Oud 28-01-2010, 20:27
Verwijderd
- google en u vind het antwoord -

anders hier vragen

Laatst gewijzigd op 17-07-2010 om 19:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2010, 23:15
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Top. Ik heb 'm sticky gemaakt.

Voor wie nog even terug wil kijken, dit was de vorige: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1708577

(Heb even de titel aangepast van deze topic, want we zijn intussen ook niet meer bij 'deel 2', volgens mij hebben we er al een aantal op zitten inmiddels. )
Met citaat reageren
Oud 28-01-2010, 23:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
@post van Breg in vorig topic: klopt, vanaf die 6000 euro ga je eigenlijk pas écht belasting betalen in die zin dat je het niet terug krijgt. Als je er voor kiest géén loonheffingskorting toe te passen betaal je dus wel belasting (en dat is die 33%) maar je krijgt het ook weer terug.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 00:08
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik zie nu de belastingaangifte van 2009 voor het eerst. Natuurlijk is het niet nieuw voor me dat de ziektekostenaftrek uitgedund is, maar zoals ik het 5 jaar lang beroepsmatig heb ingevuld en zoals het er nu uitziet.. er blijft écht heel weinig over.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 00:17
Verwijderd
Citaat:
Ik zie nu de belastingaangifte van 2009 voor het eerst. Natuurlijk is het niet nieuw voor me dat de ziektekostenaftrek uitgedund is, maar zoals ik het 5 jaar lang beroepsmatig heb ingevuld en zoals het er nu uitziet.. er blijft écht heel weinig over.
Nou, het feit blijft wel, wanneer je ziek bent of invalide, kosten maakt die normaal niet nodig zijn en niet gedekt wordt door de verzekering...

Ze hebben dit gedaan, vanwege je overal verzekering voor kan afsluiten en het meeste gedekt wordt(of enkele dingen nadan).
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 01:01
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Schoolkosten
Heb je een prestatiebeurs en een basisbeurs: Je kan niks aftrekken
Heb je geen basisbeurs of prestatiebeurs: Kan je aftrekken. Maar de totale kosten moeten wel meer dan € 500 euro zijn. Er mag maximaal €15.000 afgetrokken worden. Zo’n bedrag zal niet veel voorkomen.

Opgelet! Als je een basisbeurs heb, maar geen prestatiebeurs en je leent geld! kan je zelfs nog best wat aftrekken van de verschuldigde bedragen

Kijk goed op de site van de Belastingdienst wanneer je wel en niet studiekosten kunt aftrekken. Het is aan allerlei regeltjes en normen verbonden. Te veel om hier allemaal te noemen.
Ten eerste top topic zo met de inleiding, ik heb alleen wel een opmerking.
Als je alleen een basisbeurs hebt heb je wel degelijk recht op aftrek. Het gaat als het over een heel jaar gaat over ongeveer 600 euro. Zodra je aanvullende beurs krijgt word het bedrag steeds lager tot 0
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 01:10
Verwijderd
Citaat:
Ten eerste top topic zo met de inleiding, ik heb alleen wel een opmerking.
Als je alleen een basisbeurs hebt heb je wel degelijk recht op aftrek. Het gaat als het over een heel jaar gaat over ongeveer 600 euro. Zodra je aanvullende beurs krijgt word het bedrag steeds lager tot 0
Bedankt voor de scherpe opmerking
heb al gewijzigd
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 15:36
Ivo
Ivo is offline
Wat ik hier mis: Hoe lang moet ik bepaalde bewijsstukken bewaren? Ik heb van de week mijn belastingaangifte ingevuld en heb hierbij de nodige medische kosten opgegeven. Dat ik een en ander voorlopig moet bewaren is me duidelijk, maar hoe lang? Ik kan het antwoord niet vinden op de site van de belastingdienst.

Moet ik het bewaren tot ik de definitieve aanslag binnen heb? Of nog langer? Het gaat om een behoorlijk bedrag en ik wil geen vervelende verrassingen achteraf.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Wat ik hier mis: Hoe lang moet ik bepaalde bewijsstukken bewaren? Ik heb van de week mijn belastingaangifte ingevuld en heb hierbij de nodige medische kosten opgegeven. Dat ik een en ander voorlopig moet bewaren is me duidelijk, maar hoe lang? Ik kan het antwoord niet vinden op de site van de belastingdienst.

Moet ik het bewaren tot ik de definitieve aanslag binnen heb? Of nog langer? Het gaat om een behoorlijk bedrag en ik wil geen vervelende verrassingen achteraf.
Bewaren tot je definitieve aanslag binnen heb. Dat is sowieso!
Wel even opletten; gaat het om een bedrijf, dan is bewaarplicht minstens 12 jaar(ik ga even vanuit de europese regelgeving, vanuit nederlandse wetgeving 7 jaar).

Bewaar hem sowieso 5 levensjaren. Vanwege als er een nieuw feit wordt ontdekt, kan de belastinginspecteur je een navorderingsaanslag sturen en dan moet jij gaan bewijzen dat het niet zo is.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 12:43
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Ik loop er op vast, wellicht dat iemand me wil helpen :

In 2009 ben ik tot en met augustus student geweest. Dit was het laatste deel van mijn 5e collegejaar, dus geen studiefinanciering meer gekregen (heb inmiddels al bericht dat jaar 1 tm 4 gift zijn geworden) . Wel ben ik genoodzaakt geweest bij te lenen in dit 5e jaar.

In een of ander belastingprogramma heb ik ingevuld dat ik over 2009 1040 euro aan studiekosten wilde aftrekken; dat heeft mij een totale voorlopige teruggaaf van 400 euro 'opgeleverd'. Dit heb ik ergens begin 2009 ingevuld, dat weet ik nog wel. Deze week kreeg ik een schrijven van de Belastingdienst dat ik aangifte moet doen.

Deze 400 euro staan apart en als ik ze onterecht heb zal ik ze uiteraard terugstorten, maar wie kan me in wat eenvoudigere taal uitleggen wat in mijn situatie nu wel en absoluut niet aftrekbaar is? Of wellicht een linkje naar een handige rekentool? Ik kom er niet uit....


Alvast enorm bedankt!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 12:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je verhaal klopt volgens mij niet helemaal. Je zegt dat je begin 2009 hebt aangegeven dat je over 2009 een bedrag van 1040 euro aan studiekosten wilde aftrekken en daar heb je ook geld voor gekregen. Maar je kan pas in 2010 aangifte doen voor 2009, dus je kan ook pas in 2010 geld terugkrijgen i.v.m. kosten die gemaakt zijn in 2009.

Kun je controleren of die jaartallen die je noemt dus wel kloppen? En weet je ook waar je dan hebt ingevuld dat je dat wilde aftrekken, is dat niet het belastingprogramma van 2009 geweest, dus over 2008?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Ik loop er op vast, wellicht dat iemand me wil helpen :

In 2009 ben ik tot en met augustus student geweest. Dit was het laatste deel van mijn 5e collegejaar, dus geen studiefinanciering meer gekregen (heb inmiddels al bericht dat jaar 1 tm 4 gift zijn geworden) . Wel ben ik genoodzaakt geweest bij te lenen in dit 5e jaar.

In een of ander belastingprogramma heb ik ingevuld dat ik over 2009 1040 euro aan studiekosten wilde aftrekken; dat heeft mij een totale voorlopige teruggaaf van 400 euro 'opgeleverd'. Dit heb ik ergens begin 2009 ingevuld, dat weet ik nog wel. Deze week kreeg ik een schrijven van de Belastingdienst dat ik aangifte moet doen.

Deze 400 euro staan apart en als ik ze onterecht heb zal ik ze uiteraard terugstorten, maar wie kan me in wat eenvoudigere taal uitleggen wat in mijn situatie nu wel en absoluut niet aftrekbaar is? Of wellicht een linkje naar een handige rekentool? Ik kom er niet uit....

Alvast enorm bedankt!
Alles wat je overhoudt aan persoonsgebonden budget(wat nog niet verrekend is met de totaal betalen belastingsom van 2008), kan je doorschuiven naar volgende jaren. IN dit geval dus naar dit jaar(2009). Als je dit jaar wat overhoudt, dan kan je het doorschuiven naar het jaar daarna weer(dus voor 2010). Dit kan niet terug, naar vorige jaren. Wel als je bedrijvigheid enzo heb, maar daar gaat het nu niet over.

Wil je dit jaar extra kosten aftrekken weer(qua studie), heb je een bepaalde maximale marge(15000 euro). Daarnaast kan niet alle studiekosten worden afgetrokken. Het moet om het feit gaan dat je positie verbetert.

Je hebt ook een drempelbedrag( 500 euro) dat je niet vergoed krijgt, als je dat niet bereikt. Ik dacht een bepaalde marge afhankelijk van je inkomen ook meespeelde, maar weet niet precies zeker)
Dit kan je bereken via de tool van de belastingdienst(de fiscus heeft een rekenprog. erin gedaan)


Als je aandelen of een dikke spaarrekening heb en je hebt een lening bij de IBG, moet je dat ook opgeven.
als ik je vraag niet duidelijk heb begrepen..hoor ik je wel.


p.s: ik krijg vaker vragen pver hoe dat invoeren precies gaat. Ik denk dat ik waarschijnlijk een powerpoint ding van ga maken. Lijkt mij duidelijker

Laatst gewijzigd op 13-02-2010 om 14:24.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 13:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik begrijp je post niet kopmuntkip. Hoe kan hij al een voorlopige teruggave hebben gehad over 2009 dan?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Ik begrijp je post niet kopmuntkip. Hoe kan hij al een voorlopige teruggave hebben gehad over 2009 dan?
Onder speciale condities, kan men bij het ontstaan van een belastingschuld, een voorlopige aanslag sturen. (14 lid 1 awr)/

Overigens, het is een schatting(een voorlopige aanslag) en er staat nog niks vast hé.

En daarnaast, als hij dit jaar ontvangen heeft, kan dat wel...maar het kan niet, als je de voorlopige aanslag in 2009 heb ontvangen, behalve als er uitzonderingen zijn ontstaan

en daarnaast: ik snap ook niet wat dwight nu precies wilt

en waar ik het over had balance, was over dat je pgb-aftrek kan doorschuiven naar volgende jaren, mits er over is
constructie:
(totaal(1) verschuldige belasting - pgb-aftrek = (2) definitieve Verschuldige belasting)
definitieve verschuldige belasting kan nooit in de - raken. Dit betekent, dat er wat over is na de 0 bij de verschuldige definieve belasting, het resterende bedrag vanuit de pgb naar volgend jaar mag doorschuiven.

Laatst gewijzigd op 13-02-2010 om 14:29.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 18:46
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

In 2009 heb ik deze inderdaad opgevoerd en heb tot op heden dus de genoemde 400 euro als voorlopige teruggaaf ontvangen in 2009. Nu, in 2010, moet ik dus aangifte doen over 2009 om. Lijkt mij dat dat de controle van de belastingdienst is om te kijken of ze terecht die voorlopige teruggaaf hebben betaald.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

In 2009 heb ik deze inderdaad opgevoerd en heb tot op heden dus de genoemde 400 euro als voorlopige teruggaaf ontvangen in 2009. Nu, in 2010, moet ik dus aangifte doen over 2009 om. Lijkt mij dat dat de controle van de belastingdienst is om te kijken of ze terecht die voorlopige teruggaaf hebben betaald.
Ja, zelfs ook nog na je definitieve aanslag! ..maar dan moet je het erg bont maken hoor en moeten er nieuwe feiten over je ontdekt zijn en als het goed is, is in 2010 nu zo, dat er zelfs geen nieuw feit aanwezig hoef te zijn
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 23:58
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Ansich heb ik, voor zover ik weet, nergens bewust over gelogen. Wel vraag ik me af wat de precieze regelingen zijn mbt het aftrekken van studiekosten, begreep onlangs dat daar eigenlijk best wat bepalingen aan vast zitten. Als je stufi krijgt heb je minder/geen recht op aftrek, dat begrijp ik, maar wat als je niks krijgt maar leent?

Anyway, ik verstuur mijn aangifte over 2009 zoals ik hem voor de voorlopige teruggaaf ook heb ingevuld, wat inkomen betreft is alles zoals verwacht. Ik zal deze centen wel even apart houden .
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 00:06
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

In 2009 heb ik deze inderdaad opgevoerd en heb tot op heden dus de genoemde 400 euro als voorlopige teruggaaf ontvangen in 2009. Nu, in 2010, moet ik dus aangifte doen over 2009 om. Lijkt mij dat dat de controle van de belastingdienst is om te kijken of ze terecht die voorlopige teruggaaf hebben betaald.
Je hebt dus over 2008, 400 euro terug gehad.
Je moet dus over 2009 nu aangifte doen.
Het programma is als je recht had op stufi en dat had je want je kon een 0 lening aanvragen en ov krijgen. Dien je in je belastingaangifte "studie met studiefinanciering aan te klikken en dan wijst het zich vanzelf . Er word uit gegaan van norm bedragen en daarna trek je je ontvangen stufi af (0 dus)
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-02-2010, 12:08
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Nee.

Begin januari 2009 heb ik aangegeven dat ik in 2009 verwachtte studiekosten te maken welke ik als aftrekpost zou kunnen gebruiken. Derhalve heb ik deze verwachtte teruggaaf ook maandelijks in 2009 ontvangen. En nu ga ik aangifte doen over 2009.

Maar; daar ging mijn vragen stiekem niet over. Wie kent de exacte bepalingen rondom het aftrekken van studiekosten? google en de belastingdienst kunnen me tot op heden digitaal niet helpen...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 16:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een vraag over het aftrekken van ziektekosten. Wie kan me helpen.

Ik heb astma en een allergie voor huisstofmijt waarvoor ik eigenlijk elke week al mijn beddengoed op 60 graden moet wassen.

In het belastingprogramma onder het kopje ziektekosten zit een punt extra uitgaven voor kleding of beddengoed. Daar kan je een standaard bedrag van €300 invullen. Voorwaarden zijn dat de extra kosten die je maakt (in mijn geval energiekosten door vaker en heter wassen dan normaal en eventueel slijtagekosten) niet vergoed worden door de verzekering en een gevolg zijn van ziekte of invaliditeit. Ik vind het in mijn geval een beetje vaag of ik dit nou af mag trekken of niet. Ik kan mijn extra kosten niet aantonen maar ik heb wel een brief van mijn huisarts waarmee ik kan aantonen dat in mijn bloed is te vinden dat ik een allergie voor huisstofmijt heb. Ik had het er met mijn moeder over en zij vond dat ik het wel degelijk mocht aftrekken omdat zij het toch wel echt als extra kosten zag. Zelf vind ik dat wat vaag. Als ik namelijk die €300 invul dan wordt onderaan mijn bedrag ook nog met 113% verdubbeld waardoor ik op een vrij hoog bedrag uitkom wat ik niet met behulp van bonnetjes ofzo kan overleggen.

Wat moet ik doen? Mag ik dit zo aftrekken zoals ik doe of is die post daar niet voor bedoeld? Ik kan me herinneren dat ik het vorig jaar wel gedaan heb maar toen twijfelde ik er ook al over.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 18:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Kan je alleen kiezen voor 0 of 300 euro of kan je ook een tussenliggend bedrag invoeren? Want 300 euro vind ik een bizar bedrag voor de situatie die jij schetst. Het is namelijk niet alleen dat je geen bonnen hebt om te overleggen, maar als je het gaat voorrekenen bij een eventuele controle, kom je er ook niet aan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 18:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Onder het vraagtekentje staat het volgende:

Citaat:
Extra uitgaven voor kleding en beddengoed
Kosten voor kleding en beddengoed, en het wassen daarvan, zijn onder de volgende voorwaarden aftrekbaar:

De kosten waren een rechtstreeks gevolg van (uw) ziekte of invaliditeit.

De ziekte duurde minimaal een jaar of gaat waarschijnlijk minimaal een jaar duren.



Trekt u kosten af voor iemand anders? Dan moet diegene in 2009 bij u hebben gewoond.



Voor deze uitgaven mag u een vast bedrag meetellen van 300. Kunt u aantonen dat de extra uitgaven hoger waren dan 600? Dan mag u 750 meetellen. De bedragen gelden per persoon en voor een heel jaar. Als u bijvoorbeeld vanaf 1 oktober 2009 extra uitgaven had, neemt u 3/12 van het aftrekbedrag
En daaruit leidt ik af dat wat je kosten ook zijn, dat als ze lager zijn dan 600 euro je toch 300 euro moet/mag aftrekken.

En stel dat ik niet die 300 euro invul maar iets anders, wat zou dan een reeel bedrag zijn? Geen idee namelijk
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 00:08
Verwijderd
Er is wel een probleem, je hebt een bepaalde drempel dat niet vergoed wordt op basis van belastbare inkomen. Je kan dit vergoedt krijgen, wanneer er inderdaad sprake is zieke of invaliditeit. Dit moet zoals je aangeeft, niet vergoed worden door de verzekeringsmaatschappij(basispakket) + je kan er geen aanvullende verzekering voor afsluiten.

Dan kan je het aftrekken.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Nee.

Begin januari 2009 heb ik aangegeven dat ik in 2009 verwachtte studiekosten te maken welke ik als aftrekpost zou kunnen gebruiken. Derhalve heb ik deze verwachtte teruggaaf ook maandelijks in 2009 ontvangen. En nu ga ik aangifte doen over 2009.

Maar; daar ging mijn vragen stiekem niet over. Wie kent de exacte bepalingen rondom het aftrekken van studiekosten? google en de belastingdienst kunnen me tot op heden digitaal niet helpen...
Je kan zovaak aangifte doen over het tijdvak 2009 als je wilt, tot dat je definitieve aanslag krijg. Als je dat krijg en dat staat verkeerd, moet je bezwaar tekenen.
Nu naar je antwoord:
Bepaling: je moet minimaal 500 euro kosten hebben gemaakt. Je kan maximaal een bepaalde bedrag aftrekken van 15000.
Je had kosten gemaakt in dat jaar en hebt geen studiefinanciering gehad? heel simpel: trek je de kosten er gewoon van af en breng dat aan op je pgb.

Laatst gewijzigd op 15-02-2010 om 00:18.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 00:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Onder het vraagtekentje staat het volgende:



En daaruit leidt ik af dat wat je kosten ook zijn, dat als ze lager zijn dan 600 euro je toch 300 euro moet/mag aftrekken.

En stel dat ik niet die 300 euro invul maar iets anders, wat zou dan een reeel bedrag zijn? Geen idee namelijk
Hmm mijn interpretatie is ook dat het dan 300 euro is of niks. Maar wat een reeel bedrag zou zijn. Even rekenen.

Een wasbeurt (C-label wasmachine, 60 graden) kost volgens google ongeveer 1 euro, inclusief electriciteit, water, wasmiddel en afschrijving. Ik ga er vanuit dat je in 2 wassen je beddengoed wast, namelijk lakens en dekbed apart. Niet-zieke mensen moeten natuurlijk ook gewoon hun bed verschonen, maar zij kunnen dat op 30 graden doen. Dit scheelt hen ongeveer 20 cent (als je over A-labels zou praten is het verschil kleiner trouwens). 52 x 2 x €0.20 = €20.80
Misschien vergeet ik iets in mijn berekening, maar ik kom nauwelijks op hogere kosten uit dus. Ik ben er wel vanuit dat andere mensen ook gewoon hun beddengoed eens per week wassen, dat kom ik ook tegen als ik zoek op internet. Maar als men dat maar om de week zou doen, dan zou je alsnog maar €41.60 meer kwijt zijn per jaar.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2010, 23:15
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Het is de belastingdienst niet te doen om wat het bedrag preciés is, want dan komen zij voor een controle van bedragen te staan waar niet tegenop te werken is. Een goed vergelijkbaar voorbeeld (en volgens mij per aangifte 2009 afgeschaft..): de €23,- die je op mag geven voor je medicijnkastje. Als de belastingdienst ieder jaar bij mensen moest gaan navragen hoeveel ze werkelijk aan paracetamol of hoestdrankjes hebben uitgegeven, dan is dat onbegonnen werk. Daardoor een vastgesteld bedrag, in geval van het beddengoed en kleding dat sneller slijt door een ziekte of allergie.

Daarom dus ook dat je geen bedrag er tussenin hoeft op te geven, óf bijna onmogelijke berekeningen hoeft te gaan maken. De belastingdienst gaat de kwaliteit van je wasmachine of jouw energiecontract niet na..

Voorheen kon je zelfs €650,- opgeven. Dan was de toets wel hoger en moest je echt kunnen aantonen dat jij dat bedrag kwijt bent aan de vervanging van kleding en beddengoed.

Bij mijn weten voldoe je dus als je kunt aantonen dat je huisstofallergie hebt, dat je verzekering dit niet basis vergoedt en dat je je er niet aanvullend voor kunt verzekeren. Als er een verzekeraar bestaat met een polis die beddengoed vergoedt, dan moet ik die nog vinden!

(Verbeter mij indien noodzakelijk - mijn laatste cursus is van vorig jaar.)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Het is de belastingdienst niet te doen om wat het bedrag preciés is, want dan komen zij voor een controle van bedragen te staan waar niet tegenop te werken is. Een goed vergelijkbaar voorbeeld (en volgens mij per aangifte 2009 afgeschaft..): de €23,- die je op mag geven voor je medicijnkastje. Als de belastingdienst ieder jaar bij mensen moest gaan navragen hoeveel ze werkelijk aan paracetamol of hoestdrankjes hebben uitgegeven, dan is dat onbegonnen werk. Daardoor een vastgesteld bedrag, in geval van het beddengoed en kleding dat sneller slijt door een ziekte of allergie.

Daarom dus ook dat je geen bedrag er tussenin hoeft op te geven, óf bijna onmogelijke berekeningen hoeft te gaan maken. De belastingdienst gaat de kwaliteit van je wasmachine of jouw energiecontract niet na..

Voorheen kon je zelfs €650,- opgeven. Dan was de toets wel hoger en moest je echt kunnen aantonen dat jij dat bedrag kwijt bent aan de vervanging van kleding en beddengoed.

Bij mijn weten voldoe je dus als je kunt aantonen dat je huisstofallergie hebt, dat je verzekering dit niet basis vergoedt en dat je je er niet aanvullend voor kunt verzekeren. Als er een verzekeraar bestaat met een polis die beddengoed vergoedt, dan moet ik die nog vinden!

(Verbeter mij indien noodzakelijk - mijn laatste cursus is van vorig jaar.)
Je zit helemaal goed.

Hou wel rekening met dit artikel.
Artikel 6.20 IB 2001 zegt ook: Omvang in aanmerking te nemen uitgaven voor specifieke zorgkosten
1.Uitgaven voor specifieke zorgkosten worden in aanmerking genomen voor zover zij samen, na toepassing van de verhoging ingevolge artikel 6.19 , meer bedragen dan: a. indien het verzamelinkomen vóór toepassing van de persoonsgebonden aftrek € 7 152 niet te boven gaat: € 118;
b. indien het verzamelinkomen vóór toepassing van de persoonsgebonden aftrek € 7 152 te boven gaat, maar € 38 000 niet te boven gaat: 1,65% van het verzamelinkomen vóór toepassing van de persoonsgebonden aftrek;
c. indien het verzamelinkomen vóór toepassing van de persoonsgebonden aftrek € 38 000 te boven gaat: de som van 1,65% van € 38 000 en 5,75% van het gedeelte van het verzamelinkomen vóór toepassing van de persoonsgebonden aftrek dat € 38 000 te boven gaat.

En natuurlijk naar 37 uitvoeringsregeling ib 2001
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 13:25
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline


Ik heb alleen de praktische kant van de inkomstenbelasting behandeld gekregen, misschien had ik toch Rechten moeten gaan studeren! Want de wettelijke achtergrond van mijn verklaringen ken ik dus nooit.
(Hoewel ik het wel altijd na zou kunnen zoeken.)
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 19:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Nee.

Begin januari 2009 heb ik aangegeven dat ik in 2009 verwachtte studiekosten te maken welke ik als aftrekpost zou kunnen gebruiken. Derhalve heb ik deze verwachtte teruggaaf ook maandelijks in 2009 ontvangen. En nu ga ik aangifte doen over 2009.

Maar; daar ging mijn vragen stiekem niet over. Wie kent de exacte bepalingen rondom het aftrekken van studiekosten? google en de belastingdienst kunnen me tot op heden digitaal niet helpen...
Ontvang je studiefinanciering? Zo ja,

Normbedrag x 12 maanden (als je het hele jaar studeerde en anders het aantal maanden dat je gehad hebt)
-/-
Ontvangen stufi (alle maanden dat je dit ontving bij elkaar opgeteld)
-/-
Drempel (=500 euro)
=
Af te trekken bedrag.

Zijn je kosten 2x het normbedrag dan mag je dee aftrekken, echter moet je dit dan wel kunnen aantonen. Een lening is geen stufi.

In jou geval dus
1492 -/- 500 = 992
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2010, 19:47
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Ik kom hier op uit:

Normbedrag 2009 is per maand €186,42.
Ontvangen prestatiebeurs: € 0,00 (alles was immers lening)
Totale studiekosten 2009 (incl boeken etc.): € 1453,35.

Totale normbedrag voor mij in 2009: € 1491,36 (8 maanden)
Dat moet ik dan x2 doen, komt dan dus uit op € 2982,72.

Mijn totale studiekosten in 2009 zijn lager dan de genoemde € 2982,72. In dit geval moet, volgens de handleiding waarvan de link hieronder, het verschil nemen tussen dit bedrag en de ontvangen prestatiebeurs. In mijn geval is die dus € 0,00, wat het verschil doet uitkomen op € 2982,72. Dan moet ik nog rekening houden met een drempel van € 500,-, waarmee ik uit zou komen op een aftrekpost van € 2482,72. Dat zou gigantisch zijn.

Het bericht dat mijn prestatiebeurs is omgezet naar een gift heb ik in januari 2010 ontvangen, niet in 2009. Daarbij ook de kanttekening dat collegjaar 2008-2009 dus mijn 5e jaar was.

Het lijkt mij stug dat ik die € 2482,72 mag opvoeren als aftrekpost, dat zou gigantisch voordelig zijn voor mij. Wat doe ik fout? Of ben ik iets te makkelijk/snel in mijn berekening?

Heb de info hier vandaan:
http://download.belastingdienst.nl/b...b2661t93fd.pdf

Bedankt voor het meedenken!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2010, 11:25
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Whoopee, krijg een leuk bedrag terug dit jaar. Ben wat dat betreft wel blij dat ik 't uit heb laten rekenen en het dit keer niet zelf heb gedaan, haha.
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Oud 19-02-2010, 23:27
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Ik kom hier op uit:

Normbedrag 2009 is per maand €186,42.
Ontvangen prestatiebeurs: € 0,00 (alles was immers lening)
Totale studiekosten 2009 (incl boeken etc.): € 1453,35.

Totale normbedrag voor mij in 2009: € 1491,36 (8 maanden)
Dat moet ik dan x2 doen, komt dan dus uit op € 2982,72.

Mijn totale studiekosten in 2009 zijn lager dan de genoemde € 2982,72. In dit geval moet, volgens de handleiding waarvan de link hieronder, het verschil nemen tussen dit bedrag en de ontvangen prestatiebeurs. In mijn geval is die dus € 0,00, wat het verschil doet uitkomen op € 2982,72. Dan moet ik nog rekening houden met een drempel van € 500,-, waarmee ik uit zou komen op een aftrekpost van € 2482,72. Dat zou gigantisch zijn.

Het bericht dat mijn prestatiebeurs is omgezet naar een gift heb ik in januari 2010 ontvangen, niet in 2009. Daarbij ook de kanttekening dat collegjaar 2008-2009 dus mijn 5e jaar was.

Het lijkt mij stug dat ik die € 2482,72 mag opvoeren als aftrekpost, dat zou gigantisch voordelig zijn voor mij. Wat doe ik fout? Of ben ik iets te makkelijk/snel in mijn berekening?

Heb de info hier vandaan:
http://download.belastingdienst.nl/b...b2661t93fd.pdf

Bedankt voor het meedenken!
Dat het je 5de jaar was doet er niet toe.

Je maakt echter 1 denkfout, je mag niet het normbedrag x2 aftrekken maar het normbedrag. In jou geval dus € 1491,36 (8 maanden) -/- 0 (prestatiebeurs) -/- 500 (drempel) = 992 euro aftrek.

2x het normbedrag geld alleen om te kijken of je kosten hoger zijn dan 2x het normbedrag, en dat is injou geval dus niet zo

groet
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 12:05
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Bedankt voor het meedenken. Gisteravond laat het aangifteprogramma ingevuld, kwam inderdaad daarop uit. Al was het programma niet érg duidelijk. Valt voor mij goed uit .
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 20:46
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Bedankt voor het meedenken. Gisteravond laat het aangifteprogramma ingevuld, kwam inderdaad daarop uit. Al was het programma niet érg duidelijk. Valt voor mij goed uit .
Tis aanzienlijk duidelijker dan voorgaande jaren , ik vond het al een behoorlijk verbetering.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2010, 13:32
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Dan is het maar goed dat ik er toen niet mee te maken had
Met citaat reageren
Oud 23-02-2010, 11:31
*amélie*
*amélie* is offline
Ook ik kom er niet helemaal uit met mijn studiekosten. Eerdere jaren heb ik studiekosten nooit als aftrekpost aangedragen, omdat ik tot augustus 2008 studiefinanciering ontving. Had ik het wel als afrekpost kunnen/moeten aandragen?

Over heel 2009 heb ik geen studiefinanciering ontvangen, collegegeld betaald en een kleine 100 euro aan boeken besteed (alleen scriptie en stage). Ik studeer nog, dus mijn prestatiebeurs is nog niet definitief tot een lening omgezet (volgens mij). Ik kom nu tot de volgende berekening:

12x186,42 = 2237
- 0 stufi
- 500 drempelwaarde

Met de gemaakte kosten (collegegeld en boeken) zit ik onder het normbedrag. Betekent dat ik dan 1737,- als aftrekpost kan aanvoeren?!

En welke van de drie hokjes moet ik aanvinken? Studie zonder Stufi in 2009, Studie met Stufi of Studie met Stufi in vorige jaren?

Alvast bedankt!
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-02-2010, 20:35
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Ook ik kom er niet helemaal uit met mijn studiekosten. Eerdere jaren heb ik studiekosten nooit als aftrekpost aangedragen, omdat ik tot augustus 2008 studiefinanciering ontving. Had ik het wel als afrekpost kunnen/moeten aandragen?

Over heel 2009 heb ik geen studiefinanciering ontvangen, collegegeld betaald en een kleine 100 euro aan boeken besteed (alleen scriptie en stage). Ik studeer nog, dus mijn prestatiebeurs is nog niet definitief tot een lening omgezet (volgens mij). Ik kom nu tot de volgende berekening:

12x186,42 = 2237
- 0 stufi
- 500 drempelwaarde

Met de gemaakte kosten (collegegeld en boeken) zit ik onder het normbedrag. Betekent dat ik dan 1737,- als aftrekpost kan aanvoeren?!

En welke van de drie hokjes moet ik aanvinken? Studie zonder Stufi in 2009, Studie met Stufi of Studie met Stufi in vorige jaren?

Alvast bedankt!
Studie met stufi, omdat je recht had op stufi (door wel een ov jaarkaart te kunnen gebruiken)
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 10:17
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Studie met stufi, omdat je recht had op stufi (door wel een ov jaarkaart te kunnen gebruiken)
Bedankt! En zit ik met mijn berekening goed? Of reken ik me rijk?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 13:42
Skater13
Skater13 is offline
Beste mede-forummers,

Ik ga deze week mijn aangifte (teruggave) 2009 invullen.
Dit doe ik aan de hand van m'n jaaropgaaf van 1 werkgever.
Verder schijn je ook iets met betaalde studieboeken te kunnen? Ik studeer nu in m'n eerste jaar (vanaf sept 2009 dus) aan de Vrije Universiteit. Krijg gewoon de basis studiefinanciering & woon nog thuis.

Zijn er buiten de loonheffing die je terug kan vragen nog dingen als boeken/collegeld waar je wat mee kan? Of andere dingen die jullie aan kunnen dragen die misschien nuttig zijn?

Michael
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 22:48
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Beste mede-forummers,

Ik ga deze week mijn aangifte (teruggave) 2009 invullen.
Dit doe ik aan de hand van m'n jaaropgaaf van 1 werkgever.
Verder schijn je ook iets met betaalde studieboeken te kunnen? Ik studeer nu in m'n eerste jaar (vanaf sept 2009 dus) aan de Vrije Universiteit. Krijg gewoon de basis studiefinanciering & woon nog thuis.

Zijn er buiten de loonheffing die je terug kan vragen nog dingen als boeken/collegeld waar je wat mee kan? Of andere dingen die jullie aan kunnen dragen die misschien nuttig zijn?

Michael
Ziektekosten. Is dit jaar wel sterk uitgedund, maar heb je toevallig een medicijn of behandeling gehad die niet is vergoed: opgeven! Moet je wel met bewijzen kunnen komen dat je het zelf betaald hebt. Dat lukt overigens al met bankafschriften, maar liever het bewijs van je verzekeraar dat zij het niet vergoeden (en jij dus binnenkort de rekening tegemoet ziet, altijd de leuke papieren..).

Collegegeld is onbelast, dat kun je dus ook niet opgeven. Je hebt er geen voordeel aan, de belastingdienst merkt het niet aan. Zelfde geldt voor leningen. Het wordt pas een beetje interessant als je geld uitgeeft aan studiekosten als je recht op stufi is verlopen, maar daar is bij jou nog geen sprake van.

Aan de materie van studieboeken en andere studiegerelateerde kosten heb ik al te vaak m'n vingers gebrand, dus daar doe ik even veilig geen uitspraken meer over!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 23:36
Skater13
Skater13 is offline
Citaat:
Ziektekosten. Is dit jaar wel sterk uitgedund, maar heb je toevallig een medicijn of behandeling gehad die niet is vergoed: opgeven! Moet je wel met bewijzen kunnen komen dat je het zelf betaald hebt. Dat lukt overigens al met bankafschriften, maar liever het bewijs van je verzekeraar dat zij het niet vergoeden (en jij dus binnenkort de rekening tegemoet ziet, altijd de leuke papieren..).

Collegegeld is onbelast, dat kun je dus ook niet opgeven. Je hebt er geen voordeel aan, de belastingdienst merkt het niet aan. Zelfde geldt voor leningen. Het wordt pas een beetje interessant als je geld uitgeeft aan studiekosten als je recht op stufi is verlopen, maar daar is bij jou nog geen sprake van.

Aan de materie van studieboeken en andere studiegerelateerde kosten heb ik al te vaak m'n vingers gebrand, dus daar doe ik even veilig geen uitspraken meer over!
Ik heb nu in het belastingprogramma:
Zijn de herrekende studiekosten over 2009 hoger dan €1.136 (2x het normbedrag)?
Nee ingevuld, want kwam met collegegeld + boekkosten onder dat bedrag.
en dan bij Totaal aftrekbare studiekosten €568, Af: studiefinanciering €279
Aftrekbaar bedrag €289.
Lijkt me in mijn ogen correct..

Adore: waar kan ik dan deze behandeling invullen? Het gaat maar om een zalfje van 25 euro die ik zelf betaalde maar alle beetjes helpen he

Bedankt alvast!!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 22:05
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Even een vraag over studiekosten als aftrekpost, als na afloop van de studie je prestatiebeurs niet wordt omgezet in een gift.

Volgens het document van de belastingdienst kan je, als de gemaakte studiekosten < normbedrag, de normbedragen opgeven als aftrekpost. Dus stel dat ik vorig jaar jaar 1500 euro aan studiekosten maakte (alleen collegeld, verder niet), het normbedrag is 2200 euro, en de ontvangen stufi voor mij was 3200 euro. Klopt het dan dat ik dit jaar niks af zou kunnen trekken, maar over een paar jaar, als mijn stufi definitief niet wordt omgezet in een gift, het normbedrag van 2200 euro (-500 euro drempel) als aftrekpost op kan geven, zelfs al waren de daadwerkelijk gemaakte kosten door mij in dat jaar slechts 1500 euro?

Dat is in ieder geval wat ik er van begrijp, gebaseerd op dit formulier: http://www.belastingdienst.nl/download/2239.html
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Even een vraag over studiekosten als aftrekpost, als na afloop van de studie je prestatiebeurs niet wordt omgezet in een gift.

Volgens het document van de belastingdienst kan je, als de gemaakte studiekosten < normbedrag, de normbedragen opgeven als aftrekpost. Dus stel dat ik vorig jaar jaar 1500 euro aan studiekosten maakte (alleen collegeld, verder niet), het normbedrag is 2200 euro, en de ontvangen stufi voor mij was 3200 euro. Klopt het dan dat ik dit jaar niks af zou kunnen trekken, maar over een paar jaar, als mijn stufi definitief niet wordt omgezet in een gift, het normbedrag van 2200 euro (-500 euro drempel) als aftrekpost op kan geven, zelfs al waren de daadwerkelijk gemaakte kosten door mij in dat jaar slechts 1500 euro?

Dat is in ieder geval wat ik er van begrijp, gebaseerd op dit formulier: http://www.belastingdienst.nl/download/2239.html
Als het niet wordt omgezet in een gift kan je het aftrekken Kort maar krachtig. wel van het moment dat het ook gebeurd natuurlijk he
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 20:06
StudentAA
Avatar van StudentAA
StudentAA is offline
Mensen een vraagje over zorgtoeslag..

Ik wil zorgtoeslag aanvragen over 2009 maar ik heb gelezen dat je voor 1 april moet gaan doen.
En dat het acht weken duurt dat je een reactie krijgt.. als ik nu een aanvraag doe ben ik dan telaat?
En wie weet hoelang het precies duurt. Ik moet het z.s.m regelen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 20:53
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Mensen een vraagje over zorgtoeslag..

Ik wil zorgtoeslag aanvragen over 2009 maar ik heb gelezen dat je voor 1 april moet gaan doen.
En dat het acht weken duurt dat je een reactie krijgt.. als ik nu een aanvraag doe ben ik dan telaat?
En wie weet hoelang het precies duurt. Ik moet het z.s.m regelen
Nee, dan ben je niet te laat. Het gaat er om dat jij in ieder geval de aanvraag doet vóór 1 april (en dit is echt de uiterste deadline). Dat is voor jou de wettelijke termijn. Zij hebben vervolgens weer een wettelijke termijn om jouw aanvraag af te handelen. Dat kan inderdaad een tijd duren, maar dat doet niet af aan jouw recht als jij voor 1 april hebt aangevraagd.

Tip: heb je aangifte 2009 al gedaan? Als je je jaaropgaven hebt, kun je je verzamelinkomen laten berekenen door het programma. Dit kun je vervolgens gebruiken als inkomen voor je aanvraag zorgtoeslag!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 21:53
StudentAA
Avatar van StudentAA
StudentAA is offline
Maar ik heb dus geen jaaropgaven meer. zou dat een probleem zijn?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 23:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Geen jaaropgaven meer? Die over 2009 heb je als het goed is net ontvangen. Gooi nooit je jaaropgaven weg, of althans niet die van de afgelopen 5 jaar. Voor de zorgtoeslag is het geen probleem, want je mag je inkomen schatten, maar zekerheid is natuurlijk altijd veel beter. Voor de belastingaangifte zijn jaaropgaven noodzakelijk, zonder kun je niks.

Als je hebt gewerkt - P&O van het bedrijf of de bedrijven opbellen en vragen of ze je een kopie toesturen. Je kunt uiteraard ook schatten wat je jaarinkomen is geweest. Of je laatste loonstrook van 2009 erbij pakken en de cumulus onderaan overnemen. Dit is eigenlijk ook de informatie die op je jaaropgave komt te staan, namelijk.

Schat je verzamelinkomen liever iets hoger, want daarmee voorkom je dat je later zorgtoeslag moet terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 20:22
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Hallo

mijn broertje moest over 2008 aangifte doen. Dat heeft hij verzuimd en inmiddels is er een herinnering binnen hierover. Hij had in 2008 slechts 1 werkgever (bijbaantje naast opleiding). Zijn jaaropgave en laatste loonstrook heeft hij niet meer, dus aangifte doen is obv hiervan niet meer mogelijk. Daarbij komt nog dat hij daar 'lullig' is weggegaan en zijn werkgever niet wil meewerken aan het verzoek om een laatste loonstrook-uitdraai.

Is jullie bekend wat hij beste kan doen?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 21:44
Skater13
Skater13 is offline
De een-na-laatste loonstrook pakken, daar een geschat bedrag aan loon van laatste maand (kijk op je bankafschrift) aan toevoegen. Heb je ook je jaarinkomen mijn inziens!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 22:14
Verwijderd
Citaat:
Hallo

mijn broertje moest over 2008 aangifte doen. Dat heeft hij verzuimd en inmiddels is er een herinnering binnen hierover. Hij had in 2008 slechts 1 werkgever (bijbaantje naast opleiding). Zijn jaaropgave en laatste loonstrook heeft hij niet meer, dus aangifte doen is obv hiervan niet meer mogelijk. Daarbij komt nog dat hij daar 'lullig' is weggegaan en zijn werkgever niet wil meewerken aan het verzoek om een laatste loonstrook-uitdraai.

Is jullie bekend wat hij beste kan doen?
Je bent verplicht om aangifte te doen en je kan, de werkgever verzoeken om alsnog het laatste loonstrookje alsnog af te geven. Anders bel je gewoon de belastingdienst op en leg je de situatie uit, want de werkgever heeft een verplichte boekhouding en misschien kunnen ze via deze maatregelen er achter komen + ze controleren direct de boel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De effecten van belasting en migratie-politiek
Verwijderd
115 21-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Legalise it
arPos
143 11-11-2008 17:40
Psychologie Placebo-depressies
Mr_Akkerhuis
31 07-04-2004 12:27
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 08:06
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.