Oud 27-12-2008, 11:31
Verwijderd
Ik had het net met mijn vriendje + schoonouders erover dat de uni een potje geld krijgt als er een student klaar is met zijn studie. Maar we wisten eigenlijk niet om welk bedrag de uni krijgt voor een afgestudeerde master(of bachelor) student.

Mijn gegoogle hielp ook niet echt, dus ik vroeg mijzelf af of iemand anders weet wat een universiteit krijgt voor een afgestudeerde master en bachelor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2008, 15:38
Verwijderd
Ik heb geen idee eerlijk gezegd.. ben er eigen ook wel benieuwd naar!

Wat ik weet is dat ze dit bedrag alleen krijgen nadat een student is afgestudeerd (master). En deze student ook nog geen andere master titel had. Daarom willen ze bij mij op de universiteit (UU) het volgen van meerdere masters na elkaar, 'het zogenaamde stapelen' ook gaan afschaffen ().

Daarnaast heb ik me laten vertellen dat de stufi die wij ontvangen slechts een fractie is van wat we kosten. Een gemiddelde studenten kost € 20.000,-.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 17:44
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Haha, ja, wij studenten zijn echt duur. Ik heb dit jaar een certificaat gehaald waar je als bedrijf 6000 euro per persoon voor moet betalen. Vorig jaar haalde ik een diploma die mogelijk nog duurder is. Als je dat hoort denk je toch echt, wow... Maar ik hoor bij OC-vergaderingen ook wel eens hoe duur sommige vakken zijn en dan 'schrik' je toch wel dat onderwijs zoveel geld kost.

Maar ik heb daar nog nooit over gehoord! Ben er ook wel benieuwd naar.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 19:22
Verwijderd
Jij doet dan ook wel een van de duurste studies Duivelaartje.. Alle studies met maar 2 hoorcolleges in de week zullen niet het meeste kosten
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 19:33
Verwijderd
Maar voor bachelor's krijgen universiteiten dan niets? Dat zou ik heel raar vinden omdat dat natuurlijk ook een volwaardig diploma is (zou moeten zijn)
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 20:20
Verwijderd
Ik dacht dat je zelfs je stufi moet terugbetalen aan de ibgroep als je alleen je bachelordiploma hebt gehaald, dat het pas na een masterdiploma een gift wordt
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 22:02
Verwijderd
Voor bachelors krijgen ze ook geld, hoeveel weet ik alleen niet.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 04:01
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Jij doet dan ook wel een van de duurste studies Duivelaartje.. Alle studies met maar 2 hoorcolleges in de week zullen niet het meeste kosten
En dat zijn dus ook vaak de kleinere studies. Ik heb dit jaar vakken gevolgd met zo'n 25 andere tweedejaars, en van mijn eigen studie, dus zonder minor, hadden we dit jaar 4 uur college..Twee werkgroepen dus. Niet eens hoorcolleges. Volgend semester wordt dat 1 hoorcollege en 1 werkgroep. Aan mijn minor (die 10 ects is per semester) ben ik volgend jaar al meer uur kwijt dan dat...
ik vind het persoonlijk echt schandalig, maar ja, minder studenten = minder geld. Ik weet dat het niet echt ontopic is, maar ik wilde het toch even kwijt.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht dat je zelfs je stufi moet terugbetalen aan de ibgroep als je alleen je bachelordiploma hebt gehaald, dat het pas na een masterdiploma een gift wordt
dat is toch niet zo dacht ik? voor bachelor en master krijg je apart stufi.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 15:24
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
dat is toch niet zo dacht ik? voor bachelor en master krijg je apart stufi.
Ik heb de ib-groep daar eens een keer over gebeld en volgens de mevrouw die ik toen aan de telefoon had gold een bachelor ook als een diploma mbt tot het terugbetalen van de stufi.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Ik heb de ib-groep daar eens een keer over gebeld en volgens de mevrouw die ik toen aan de telefoon had gold een bachelor ook als een diploma mbt tot het terugbetalen van de stufi.
oke, nja logisch ook, andes hadden ze die hele structuur niet moeten invoeren.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 09:30
ganralph
ganralph is offline
met een universitaire BA heb je recht op 3 jaar "gratis" stufi, met een MA vier (of soms vijf). doe je dus vier jaar over je BA (op de universiteit) dan wordt 3 jaar een gift en 1 jaar een lening.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 09:43
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Jij doet dan ook wel een van de duurste studies Duivelaartje.. Alle studies met maar 2 hoorcolleges in de week zullen niet het meeste kosten
Hm, ja daar heb je wel gelijk in. Maar grotere studies (zoals psychologie) kosten toch ook weer best veel geld door al die docenten die nodig zijn voor werkcolleges enzo?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 09:46
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
met een universitaire BA heb je recht op 3 jaar "gratis" stufi, met een MA vier (of soms vijf). doe je dus vier jaar over je BA (op de universiteit) dan wordt 3 jaar een gift en 1 jaar een lening.
Oh, dat wist ik niet! Ik dacht dat iedereen sowieso vier jaar stufi kreeg (of vijf jaar met een tweejarige master) en als je studievertraging oploopt gewoon het laatste jaar van je master geen stufi meer krijgt. Nou is dat ook zo als je gewoon een master gaat doen, maar als je stopt na je bachelor (en er vier jaar over hebt gedaan), moet je dus één jaar terug betalen?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 14:48
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
met een universitaire BA heb je recht op 3 jaar "gratis" stufi, met een MA vier (of soms vijf). doe je dus vier jaar over je BA (op de universiteit) dan wordt 3 jaar een gift en 1 jaar een lening.
Weet iemand hoe het dan werkt bij geneeskunde?
Ik krijg bijvoorbeeld geen les in in de bachelor-master opbouw, maar in de ouderwetse doctoraal (4 jaar) en coschappen (2 jaar) opbouw.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 15:30
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Weet iemand hoe het dan werkt bij geneeskunde?
Ik krijg bijvoorbeeld geen les in in de bachelor-master opbouw, maar in de ouderwetse doctoraal (4 jaar) en coschappen (2 jaar) opbouw.
Bij de oude structuur (ook bij de nieuwe trouwens) krijg je 6 jaar. En ik denk dat als je na je docteraal stopt dat je dan 4 jaar krijgt, omdat je wel een echt afsluitend diploma krijgt.
Het is heel eenvoudig, je krijgt het aantal jaar stufi dat er ook echt voor je studie staat. Doe je een 3 jarige bachelor + 1 jarige master, maar doe je er vijf jaar over, dan krijg je de eerste drie jaar van je bachelor + je masterjaar studiefinanciering = totaal 4 jaar.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 20:12
Verwijderd
uit een delta van november 1998

Het nieuwe model straft universiteiten als hun studenten afhaken zonder diploma. Een diploma wordt voor hen immers ongeveer tweeëneenhalf keer zoveel waard. Voor diploma's van alfa- en gamma-studenten krijgen universiteiten straks 18-duizend gulden, voor studenten in bèta-, landbouw- en technische hoek 27-duizend en voor medische diploma's zelfs 54-duizend gulden.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 02:03
Verwijderd
Citaat:
uit een delta van november 1998

Het nieuwe model straft universiteiten als hun studenten afhaken zonder diploma. Een diploma wordt voor hen immers ongeveer tweeëneenhalf keer zoveel waard. Voor diploma's van alfa- en gamma-studenten krijgen universiteiten straks 18-duizend gulden, voor studenten in bèta-, landbouw- en technische hoek 27-duizend en voor medische diploma's zelfs 54-duizend gulden.
Daardoor daalt dus de kwaliteit van het onderwijs. Immers; hoe meer mensen een diploma halen hoe beter en dan wordt het niveau gewoon lager. Er moet gewoon een systeem verzonnen worden waarbij de kwaliteit centraal staat en niet de kwantiteit of het geld. Geef de student bijvoorbeeld 5000 euro als hij/zij een HBO-opleiding afmaakt in 4 jaar en 2500 of 1000 euro in 5 jaar. Schroef daarbij het niveau op. Leerlingen zijn dan gemotiveerder en zullen ook meer leren, waardoor de kwaliteit in het onderwijs drastisch zal toenemen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-12-2008, 10:34
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Oh, dat wist ik niet! Ik dacht dat iedereen sowieso vier jaar stufi kreeg (of vijf jaar met een tweejarige master) en als je studievertraging oploopt gewoon het laatste jaar van je master geen stufi meer krijgt. Nou is dat ook zo als je gewoon een master gaat doen, maar als je stopt na je bachelor (en er vier jaar over hebt gedaan), moet je dus één jaar terug betalen?
jep. zoals hierboven gezegd wordt, moet je kijken hoeveel jaar er voor je studie staat. zo lang heb je recht op normale stufi.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Daardoor daalt dus de kwaliteit van het onderwijs. Immers; hoe meer mensen een diploma halen hoe beter en dan wordt het niveau gewoon lager. Er moet gewoon een systeem verzonnen worden waarbij de kwaliteit centraal staat en niet de kwantiteit of het geld. Geef de student bijvoorbeeld 5000 euro als hij/zij een HBO-opleiding afmaakt in 4 jaar en 2500 of 1000 euro in 5 jaar. Schroef daarbij het niveau op. Leerlingen zijn dan gemotiveerder en zullen ook meer leren, waardoor de kwaliteit in het onderwijs drastisch zal toenemen.
Nee, aangezien de universiteiten daarvoor ook al een vergoeding kregen. De uitstroom is continue dus levert het geen begrotingstekorten op.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 10:51
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Daardoor daalt dus de kwaliteit van het onderwijs. Immers; hoe meer mensen een diploma halen hoe beter en dan wordt het niveau gewoon lager. Er moet gewoon een systeem verzonnen worden waarbij de kwaliteit centraal staat en niet de kwantiteit of het geld. Geef de student bijvoorbeeld 5000 euro als hij/zij een HBO-opleiding afmaakt in 4 jaar en 2500 of 1000 euro in 5 jaar. Schroef daarbij het niveau op. Leerlingen zijn dan gemotiveerder en zullen ook meer leren, waardoor de kwaliteit in het onderwijs drastisch zal toenemen.
studenten zijn dan gemotiveerder om snel met een lijst 6 minnetjes te slagen, omdat dat geld oplevert. de student belonen met geld vind ik een heel rare gedachte; dan staat nog de kwaliteit niet centraal!

ik heb acht jaar aan een universiteit gestudeerd, en als ik zo bescheiden mag zijn, met een mooie eindlijst geslaagd. ik heb die jaren gebruikt om me in vanalles en nog wat te verdiepen, waardoor ik denk dat mijn diploma meer waard is dan wanneer ik het in vier jaar had gedaan.

kwaliteit in het hoger onderwijs is iets wat je internationaal moet toetsen; niet iets wat je kunt afdwingen met geld of tijdsdruk. iedere onderwijsinstelling krijgt ieder jaar geld voor iedere student die staat ingeschreven. als ze dit goed besteden is er niets aan de hand. verder moeten ze stimuleren dat iemand ooit zijn diploma haalt, waardoor de school/uni ook die bonus krijgt. daar zou geen haast achter moeten zitten.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 13:35
Verwijderd
Citaat:
studenten zijn dan gemotiveerder om snel met een lijst 6 minnetjes te slagen, omdat dat geld oplevert. de student belonen met geld vind ik een heel rare gedachte; dan staat nog de kwaliteit niet centraal!

ik heb acht jaar aan een universiteit gestudeerd, en als ik zo bescheiden mag zijn, met een mooie eindlijst geslaagd. ik heb die jaren gebruikt om me in vanalles en nog wat te verdiepen, waardoor ik denk dat mijn diploma meer waard is dan wanneer ik het in vier jaar had gedaan.

kwaliteit in het hoger onderwijs is iets wat je internationaal moet toetsen; niet iets wat je kunt afdwingen met geld of tijdsdruk. iedere onderwijsinstelling krijgt ieder jaar geld voor iedere student die staat ingeschreven. als ze dit goed besteden is er niets aan de hand. verder moeten ze stimuleren dat iemand ooit zijn diploma haalt, waardoor de school/uni ook die bonus krijgt. daar zou geen haast achter moeten zitten.
Dat is onzin je diploma is altijd evenveel waard, ongeacht de tijd dat je erover hebt gedaan. Als persoon ben je alleen meer waard (voor bedrijven) als je nevenactiviteiten naast je studie ontplooid. Echter het moet in verhouding zijn, er zijn maar weinig bedrijven die blij zullen worden als jij 8 jaar doet over een cursus psychologie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.