Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2010, 12:46
Caviamax
Caviamax is offline
Hoi,

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het schijvensysteem van de economie werkt?

Caviamax
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2010, 14:56
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Een versimpeld model:



In dit geval heb je 4 schijven, je betaalt hier:

- 20% belasting over de eerste €50 (eerste schijf)
- 30% belasting over alles tussen de €50 en de €80 (tweede schijf)
- 40% belasting over alles tussen de €80 en de €120 (derde schijf)
- 50% belasting over alles boven de €120 (vierde schijf)

Er is één ding dat je je heel goed moet beseffen (daar gaat het meestal fout):
óók iemand die miljarden verdient betaalt belasting in de eerste schijf!

Het maakt niet uit hoeveel je verdient, iedereen begint onderaan, bij de eerste €50. Voor je een miljard bij elkaar hebt, zul je tóch moeten beginnen bij de eerste euro, de eerste cent.

Dus stel: je hebt in dit geval iemand die €200 verdient.
FOUT is: 'iemand verdien €200, hij valt dus in schijf 4 en moet 50% belasting betalen over de hele €200'. Dit is níet goed, want: ook een miljardair valt nog in de eerste schijf, ook een miljardair moet over de eerste €50 slechts 20% belasting betalen.

Goed is: iemand verdient €200
Dat is dus € 50 in de eerste schijf, dus €50 waar hij 20% belasting over betaalt.
Dan houd je nog €200-€50=€150 over om belasting over te betalen. (Over die €50 euro heb je immers al belasting betaald!)
Van die €150 valt €30 in de tweede schijf (die loopt namelijk van €50 tot €80, en 80-50=€30) en over die €30 moet diegene 30% belasting betalen.
Dus heeft hij €150-€30=€120 waarover hij nog geen belasting heeft betaalt.
Van die €120 valt 120-80=40€ in de derde schijf: hier moet hij 40% belasting over betalen.
Uiteindelijk heeft hij nog €120-€40=€80 over om belasting over te betalen. Dit valt allemaal in de laatste schijf, hier moet hij 50% belasting over betalen.

Oftewel: €200 waar diegene inkomensbelasting over moet betalen =
- €50 x 20% = €10
- €30 x 30% = € 9
- €40 x 40% = €16
- €80 x 50% = € 40
Totaal: 10 + 9 + 16 + 40 = €75 belasting

Een ander voorbeeld:

iemand die €100 verdiend (zie lichtblauwe vakjes)

- €50 x 20% = €10 (100 - 50 = nog €50 belasting te betalen)
- €30 x 30% = € 9 (50 - 30 = nog €20 belasting te betalen)
- €20 x 40% = € 8
Totaal = 10 + 9 + 8 = €27

Let op: deze persoon valt wél in de derde schijf, maar betaalt hier GEEN (€40 x 40%) €16! Dat komt omdat hij maar gedeeltelijk in die schijf valt. Iemand betaalt per schijf belasting over het aantal 'euro' dat hij in die schijf valt.

Iets anders waar je op moet letten: de tweede schijf loopt tot €120, máár omdat hij bij €80 begint, gaat het maar over €40. Je moet er dus op letten dat je niet 30% van 120 euro gaat nemen (als iemand geheel in die schaal valt) maar van €40.

Soms staat het er trouwens ook alvast bij, hoeveel belasting je (per schijf) betaald als je geheel in die schijf valt. Dan staat er bij de eerste schijf alvast dat het (in dit geval) €10 belasting kost als je er geheel invalt, bij de tweede schijf € 9 et cetera.



Edit: en in dit topic staat ook nog wel een goede uitleg, geloof ik. (;
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 15:10
Verwijderd
Bedoel je met schijvensysteem het belastingsysteem waarin verschillende schijven zijn verwerkt? Iets anders kan ik eigenlijk zo 1,2,3 niet bedenken .

Als je dat bedoelt:
Bij de belasting heb je 4 schijven. Deze schijven hebben elk een bepaald bedrag. Bijvoorbeeld (is bedacht hoor , dit is niet echt)
Schijf 1: 0 - 15.000 --> 13%
Schijf 2: 15.001 - 35.000 --> 24.3%
Schijf 3: 35.001 - 50.000 ---> 35.7%
Schijf 4: 50.001 en meer. ---> 55.1 %

Dit slaat dus op je eigen inkomen. Als jij (stel) 25.000 verdient per jaar, dan val je dus in schijf 1 en schijf 2.
Achter elke schijf staat een bepaald percentage. (ook verzonnen :'))
Dus als je precies 15.000 euro verdient, moet je daarvan 13% aan de belasting betalen.
Als je 25.000 euro verdient, betaal je over eerste 15.000 13%, en over de andere 10.000 euro 24,3%.
Het is dus zo dat vrijwel íedereen die 13% betaald, en hoe meer je verdient, in hoe meer schijven je komt.
Stel jij verdient 70.000. Dan gaat de berekening als volgt:
15.000 -> 13% = 1950
(35.000 - 15.001 =)19999 --> 24.3% = 4859,757
(50.000 - 35.001 =) 14999 --> 35.7% = 5354.643
(70.000 - 50.001 =) 19999 --> 55.1% = 11019.449
Opgeteld is dit: € 23183.85

Dus je moet telkens het stukje dat tussen de twee getallen staat eigenlijk berekenen. Het is niet zo dat als je 70.000 verdient, je automatisch 55,1% moet betalen over die héle 70.000. (gelukkig) Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, maar je moet er eigenlijk maar gewoon zo veel mogelijk mee oefenen .
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 18:12
Caviamax
Caviamax is offline
Wow! Dank voor de uitleg. Morgen zal ik een vraag + mijn antwoord hier posten. Misschien zouden jullie het dan willen nakijken?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 18:30
Verwijderd
Tuurlijk .
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 19:51
Verwijderd
ik ga hier even over nadenken, maar ben ermee bezig .
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 20:17
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik kopieer even uit je bestand, hoor.

"Bereken het percentage inkomensbelasting voor de eerste en voor de tweede schijf"

Huh, ik snap die vraag niet. Het percentage staat er toch gewoon? .-.

Inkomensbelasting is trouwens gewoon belasting over je inkomen, het schijvenstelsel gaat over inkomstenbelasting. Je hebt ook nog andere soorten belasting (vermogenbelasting, BTW) maar inkomstenbelasting is in dit geval dus dat met die schijven. Er zijn ook landen waar ze inkomstenbelasting zonder schijven doen, rekent veel makkelijker.

Bereken de inkomensheffing over schijf twee en drie
Antwoord: A = 0,042 x 14.249 = 598,458, B = 0,042 x 22.649 = 951,258

Je gaat hier de mist in. 42% is niet 0,042 x iets maar 0,42. Je zit er een factor tien naast.
(100%=1
50%=0,5
1%= 0,01
42%=0,42 en níet 0,042)

"Het jaarinkomen van Evelien bestaat uitsluitend uit 12 keer hetzelfde maansalaris. In deze opdracht wordt afgezien van vakantiegeld en andere toeslagen.
Bereken het bruto jaarinkomen het behulp van de onderstaande tabel"

Het brutomaandloon x 12 lijkt me inderdaad het bruto jaarloon. Bruto is inderdaad zónder aftrek van belasting e.d. en netto is het deel dat je daadwerkelijk kan uitgeven (dus waar de belasting en alles al vanaf is )

Buhuh, en nu heb ik even geen zin meer. Kijken of er nog iets tussen staat waar ik snel wat op kan verzinnen.

"De directie heeft Evelien een extra salaris van 1.000 euro gegeven
Bereken met welk bedrag de inkomensheffing van Evelien toeneemt als in 2009 haar inkomen met 1.000 toeneemt"

Wat je nu kan doen, is haar eerste inkomen + 1000 doen en dan ópnieuw de inkomensbelasting hierover berekenen. Dat komt hoger uit dan wat je eerst had, omdat die 1000 euro er nog bij komt.Vervolgens bekijk je het verschil (wat moest ze eerste betalen - dat had je al uitgerekend, als het goed is - en wat betaalt ze nu?) het verschil daartussen is dus de toename van haar inkomensbelasting als ze €1000 extra krijgt.

Soms kan het ook makkelijker, bijvoorbeeld als je weet dat die 1000 euro (of welk bedrag dan ook) geheel in de laatste (of welke schijf dan ook) schijf valt. Dan kun je meteen uitreken wat je over die 1000 euro extra aan belasting betaalt: namelijk die 1000 euro (of welk bedrag dan ook) x het aantal procent dat je in die schijf aan belasting betaalt. Dat is dan de toename van de hoeveelheid belasting die je betaalt. (Dan moet je natuurlijk wel opletten of het niet per ongeluk in twee schijven valt, dan kan het ook, maar dan moet je kijken hoeveel in welke schijf valt en dan per deel uitrekenen hoeveel belasting dat kost. Bijvoorbeeld 400 in schaal 2 en 600 in schaal drie, dan doe je 400 x percentage schaal 2 + 600 x percentage schaal 3. En het kan natuurlijk ook in 3 schalen vallen, maar dan heb je volgens mij wel een enorme toename.)

En de rest bekijk ik misschien later nog, of zo, hoewel ik niet zo van die premiedingen houd.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 20:39
Verwijderd
Voor de eerste vraag: De inkomstenbelasting is gewoon de belasting die je betaald over je inkomen . Je hebt twee verschillende soorten belasting waar je over kan struikelen in dit geval: Je hebt loonbelasting (loonheffing) en inkomsten belasting. De eerste is als je een vast loon verdiend: je werkgever houdt dan belasting in, en deze ingehouden belasting gaat rechtstreeks naar de belasting dienst. De inkomsten belasting is onder andere om te kijken of je werkgever genoeg belasting heeft betaald over jouw loon, maar ook voor inkomsten uit bijvoorbeeld sparen of huur die je ontvangt van iemand. Loonbelasting is er dus meteen af, maar inkomstenbelasting wordt pas als je alles er is (dus vaak aan het einde van het jaar) berekend. Daarom doe je dus aangifte .
Wat betreft de vraag zelf: hij is een beetje raar gesteld vind ik. Zoals ik hem interpreteer zijn de antwoorden gewoon 33,5% en 42%. Dit zijn immers de percentages die je moet betalen.

De tweede vraag heb je wel goed begrepen, maar verkeerd berekend. De inkomensheffing voor A is 0.42 * 14.299 =5976.18.
De inkomensheffingg voor B is: 0.42 * 22649 = 9512.58. Je moet erop letten dat als je percentages gaat berekenen, je deelt door 100. Dus als je 42 deelt door honderd wordt het 0.42, niet 0.042, dat is 4,2%.

Vraag 3: Heb je volgens mij keurig berekend, bruto wil inderdaad zeggen zonder belastingen en dergelijke.

Vraag 4: De vraag is om te berekenen hoeveel geld Evelien aan de belasting moet betalen. Dit doe je als volgt:

Haar jaarinkomen is 50.400. De premie voor het pensioenfonds gaat hier inderdaad vanaf, dus dat klopt.
Het loon waarover belasting wordt betaald is dan €45.600.
Schijf 1. (Hier maak je je eerste fout.) 17.878 * 0.35 = 5989.13
Ga alsjeblieft héél erg letten op hoe je de percentages gebruikt. Snap je wel precies wat percentages zijn, en hoe je ermee moet rekenen?
Schijf 2: 14.429 * 0.42 = 6060.18.
Schijf 3: Het bedrag dat nu nog overblijft bereken je als volgt: 45600 - 17878 - 14429 = 13293. Over dat bedrag gaat dus de belasting van de derde schijf. 13293 * 0.42 = 5583.06.

Totaal berekende heffing: €17632.37
Het stukje over de heffingskorting snap ik niet helemaal. Als die in een opdracht niet gegeven is dan neem ik aan dat je het in dit geval mag negeren. De premie voor de ZVW moet je er echter nog wel aftrekken, dit is €2232.
Ik snap ook niet zo goed waar je de arbeidskorting vandaan haalt. Staat dit misschien gewoon in je boek? Want die kan ik niet zien natuurlijk .
Haar jaarloon: €45600 - €17632.37 - €2232 = €25735.63.

Over de laatste vraag: Het is een beetje lastig zo, heeft de directeur haar opslag gegeven, zodat ze 12 maanden lang 1000 euro meer verdient? Of is het zo dat dit een eenmalige bonus is? Ik zal beide even voor je berekenen, maar als ik het zelf zo even lees, lijkt het me dat zij een opslag heeft gekregen, dus dat ze 12 maanden lang 1000 euro meer krijgt.
Situatie 1: 12000 euro meer. €13293 + €12000 = €25293. Dit gaat over de derde schijf heen, en komt dus deels in de vierde schijf te liggen.
Derde schijf: €22649 * 0.42 = €9512.58
Vierde schijf: €25293 - €22649 = €2644
€2644 * 0.52 = €1374.88
De inkomensheffing (vanaf de derde schijf) was: €5583.06
Het is nu geworden: €9512.58 + €2644 = €12156.58
Dat is het dus €12156.58 - €5583.06 = €6573.52

Als ze eenmalig 1000 euro extra verdient valt dit nog binnen de derde schijf, en betaald ze dus €1000 * 0.42 = €420 euro meer.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is . Als iemand een foutje ziet, of een verbetering of wat dan ook heeft, laat het even weten. Voor mij is het ook een tijdje geleden, haha.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2010, 16:59
Caviamax
Caviamax is offline
Allereest, sóóóóóóóóóóry voor de late reactie, erg druk op school. Maar ik begrijp het nu wel, danku. Volgende week proefwerkweek dus dat word wat hoop ik! Ben bezig met een begrippenlijst die ik moet leren. Misschien post ik 'm hier wel, zouden jullie er dan een blik op willen werpen...?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2010, 18:11
max15tekens
Jawel. Maar weet ook dat je vaak bij google kan typen
"define: [woord]"

zonder de quotes, maar dan zoekt google naar definities van het woord, vaak staat er daar ook een uitleg bij, wellicht dat je daar ook wel iets aan hebt mocht je snel even iets op willen zoeken.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2010, 19:52
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Jawel. Maar weet ook dat je vaak bij google kan typen
"define: [woord]"

zonder de quotes, maar dan zoekt google naar definities van het woord, vaak staat er daar ook een uitleg bij, wellicht dat je daar ook wel iets aan hebt mocht je snel even iets op willen zoeken.
Dit wist ik al. Maar toch bedankt. Ik heb ook al alles ingevuld, alleen sommige dingen zijn een beetje vaag
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 20:26
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Verschil tussen belastingen en niet-belastingen (retributies) kunnen noemen

Retributies zijn dingen die je aan de overheid betaald en waar je een zichtbare prestatie voor terugkrijgt. Bijvoorbeeld als jij een paspoort wilt kopen, dan moet je aan de staat betalen, en daarvoor krijg jij dan je paspoort. Het verschil met belastingen is dat je belastingen gewoon betaald, en je krijgt er niet (duidelijk) iets voor terug.

Welke Inkomsten heeft de Collectieve sector (Belastingen, niet-belastingen, inkomsten uit bedrijven, etc.)

Ik weet niet precies hoe/wat ik aan deze vraag moet uitleggen, maar belastingen zijn bijvoorbeeld loonbelasting en BTW, niet-belastingen heb ik volgens mij hierboven al uitgelegd en bij inkomsten uit bedrijven moet je volgens mij denken aan (bijvoorbeeld) de NS toen deze nog geheel van de overheid was. Als de NS dan heel veel winst had, dan was dat als ware voor de overheid, omdat het haar bedrijf was. In ieder geval lijkt het me om bedrijven van de overheid te gaan, waar de overheid dan ook weer hun inkomen uit kan halen.

Verschil tussen directe en indirecte belastingen

Directe belastingen betaal je meteen aan de staat, bij indirecte belastingen zit er nog een 'tussenpersoon' tussen. Directe belasting is bijvoorbeeld de loonbelasting, bij indirecte belasting kun je denken aan BTW en accijns. Die betaal jij aan de winkelier en díe betaald het dan weer aan de overheid. Je betaald het dus niet meteen (direct) aan de overheid, maar via de winkelier (indirect) aan de overheid.

Belasting Box 1(inkomstenbelasting, progressief en Box 3, vermogensrendementheffing, proportioneel)

Waarom is deze groen? Wat wil je weten? Ik zou trouwens zeggen dat Box 3 ook progressief is. Dat komt doordat een bepaald deel van het vermogen vrijgesteld wordt. Bijvoorbeeld €20.000 waar je sowieso geen belasting over moet betalen. Als je dan maar 5€ hebt, betaal je dus 0% belasting, en heb je €50.000 dan betaal je over €30.000 (namelijk 50.000-20.000=30.000) belasting (namelijk 1,2%, dat is 30% belasting over het fictieve vermogen van 4% - oftewel, 'ze' gaan ervan uit dat jij 4% verdiend aan dat vermogen, en daar moet je 30% belasting over betalen, dus uiteindelijk betaal je gewoon 1,2% want dat is 30% x 4%)

Wat is collectieve lastendruk?

Collectief betekent 'gezamelijk'. Het gaat hier dus om de lastendruk (belastingdruk) van heel Nederland. Oftewel: wat heel Nederland aan belasting betaald gedeeld door wat heel Nederland verdiend.


Zoiets?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 21:09
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Verschil tussen belastingen en niet-belastingen (retributies) kunnen noemen

Retributies zijn dingen die je aan de overheid betaald en waar je een zichtbare prestatie voor terugkrijgt. Bijvoorbeeld als jij een paspoort wilt kopen, dan moet je aan de staat betalen, en daarvoor krijg jij dan je paspoort. Het verschil met belastingen is dat je belastingen gewoon betaald, en je krijgt er niet (duidelijk) iets voor terug.

Welke Inkomsten heeft de Collectieve sector (Belastingen, niet-belastingen, inkomsten uit bedrijven, etc.)

Ik weet niet precies hoe/wat ik aan deze vraag moet uitleggen, maar belastingen zijn bijvoorbeeld loonbelasting en BTW, niet-belastingen heb ik volgens mij hierboven al uitgelegd en bij inkomsten uit bedrijven moet je volgens mij denken aan (bijvoorbeeld) de NS toen deze nog geheel van de overheid was. Als de NS dan heel veel winst had, dan was dat als ware voor de overheid, omdat het haar bedrijf was. In ieder geval lijkt het me om bedrijven van de overheid te gaan, waar de overheid dan ook weer hun inkomen uit kan halen.

Verschil tussen directe en indirecte belastingen

Directe belastingen betaal je meteen aan de staat, bij indirecte belastingen zit er nog een 'tussenpersoon' tussen. Directe belasting is bijvoorbeeld de loonbelasting, bij indirecte belasting kun je denken aan BTW en accijns. Die betaal jij aan de winkelier en díe betaald het dan weer aan de overheid. Je betaald het dus niet meteen (direct) aan de overheid, maar via de winkelier (indirect) aan de overheid.

Belasting Box 1(inkomstenbelasting, progressief en Box 3, vermogensrendementheffing, proportioneel)

Waarom is deze groen? Wat wil je weten? Ik zou trouwens zeggen dat Box 3 ook progressief is. Dat komt doordat een bepaald deel van het vermogen vrijgesteld wordt. Bijvoorbeeld €20.000 waar je sowieso geen belasting over moet betalen. Als je dan maar 5€ hebt, betaal je dus 0% belasting, en heb je €50.000 dan betaal je over €30.000 (namelijk 50.000-20.000=30.000) belasting (namelijk 1,2%, dat is 30% belasting over het fictieve vermogen van 4% - oftewel, 'ze' gaan ervan uit dat jij 4% verdiend aan dat vermogen, en daar moet je 30% belasting over betalen, dus uiteindelijk betaal je gewoon 1,2% want dat is 30% x 4%)

Wat is collectieve lastendruk?

Collectief betekent 'gezamelijk'. Het gaat hier dus om de lastendruk (belastingdruk) van heel Nederland. Oftewel: wat heel Nederland aan belasting betaald gedeeld door wat heel Nederland verdiend.


Zoiets?
Het enige wat ik kan zeggen is: ! Dank u! Dat van die boxen heb ik alleen dit van in m'n aantekeningen staan:

Box 1 = inkomstenbelansting (hoger inkomen = hoger belasting = progressief): loon, winst (inkomen uit arbeid) = berkend door schrijvensysteem
Box 2 = aandelenvermogen groter dan 5%

Vermogingsredement heffing (30% van 4% = 1,2%) van gemiddeld vermogen

Box 3 = spaargeld en beleggingen
Box 2 en 3 = proportioneel (belastingbedrag is hetzelfde)

Snap het zelf ook niet meer
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 11:05
Verwijderd
Als je kijkt naar wat Em. heeft gezegd, snap je het dan wel? Want haar uitleg is echt superduidelijk.

Verder, heeft je leraar verder er ook iets over gezegd? En wat zegt je boek? Ons boek was altijd vrij duidelijk over alle boxen, maar ik heb persoonlijk nog nooit iets hoeven uit te rekenen voor box 2&3. En ik heb mijn examen vwo gehaald...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.