Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2010, 15:34
Guinie
Guinie is offline
Heeft iemand tips voor als je door de sneeuw&gladheid niet durft te fietsen? Ben bang om te vallen, en doordat ik ervan overtuigd ben dat ik zal vallen, val ik uiteindelijk ook . Vind dit echt vervelend. Naar school loop ik in de winter dan vaak -is maar 5 min fietsen, kwartiertje hooguit lopen- maar ik zou gewoon graag willen kunnen fietsen als het glad is. Iedereen kan dat, waarom ik niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2010, 17:26
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Ik kan het ook, maar niet in bochten, hoe dan ook, je gaat onderuit, als ik op loopafstand van school woonde zou ik dat in de winter gewoon lopen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 17:37
Verwijderd
use this:



Vierwiel aandrijving
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 18:02
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De truc is dat je goed in evenwicht blijft. Probeer je gewicht echt in het midden van je fiets te houden, niet te veel naar links of naar rechts. En neem bochten zo recht mogelijk zodat je zo min mogelijk op de zijkanten van je banden rijdt met je gewicht naar een kant. Zorg dat je zadel niet te hoog staat, trek stevige schoenen aan zodat als je voelt dat je onderuit gaat je gelijk met je voeten op de grond kan gaan staan. Blijf zoveel mogelijk op wegen waar gestrooid is, rijd niet of zo min mogelijk over putdeksels, bruggetjes, viaducten, metalen delen in de weg (tramrails, etc) want die zijn altijd gladder.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 18:21
Verwijderd
de truuc is nadat je bent gevallen niet te gaan janken of wat dan ook maar direct op je fiets springen en weer verdergaan.
al vallende leert men namelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 19:01
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
De truc is dat je goed in evenwicht blijft. Probeer je gewicht echt in het midden van je fiets te houden, niet te veel naar links of naar rechts. En neem bochten zo recht mogelijk zodat je zo min mogelijk op de zijkanten van je banden rijdt met je gewicht naar een kant. Zorg dat je zadel niet te hoog staat, trek stevige schoenen aan zodat als je voelt dat je onderuit gaat je gelijk met je voeten op de grond kan gaan staan. Blijf zoveel mogelijk op wegen waar gestrooid is, rijd niet of zo min mogelijk over putdeksels, bruggetjes, viaducten, metalen delen in de weg (tramrails, etc) want die zijn altijd gladder.
Dit dus.

Verder moet je ook altijd erg langzaam fietsen maar dit doe je waarschijnlijk sowieso wel. Het is in ieder geval belangrijk dat je goed rechtop blijft zitten en je evenwicht behoudt.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 19:01
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Naar school schaatsen, scheelt flink in tijd.
Of anders ijzers ipv rubberen banden.
Of anders wat Daantje zegt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 20:23
Verwijderd
-> V&V
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 20:26
Verwijderd
Citaat:
De truc is dat je goed in evenwicht blijft. Probeer je gewicht echt in het midden van je fiets te houden, niet te veel naar links of naar rechts. En neem bochten zo recht mogelijk zodat je zo min mogelijk op de zijkanten van je banden rijdt met je gewicht naar een kant. Zorg dat je zadel niet te hoog staat, trek stevige schoenen aan zodat als je voelt dat je onderuit gaat je gelijk met je voeten op de grond kan gaan staan. Blijf zoveel mogelijk op wegen waar gestrooid is, rijd niet of zo min mogelijk over putdeksels, bruggetjes, viaducten, metalen delen in de weg (tramrails, etc) want die zijn altijd gladder.
Dit: plus een klein beetje lucht uit je banden laten lopen helpt ook.Dat werkt met name goed als het gesneeuwd heeft.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 21:18
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Mag je op een fietsband studs zetten? Weet dat het bij een auto/motor niet mag
Anders is dat misschien een optie
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 21:20
Verwijderd
Nee, mag voor zover ik weet niet
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 21:28
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Nee, mag voor zover ik weet niet
Jammer, maar begrijpelijk
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 21:33
Verwijderd
Het valt aanmerkelijk zachter op een laagje sneeuw dan dat je met je mik op een droge betonnen vloer knalt. Dus gewoon gaan met die banaan, en hopen dat er geen auto's over je heen schuiven...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 21:51
Rashanen
Rashanen is offline
ik let meestal vooral erop om gewoon een paar minuten eerder weg te gaan, als ik dan langzaam moet fietsen, kom ik niet meteen te laat
als het glad is btw ook niet te wilde manoeuvres, dat gaat ook op de bek
__________________
ik vul dit eig alleen maar in omdat het anders zo leeg staat
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 22:50
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
M'n broer heeft vroeger eens fietskettingen strak om z'n banden gespannen (band leeg laten lopen, kettting eromheen, band oppompen) en scheurde schuin door de bochten. Lache..
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 23:06
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik zat me serieus af te vragen of zoiets kon werken, maar kennelijk wel Niet echt een oplossing, want ik denk wel dat je daar redelijk hard je banden mee sloopt na een tijdje en het is alleen rijdbaar op een complete sneeuwondergrond.

Ik weet niet wat wat voor fiets je rijdt, maar je zou kunnen kijken of er banden met een grover profiel voor je fiets te vinden zijn en die erop leggen. Ik heb diverse mensen hierover gehoord dat ze dit prettiger vinden rijden in de winter.
Verder gewoon de andere tips in dit topic in acht nemen en jezelf ertoe dwingen wat vaker op de fiets te stappen. Uiteindelijk zal je met vooral oefenen de meeste onzekerheden wegnemen

En als je eens onderuit gaat, denk er dan aan; je bent bij lange na niet de enige In de winter glibbert iedereen alle kanten op!
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 07:19
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Of even vragen of je moeder je zijwieltjes nog heeft bewaard
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 18:10
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
vooral niet heel zachtjes gaan fietsen, want dan raak je sneller in de slip.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-11-2010, 11:22
Verwijderd
Niet fietsen als het glad is, ik snap niet waarom je dat zou doen... Maar ja, ik heb dan ook ooit m'n been gebroken door uit te glijden met m'n fiets, dus no way dat ik nog ooit eens onderuit ga Dan maar lopen of met de bus.
(Ik dacht toen trouwens ook meteen 'niet huilen, gewoon weer opstappen!' maar dat gaat niet als je been gebroken is )
Met citaat reageren
Oud 27-11-2010, 13:24
Verwijderd
Niet te hard remmen, zeker niet met je voorwiel want als je voorwiel slipt dan lig je (tenzij je heel snel herstelt). Ga ook overdreven langzaam door de bochten, 10-15km/u kan al te snel zijn. En trek handschoenen aan, anders haal je je handen steeds open als je valt.

En inderdaad doen wat ikzelf100 zegt, je gaat toch wel een keer onderuit. Ik ben afgelopen winter 2x gevallen (en allebei de keren een gat in mn broek gekregen).

Edit: en ook NOOIT remmen in de bochten (moet je sowieso niet doen). Merk je dat je toch te hard gaat dan zul je de bocht ruimer moeten nemen of eerst nog even remmen en dan pas de bocht nemen.

Laatst gewijzigd op 29-11-2010 om 19:36.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 00:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Heel zachtjes door de bochten, niet hard aanzetten om snelheid te maken, nooit remmen met het voorwiel... Dat doet het meestal wel.

Als het achterwiel wegslipt kun je meestal gewoon het been aan de binnenzijde op de grond zetten en overeind blijven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 00:05
jordyQQ
jordyQQ is offline
Ik fiets als het glad is altijd netjes langzaam, maar anderen gaan full-speed
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 09:08
Verwijderd
Het kan ook helpen om je zadel wat lager in te stellen, zodat je makkelijk een voet op de grond kan zetten.

Maar als het echt spekglad is, vind ik het eigenlijk wel terecht om niet te durven fietsen. Zo superglad is het vooral op klinkerstraatjes, dus daar loop ik met de fiets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Het kan ook helpen om je zadel wat lager in te stellen, zodat je makkelijk een voet op de grond kan zetten.

Maar als het echt spekglad is, vind ik het eigenlijk wel terecht om niet te durven fietsen. Zo superglad is het vooral op klinkerstraatjes, dus daar loop ik met de fiets aan de hand.
Idd, op asfalt kun je ook goed zien of het glad is, maar meestal valt daar prima op te fietsen. Op klinkers is het lastiger te zien, dat ziet er soms gewoon nat uit, maar dan ligt er een dun laagje ijs op. Dus daar zou ik idd altijd even controleren of het nat is of juist spekglad. (Toen ik mijn been brak, leek het dus gewoon nat te zijn, maar was het echt een laagje ijs. Toen ik al op de grond zat, zag ik ook mensen die met de fiets gingen lopen en nog onderuit gingen, de ambulance gleed ook een beetje door, dat vond ik dan wel weer grappig Maar dus echt verradelijk, dus als je het ziet, gewoon afstappen en even voelen. )
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 19:36
Verwijderd
haahahahaha ik zou NOOIT van me leven in de sneeuw fietsen grote kans dat je pleurt ja.
Maar succes ermee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2010, 20:32
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
haahahahaha ik zou NOOIT van me leven in de sneeuw fietsen grote kans dat je pleurt ja.
Maar succes ermee.
Dit, maar wat ik doe ik gewoon de fiets meenemen en alleen fietsen op de stukken die goed gestrooid zijn, in de bochten heeeel voorzichtig en op de stukken die te glad zijn gewoon lopen (dan heb je zelfs nog extra steun aan je fiets).
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 20:25
Verwijderd
Hier is met de sneeuw etc heel goed gestrooid op de wegen, dus daar valt prima te fietsen, ik vermijd nu gewoon de kleine straatjes
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 21:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind het makkelijker om met sneeuw te fietsen dan als het alleen maar glad in.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het makkelijker om met sneeuw te fietsen dan als het alleen maar glad in.
Ja, sneeuw geeft wat grip Maar zodra het een beetje is gaan dooien en de onderste laag aan is gevroren, is het juist weer verradelijk omdat er dan dus gewoon puur ijs onder een lief laagje sneeuw ligt.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 15:48
Verwijderd
Er zijn nu ook winterbanden voor fietsen ^^.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 07:22
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
fietsen in de sneeuw is de shit
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 17:29
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik fiets meestal 'snel' als het glad is. ALs je langzaam en krampachtig gaat fietsen ga je zeker onderuit. Ga niet scherp door de bocht. En maak ook soepele bewegingen. Dus niet scherp naar links om iets uit te wijken. Pas ook op voor oneffenheden in de weg. Asfalt is het makkelijkst bereidbaar, maar klinkertjes moet je meestal mijden.
En als je het enig ogenblik te eng vindt moet je gewoon met je fiets aan de hand gaan lopen.
Zo kom ik de winter door.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 07:56
MaxiDirk
Avatar van MaxiDirk
MaxiDirk is offline
Monteer zijwielen aan je fiets zodat je niet omvalt als je fietst op gladwegdek, het is maar een idee hoor.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 18:33
fritsR
fritsR is offline
hallo ik ben geen student meer maar fiets wel veel. Ik heb in november 2011 ergens tip van iemand gelezen. Als je fiets hebt zonder versnellingen en gewone achteruittraprem dan kan je tie ribs om je banden doen om de paar spaken, werkt als een sneeuwketting, heb het geprobeerd vorig jaar en werkt perfect.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.