tuurlijk. Al is het alleen maar omdat je anders zo'n contactgestoorde drol wordt die alleen maar voor tentamens op de uni komt en verder alles vanuit zijn studeerkamertje doet
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:40
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-11-2005 @ 17:38 :
Tuurlijk. Al is het alleen maar omdat je anders zo'n contactgestoorde drol wordt die alleen maar voor tentamens op de uni komt en verder alles vanuit zijn studeerkamertje doet
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:42
Verwijderd
Jij komt toch ook wel je studeerkamertje uit om je lam te zuipen?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-11-2005 @ 16:56 :
Maar die hoorcolleges hoef je niet heen.
Dat maakt niet uit, of ik nu hoorcolleges volg of uit m'n boeken leer, het blijft een onderdeel van de studielast. Persoonlijk leer ik meer als ik na een hoorcollege ga dan als ik het uit een boek lees, afgezien van die vakken waarvoor ik van die ontzettend trage leraren heb (maar dan zijn de sheets vaak ook makkelijk).
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 18:57
sandwichman
sandwichman is offline
He, fijn en tegelijk niet fijn om dit te lezen.

Ik zit namelijk op het hbo en wil(de) graag overstappen met mijn propedeuse naar bestuurskunde WO. Ik vind hbo erg praktisch en vervelend dat we zo veel in projectgroepen worden gegooid waar je niets leert. Ik ben meer theorethisch dan praktisch aangelegd (en vanwege persoonlijke omstandigheden op de havo terechtgekomen) en ik doe nu dus HBO.

Mijn vraag is nu dus:
In hoeverre speelt zo'n project de hoofdrol (wat moet ik ervan verwachten) en in hoeverre is het theoretisch??

Dit zijn zeker dingen waar ik grote waarde aan hecht..bedankt alvast
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 19:03
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-11-2005 @ 17:26 :
Het is zeker nuttig. Maar niet noodzakelijk, voor mij niet in ieder geval.
ik studeer tegenwoordig ook natuurkunde in Eindhoven, en ik zou de hoorcolleges toch wel meer dan nuttig willen noemen eigenlijk . Begrip kan ik over het algemeen wel uit boeken halen, maar de toepassingen en het enthousiasme helpen mij ook wel eigenlijk.

de werkdruk zelf valt ergens wel mee vind ik eigenlijk, maar ik zit nog maar in het begin natuurlijk. Ik heb wel lange dagen, maar het meeste werk heb ik dan wel al af als ik thuiskom.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 19:25
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-11-2005 @ 17:42 :
Jij komt toch ook wel je studeerkamertje uit om je lam te zuipen?
Ja, maar ik zit echt maar een paar uurtjes per week op de faculteit. M'n sociale leven is in principe ook prima hoor, hier in huis is het ook studentenleven2, maar dat is eigenlijk helemaal geen goede zaak
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 19:29
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
sandwichman schreef op 10-11-2005 @ 19:57 :
He, fijn en tegelijk niet fijn om dit te lezen.

Ik zit namelijk op het hbo en wil(de) graag overstappen met mijn propedeuse naar bestuurskunde WO. Ik vind hbo erg praktisch en vervelend dat we zo veel in projectgroepen worden gegooid waar je niets leert. Ik ben meer theorethisch dan praktisch aangelegd (en vanwege persoonlijke omstandigheden op de havo terechtgekomen) en ik doe nu dus HBO.

Mijn vraag is nu dus:
In hoeverre speelt zo'n project de hoofdrol (wat moet ik ervan verwachten) en in hoeverre is het theoretisch??

Dit zijn zeker dingen waar ik grote waarde aan hecht..bedankt alvast
Dan is technische bestuurskunde een absolute afrader, dat stel ik even voorop

Wat je wel zult merken is dat bestuurskunde op WO veel theoretischer zal zijn dan op het HBO. Dus in dat opzicht zul je er wel op vooruit gaan dan. Hoe het zit met projecten bij de normale bestuurskunde variant weet ik niet precies, wel weet ik dat die projecten heel nuttig zijn. Uiteindelijk zul je het toch een keer moeten toepassen in de praktijk en dat leer je daar dan ook.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 19:30
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-11-2005 @ 18:00 :
Dat maakt niet uit, of ik nu hoorcolleges volg of uit m'n boeken leer, het blijft een onderdeel van de studielast. Persoonlijk leer ik meer als ik na een hoorcollege ga dan als ik het uit een boek lees, afgezien van die vakken waarvoor ik van die ontzettend trage leraren heb (maar dan zijn de sheets vaak ook makkelijk).
Statistisch zou je, als je een beetje geconcentreerd bezig gaat, meer moeten opsteken van zelfstudie dan van een hoorcollege. Dat hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden, maar voor mij geldt het zeer zeker wel.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-11-2005, 23:33
Baka-san
Baka-san is offline
Op die vraag van het overstappen van HBO naar WO bestuurskunde kan ik je vertellen dat iig van mijn werkgroep één al is overgestapt (van de HBO) dat had vooral te maken met de werkdruk.
Ik weet niet wat er onder projecten op het HBO wordt verstaan, maar bij WO volg je dus werkcolleges waarbij je ook opdrachten krijgt die je met anderen moeten uitvoeren. Maar dat vertaalt bij ons vaak gewoon via maken van een taakverdeling en de rest gaat gewoon via MSN stuurt ieder elk zijn/haar deel en dan wordt dat inelkaar geflanst. Je merkt dus vrij weinig van de samenwerking dat komt vooral omdat iedereen vrij druk heeft met lezen en maken van individuele opdrachten.
Betreft de theorie, krijg je veel leeswerk wat inhoudt dat je vooral theoretische concepten en geschiedenis/politiek krijgt. Tentamens vond ik overigens zeer goed te doen, veel vragen zijn direct te beantwoorden vanuit de leesstof, daarnaast zijn er soms wel enkele vragen waarbij enige denkwerk is vereist. Kan je bijvoorbeeld denken hoe de theoretische concepten toegepast kunnen worden. Zelf heb ik tot nu toe sociologie macroeconomie en bestuurskunde gehad. Maar door de werkopdrachten ben ik niet echt toegekomen aan de boeken waardoor tentamens niet helemaal goed gingen. Wat mij vooral opvalt is dat er getracht wordt zelf na te denken over bepaalde bestuurlijke kwesties. Er wordt kennis gegeven en je moet proberen zelf te bepalen hoe je dat moet invullen. Bijvoorbeeld moet je een presentatie of betoog maken en jouw visie op hoe theoretische concepten moeten gebruikt worden. Het wordt dus niet voorgekauwd maar het gaat vooral om zelfontwikkeling. Misschien is dat een groot verschil tussen HBO en WO.
Hoorcolleges zijn trouwens niet noodzakelijk voor een voldoende voor een tentamen. Maar er zijn dus vraagstellingen gebaseerd op de stof van de hoorcolleges. Die stof heeft dan wel enige betrekking op de leerstof maar kan daar niet afgeleid van worden.

Weet iemand nog enkele leuke studies voor profiel NG met wb12 en na12? behalve geen technische studies met wiskunde of natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 00:56
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Technische bestuurskunde?

Nee, als je geen wiskunde etc wilt doen, zul je op een TU niet goed zitten. Er zijn zo verschrikkelijk veel leuke studies, dat zul je écht zelf moeten bepalen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 01:02
Baka-san
Baka-san is offline
Ik zat te denken aan Informatiekunde in Utrecht of Tilburg..iemand die daar meer over weet dan wat ik op internet kan vinden?
Het ziet er wel leuk uit je valt beetje tussen mensen/organisaties/bedrijven en het geheel van informatiesystemen..
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 01:19
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het is inderdaad de wat meer toegepaste variant van informatica. Ik heb er in de 4e ook nog wel eens gekeken. Er komen overigens nog best wel wat exacte vakken bij kijken. Tegen mij zeiden ze toen dat in Nijmegen de "sociaalste" variant was, die dus het meeste gericht was op de toepassingen voor mensen en dus wat minder exacte vakken.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 07:31
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-11-2005 @ 20:30 :
Statistisch zou je, als je een beetje geconcentreerd bezig gaat, meer moeten opsteken van zelfstudie dan van een hoorcollege. Dat hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden, maar voor mij geldt het zeer zeker wel.
Maar ik heb dan oo wel lastige vakken

Maar sommige boeken zijn gewoon erg beperkt in hun voorbeelden en zo'n leraar behandeld meestal wel een voorbeeld (vaak ook uit een oudtentamen) en met zo'n voorbeeld leer ik het veel sneller.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 10:11
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ja, als ik wil oefenen hebben ze altijd genoeg oude tentamens beschikbaar. Al is dat natuurlijk ook maar relatief, want onze tentamenstof verandert om de zoveel jaar. Maar de casussen (blegh, dat klinkt niet) zijn allemaal goed bruikbaar om de "analyse-tools" op los te laten.

Dat is opzich wel het voordeel, ons oefenmateriaal is ook uit bijvoorbeeld een krant te halen, als je er een beetje gevoel voor krijgt.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 10:39
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
I kheb neit alles gelezen maar ik wil wel het volgende zeggen:

De hoge werkdruk bevalt me prima. Ik doe een zwaar technische studie en de wis- en natuurkunde wordt er hier doorheen gerost op ee nerg hoog tempo. Maar dit is jsuit leuk, want zo zit je nooit met dat gevoel dat je het al wel begrijpt. Bovendien is het zo altijd leuk om naar fcollegges te gaan omdat je iedere weer verrast qwordt door geweldige nieuwe dingen.

En de dikek boeken die je krijgt zijn naslagwerk, niet leerstof. BIj mij iig. Wat je moet leren is wat de prof tijdens de colleges verteld, het boek bevat meestal een hoop dingen die niet binnen eht besatek van de cursus passen en schiet o andere gebieden weer net wat tekort.

Ik ben het er mee eens dat je door goede zelfstudie meer kunt leren dan tijdens een hoorcollege. Maar tijdens een hoorcolleg leer je misschien net wat minder, maar leer je wel juist die dingen die voor jou belangrijk zijn. Bovendien is altijd naar hoorcolleges gaan een goede manier om je gemotiveerd te houden, als je alleen maar zelf werkt ka ni kme voorrstellen dadt je er af en toe gewoon gee nzi nin hebt.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 11:20
The0
The0 is offline
Is er hier eigenlijk ook iemand die L&R in Delft studeert of heeft gestudeerd? Wat mij altijd werd verteld is dat dat de zwaarste studie van NL is, maar ken eigenlijk niemand die het doet of gedaan heeft..
__________________
A l l e s k o m t g o e d.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 11:28
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
The0 schreef op 11-11-2005 @ 12:20 :
Is er hier eigenlijk ook iemand die L&R in Delft studeert of heeft gestudeerd? Wat mij altijd werd verteld is dat dat de zwaarste studie van NL is, maar ken eigenlijk niemand die het doet of gedaan heeft..
De jongeman boven je doet dat

Mijn roeicoach ook, trouwens.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 11:44
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 10-11-2005 @ 15:33 :
ben het eens met meph.

--> bij biomedische wetenschappen op de UU beginnen ze bijvoorbeeld meteen met het blok cellen: een van de moeilijkste blokken van het verplichte curriculum (maar wel de leukste)
Doen ze dat niet gewoon omdat het de basis is om de andere stof te kunnen begrijpen? Je moet toch eerst basale kennis over cellen hebben voordat je dieper op zaken in kunt gaan. Het lijkt me toch niet per se het moeilijkste blok..
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 11:46
sandwichman
sandwichman is offline
Is Bestuurskunde (dus geen technische bestuurskunde) nou een aanrader of niet..

volgensmij worden deze 2 vaak door elkaar gehaald...

Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 11:59
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
sandwichman schreef op 11-11-2005 @ 12:46 :
Is Bestuurskunde (dus geen technische bestuurskunde) nou een aanrader of niet..

volgensmij worden deze 2 vaak door elkaar gehaald...

Nee, die worden bijna nooit door elkaar gehaald. Natuurlijk is het een aanrader, als je je interesseert in politiek, in beleidsvorming, in probleemanalyse en dergelijke onderwerpen. Doe je dat niet, dat is het geen aanrader, maar dat geldt voor alle studies. Je zult toch echt zelf moeten bepalen wat je leuk vindt.

Technische bestuurskunde is de technische variant. Maar die kennen niet zo veel mensen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 12:15
Verwijderd
Citaat:
The0 schreef op 11-11-2005 @ 12:20 :
Is er hier eigenlijk ook iemand die L&R in Delft studeert of heeft gestudeerd? Wat mij altijd werd verteld is dat dat de zwaarste studie van NL is, maar ken eigenlijk niemand die het doet of gedaan heeft..
Ik heb dat op de opendag van L&R gevraagd, en ze zeiden dat TN de zwaarste studie in ieder geval van Delft was boven L&R dus. Maar het is wel een van de zwaardere studies ja
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 12:52
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-11-2005 @ 13:15 :
Ik heb dat op de opendag van L&R gevraagd, en ze zeiden dat TN de zwaarste studie in ieder geval van Delft was boven L&R dus. Maar het is wel een van de zwaardere studies ja
Dat geloof ik inderdaad best ja
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken is HBO studeren of niet?
watervlo
71 25-11-2021 00:30
Studeren University College #10
Diamera
500 30-11-2013 09:00
Studeren Propedeuse halen in 1 jaar en dan naar de Universiteit.
Verwijderd
23 23-04-2007 10:39
Studeren Studiekeuze richting de economie
Chloe Siere
24 17-12-2005 08:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.