Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2003, 16:59
aapje
Avatar van aapje
aapje is offline
mja mijn rat eet alles..en ik denk niet dat het allemaal even gezond is..daarom wil ik ff weten wat hij wel en niet mag eten..
__________________
Sun is shining on my head, but it's a rainy day
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2003, 18:52
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Ze mogen bijna alles wel (met enige mate natuurlijk). Zijn maar weinig dingen die ze absoluut niet mogen. Wat geef je hem zoal?
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:08
grandmommy
Avatar van grandmommy
grandmommy is offline
toen wij vroeger ratten hadden, werd ons afgeraden ze, net als heel veel andere dieren, chips te geven in verband met kankerverwekkende stoffen.
__________________
Peanutbutter Motherfucker
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:20
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 10-12-2003 @ 20:08:
toen wij vroeger ratten hadden, werd ons afgeraden ze, net als heel veel andere dieren, chips te geven in verband met kankerverwekkende stoffen.
Dat valt wel mee hoor, je moet alleen geen chips geven o,dat deze vééél te zout zijn voor de gemiddelde huisdierenmaag (zeker bij knaagdieren). Vaste regel: geef geen enkel beest snoep en chips!
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:30
grandmommy
Avatar van grandmommy
grandmommy is offline
ohja, snoep is echt killing voor je beestje! geef hem dan een alternatief snoepje zoals een wortel ofzo, maar snoep daar wordt ie echt ziek van
__________________
Peanutbutter Motherfucker
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 20:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
- Geen dingen waarvan hun buik opzet zoals kool en uien
- geen zeer natte vruchten zoals bessen en druiven enz. (of iig moet je dit met mate geven omdat ze anders heel veel gaan piesen en dan wordt hun kooi heel vies)
- geen hele zure of bittere dingen (rode bessen zijn denk ik niet zo geschikt)

Verder zijn ratten (net als mensen) gek op zoet, vooral banaan vinden ze vaak heel lekker. Ik geef mijn rat trouwens vaak een stukje mueslireep of mueslikoekje is dat nou echt heel slecht?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 20:07
Verwijderd
veel noten schijnt ook niet goed te zijn, daar schijnen ze huidproblemen van te krijgen.
Ook moeten ratten, in tegenstelling tot de meeste andere knaagdieren, dierlijke eiwitten hebben. In goed rattenvoer ( bijv. Reggie (volgens mij heet dat zo; oranje zak) ) zit dat als het goed is.
Anders kun je dit aanvullen met kleine hoeveelheid kattenbrokjes.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 20:20
Seven of Wands
Avatar van Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Eigenlijk kan je ratten alles geven, maar wel met mate.
Ik heb mijn rat ook gewoon chips gegeven, netzoals chocola, brood, eiersalade, stukje taart, soesjes enz. Alles wat mensen lekker vinden vinden ratten ook lekker! En denk nou niet dat als je je rat een keer een stukje van een taart, een gedeelte van een soesje of een beetje chocola geeft, dat het gelijk dood gaat, want ze kunnen heel wat hebben hoor!
__________________
--- oculis sunt in amore duces ---
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 20:33
aapje
Avatar van aapje
aapje is offline
mja hij eet alles...vooral een stukje kruidnoot of speculaas vindtie lekker..maar ik twijfelde er dus aan of dat wel zo goed was..
en ik wou weten wat hij naast zn voer nog kon eten
__________________
Sun is shining on my head, but it's a rainy day
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 21:53
grandmommy
Avatar van grandmommy
grandmommy is offline
hey seven of wands, ik wilde even reageren... inderdaad, een rat gaat niet gelijk dood van taart enz. maar denk eens aan de grote hoeveelheden vet... die zijn echt niet goed voor zijn bloedvaatjes, en een by-pass operatie bij een rat is nu eenmaal niet zo'n geslaagd plan. je kunt hem dus beter gezonde lekernijen zoals wortels, appels, peer en inderdaad mueslirepen geven.
__________________
Peanutbutter Motherfucker
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:54
leucomelas
Avatar van leucomelas
leucomelas is offline
mijn rat at ook altijd alles *was ook echt rond, dat beest* en hij heeft toch de gemiddelde leeftijd gehaald.... volgens mij kunnen ratten best veel hebben
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 14:01
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Je kan een rat alles geven wat vanzelfsprekend is (stukje van tarwekoekje, mueslie, stukje ei, komkommer), zorg wel dat ze genoeg vles krijgen en geef naturlijk alles met mate.
Taart enzo lijkt me nou niet hel erg goed maar voor die ene keer.
Ik geef ze ook soms een beetje pindakaas op een stukje cracker, of smeerkaas, dat vinden ze echt jummie!
Maargoed, mijn ratten vinden dan ook ales lekker : fimoklei, wasmiddel, mijn trui, mij, sambal, de tralies, shampoo, antibijt voor paarden enz, (ja, ik moest iets op de tralies smeren zodat ze er niet meer aan gingen knagen maar dat deden ze alleen maar meer)
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 17:00
fib
Avatar van fib
fib is offline
mijn rat mag de volgende dingen niet:
-sterk gekruid of gezoet eten.
-gekookten groenten
-kolen
-noten
-koolzuurbevattende drankjes
-melk
-koek/snoep
-chocola
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:43
FireCracker
Avatar van FireCracker
FireCracker is offline
is melk zo slecht voor ze dan? onze ratten gaven we soms wel een theelepeltje warme melk, vonden ze heerlijk en volgens mij hebben ze er niks erg van overgehouden
__________________
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 07:17
leucomelas
Avatar van leucomelas
leucomelas is offline
Citaat:
FireCracker schreef op 11-12-2003 @ 19:43:
is melk zo slecht voor ze dan?
jupz, melk is slecht voor ze, net als het slecht is voor katten en honden.... als ze teveel van "onze melk" drinken, raken ze aan de diarree.. heel zieli
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 08:55
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
teveel is altijd slecht. Het is ook niet goed als mensen te veel melk zouden drinken dus dan zou je ook kunnen zeggen dat mensen helemaal geen melk mogen.
Een klein beetje maakt denk ik niet uit.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 09:00
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Seven of Wands schreef op 10-12-2003 @ 21:20:
Eigenlijk kan je ratten alles geven, maar wel met mate.
Ik heb mijn rat ook gewoon chips gegeven, netzoals chocola, brood, eiersalade, stukje taart, soesjes enz. Alles wat mensen lekker vinden vinden ratten ook lekker! En denk nou niet dat als je je rat een keer een stukje van een taart, een gedeelte van een soesje of een beetje chocola geeft, dat het gelijk dood gaat, want ze kunnen heel wat hebben hoor!
Die dingen zijn hartstikke giftig voor een rat! Zelfs met mate!!! NIET DOEN!!!!!
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 09:05
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
fib schreef op 11-12-2003 @ 18:00:
mijn rat mag de volgende dingen niet:
-sterk gekruid of gezoet eten.
-gekookten groenten
-kolen
-noten
-koolzuurbevattende drankjes
-melk
-koek/snoep
-chocola
Helemaal god, behalve de noten. Die mogen ze inderdaad niet te veel (is niet goed voor ze, en ze worden dan zo dik dat je ze niet meer or het deurtje van de kooi krijgt ) maa ze moeten wel wat hebben om gezond te blijven. elke dag een paar zonnebloempitten en zo nu en dan een walnootje (tip: laat de walnoot in de dop. die kunnen ze openknagen met hun tanden wat weer heel goed voor ze is omdat deze dan slijten) is ruim voldoende. Pinda's vinden ze ook vaak te gek, maar wees hier wel spaarzaam mee en geef ze geen gezoute!!! (beste kun je gewon een zak kopen met pinda's n de dop, ze vinden het geweldig om die open te knagen)
Wat mijn ratten trouwens te gek vonden (voor ze doodgingen ) was zo'n mineraal liksteen voor hamsters. Was ook altijd een leuk gezicht hoe ze zo'n ding met z'n tweeën vastpakte en naar hun "hol" sleepten. dan zag je ze voolopig ook niet meer)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 12-12-2003 om 09:07.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-12-2003, 18:19
Seven of Wands
Avatar van Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 10-12-2003 @ 22:53:
hey seven of wands, ik wilde even reageren... inderdaad, een rat gaat niet gelijk dood van taart enz. maar denk eens aan de grote hoeveelheden vet... die zijn echt niet goed voor zijn bloedvaatjes, en een by-pass operatie bij een rat is nu eenmaal niet zo'n geslaagd plan. je kunt hem dus beter gezonde lekernijen zoals wortels, appels, peer en inderdaad mueslirepen geven.
Hey Grandmommy,
Wat leuk dat je reageert op mijn post. Wat ik wilde zeggen, is dat je een rat gewoon alles kunt geven. Je kunt het natuurlijk ook niet geven, maar dan zal een rat nooit weten hoe lekker soesjes zijn, hoe lekker chips enzo. En als zo'n beestje 2.5 jaar leeft, kan je het best lekker verwennen hoor! Mijn ratje had er helemaal niets van!
@streepje: je kunt ze eigenlijk alles geven maar wel met mate. Wat mijn ratje erg lekker/leuk vond was als je haar een paaseitje ofso gaf, dan kon ze zelf het papiertje eraf halen en (een gedeelte van het) paaseitje opeten!
@leucomelas: mijn ratje was ook zo rond als een weet niet wat, het was een echt 'erica-terpstra-ratje' Op een gegeven moment woog ze zelfs 420 gram
@SuperSanne: Ik denk dat je het beste met ratten voor hebt, maar ik denk dat je ze tè gezond laat leven. Eet je zelf ook nooit eens chips, chocola e.d. Dat is immers voor een mens ook niet gezond. Ik keur jou omgang met ratten niet af, echter, je mag ze best wel wat (in jou ogen) ongezonds/giftig geven, als ze toch maar zo kort leven! Want zeg nou zelf: is een lang leven zonder ongezonde/giftige dingen leuker of een iets minder lang leven, waarin je allemaal lekkere dingen hebt gegeten?
__________________
--- oculis sunt in amore duces ---

Laatst gewijzigd op 12-12-2003 om 18:27.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 20:56
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Seven of Wands schreef op 12-12-2003 @ 19:19:

@SuperSanne: Ik denk dat je het beste met ratten voor hebt, maar ik denk dat je ze tè gezond laat leven. Eet je zelf ook nooit eens chips, chocola e.d. Dat is immers voor een mens ook niet gezond. Ik keur jou omgang met ratten niet af, echter, je mag ze best wel wat (in jou ogen) ongezonds/giftig geven, als ze toch maar zo kort leven! Want zeg nou zelf: is een lang leven zonder ongezonde/giftige dingen leuker of een iets minder lang leven, waarin je allemaal lekkere dingen hebt gegeten?
Natuurlijk zijn die dingen ongezond voor ons, maar wij kunnen ertegen! Ratten kunnen absotuut niet tegen al dat zout en al helemaal niet tegen die suiker! Heb je wel eens een chipje naast een rat gehouden? en gezien dat de rat (staart niet meegeteld) ruim twee keer zo lang is (als 'ie echter ook net zo dun als een chipje is, zou ik even de dierenarts bezoeken )? Heb je dat in je gedachten? mooi. Probeer je nu voor te stellen, hoe jij je zou voelen als jij een chip moest eten die half jouw lengte was, en SUPERzout (mensen kunnen beter tegen zout dan ratten, dus de verhoudingen moeten eerlijk blijven)? Zou jij je daarna nog goedvoelen? vast niet. En dat zal elke professional je vertellen. Dat jouw rat geen last heeft zegt niets. Dat klinkt namelijk net zoals "mijn opa rookte als een ketter, en die is er 85 mee geworden!"
Get my point? Er zijn altijd uitzonderingen, maar de meeste ratten voelen zich vreselijk beroerd als ze zulke zoute of zoete dingen krijgen, daar doe je ze echt geen plezier mee!!!! (hoewel het altijd erger kan: mij rat heeft ooit een keer een stuk zeep opgegeten en wat er daarna gebeurde was geen pretje)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 14:18
Verwijderd
geen ijsbergsla (te veel ijzer) en geen aardappelschillen (onstaan geloof ik bepaalde gassen die ze niet kwijt kunnen )
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 15:17
Seven of Wands
Avatar van Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 12-12-2003 @ 21:56:
*verhaal*
Tuurlijk begrijp ik je verhaal best wat je net zei. Ik wil je niet afkraken (tis dan ook de laatste keer dat ik je quote, anders wordt het zo'n onzinnige discussie), maar mensen kunnen kunnen helemaal niet beter tegen zouten, want denk eens aan mensen met nieraandoeningen. Het zijn misschien uitzonderingen, maar toch, te veel zout is voor een rat, NET ZOALS EEN MENS ook niet goed! En jou vergelijking: als jij chocola erg lekker vind, en ik zet jou iedere dag naast een stuk chocola van half jou lengte, dan zou je het ook iedere keer opeten, totdat je niet meer hoeft of wil! Zo denken ratten, althans de mijne, ook!
En als je rat een stukje chips geeft, en het beestje wordt daarna flink beroerd, dan zal het beestje het de volgende keer wel laten om chips te eten. Wees eerlijk: hamburgers zijn voor mensen ook niet goed (te veel vet, cholestorol e.d.), maar toch eten we ze! Waarom? Omdat het lekker is en zo denkt zo'n beestje ook!!!!

(moeder van Seven of Wands):

gezonde voeding is voor iedereen goed natuurlijk. Af en toe een snackje is echter voor iedereen lekker op zijn tijd. Ratten vinden kruiden ook heel erg lekker (thijm, bieslook, citroenmelisse enz.) Ook kaas en worst kun je als tussendoortje geven. Een echte delicatesse is een klein beetje kattenvoer (blikvoer). Ratten zijn vleeseters dat mag dus!! Kattenvoer kun je in heel kleine blikjes kopen dus dit is makkelijk te verdelen over een paar keer. De rat van Seven of Wands was ook erg dol op boerenkool met jus en worst. Je kan dit natuurlijk maar af en toe geven, omdat het vet is, maar ze zijn er erg dol op!
Veel plezier met je ratten en ontzeg ze niet alles!!!!!!
__________________
--- oculis sunt in amore duces ---

Laatst gewijzigd op 13-12-2003 om 15:38.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 11:47
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Seven of Wands schreef op 13-12-2003 @ 16:17:
*verhaal*
Nou... helemáál op een streng dieet hoeven ze ook weer niet maar je moet alleen heel erg uitkijken omdat ratten de neiging hebben om zich helemaal stuk te eten, net zoals labradors. Suiker moet echter nooit!!! Niet zozeer omdat het ongezond is, maar omdat het hun tanden aantast (heb jij ooit wel eens een rat met een tandenborstel gezien?). "gewoon" natuurlijke producten kunnen hun gebit wel hebben, maar suiker niet. Verder zijn veel ratten erg gevoelig voor de kleurstoffen en conserveringsmiddelen die in dat soort dingen zitten. Daarom word het afgeraden.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 18:55
suzielama
Avatar van suzielama
suzielama is offline
Een rat eet van alles, het maak in principe niet uit/

Een rat heet een verschrikkelijk snel aanpassingsmechanistme. Zo eet hij vuilnis en is hin zo een keurige gedomesticeerde rat.
Zelfs met radioactief eten weet hij om te gaan.
hoe kan da?

Door het aanpassingsmechanistme. slimme suzielama
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 21:24
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
suzielama schreef op 14-12-2003 @ 19:55:
Een rat eet van alles, het maak in principe niet uit/

Een rat heet een verschrikkelijk snel aanpassingsmechanistme. Zo eet hij vuilnis en is hin zo een keurige gedomesticeerde rat.
Zelfs met radioactief eten weet hij om te gaan.
hoe kan da?

Door het aanpassingsmechanistme. slimme suzielama
niet-zo-slimme suzielama. Het maakt wel degerlijk uit wat ze eten. Ratten kunnen een hoop hebben, zoals suiker e.d. maar dit moet geen gewoonte worden. Ratten kunnen zich aanpassen, aan verschillende soorten rattengif bijvoorbeeld, maar dit duurt een paar generaties (dus je huidige rat zal zich niet als een soort SuperRat overal doorheen kunnen kauwen zonder ziek te worden). Ratten eten idd alles, maar hebben een voorkeur voor vers plantaardig voedsel. Andere dingen eten ze alleen als het eerstgenoemde niet voorhanden is (in het wilt tenminste: je wilt echt niet weten waar mijn ratten vroeger allemaal hun tanden in probeerden te zetten, ondanks dat ik net hun etensbak had bijgevuld). Verder weet ik niet waarjij dat radioactieve verhaal vandaan hebt. Verder weet ik niet waar jij dat radioactieve verhaal vandaan hebt. Ratten kunnen, in verhouding, een héél klein beetje beter tegen straling (geld voor alle knaagdieren), maar dit is niet echt bepaald noemenswaardig.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2003, 11:28
Seven of Wands
Avatar van Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 14-12-2003 @ 22:24:
niet-zo-slimme suzielama. Het maakt wel degerlijk uit wat ze eten. Ratten kunnen een hoop hebben, zoals suiker e.d. maar dit moet geen gewoonte worden. Ratten kunnen zich aanpassen, aan verschillende soorten rattengif bijvoorbeeld, maar dit duurt een paar generaties (dus je huidige rat zal zich niet als een soort SuperRat overal doorheen kunnen kauwen zonder ziek te worden). Ratten eten idd alles, maar hebben een voorkeur voor vers plantaardig voedsel. Andere dingen eten ze alleen als het eerstgenoemde niet voorhanden is (in het wilt tenminste: je wilt echt niet weten waar mijn ratten vroeger allemaal hun tanden in probeerden te zetten, ondanks dat ik net hun etensbak had bijgevuld). Verder weet ik niet waarjij dat radioactieve verhaal vandaan hebt. Verder weet ik niet waar jij dat radioactieve verhaal vandaan hebt. Ratten kunnen, in verhouding, een héél klein beetje beter tegen straling (geld voor alle knaagdieren), maar dit is niet echt bepaald noemenswaardig.
Kraak jij dan echt ALLES af Mijn rat had voorkeur voor chocola en soesjes en niet voor plantaardig voedsel. Je bent er echt niet zo'n voorstander van om ratten te laten zondigen, hè?
@streepje: om (eindelijk eens) antwoord op je vraag te geven: je kunt ratten in principe alles (dus van chocola tot een heel klein beetje boerenkool (zie een van mijn vorige posts)) geven, wat mensen eten, mits je het met mate doet.
@SuperSanne: ik denk dat wij beide een andere manier van de best manier om ratten op te voeden, hebben.....
__________________
--- oculis sunt in amore duces ---
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Seven of Wands schreef op 15-12-2003 @ 12:28:
Kraak jij dan echt ALLES af Mijn rat had voorkeur voor chocola en soesjes en niet voor plantaardig voedsel. Je bent er echt niet zo'n voorstander van om ratten te laten zondigen, hè?
@streepje: om (eindelijk eens) antwoord op je vraag te geven: je kunt ratten in principe alles (dus van chocola tot een heel klein beetje boerenkool (zie een van mijn vorige posts)) geven, wat mensen eten, mits je het met mate doet.
@SuperSanne: ik denk dat wij beide een andere manier van de best manier om ratten op te voeden, hebben.....
Om me er toch even mee te gaan bemoeien.
Het is heel makkelijk om te zeggen dat jouw ratje nergens last van had, maar als hij/zij zo rond als een tonnetje was, dat kan toch niet echt prettig geweest zijn in de beweging en dergelijke? Ratten houden ook van klimmen en spelen en een zwaar gewicht beperkt dat nogal. Bovendien is overgewicht, net als bij een mens, sowieso erg ongezond. Daarbij denk ik niet dat jij voortdurend het gebitje van jouw ratje liep te controleren op gaatjes of dat jouw ratje bij de tandarts komt eens in het half jaar, net als jij.

Je rat kan niet praten, en ookal vind het beest het vreselijk lekker, daarbuiten kan hij/zij van allerlei dingen last hebben.

Je vergelijkt erg veel met mensen en om daar dan maar even mee door te gaan. Mensen die weten dat het slecht voor hen is of dat ze zich ziek zullen voelen eten ook gewoon ongezonde dingen. Zo'n ratje denkt echt niet 'oh daar werd ik ziek van, nu eet ik het niet meer'.

En om nou te roepen dat je een ratje toch niet al dat lekkers gaat misgunnen als hij/zij toch al zo kort leeft. Mijn ratjes zullen echt niet minder gelukkig zijn dan de jouwe omdat ze nog nooit een soesje hebben geproefd, dat kun je toch niet bepalen. En ik vind de gezondheid van mijn ratjes toch iets belangrijker dan of ze ooit verwend zijn met een soesje.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 13:46
DutchGirl
Avatar van DutchGirl
DutchGirl is offline
ik geef me ratten wel eens chips en een koekje of zo..

weinig, maar ze vinden het toch zo lekker

als ik ook maar 1 keer merk dat ze er niet tegen kunnen, stop ik ermee.. maar ze hebben nergens last van volgens mij en ze smullen!
__________________
| Pannekoeketrut | Je bent, en je hebt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:31
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Seven of Wands schreef op 15-12-2003 @ 12:28:
Kraak jij dan echt ALLES af Mijn rat had voorkeur voor chocola en soesjes en niet voor plantaardig voedsel. Je bent er echt niet zo'n voorstander van om ratten te laten zondigen, hè?
@streepje: om (eindelijk eens) antwoord op je vraag te geven: je kunt ratten in principe alles (dus van chocola tot een heel klein beetje boerenkool (zie een van mijn vorige posts)) geven, wat mensen eten, mits je het met mate doet.
@SuperSanne: ik denk dat wij beide een andere manier van de best manier om ratten op te voeden, hebben.....
Effe dimmen en beter lezen, Rambo....
Ik zei alleen dat ratten niet zomaar alles kunnen eten en gezond blijven. Zoals suzielama het beschreef konden ze zo afval en alles etenen dan zat het wel goed. Ik zei alleen dat zo'n rat een afval dieet (dat vaak suiker, zout en andere troep bevat) niet eeuwig kan volhouden. Tenzij zo'n beest weer wat vers voedsel kan vinden zal het snel het loodje leggen (brood is eetbaar, maar als jij alleen maar dat eet, houd jij het ook niet langer dan een paar maanden uit)
P.S. Nu je er toch over begint, Ik denk en WEET nog steeds dat je verkeerd bezig bent. Als je mij niet geloofd, ga je maar boekjes lezen en sites bezoeken. Jij denkt misschien dat je je rat een plezier doet, maar even serieus: als jij het één zegt, en alle rattenexperts ter wereld het andere, wie denk je dan dat ik geloof?
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 12:39
arP-socialist
Avatar van arP-socialist
arP-socialist is offline
weinig vlees , anders gaan ze bijten

wel:
rattenvoer
wortels
spruiten etc
rattensnoepjes (te koop bij dierenzaak)
fruit

geen
zoetige dingen
zoute dingen
kruiden
vet
kolen rapen e.d
__________________
Telkens weer; denk ik aan jouw ogen bij het afscheid...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 12:47
Seven of Wands
Avatar van Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Citaat:
arP schreef op 16-12-2003 @ 13:39:
weinig vlees , anders gaan ze bijten

wel:
rattenvoer
wortels
spruiten etc
rattensnoepjes (te koop bij dierenzaak)
fruit

geen
zoetige dingen
zoute dingen
kruiden
vet
kolen rapen e.d
GEEN kruiden ? Zowel mijn ratten als mijn konijn vonden kruiden erg lekker en heb het ze dan ook vaak gegeven!
Ratten vinden kruiden ook heel erg lekker (thijm, bieslook, citroenmelisse enz.)
__________________
--- oculis sunt in amore duces ---
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 18:36
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Seven of Wands schreef op 16-12-2003 @ 13:47:
GEEN kruiden ? Zowel mijn ratten als mijn konijn vonden kruiden erg lekker en heb het ze dan ook vaak gegeven!
Ratten vinden kruiden ook heel erg lekker (thijm, bieslook, citroenmelisse enz.)
Eerste keer dat ik het met je eens ben . Ik heb mijn rat vroeger ook veel kruiden als bieslook, peterselie e.d. gegeven

Overigens is het een fabeltje dat ratten gaan bijten van vlees. dat kun je in elk goed boek over tamme ratten nalezen. Erzijn er nog veel mensen die dit bakerpraatje geloven, maar het is niet zo.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 19:37
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Het lijkt mij eigenlijk ook alleen maar gezond als je ratten kruiden geeft. Elk kruid helpt vaak weer tegen een ander kwaaltje.
Oja, die walnoten zijn een goed idee, m'n ratten zijn er de hele dag mee bezig geweest om ze open te maken (voor het eerst dat ze langer dan 2 minuten aan iets knagen behalve de tralies!).
Maare, om nou niet een heel nieuw topic weer te openen; één van de twee ratten van mij krijgt een steeds dunnere vacht, wie weet wat je hier tegen kan doen?
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 19:44
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 16-12-2003 @ 20:37:

Maare, om nou niet een heel nieuw topic weer te openen; één van de twee ratten van mij krijgt een steeds dunnere vacht, wie weet wat je hier tegen kan doen?
Kan van alles zijn... van een onschuldige huidkwaal (huitmijt ofzo) tot een kwaadaardige tumor. Hoe oud is je ratje? vertoont hij verder nog ander gedrag (apatisch, minder eten of drinken...)? Als je het niet vertrouwd moet je niet te lang wachten maar gewoon naar de dierenarts stappen. Zelfs al is het helemaal niets: je kkan beter een keer te vaak gaan dan te weinig. Als je trouwens besluit te gaan, neem dan ook even je andere rat mee voor het geval het iets besmettelijk blijkt te zijn.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 20:15
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
arP schreef op 16-12-2003 @ 13:39:
weinig vlees , anders gaan ze bijten

wel:
rattenvoer
wortels
spruiten etc
rattensnoepjes (te koop bij dierenzaak)
fruit

geen
zoetige dingen
zoute dingen
kruiden
vet
kolen rapen e.d
Geen koolrapen , ik vind die dingen zelfs hartstikke lekker dus die krijgen ze van mij ook niet . Ik geef ratten zelfs altijd maar een soort voer, maar wat dat is zou ik hier maar niet vertellen van anders krijg ik ruzie.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 21:09
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
In principe is de regel: geen chocola, chips en snoepgoed
Geen gezoutte dingen
Geen dingen met zoetstoffen
Geen dingen met hoge zuurgraad

Voor de rest mag bijna alles wel maar altijd met mate.

Wat ratten trouwens vaak heerlijk vinden: een bakje halfvolle yoghurt met evt wat geprakte banaan erdoor.

Ze zijn gek op Yoghurt en gek op banaan, en als je die 2 mixt worden ze helemaal hysterisch van genot . (die van mij sprongen onbeschaamd midden in het bakje zodat ze er goed bij konden en het meeste voor zichzelf konden claimen voordat de ander kwam Maar ja, dan moet je ze weer in bad doen enzow en dat vonden die van mij dan weer minder )

Maar ook dit zoals alles: met mate.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-12-2003, 10:55
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 16-12-2003 @ 22:09:
Ze zijn gek op Yoghurt en gek op banaan, en als je die 2 mixt worden ze helemaal hysterisch van genot . (die van mij sprongen onbeschaamd midden in het bakje zodat ze er goed bij konden en het meeste voor zichzelf konden claimen voordat de ander kwam Maar ja, dan moet je ze weer in bad doen enzow en dat vonden die van mij dan weer minder )

Maar ook dit zoals alles: met mate.
oeh! Die van mij werden daar ook helemaal lijp van
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 13:23
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 17-12-2003 @ 11:55:
oeh! Die van mij werden daar ook helemaal lijp van
Zei ik toch
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 17:00
Seven of Wands
Avatar van Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 17-12-2003 @ 11:55:
oeh! Die van mij werden daar ook helemaal lijp van
*sluit zich er volledig bij aan*

off-topic: Straks worden we het nog met elkaar eens
__________________
--- oculis sunt in amore duces ---
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 19:57
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Seven of Wands schreef op 17-12-2003 @ 18:00:


off-topic: Straks worden we het nog met elkaar eens
Nee!!! WAT HEB IK GEDAAN?!?!?

maak maar een geintje, hoor
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:00
Seven of Wands
Avatar van Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 17-12-2003 @ 20:57:
Nee!!! WAT HEB IK GEDAAN?!?!?

maak maar een geintje, hoor
__________________
--- oculis sunt in amore duces ---
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:50
arP-socialist
Avatar van arP-socialist
arP-socialist is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 16-12-2003 @ 19:36:
Eerste keer dat ik het met je eens ben . Ik heb mijn rat vroeger ook veel kruiden als bieslook, peterselie e.d. gegeven

Overigens is het een fabeltje dat ratten gaan bijten van vlees. dat kun je in elk goed boek over tamme ratten nalezen. Erzijn er nog veel mensen die dit bakerpraatje geloven, maar het is niet zo.
wel heel toevallig dat mijn ene rat die toen 2 jaar was dus zwaar volwassen ging bijten na het eten van vlees
en mijn andere rat die geen vlees had gehad een lef beestje bleef

kruiden mogen niet teminste geen sterke kruiden. peper, paprika kruiden, nootmuskaat

peterselie en bieslook mag wel maar in kleine hoeveelheden, de magen van de beestjes zijn niet voor sterke kruiden gemaakt, aangezien ze in de natuur vooral bessen noten e.d. eten
__________________
Telkens weer; denk ik aan jouw ogen bij het afscheid...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:53
arP-socialist
Avatar van arP-socialist
arP-socialist is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 10-12-2003 @ 21:07:
veel noten schijnt ook niet goed te zijn, daar schijnen ze huidproblemen van te krijgen.
Ook moeten ratten, in tegenstelling tot de meeste andere knaagdieren, dierlijke eiwitten hebben. In goed rattenvoer ( bijv. Reggie (volgens mij heet dat zo; oranje zak) ) zit dat als het goed is.
Anders kun je dit aanvullen met kleine hoeveelheid kattenbrokjes.
regie is inderdaad een merk wat perfect is samengesteld

ook wat tips om het voedsel wat meer te varieren en voor moeilijk etende ratten
1 x in de twee weken wat nat kattenvoer met melk, erg gezond en lekker (niet te veel melk)
brood zijn ze ook dol op
en banaan sinaasappellen, stukjes appel en dergelijke
__________________
Telkens weer; denk ik aan jouw ogen bij het afscheid...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 19:12
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
arP schreef op 18-12-2003 @ 18:50:
wel heel toevallig dat mijn ene rat die toen 2 jaar was dus zwaar volwassen ging bijten na het eten van vlees
en mijn andere rat die geen vlees had gehad een lef beestje bleef

kruiden mogen niet teminste geen sterke kruiden. peper, paprika kruiden, nootmuskaat

peterselie en bieslook mag wel maar in kleine hoeveelheden, de magen van de beestjes zijn niet voor sterke kruiden gemaakt, aangezien ze in de natuur vooral bessen noten e.d. eten
Dat is inderdaad toeval ja. Ratten worden NIET aggresief of bijterig van vlees. Dat kan elke goede fokker je vertellen (en als je geen zin hebt om die te bellen/mailen, ga je maar naar de bieb voor rattenboekjes daar staat het zeker weten in).
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 21:19
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Even nog over die kaal-wordende rat van mij.
Ze is ong. 1,5 jaar. Maar ik heb pas gezien dat er een soort doorzichtig-witte stipjes op de haren zitten..... wat zou dat kunnen zijn? ik ga iig binnenkort even een haar onder de microscoop leggen (griezelen!).
luizen? want mijten kun je niet zien toch?
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 17:17
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 18-12-2003 @ 22:19:
Even nog over die kaal-wordende rat van mij.
Ze is ong. 1,5 jaar. Maar ik heb pas gezien dat er een soort doorzichtig-witte stipjes op de haren zitten..... wat zou dat kunnen zijn? ik ga iig binnenkort even een haar onder de microscoop leggen (griezelen!).
luizen? want mijten kun je niet zien toch?
ai... op die leeftijd krijgen ze heel vaak kanker, en haaruitvan kan (maar hoefd niet perse) een symptoom zijn.... houd je ratje héél goed in de gaten! Overigens kun je i.d.d. niet alle soorten mijten en beestjes en shimmels zien omdat deze zich ook wel eens net onder de huid van je rat bevinden. Hier is echter wel wat aan te doen. Als je rat i.d.d een huidaandoening of beestjes blijkt te hebben, zal je dierenarts je waarschijnlijk iets van een spray of zalfje (in een enkel geval tabletjes) meegeven en dan is het met een week of twee wel weg.

Ik zou in ieder geval even naar de dierenarts gaan als ik jou was. Huidaandoeningen of beestjes zijn niet bepaald prettig voor je rat (en ze zijn besmettelijk: neem je andere rat dus ook mee, en als het een schimmel is, laat jezelf ook nakijken: zommige schimmels zijn overdraagbaar op mensen en als je daar niets aan doet besmetten jij en je ratje elkaar steeds opnieuw) en als het kanker is (waar je helaas kans oip hebt, gezien de leeftijd van je rat) is het helemaal belangrijk er snel bij te zijn (zelfs als je er niets aan wilt laten doen: als je weet dat je rat het heeft, kun je ook beter op verdere symptomen letten en haar op tijd laten inslapen)
Succes
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 17:19
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Oke, ik heb net even een haar onder de microscoop gelegd en daar zat een neet op.
Toen heb ik heel goed gezocht en een luis gevonden maar die zat bloed te zuigen en toen ik die onder de microscoop legde, zag je ook zo'n doorzichtig lijfje met rood erin.
Ik wil er zo snel mogelijk iets aan doen. Nou hebben we van dat spul tegen mijten (spray) maar zou dat ook tegen luizen werken?
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 15:13
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 20-12-2003 @ 18:19:
Oke, ik heb net even een haar onder de microscoop gelegd en daar zat een neet op.
Toen heb ik heel goed gezocht en een luis gevonden maar die zat bloed te zuigen en toen ik die onder de microscoop legde, zag je ook zo'n doorzichtig lijfje met rood erin.
Ik wil er zo snel mogelijk iets aan doen. Nou hebben we van dat spul tegen mijten (spray) maar zou dat ook tegen luizen werken?
dat verklaard een hoop
Ik weet niet of die spray ook tegen luizn helpt... volgens mij kun je beter gewoon naa de dierenwinkel gaan en daar vragen wat het beste middel is.
Vergeet niet je kooi en alles daarin te ontsmetten, je andere rat ook te behandelen (vooral luizen zijn zeer besmettelijk: het kan trouwens ook geen kwaad om dingen die rond de kooi staan ook even te ontsmetten) en (als je die hebt) andere huisdieren te controleren, anders blijf je aan de gang
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 15:45
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
ooww, nee ik haal morgen bij de dierenarts wel iets tegen luizen. We moeten met haar naar de dierenarts want ik ontdekte een bult onder d'r oksel .
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 15:47
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 21-12-2003 @ 16:45:
ooww, nee ik haal morgen bij de dierenarts wel iets tegen luizen. We moeten met haar naar de dierenarts want ik ontdekte een bult onder d'r oksel .
oei... Nou ja, positief blijven denken: het hoeft niet persé kanker te zijn. het kan ook een acbes (schrijf je dit zo?) zijn, en die is door de dierenarts makkelijk weg te halen.
Succes
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Ellie's friend
lunatheawesome
2 25-02-2012 19:31
Drugs & Alcohol IZSADC-topic en nu fatsoenlijk
Verwijderd
500 16-01-2006 22:32
Liefde & Relatie M'n ex maakt me zo onzeker...
devilcat
73 13-01-2004 11:49
Verhalen & Gedichten [verhaal] Kaas
Vlooienband
4 14-11-2002 08:09
Flora & Fauna 50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood
Kupu
87 13-10-2002 08:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.