Oud 01-05-2012, 21:44
Crazyyou
Beste mensen,

Wat gebruiken jullie voor het eindexamen biologie: binas of biodata?
En waarom (welke is beter)?

Ze zeggen dat je bij biologie veel meer hebt aan biodata, en voor scheikunde en natuurkunde meer aan binas.
Maar ik heb geen ervaringen met biodata.

Dus mensen? Wie wel??
Staat er meer informatie in dan binas?
Advertentie
Oud 01-05-2012, 23:21
Verwijderd
Ze hebben gelijk. Biodata is veel handiger voor Biologie. Is dat echter toegestaan? Geen idee.
Oud 01-05-2012, 23:24
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Voor Biologie is dit jaar de Biodata 2e druk óf Binas 5e druk toegestaan.

http://www.examenblad.nl/9336000/1/j...2_20100713.pdf

Dit geldt voor Havo en VWO.

VMBO-leerlingen mogen bij Biologie geen informatieboek gebruiken. Bij Natuur-/Scheikunde (1 en 2) mogen zij alleen de juiste Binas VMBO-editie 1e druk gebruiken.

Laatst gewijzigd op 01-05-2012 om 23:30.
Oud 01-05-2012, 23:58
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Nou het is maar waar je aan gewend bent. Biodata is véél uitgebreider dan Binas wat betreft biologie, maar als je niet weet waar je moet zoeken, heb je er nog niets aan. Ik zou niet voor het examen nog gaan switchen, gewoon die kiezen waar je zelf beter mee kunt werken. In principe moet het met allebei kunnen.

Er kwam bij ons in de 5e een meisje van een andere school waar ze met Biodata had gewerkt. Bij onze SE's moest ze echter Binas gaan gebruiken. Nu ze dat twee jaar gedaan heeft, en misschien ook wel omdat ze Binas fijner vindt, heeft ze voor het CE besloten Binas te gebruiken. Biodata ken ik niet goed eigenlijk, maar zij zei dat je daar vooral bij het deel over planten erg veel verschil in zag: Biodata was heel uitgebreid en duidelijk. Maar dat is nu net iets wat je niet hoeft te kennen.
Oud 02-05-2012, 00:37
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Biodata is beter, maar Binas is goedkoper want die kun je ook voor natuurkunde en scheikunde gebruiken. Ik zou trouwens gewoon het boek nemen dat je tot nu toe gebruikt hebt, zodat je precies weet waar je alles kunt opzoeken.

Sowieso was het eindexamen biologie meer een eindexamen begrijpend lezen, dus ik zou me niet al te druk maken hierover. Het is beide voldoende om het te kunnen doen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Oud 02-05-2012, 12:29
Crazyyou
Citaat:
Ze hebben gelijk. Biodata is veel handiger voor Biologie. Is dat echter toegestaan? Geen idee.
Het is idd wel toegestaan ja.
Oud 02-05-2012, 12:30
Crazyyou
Citaat:
Nou het is maar waar je aan gewend bent. Biodata is véél uitgebreider dan Binas wat betreft biologie, maar als je niet weet waar je moet zoeken, heb je er nog niets aan. Ik zou niet voor het examen nog gaan switchen, gewoon die kiezen waar je zelf beter mee kunt werken. In principe moet het met allebei kunnen.

Er kwam bij ons in de 5e een meisje van een andere school waar ze met Biodata had gewerkt. Bij onze SE's moest ze echter Binas gaan gebruiken. Nu ze dat twee jaar gedaan heeft, en misschien ook wel omdat ze Binas fijner vindt, heeft ze voor het CE besloten Binas te gebruiken. Biodata ken ik niet goed eigenlijk, maar zij zei dat je daar vooral bij het deel over planten erg veel verschil in zag: Biodata was heel uitgebreid en duidelijk. Maar dat is nu net iets wat je niet hoeft te kennen.
Juist, daarom twijfel ik of het niet slimmer is om biodata te gebruiken (wat biologie betreft).
Dat is wel weer waar...

Ow echt, hoezo was binas fijner dan, qua overzicht of vond ze dat persoonlijk handiger? Het boek met de meeste overzicht ik volgens mij het handigst tijdens het examen.
Oud 02-05-2012, 12:33
Crazyyou
Citaat:
Biodata is beter, maar Binas is goedkoper want die kun je ook voor natuurkunde en scheikunde gebruiken. Ik zou trouwens gewoon het boek nemen dat je tot nu toe gebruikt hebt, zodat je precies weet waar je alles kunt opzoeken.
Dat is wel waar ja, tot zover binas gebruikt..
Maar binas gebruik ik eigenlijk niet vaak voor biologie (vooral als ik dat vergelijk met scheikunde of natuurkunde).

Citaat:
Sowieso was het eindexamen biologie meer een eindexamen begrijpend lezen, dus ik zou me niet al te druk maken hierover. Het is beide voldoende om het te kunnen doen.
Wat bedoel je daarmee? Dat je niet veel met de theorie kunt, maar meer moet toepassen?
Oud 02-05-2012, 12:41
Verwijderd
Ik ga een binas gebruiken bij mijn examen. In het begin van de 5vwo werd duidelijk gezegd dat er bij het examen een biodata óf een binas gebruikt moest worden. Binassen kreeg je van school, biodata's moest je zelf kopen. Als je een biodata wilde bij je examen werd je wel sterk aangeraden om hem dan al vanaf dat moment te gebruiken. Ik heb er eigenlijk niet echt over nagedacht, maar ik ben gewoon de binas blijven gebruiken omdat ik die al kende. Ik zou zo vlak voor je examen echt niet meer overstappen naar een ander informatieboek dan je gewend bent. Het examen zou sowieso met beide boeken gemaakt moeten kunnen worden.

Citaat:
Wat bedoel je daarmee? Dat je niet veel met de theorie kunt, maar meer moet toepassen?
Ik weet niet of je al biologie-oefenexamens gemaakt hebt, maar volgens mij is het inderdaad vooral toepassen. Soms wordt de theorie zelfs in de vraag even kort samengevat, om vervolgens een inzichtvraag te stellen. (Ik weet niet welk niveau je doet, maar dit zijn mijn ervaringen op het vwo.)
Oud 02-05-2012, 13:15
Crazyyou
Citaat:
Ik ga een binas gebruiken bij mijn examen. In het begin van de 5vwo werd duidelijk gezegd dat er bij het examen een biodata óf een binas gebruikt moest worden. Binassen kreeg je van school, biodata's moest je zelf kopen. Als je een biodata wilde bij je examen werd je wel sterk aangeraden om hem dan al vanaf dat moment te gebruiken. Ik heb er eigenlijk niet echt over nagedacht, maar ik ben gewoon de binas blijven gebruiken omdat ik die al kende. Ik zou zo vlak voor je examen echt niet meer overstappen naar een ander informatieboek dan je gewend bent. Het examen zou sowieso met beide boeken gemaakt moeten kunnen worden.
Ja daar heb je wel gelijk in. Gezien meerdere mensen hebben gereageerd hierboven dat het beter is om nu niet snel even over te stappen, denk ik dat ik het ook maar bij binas zal gaan houden.

Citaat:
Ik weet niet of je al biologie-oefenexamens gemaakt hebt, maar volgens mij is het inderdaad vooral toepassen. Soms wordt de theorie zelfs in de vraag even kort samengevat, om vervolgens een inzichtvraag te stellen. (Ik weet niet welk niveau je doet, maar dit zijn mijn ervaringen op het vwo.)
Ja ik heb die van 2011 gemaakt, het is zeker veel toepassen. Ik vraag me soms zelfs af waar al die theorie voor nodig is (lang niet alles komt op het examen voor). Alleen kun je het van te voren nooit weten.Klopt, ik doe ook vwo trouwens.
Oud 02-05-2012, 13:33
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja ik heb die van 2011 gemaakt, het is zeker veel toepassen. Ik vraag me soms zelfs af waar al die theorie voor nodig is (lang niet alles komt op het examen voor). Alleen kun je het van te voren nooit weten.Klopt, ik doe ook vwo trouwens.
Niet helemaal waar. Dit jaar komen niet op het centraal schriftelijk examen:
-structuren van cellen
-levenscyclus van cellen
-menselijke voortplanting, seksualiteit en de hormonen die hiermee te maken hebben
-alles wat te maken heeft met planten
-ontwikkeling van ecosystemen
-gedrag

Zie: http://www.examenblad.nl/9336000/1/j...f=/bestand.pdf

Dus aan die onderwerpen hoef je geen aandacht te besteden voor het CSE.
Oud 02-05-2012, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Ja ik heb die van 2011 gemaakt, het is zeker veel toepassen. Ik vraag me soms zelfs af waar al die theorie voor nodig is (lang niet alles komt op het examen voor). Alleen kun je het van te voren nooit weten.Klopt, ik doe ook vwo trouwens.
Je bedoelt dat je nooit van tevoren kun weten of er veel theorie/inzicht komt? Volgens mij kun je er wel van uitgaan dat het examen in dezelfde lijn ligt als de examens van de vorige jaren. Wat wel langzaam aan het veranderen is, volgens mijn lerares, is dat er steeds meer open vragen op het examen komen, maar het blijft toch wel veel meer inzicht dan theorie. Het enige van theorie wat je vaak krijgt zijn relaties tussen soort als competitie, predator-prooi en symbiose.
Oud 02-05-2012, 20:32
Crazyyou
Citaat:
Je bedoelt dat je nooit van tevoren kun weten of er veel theorie/inzicht komt? Volgens mij kun je er wel van uitgaan dat het examen in dezelfde lijn ligt als de examens van de vorige jaren. Wat wel langzaam aan het veranderen is, volgens mijn lerares, is dat er steeds meer open vragen op het examen komen, maar het blijft toch wel veel meer inzicht dan theorie. Het enige van theorie wat je vaak krijgt zijn relaties tussen soort als competitie, predator-prooi en symbiose.
Juist! Dat ik precies wat ik bedoel. Jazeker veel meer inzicht eh hé dat was me ook opgevallen, veel meer open vragen (van 2011), maar ik dacht dat ik gek werd. Maar het zijn er dus echt meer, net maar weer even bekeken. Nu snap ik de hoge normering van biologie ook. Ik dacht echter dat ik er met gemak af kon komen. Niet dus.
Oud 02-05-2012, 21:17
Verwijderd
Citaat:
Beste mensen,

Wat gebruiken jullie voor het eindexamen biologie: binas of biodata?
En waarom (welke is beter)?

Ze zeggen dat je bij biologie veel meer hebt aan biodata, en voor scheikunde en natuurkunde meer aan binas.
Maar ik heb geen ervaringen met biodata.

Dus mensen? Wie wel??
Staat er meer informatie in dan binas?
nu je het zegt ik heb volgende week 11 mei Examen Biologie weet jij waar ik het best kan oefenen? niveau is Vmbo-Kbl
Oud 02-05-2012, 21:33
Verwijderd
Als je de theorie geleerd hebt, zou ik gewoon oefenexamens gaan oefenen. (En als je niet weet waar je die vindt, hier: http://www.examen.nl/ En dan klikken op 'voor je examens' en dan 'oefenexamens nieuwe stijl' en dan je niveau selecteren en dan kun je vakken en daarna jaren kiezen.)
Oud 03-05-2012, 00:17
Crazyyou
Citaat:
nu je het zegt ik heb volgende week 11 mei Examen Biologie weet jij waar ik het best kan oefenen? niveau is Vmbo-Kbl
Precies wat er al hierboven is gezegd door Uomi.
En als je nog moeite hebt met de leerstof, kun je een kijkje nemen op http://studiobiologie.nl/
En heb je volgend week vrijdag al je biologie centraal examen?!
Oud 09-05-2012, 13:19
Verwijderd
OMG 11 mei Examen Biologie ik ben zoo zenuwachtig
Oud 09-05-2012, 19:53
Verwijderd
Citaat:
OMG 11 mei Examen Biologie ik ben zoo zenuwachtig
Vrijdag aanstaande?
Ads door Google
Oud 11-05-2012, 08:57
Joke:D
Joke:D is offline
Wij hebben niet veel keus, school laat ons niet echt de keuze. Wij krijgen schoolbinassen op het examen (en die wat we buiten het examen gebruiken zijn ook niet van onszelf). Ik zou zeker niet nu nog gaan wisselen. Ik probeer eigenlijk om bij bio binas niet al te veel te gebruiken, dat leidt me af waardoor ik in tijdnood kom.
Oud 11-05-2012, 10:26
Verwijderd
Wat nou als je een meerkeuzevraag hebt met 2 antwoorden erin verwerkt? En je kiest de verkeerde letter, maar hebt wel 1 juiste antwoord in de verkeerde letter?

Dus bijv:

Is een sprinkhaan een insect, en zoja, is het een organisme? (even een makkelijke)

A: Ja - Nee
B: Ja - Ja
C: Nee - Ja
D: Nee - Nee

Het antwoord moet B zijn, maar wat nou als je A of C kiest? De vraag levert 2 punten op.
Oud 11-05-2012, 10:37
Verwijderd
Volgens mij krijg je dan geen punten. Bij een meerkeuzevraag krijg je alléén twee punten voor de juiste letter. Andere letters leveren nul punten op. Volgens mij.

EDIT: Ik heb het even opgezocht. Als je kijkt naar een correctievoorschrift van biologie (ik heb die van 2011-I genomen) dan staat bij 'algemene regels' puntje vier, dat er maar één juist antwoord op een meerkeuzevraag is. Het doet er dus niet toe of een gedeelte van het antwoord wel goed is.
Oud 11-05-2012, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij krijg je dan geen punten. Bij een meerkeuzevraag krijg je alléén twee punten voor de juiste letter. Andere letters leveren nul punten op. Volgens mij.

EDIT: Ik heb het even opgezocht. Als je kijkt naar een correctievoorschrift van biologie (ik heb die van 2011-I genomen) dan staat bij 'algemene regels' puntje vier, dat er maar één juist antwoord op een meerkeuzevraag is. Het doet er dus niet toe of een gedeelte van het antwoord wel goed is.
Ahh oke. Thx.
Oud 14-05-2012, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Wat nou als je een meerkeuzevraag hebt met 2 antwoorden erin verwerkt? En je kiest de verkeerde letter, maar hebt wel 1 juiste antwoord in de verkeerde letter?

Dus bijv:

Is een sprinkhaan een insect, en zoja, is het een organisme? (even een makkelijke)

A: Ja - Nee
B: Ja - Ja
C: Nee - Ja
D: Nee - Nee

Het antwoord moet B zijn, maar wat nou als je A of C kiest? De vraag levert 2 punten op.
Bij zo'n multiple choice vraag krijg je inderdaad de punten helemaal wel of helemaal niet.
Bij vragen als

Geef aan of de onderstaande stellingen waar of niet waar zijn:
1. Een sprinkhaan is een insect
2. Een sprinkhaan is een organisme

of

Schrijf de nummers op van de kloppende stellingen:
1. Een sprinkhaan is een insect
2. Een sprinkhaan is een organisme

kan je meestal wel een deel van de punten halen. Maar die hebben dan meeste 4 stellingen. 4 goed = 2 punten, 3 goed = 1 punt is dan meestal de regeling dacht ik zo.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Examenbundel of examentrainer
Gast-345
17 14-08-2011 18:16
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BIO] Welke hoofdstukken in eindexamen?
schoolviool
3 31-03-2011 12:29
Studeren Met Biologie starten in 6vwo mogelijk?
victor1001
15 03-08-2008 13:11
HAVO Biologie - onderwerpen?
maantje tuurt
8 29-05-2006 10:19
Eindexamens 2005 Vakken ophalen met je eindexamen
AlCoHoLLiC
11 25-04-2005 14:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.